Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Honda räddar världen!
1, 2   >>
4232 besök totalt
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005
Inlägg: 195


Trådstartare

_________________
Mvh Martin Peterson

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Att det äntligen kommer en produktionsbil! Snyggt jobbat!

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984



Intressant! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1208



tänkte bara informera lite hur det blir om man tänker lite längre än "vatten ur avgasröret"

Enda skälet till denna utvekling av vätgasdrivna personbilar
är att brännsletillverkarna vill hålla oss kvar i sina klor och göra oss beroende av dom,
och de stora biltillverkarna jobbar ju sida vid sida med dom.

Tänk själv, varför ta 2-4 gänger så mycket elektricitet som en snabb elbil behöver (typ tesla)
och sedan göra om den till en gas som sedan måste transporteras med lastbil och lagras mm
för att sedan säljas till ett pris kanske 10-20 ggr högre än vad elbilen kosta per mil.
för att i bilen sedan omvandlaomvandla gasen till el igen som driver elmotorn,
dessutom med mycket lägre effekt

dessutom kan dessa bilar inte tanka sej själva när man kör,
en elbil kan ju lagra all rörelseenergi som man kan tänka sej att fånga upp
dels all bromsning och rullenergi, men även från tex stötdämpare mm kan man fånga upp elektricitet
och så givetvis solfångare, dels hemma på garage taket men även på biltaket.
årsförbrukningen av el till en elbil 1000 mil/år klaras med 5m2 solceller i sverige thumbs up

så det lyser igenom att det finns ett enorm ekononomiskt intresse i bränsletillverkningen
dom vill vi inte att vå åker gratis med solenergi från garagetaket eller EL från en neförsbacke...eller hur!
bilindustrin verkar göra vad som helst för att behålla monopolbränsle-konceptet!



vilken hemmapulare som helst klarar att bygga en potent elbil för 200 000kr
men en vätgasbil kostar runt 10 000 000 kr att bygga av en biltillverkare
När det gäller räckvidd och tankningstid, så skilljer den inte nämnvärt med elbilsteknik
5minuter klarar dagens bästa batterier att tankas på

Så vätgassamhället ska vi inte förespråka (tycker jag)
det är ju rena miljöbrottet i jämförelse med EL-Bils samhället.

www.indux.se (här finns det elbilsinfo i mängder)

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Sliparn skrev:

så det lyser igenom att det finns ett enorm ekononomiskt intresse i bränsletillverkningen
dom vill vi inte att vå åker gratis med solenergi från garagetaket eller EL från en neförsbacke...eller hur!
bilindustrin verkar göra vad som helst för att behålla monopolbränsle-konceptet!

Vad vet jag men Honda har ju tagit fram en tankstation som man tankar denna bil med hemma.

Citat:
"Honda tänker marknadsföra sin FCX tillsammans med sitt Home Energy Station (HES). HES som Honda utvecklar tillsammans med Plug Power är ett el-värme- kogenerationssystem som reformerar NG. De hushållen som installerar detta system kan minska sina totala energiutgifter för gas, el och fordonsbränsle med 50% och deras Co2-utsläpp minskar med 40%. H2 som reformeras fram lagras i H2-tankar hemma för i sin tur tankas i FCVs eller användas i hem-FC som kan generera upp till 5 kW el. Detta - att utveckla och marknadsföra sin FCV och sitt HES sida vid sida"

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1208



Kimmen skrev:
Sliparn skrev:

så det lyser igenom att det finns ett enorm ekononomiskt intresse i bränsletillverkningen
dom vill vi inte att vå åker gratis med solenergi från garagetaket eller EL från en neförsbacke...eller hur!
bilindustrin verkar göra vad som helst för att behålla monopolbränsle-konceptet!

Vad vet jag men Honda har ju tagit fram en tankstation som man tankar denna bil med hemma.

Citat:
"Honda tänker marknadsföra sin FCX tillsammans med sitt Home Energy Station (HES). HES som Honda utvecklar tillsammans med Plug Power är ett el-värme- kogenerationssystem som reformerar NG. De hushållen som installerar detta system kan minska sina totala energiutgifter för gas, el och fordonsbränsle med 50% och deras Co2-utsläpp minskar med 40%. H2 som reformeras fram lagras i H2-tankar hemma för i sin tur tankas i FCVs eller användas i hem-FC som kan generera upp till 5 kW el. Detta - att utveckla och marknadsföra sin FCV och sitt HES sida vid sida"

Visst!
det beror på att dom vill få ut bilarna i trafiken i PR syfte, och då måste dom ju tankas på något vis
och enda sättet är ju då att skicka med ett aggregat, för att bygga ut en hel infrastruktur för en handfull bilar
är ju inte direkt hållbart!
blir politikerna sedan övertalade att vi ska köra på vätgas i framtiden, så kommer vätgas infrastrukturen bli uppbyggd
och några egna aggregat i hemmet kan man säkert glömma då , då är vi fast i ett dyrt energislösande bränsle igen >

Däremot har vi ju redan ett globalt utbyggt elbils-tankningsnät redan nu! och tankar för ca 2 kr milen hemma!
Vi behöver bara öka elproduktion i sverige med 6% så skulle alla personbilar i sverige bytas ut till elbilar!
Släng upp solpaneler på garagetaket istället, tanka bilen och använd resten till hushållet, eller sälj på nätet!
varför krångla till det?
Även om man kör på "hemmatillverkad" vätgas så blir det kanske 2-4 gg högre elförbrukning per mil, helt i onödan!

enligt batteriutveklarna är det inga problem att få fram bra batterier! lyssna på P1 om El-Bilen:
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyhe . . . .

Kinesiska BYD släppte en härom dagen en pluginhybrid som går 10 mil på laddad el innan bensinmotorn hoppar in.
det är en rejäl mellanklass 4d sedan och kostar i kina för ca 180 000kr http://www.byd.com/
( TESLA ska enligt rykten använda sej av BYD:s effektivare batterier i nästa generation)

så varför denna vätgasbil? den har ju inga fördelar mot elbilen, bara nackdelar
och någon snabb vätgasbil har dom inte lyckats göra än,
men toksnabba elbilar finns det gått om, det säjer en hel del om vad man ska satsa på tycker jag

Kolla bara denna blybatteri försedda köpbara "neard-mobile" räjsa mot en Tesla
http://www.youtube.com/watch?v=QwiS4t8TMlI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=slHQ0M66NV0

Eller denna hemmasnickrade datsun "White Zombie"
http://www.youtube.com/watch?v=BrHXdM9f13k

lite mer rakt fram
http://www.youtube.com/watch?v=foifZx25PVk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=0Aj_-pNsOK0&feature=related

Så varför satsar vissa stora biltillverkare på vätgas, när elbilen har betydligt större potential?

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20110



Sliparn skrev:
Så varför satsar vissa stora biltillverkare på vätgas, när elbilen har betydligt större potential?
Vätgas är ju inget bränsle, bara en energibärare.

Det är lite mysko att man inte mäter energiförbrukning på nåt jämförbart sätt mellan dessa alternativ.
Hur många KWh (från nätet) per 100km drar Hondan och Teslan?
Jämför man på det viset får man med de flesta transferförlusterna (oavsett var de sker). Finns dessutom biltypen med bensin/dieselmotor så kan man jämföra driftkostnader med idag på ett vettigt sätt (tex 1kr per mil men så mycket dyrare + laddstation etc ect).

Att tanka Teslan på 5minuter finns det batterier som klarar men inte hushållssäkringar. Lösningn blir ju att bunkra enegin hemma i någon form (laddstation med kondingar+batterier kanske). Att generera Vätgas hemma/vid tankeställe kontinuerligt fyller samma syfte.
Laddstationer för EL är nog lika mycket säkerhetsrisk som Tankstationer för bränsle, men det finns större erfarenhet av hantering av grännbara gaser under tryck än vad det finns av höenergiöverföringar av EL. Detta speciellt om man tittar på lekmannaanvändningar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1208



Niklas Falk skrev:
Sliparn skrev:
Så varför satsar vissa stora biltillverkare på vätgas, när elbilen har betydligt större potential?
Vätgas är ju inget bränsle, bara en energibärare.

Det är lite mysko att man inte mäter energiförbrukning på nåt jämförbart sätt mellan dessa alternativ.
Hur många KWh (från nätet) per 100km drar Hondan och Teslan?
Jämför man på det viset får man med de flesta transferförlusterna (oavsett var de sker). Finns dessutom biltypen med bensin/dieselmotor så kan man jämföra driftkostnader med idag på ett vettigt sätt (tex 1kr per mil men så mycket dyrare + laddstation etc ect).

Att tanka Teslan på 5minuter finns det batterier som klarar men inte hushållssäkringar. Lösningn blir ju att bunkra enegin hemma i någon form (laddstation med kondingar+batterier kanske). Att generera Vätgas hemma/vid tankeställe kontinuerligt fyller samma syfte.
Laddstationer för EL är nog lika mycket säkerhetsrisk som Tankstationer för bränsle, men det finns större erfarenhet av hantering av grännbara gaser under tryck än vad det finns av höenergiöverföringar av EL. Detta speciellt om man tittar på lekmannaanvändningar.


stämmer bra det! vätgas och electricitet är energibärare, av tex vindkraft.
men varför göra om mycket energi till lite energi i form av vätgas?
Helt onödigt slöseri, någon vill tjäna pengar på oss, det är bara att inse

givetvis så får man aldrig några siffror av vätgas folket, det vill dom inte visa!
men jag såg en BMW vätgasbil på TV:s morgonprogram, då sa en nisse att
den gick ca 20 mil på en tank, och att milkostnaden om man köpte vätgas skulle ligga på 40kr/milen
att tanka den gick på runt 5 minuter och accet var låååångsammmt, ... så varför vätgas

Det där med laddningen av elbilar är en sak som alltid kommer upp när man diskuterar elbilar.
men tänk så här i stället:
Man behöver ju aldrig snabbtanka elbilen hemma, den står ju ändå parkerad då !
däremot när man är på långresa, tex semester, då vill man snabbladda längs vägen.
då krävs att bensinmackarna har en "snabbladd pump"
och att säkra upp en kabel till varje bensinstation lär inte vara något stort problem.

men hemma är det helt onödigt, likaså på jobbet eller hotellet, där räcker ett vanligt motorvärmaruttag.
och visst finns det kunskap om ladding av elfordon! Alla som pluggat in en eltruck klarar ju detta!
men att tanka vätgas är det nog inte många som gjort!

och som jag sa innan så är det ett enormt riv efter att binda oss till ett "nytt" bränsle efter oljan!
varje svensk förbrukar direkt och indirekt ca 1000 liter fordonsbränsle i snitt ( flyg och båt EJ inräknad)
vilket innebär att varje svensk i dag gör av med ca 10 000kr per pers,
och för en familj på 4 innebär det 40 000kr
om allt detta oljebränsle skulle ersättas med EL så blir kostnaden bara ca 7000kr istället
alltså har då bara en enda familj snuvat shell, statoil, och Runes Bensin på 33 000 på ett år då!
detta inser ju givetvis marknaden och försöker få oss bindna till deras egenprissatta koncept

Men Toyota sagt att dom inte ska satsa mer på vätgastekniken,
då det är så stora teknikska problem att lösa att det är meningslöst!
och flera tillverkare har insett detta, vätgasen hänger inte längre med batteritekniken.
och små biltillverkare som vågar tillverkar redan elbilar som bara drar 1,3 kwh/mil,
så varför Vätgas

jag förstår att om man har ekonomiska intressen i bränslebranchen är förespråkare för vätgas,
men som konsument så ser jag det som obegripligt att man vill satsa på något som är
dyrt, komplicerat som kräver mycket service och enorm infrastrukturutbyggnad mm,
när det finns ett busenkelt jättebilligt snabbt och servicefritt alternativ direkt i eluttaget?

men dom kommer säkert att försöka locka oss med fler glassiga vätgasbilar framöver
men inte är det för våran eller miljön skull

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Puppe
Finland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 76



Sliparn skrev:


Däremot har vi ju redan ett globalt utbyggt elbils-tankningsnät redan nu! och tankar för ca 2 kr milen hemma!
Vi behöver bara öka elproduktion i sverige med 6% så skulle alla personbilar i sverige bytas ut till elbilar!
Släng upp solpaneler på garagetaket istället, tanka bilen och använd resten till hushållet, eller sälj på nätet!
varför krångla till det?
Även om man kör på "hemmatillverkad" vätgas så blir det kanske 2-4 gg högre elförbrukning per mil, helt i onödan!


Tyvärr så får vi nog glömma att det kommer att någonsin bli billigare att köra bil Så vi kan glömma att det skulle kosta 2kr milen...

okej du får tanka hemma, men räkna med att först blir elen dyrare, sen blir det en EL-bilskatt som kanske är beroende på dina antal körda km per år som du måste betala... För vem ska annars betala politikernas lön? för Sverige eller Finland skulle alldrig klara sig utan inkomsten från bränsleskatten...

_________________
Patrik Kulla
BMW M3 -01 SMG
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984



OK Hondan är värdelös!
Konstaterat i denna tråd.

Då måste våra bensinbilar vara ännu sämre???

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Lillen skrev:
OK Hondan är värdelös!
Konstaterat i denna tråd.

Då måste våra bensinbilar vara ännu sämre???


Knappast nån nyhet samma med E85 lika kasst det fast den lokala påverkan blir ju mindre
men ser du det i ett globalt perspektiv är det värdeläst med dessa bränslen som måste
transporteras över halva klotet innan vi ska bränn upp dom

Elen tillverkar vi här den behöver iofs transporteras men inte på det sätt som ett
bränsle i flytande eller fast form behöver undantaget gas som går i pipelines då.

Med batteriteknikens utveckling kommer det vara den klart ledande lagringstekniken för
energi om 10-15 år. Dessutom finns ju fördelarna med med elbilen som redan nämnts
kan "återvinna energi" från bromsning,dämpare & solceller.

Laddningen tror jag inte är nått problem snabbtankingen vill man ju som nämnts tidiga bara
ha på långresa hemma & på jobbet mm duger det fint med vanligt 220/380 uttag

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984



Jag var ironisk!
Inte är det väl värdelöst.
Men en del verkar tycka så.
Bättre att det händer något än inget alls.

ok Elbilar är väl framtiden.
Men varför skulle det vara så illa med den variant som Honda kör på?
Sedan är väl alla bilar med Hybrid åxå framsteg även om inte lika stora!?

Man kan ju inte rakt av såga allt bara för att det inte är det absolut bästa.

Men tydligen är det så en del tänker ovan i tråden!

Jag alla får tycke olika och det är tur!
Annars hade vi fått sluta kör våra miljömonster omgående.
För de är ju värdelösa ( läs min ironi här så ingen blir stött )

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20110



Sliparn skrev:
stämmer bra det! vätgas och electricitet är energibärare, av tex vindkraft.
men varför göra om mycket energi till lite energi i form av vätgas?
Helt onödigt slöseri, någon vill tjäna pengar på oss, det är bara att inse

givetvis så får man aldrig några siffror av vätgas folket, det vill dom inte visa!
men jag såg en BMW vätgasbil på TV:s morgonprogram, då sa en nisse att
den gick ca 20 mil på en tank, och att milkostnaden om man köpte vätgas skulle ligga på 40kr/milen
att tanka den gick på runt 5 minuter och accet var låååångsammmt, ... så varför vätgas
om vi struntar i dagspriset på vätgas i flytande form utan koncentrerar oss på energiflöde och överföringsförluster (få upp volymerna så kommer hanteringen av överföringarna bli billigare) så finns det ju förluster i samtlig överföring (även laddning/urladdning av batterier kostar energi).

om du nu aldrig får några överföringsiffror av "vätgasfolket" hur kan du avfärda det rakt av (förutom konspirationteoridelen)?
oavsett lösning framöver skulle du ju vara vettigt att jämföra antal Kwh/100Km EUkörcykel för att få rimlighet i jämförelser.
Nu är ju detta kraftigt färgat av åsikten att vårt elnät förmodligen är den bäste gemensamma nämnaren för nästan alla lämpliga lösningar i framtiden.
Jag skulle inte bli förvånad om en elbil driven av bensineldat kraftverk (via elnätet, laddning av batterier) skulle dra färre liter/mil än om man kör med bensinmotor i bilen.

Jämför alternativen direkt mot varandra på ett jämförbart vis (inte med siffror från dammsugarförsäljare). Det är då man märker att det självklara att en Prius inte är så snål på långkörning (det är ju en benindriven småbil med KERS bara).

Ladda eltruck går ju men då pratar vi om lägre laddeffekter (ensiffriga KW iaf). Sen behövs det ju nån standard också (25A 3fas kanske, 17KW, ca 4KWh i kvarten).
Men för snabb laddning behövs det kondensatorliknande lösningar, speciellt om vi börjar prata riktigt snabb laddning (tex 15minuter).
Hemmaladdning är ju inget stort problem eftersom den vanliga dagsturen inte tar mer än halva laddningen. Klarar man sig inte på det får man väl toppa upp på ett snabbladdställe (till ett högre KWhpris naturligtvis).

I Ny Teknik för några veckor sen var det nån tjomme som ville använda sin elbil med 50KW under 2timmar varje dag och sen kom fram till att han inte skulle hinna få så mycket energi genom sin huvudsäkring under natten.
Det är ju saker som detta som blir så knäppt när man väljer att jämföra tokigt.
Vem använder en bensindriven bil med 50KW uttag kontinuerligt under 2h? Det motsvarar nog två timmar bankörning på knixig bana med 150hk motor ungefär...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20110



Lillen skrev:
Jag alla får tycke olika och det är tur!
Annars hade vi fått sluta kör våra miljömonster omgående.
För de är ju värdelösa ( läs min ironi här så ingen blir stött )
Tråkbil ("el"bil/buss/tåg) i veckan, hobbybil på helgen.

Vad var det Västtrafik hade som slogan...
"Bilkörning är så skoj att jag spar det till helgen"


Att ha en bil som ska klara allt (I Sverige blir ju det en V70 eftersom man behöver utrymmet iaf nån gång under året) är nog nåt som kommer att bli mindre vanligt.
En eldriven (med nöddiesel ) Toyota iQ hade känts ganska rimligt idag (om jag inte kunnat traska till jobbet), om 6,12,24 månader kanske det är nåt annat som känns rimligt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1208



Niklas Falk skrev:
Sliparn skrev:
stämmer bra det! vätgas och electricitet är energibärare, av tex vindkraft.
men varför göra om mycket energi till lite energi i form av vätgas?
Helt onödigt slöseri, någon vill tjäna pengar på oss, det är bara att inse

givetvis så får man aldrig några siffror av vätgas folket, det vill dom inte visa!
men jag såg en BMW vätgasbil på TV:s morgonprogram, då sa en nisse att
den gick ca 20 mil på en tank, och att milkostnaden om man köpte vätgas skulle ligga på 40kr/milen
att tanka den gick på runt 5 minuter och accet var låååångsammmt, ... så varför vätgas
om vi struntar i dagspriset på vätgas i flytande form utan koncentrerar oss på energiflöde och överföringsförluster (få upp volymerna så kommer hanteringen av överföringarna bli billigare) så finns det ju förluster i samtlig överföring (även laddning/urladdning av batterier kostar energi).

om du nu aldrig får några överföringsiffror av "vätgasfolket" hur kan du avfärda det rakt av (förutom konspirationteoridelen)?
oavsett lösning framöver skulle du ju vara vettigt att jämföra antal Kwh/100Km EUkörcykel för att få rimlighet i jämförelser.
Nu är ju detta kraftigt färgat av åsikten att vårt elnät förmodligen är den bäste gemensamma nämnaren för nästan alla lämpliga lösningar i framtiden.
Jag skulle inte bli förvånad om en elbil driven av bensineldat kraftverk (via elnätet, laddning av batterier) skulle dra färre liter/mil än om man kör med bensinmotor i bilen.

Jämför alternativen direkt mot varandra på ett jämförbart vis (inte med siffror från dammsugarförsäljare). Det är då man märker att det självklara att en Prius inte är så snål på långkörning (det är ju en benindriven småbil med KERS bara).

Ladda eltruck går ju men då pratar vi om lägre laddeffekter (ensiffriga KW iaf). Sen behövs det ju nån standard också (25A 3fas kanske, 17KW, ca 4KWh i kvarten).
Men för snabb laddning behövs det kondensatorliknande lösningar, speciellt om vi börjar prata riktigt snabb laddning (tex 15minuter).
Hemmaladdning är ju inget stort problem eftersom den vanliga dagsturen inte tar mer än halva laddningen. Klarar man sig inte på det får man väl toppa upp på ett snabbladdställe (till ett högre KWhpris naturligtvis).

I Ny Teknik för några veckor sen var det nån tjomme som ville använda sin elbil med 50KW under 2timmar varje dag och sen kom fram till att han inte skulle hinna få så mycket energi genom sin huvudsäkring under natten.
Det är ju saker som detta som blir så knäppt när man väljer att jämföra tokigt.
Vem använder en bensindriven bil med 50KW uttag kontinuerligt under 2h? Det motsvarar nog två timmar bankörning på knixig bana med 150hk motor ungefär...


Man får tycka vad man vill, men en bränslecellsbil men den drar faktiskt 4 gånger så mycket el som en elbil!!!

Ska vi byta ut alla förbränningsbilar mot EL-Bilar
så måste vi öka sveriges elproduktionen med 6%
Ska vi byta ut alla förbränningsbilar mot vätgas bränslecell
så måste vi öka sveriges elproduktionen med 24%

Verkningsgraden för en bränslecellsbil är 17- 25% Well to wheel!
medan elbilen har en verkningsgrad 70-80% Well to wheel!

Man kan också säja såhär:
Ta den bensin du sparar genom att ersätta en bensinbil med EL-Bil,
energimängden i 0,7 liter bensin är 6,8 KWh stoppa in den i ett modernt
gasturbinkraftverk med 70% verkningsgrad och få ut 4,8kwH av de, det räcker till
# 3,5 elbilar


den bensin du sparar genom att ersätta en bensinbil med vätgas-Bränslecellsbil
kan du stoppa ini ett modernt gasturbinkraftverk och få ut 4,8kwH och det räcker då till
# 0,87 vätgas-bränslecellsbilar

Så rent energimässigt går man back på bränslecells bilen mot bensinbilen då faktiskt!


Sedan förstår jag inte riktigt vad du avser med han som skulle ladda bilen?
ska han köra i 2 timmar så behöver han väl inte 50kw kontinuerligt heller?
han kör väl inte med gasen i botten uppför tokbrant backe i 2 timmar?
2 timmars körning blir väl ca 10 mil blandad körning, vilket skulle göra 15 kwh
och det ska väl inte ta mer än någon timme eller så att överföra med 16A säkring?
tänk om han istället skulle göra vätgas hemma, det skulle krävas mycket mer..

Här är en liten sammanställning av olika alternativ:
http://www.sweva.org/dokument/SWEVA-nytt_nr_6_juli_2007_ver2.pdf


Här är BMW:s prototyp MINI E som nu rullar runt i USA i 500 ex på prov, 50 ex ska även till Berlin.
den har en förbrukning på 1,16 KWh per mil (FTP 72) verkningsgraden säjs vara 91% på denna bil,
tack vare återvinning av extremt mycket energi, gaspedalen har knappt något "tomrull-läge"
utan så fort du släpper gasen så laddar du batteriet! thumbs up räckvidden är 24 mil vid blandad körning (FTP 72)
204 hk, 220nm, 0-100 8,5 sek
http://www.minispace.com/en_us/projects/electric-mini-e/
Spec: http://www.minispace.com/en_us/projects/electric-mini-e/pdf/mini-e-en_ . . . .

Så vätgasen kan känna sej ganska överkörd av elbilen ur nästan alla aspekter!
men man vet ju aldrig, många felaktiga beslut tas ju varje dag av våra politiker som inte sätter sej in i ämnena,
men det kan ju ochså finnas andra aspekter som dom ser som viktigare, tex som att dom vill kunna punktskatta bränslet
för att dom är rädda för att vi skulle köra mer bil med trafikproblem som följd
om det bara kostar 1,50-2 kr milen, eller är de kanske rädda att arbete försvinner iockmed att vi med elbilen
helt och hållet slipper transporter och hantering av bränslet....


En liten rolig jämförelse som stod att läsa i sweva:s pdf:
"En elbils årsförbrukning (2000kwh) är lika stor som fyra kylskåps"
ju mer man sätter sej in i EL-Bilen desto mer förstår man potentialen

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 915



Elbilen kommer ju aldrig att tillåtas slå igenom på bred front. Och skulle den tillåtas göra det så skulle det ju medföra en hiskelig ökning av elskatten trots att det inte skulle kosta så mkt el i rena % räknat att driva alla elbilar. Det skulle allapengastinna bolag samt alla skattekåta regeringar se till. Jag hade gärna köpt en elbil, jag har inga behov av en bil för långfärd, då finns det hyrbilar som man kan ta det lilla antalet gånger man åker långt.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1208



Erik Petersson skrev:
Elbilen kommer ju aldrig att tillåtas slå igenom på bred front. Och skulle den tillåtas göra det så skulle det ju medföra en hiskelig ökning av elskatten trots att det inte skulle kosta så mkt el i rena % räknat att driva alla elbilar. Det skulle allapengastinna bolag samt alla skattekåta regeringar se till. Jag hade gärna köpt en elbil, jag har inga behov av en bil för långfärd, då finns det hyrbilar som man kan ta det lilla antalet gånger man åker långt.


Precis, dom vill ju ha in samma skattepengar även om vi kör på El istället för bensin,
dels kan dom som du säjer slå på mer skatt på elen, men troligare är
att det införs kilometerskatt, då kan staten reglera bilismen hårdare.
hur som hellst så finns det inga större problem med att genomföra en fullskalig "EL-bils revolution"
en renare miljö är ett jättestort skäl till att genomföra detta,

tyvärr blir oljebolagen lidande då hur ska dom överleva?
Jo dom dom försöker så gott dom kan genom att samarbetar med de stora biltillverkarna
med att ta fram vätgasbilar, (som kräver 4ggr så mycket el/mil som en elbil förövrigt)
Då kan dom fortsättningsvis fortsätta sälja bränsle till oss...helknäppt!
(OBS! ingen konspiratons-teori av mej, utan fakta! Statoil och Mazda är bara ett exempel!)
även olika biobränslen tas fram av boljebolagen, som de vill sälja istället för att vi kör på EL för någon krona milen.

Tyvärr brukar storindustri få som dom vill, politiker ser till arbetstillfällen mm.

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20110



Sliparn skrev:
Sedan förstår jag inte riktigt vad du avser med han som skulle ladda bilen?
ska han köra i 2 timmar så behöver han väl inte 50kw kontinuerligt heller?
han kör väl inte med gasen i botten uppför tokbrant backe i 2 timmar?
2 timmars körning blir väl ca 10 mil blandad körning, vilket skulle göra 15 kwh
och det ska väl inte ta mer än någon timme eller så att överföra med 16A säkring?
tänk om han istället skulle göra vätgas hemma, det skulle krävas mycket mer..

....snip...

En liten rolig jämförelse som stod att läsa i sweva:s pdf:
"En elbils årsförbrukning (2000kwh) är lika stor som fyra kylskåps"
ju mer man sätter sej in i EL-Bilen desto mer förstår man potentialen
Det var precis denna poäng jag var ute efter (lika tydilg som valigt ).
I NyTeknik så verkade frågeställaren inte fattat att 50KW kontinuerligt under 2h är massor.
om vi antar 25% verkningsgrad på bensinbilen så skulle dessa 100KWh motsvara ca 58 liter förbrukad bensin. Om frågeställaren hade svårt att kunna ladda 100KWh på en natt så kan man ju fråga honom om det känns vettigt att tanka en tank bensin om dagen också...

Är det ett rimligt jämförelsemått? 1KWh batteri mot ca 0.6 liter bensin (BMWexemplet siktar ju därnånstans)?
Jag tycker om att ha enkla jämförelsemått för att kunna vara källkritisk (utan att behöva lägga nån timme eller två varenda gång).


Det kan ju lite justerade effekter när bränslet är gratis men tanken är dyr
Det får mig lite att tänka på beskattning etc på Dielselbilar för länge sen. Billigt bränsle men kilometerskatt och vägskatt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Niklas Falk skrev:
Tråkbil ("el"bil/buss/tåg) i veckan, hobbybil på helgen.

Vad var det Västtrafik hade som slogan...
"Bilkörning är så skoj att jag spar det till helgen"


Been there, done that!

När jag 97-98 jobbade för Göteborgs Stad (som projektledare för projekt med alternativa drivmedel) körde jag kombon Clio El / spårvagn / buss till vardags och M3E30 till fest - funkade kanon!

Fast både mina arbetskamrater och fritidskamrater tyckte jag var mer än måttligt knäpp...

Problemet är väl att man oftast bara har ett vektyg i verktygslådan för sina transporter - "jag har en V70, då använder jag den till allt..." Hade jag bott kvar i centrala Göteborg hade jag gärna varit med i en bilpol för alla de vardagliga behoven, kombinerat med lokaltrafik, och en rolig hobbybil för de mer festliga tillfällena!

Tyvärr känns det ibland som att det inte hänt så mycket på de tio år som gått sedan jag jobbade med alternativa drivmedel - näst intill tio förlorade år... thumbs down

Glöm inte att det är många kronor investerade i konventienell förbränningsmotorteknik, som fortfarande går att förfina.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Honda räddar världen??
Vill bara påpeka att Mazda har c;a 400 vätgasråttor rullande på leasing i Japan och 30 st. ( om alla är levererade ) mellan oslo och Bergen i biltillverkarlandet NORGE. Betr. lagring av vätgar i tank finns ett Svenskt patent som lagrar vätgas så att en 60 liters bensintank motsvaras av en 70 liters vätgastank. Då har hänsyn tagits till att Mazda sänkt vätgasförbrukningen till c:a 50 % av den tidigare förbrukningen.
Det är väl bra om fler tittar på vätgassystem för att få jämförelsematerial som Mazda med wankel och BMW, Honda o.s.v. med stånka, någon Porshetrimmare såg jag med El.motor på 200 hk eller kw ( minns inte, se Automobil nr 10 - 08 ) Batterierna räckte till c:a 300 km och batterilagrade elen. motsvarade 5,7 liter bensin, vilket motsvarar c:a 0.2 liter/mil.
Efter att ha läst den artikeln undrar jag vad det är för utveckling man snackar om på bensinmotorer.
Snacka om att jag blev väckt ur min törnrosasömn.

När jag kan köpa en 200 hk Porsche med 0 - 100 på 7 sek. Och med blandad körning 0,2 liter/mil köper jag den direkt.

Aj då, det kanske blev lite surt det här men...... ja ja, det får ni tåla.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Beskriv gärna hur en bränslecellsbil är underlägsen en elbil med batteridrift? Jag är ideell öra.

Lennart: Är Mazdas vätgasbilar bränslecellsdrivna? om inte, haltar jämförelsen.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Bilder o videos
Honda räddar världen!
1, 2   >>
4232 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande