Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Vad kostar det att sminka en gris :) (318is för bana) | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (18278 totalt) |
Tänkte skriva ett litet inlägg om vad det kostat att bygga om en std 318is till nått lite mera bananpassat
Även om man kanske vill stoppa huvet i sanden för alla kostnader kan det vara bra att veta vad man ger sig in på & hur det drabbar plånboken. Visst är det lätta att räkna ihop alla stora kostnader men allt litet som tillkommer blir snart stora poster som man kanske inte räknat med från början. Här kommer även sånna kostnader med som inte räknas som mod utan sånt man måste byta ut på en gammal bil helt enkelt för att det är utslitet. Utgångsobjektet är en Bmw 318is från 1990 inköpt dec 2006 för 15000:- Dax att börja då & det blir i kronologisk ordning någåt sånär i alla fall. 1: bakbalksbussningar,länkarmsbussninga,diffbussning i orginalkvalite 1133:- 2: stödlager till kardan 608:- 3: renovering bromssystem belägg,backar,slangar,bromsrör,nipplar & skivor 3187:- 4: en uppsättning hartge 15*7 med däck 3150:- 5: styrbox med trimchip 1050:- 6: diffklump 4.27 utv 550:- 7: soppa pump beg 500:- 8: sparco corsa stol beg 2700:- 9: ljudämpare,klammer tätning 384:- 10: is läpp & clips 1300:- 11: Hartge 16*7,5 med nya däck 4900:- 12: karossplast,front,huv,skufflucka 5400:- 13: sidomontage till stol beg 450:- 14: chassi kit D2 Trackracing 8845:- 15: coilover rör & framfjädrar beg 800:- 16: bakfjädrar beg 900:- 17: E36 styrväxel & p-ände 890:- 18: trattar & slang till bromskylning 1350:- 19: Lättat svänghjul 1625:- 20: packningar & tätningar till motorn 489:- 21: E36 växelspak,växelspaksknopp & bussningar 708:- 22: hjulager fram,tätningar & dammskydd 1113:- 23: H&R hjulspacer 20mm & 25mm beg 1650:- 24: tillskurna rutor i polycarbonat 2000:- 25: mässningsbussningar till oken & stålomspunna slagar 1890:- 26: svetsringar till coilover rör & bearbetinga av rören 300:- 27: Karosseri plåt 0,7 mm 263:- 28: Taklucka i glasfiber & lack 1050:- 29: buntband,kabelskor,skruv,mutter,brickor 1074:- 30: alu profiler till batterfäste & huvfäste 100:- 31: aluplåt till dörrsidor mm ink montageskruv 440:- 32: bromsbelägg carbotech xp10 1631:- 33: topplager & fjäderbenstag fram & bak i alu beg 1500:- 34: vinkellänkar & gängstång till droplinks 411:- 35: 6-p bälte & montage plattor 1700:- 36: ratt,rattspacer,snapoff & rattnav 3960:- 37: huvlås 620:- 38: varvräknare & shiftligt,div temp & tryckmätare med givare 1644:- 39: R-däck Toyo R888 205/50-15 5000:- 40: bränslepump & div delar soppasystemet 1233:- 41: avgassystem 1765:- 42: gel batteri 18Ah 699:- 43: lmm adapter, rör till lmm samt insugsport 511:- 44: karosskit,motorlack,grenrösrlack,grundfärg,pl400,silikon 748:- 45: strömbrytare,elkabel,kontaktdon,strömbrytare,kabelskor mm 878:- 46: motor kuddar & växelådskuddar 310:- 48: ventilkåpspackning 141:- 49: Datalogger dl-90 beg 3150:- 50: plyfa till splitter 270:- 51: airforce bakvinge 1200:- Den netta summan blev 78170:- på en gris sen har jag köpt in reservdelar i form av 2st motorer, 1 vx låda 1 slutväxel 2 fjäderben drivaxlar för 5500:- lagt ner på bilen 78170:- ink bilen 93170:- ink bil & reservdelar 98670:- _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Kalastråd, för då inser snart köparen av min is att han får den allt för billigt.
Så lista på bara! |
||||||
Öhhh....varför i hela världen skulle man vilja veta det.. om alla visste...skulle det inte bli många bilar byggda.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ska vi lägga dit timkostnaden ink övertid skulle jag nog har råd med en hyfsad kärra då jag under sommaren lagt ett antal 18-20 timmar pass i garaget plus oräkneliga normala pass på 2-10 timmar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Hela kostnaden ink allt tills det sitter på bilen kommer att vara med dock ej bensin för att hämta prylar men frakten kommer jag att räkna in _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Då kommer köparen att bli glad då han får valuta för sina slantar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Köp färdig bil.... Men då får man så lite skruvträning.... |
||||||
Jag minns när jag hade min BMW 318is E30..
Den var ok när jag köpte den (för mer pengar än trådstartaren) Jag gick igenom allt som rörde funktion och fixade till det. Det var en hel del som inte var tipp topp. Det mesta byttes till nya originaldelar. Någon sammanställning av slutsumman gjorde jag aldrig men helt gratis var det definitivt inte. Killen som köpte den av mig gjorde utan tvekan det årets klipp.. Men samtidigt, tror jag inte att jag hade kunnat haft så mycket roligare för de pengarna jag pyntade ut. Jag tog kostnaderna vart efter min plånbok fylldes på och dessutom fick jag enormt mycket erfarenhet, nya bekantskaper och nya kunskaper av att fixa till något gammalt tack vare den bilen. Jag saknar den bilen än idag och jag grämer mig att jag sålde den i stort sett hela tiden. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Tråden i sig är livsfarlig, räknar själv aldrig på detta viset då jag skulle idiotförklara mig själv. ser det som en hobby och det kostar vad det kostar.. Fasar för att frugan skulle få reda på den faktiska kostnaden då hade man troligtvis blivit idiotförklarad igen Dock vill jag skänka ett stort fett tack till micke för den verkligt underhållande tråden under tiden du byggde upp bilen!! Längtar redan nu efter ditt "nya" projekt att följa under 2009 _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Jo sen är det ju så att vissa har inte råd att köpa nått direkt utan får bygga under en period för att få ihop det. Samtidigt lär man sig en hel massa på vägen. En del gillar mest att köra & vill inte, kan inte eller har inte möjligheten att skruva själv då köper de en färdig eller nästan färdig bil & kör med. Det roliga är ju ändå att testa sina färdigheter på bana alla har ju olika förutsättningar & hur man kommer dit spelar mindre roll. Sen finns det ju givetvis en tillfredställelse att åka fortare med sin orginal,nästan orginal bil än de som moddat för flera hundra papp. Samma känsla är det att utveckla sitt fordnon själv & se hur det hela tiden går bättre sen om största delen kommer av att föraren eller fordonet gör det hela snabbare spelar nog mindre roll det viktiga är ju att hela ekipaget blir snabbare, samt att det är tillfredsällande att åka fortare med sitt egenskruvade vagn än andras färdigbyggda ska man ju inte sticka under stol med _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Det är sånna här kommentarer som gör att man vill göra extra arbetet med att foto & uppdatera sin byggtråd kontinueligt Ny projektet ska starta lite mjukt under julhelgen tänkte försöka få till en så färdig bil som möjligt innan säsongen i år så man slipper hetsmecka så mycket emellan det är inte optimalt att komma till en bandag med 18-20 h skruvande i kroppen & endast sovit 2h för att köra 60 mil dit köra hela dagen & åka 60 mil hem på kvällen _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Inget ont, menade mer att jag känner igen mig, fast på ett annat sätt. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Riktigt kul sammanställning Michael!
Du har inte räknat på vad själva driftskostnaden blir per år för bilen? Har hört summor för en Porsche 968 (bilen kanske värd 16o ooo:-) på runt 6o ooo - 7o ooo:- / år, inklusive värdeminskning och försök till beräknat slitage på delar, tex motordelar, kamrem osv. Mvh Jon |
||||||
helt ok menade bara att vi alla har olika förutsättningar att utöva bankörning & pressa tiderna i såväl orginal bil & ombyggt monster oavsett verktyg har man kungligt roligt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Sparade trådar/FAQ Vad kostar det att sminka en gris :) (318is för bana) | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (18278 totalt) |