Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vad kostar det att sminka en gris :) (318is för bana)
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (18278 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Tänkte skriva ett litet inlägg om vad det kostat att bygga om en std 318is till nått lite mera bananpassat
Även om man kanske vill stoppa huvet i sanden för alla kostnader kan det vara bra att veta vad
man ger sig in på & hur det drabbar plånboken.

Visst är det lätta att räkna ihop alla stora kostnader men allt litet som tillkommer blir snart stora
poster som man kanske inte räknat med från början.

Här kommer även sånna kostnader med som inte räknas som mod utan sånt man måste byta
ut på en gammal bil helt enkelt för att det är utslitet.

Utgångsobjektet är en Bmw 318is från 1990 inköpt dec 2006 för 15000:-

Dax att börja då & det blir i kronologisk ordning någåt sånär i alla fall.

1: bakbalksbussningar,länkarmsbussninga,diffbussning i orginalkvalite 1133:-
2: stödlager till kardan 608:-
3: renovering bromssystem belägg,backar,slangar,bromsrör,nipplar & skivor 3187:-
4: en uppsättning hartge 15*7 med däck 3150:-
5: styrbox med trimchip 1050:-
6: diffklump 4.27 utv 550:-
7: soppa pump beg 500:-
8: sparco corsa stol beg 2700:-
9: ljudämpare,klammer tätning 384:-
10: is läpp & clips 1300:-
11: Hartge 16*7,5 med nya däck 4900:-
12: karossplast,front,huv,skufflucka 5400:-
13: sidomontage till stol beg 450:-
14: chassi kit D2 Trackracing 8845:-
15: coilover rör & framfjädrar beg 800:-
16: bakfjädrar beg 900:-
17: E36 styrväxel & p-ände 890:-
18: trattar & slang till bromskylning 1350:-
19: Lättat svänghjul 1625:-
20: packningar & tätningar till motorn 489:-
21: E36 växelspak,växelspaksknopp & bussningar 708:-
22: hjulager fram,tätningar & dammskydd 1113:-
23: H&R hjulspacer 20mm & 25mm beg 1650:-
24: tillskurna rutor i polycarbonat 2000:-
25: mässningsbussningar till oken & stålomspunna slagar 1890:-
26: svetsringar till coilover rör & bearbetinga av rören 300:-
27: Karosseri plåt 0,7 mm 263:-
28: Taklucka i glasfiber & lack 1050:-
29: buntband,kabelskor,skruv,mutter,brickor 1074:-
30: alu profiler till batterfäste & huvfäste 100:-
31: aluplåt till dörrsidor mm ink montageskruv 440:-
32: bromsbelägg carbotech xp10 1631:-
33: topplager & fjäderbenstag fram & bak i alu beg 1500:-
34: vinkellänkar & gängstång till droplinks 411:-
35: 6-p bälte & montage plattor 1700:-
36: ratt,rattspacer,snapoff & rattnav 3960:-
37: huvlås 620:-
38: varvräknare & shiftligt,div temp & tryckmätare med givare 1644:-
39: R-däck Toyo R888 205/50-15 5000:-
40: bränslepump & div delar soppasystemet 1233:-
41: avgassystem 1765:-
42: gel batteri 18Ah 699:-
43: lmm adapter, rör till lmm samt insugsport 511:-
44: karosskit,motorlack,grenrösrlack,grundfärg,pl400,silikon 748:-
45: strömbrytare,elkabel,kontaktdon,strömbrytare,kabelskor mm 878:-
46: motor kuddar & växelådskuddar 310:-
48: ventilkåpspackning 141:-
49: Datalogger dl-90 beg 3150:-
50: plyfa till splitter 270:-
51: airforce bakvinge 1200:-

Den netta summan blev 78170:- på en gris

sen har jag köpt in reservdelar i form av 2st motorer, 1 vx låda 1 slutväxel 2 fjäderben drivaxlar för 5500:-

lagt ner på bilen 78170:-
ink bilen 93170:-
ink bil & reservdelar 98670:-

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kalastråd, för då inser snart köparen av min is att han får den allt för billigt.

Så lista på bara! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Michael Bäck skrev:
.................................Även om man vill kanske vill stoppa huvet i sanden för alla kostnader kan det vara bra att veta ..............................


Öhhh....varför i hela världen skulle man vilja veta det..
om alla visste...skulle det inte bli många bilar byggda..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Missuppfattade rubriken och raderar därmed mitt felaktiga inlägg

_________________
Rolf osbeck
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Intressant tråd Michael thumbs up . Glöm bara inte att bokföra dina timmar som en kostnad

Ps: kul namn på tråden: Ds

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Ska vi också fylla på kostnader/modifikationer, med vad de kostar?
Frakt inte inkluderat då heller va.

Powerflexbussningar runtom överallt, 2600kr

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Intressant tråd Michael thumbs up . Glöm bara inte att bokföra dina timmar som en kostnad

Ps: kul namn på tråden: Ds


Ska vi lägga dit timkostnaden ink övertid skulle jag nog har råd med en hyfsad kärra
då jag under sommaren lagt ett antal 18-20 timmar pass i garaget plus oräkneliga
normala pass på 2-10 timmar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
jol skrev:
Ska vi också fylla på kostnader/modifikationer, med vad de kostar?
Frakt inte inkluderat då heller va.

Powerflexbussningar runtom överallt, 2600kr


Hela kostnaden ink allt tills det sitter på bilen kommer att vara med dock ej bensin för att
hämta prylar men frakten kommer jag att räkna in

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544




_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Kalastråd, för då inser snart köparen av min is att han får den allt för billigt.

Så lista på bara! thumbs up


Då kommer köparen att bli glad då han får valuta för sina slantar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
så då var det sammanräknat & klart

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Michael Bäck skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Intressant tråd Michael thumbs up . Glöm bara inte att bokföra dina timmar som en kostnad

Ps: kul namn på tråden: Ds
Ska vi lägga dit timkostnaden ink övertid skulle jag nog har råd med en hyfsad kärra
då jag under sommaren lagt ett antal 18-20 timmar pass i garaget plus oräkneliga
normala pass på 2-10 timmar
Nja, du får ju dra av kostnaden för alternativ hobby under den tid du spenderat i garaget. Det är bara att kontraräkna med valfri dyr hobby (träna på gym lika många timmar tex, lite rörelse och stretchande ställningar blir det allt när man kravlar runt)

Köp färdig bil.... Men då får man så lite skruvträning....

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag minns när jag hade min BMW 318is E30..
Den var ok när jag köpte den (för mer pengar än trådstartaren)
Jag gick igenom allt som rörde funktion och fixade till det. Det var en hel del som inte var tipp topp.
Det mesta byttes till nya originaldelar.
Någon sammanställning av slutsumman gjorde jag aldrig men helt gratis var det definitivt inte.
Killen som köpte den av mig gjorde utan tvekan det årets klipp..


Men samtidigt, tror jag inte att jag hade kunnat haft så mycket roligare för de pengarna jag pyntade ut.
Jag tog kostnaderna vart efter min plånbok fylldes på och dessutom fick jag enormt mycket erfarenhet, nya bekantskaper och nya kunskaper av att fixa till något gammalt tack vare den bilen.

Jag saknar den bilen än idag och jag grämer mig att jag sålde den i stort sett hela tiden.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
en grov uppskattning av tiden det tagit är 500h -600h

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Michael Bäck skrev:
en grov uppskattning av tiden det tagit är 500h -600h


Tråden i sig är livsfarlig, räknar själv aldrig på detta viset då jag skulle idiotförklara mig själv.
ser det som en hobby och det kostar vad det kostar..

Fasar för att frugan skulle få reda på den faktiska kostnaden då hade man troligtvis blivit idiotförklarad igen


Dock vill jag skänka ett stort fett tack till micke för den verkligt underhållande tråden under tiden du byggde upp bilen!!

Längtar redan nu efter ditt "nya" projekt att följa under 2009

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



säg 1000 timmar så är vi där


En hobby är en hobby, den måste få kosta

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
säg 1000 timmar så är vi där

frågan är om man skulle vilja tillbringa så många timmar extra på jobbet


En hobby är en hobby, den måste få kosta


Jo sen är det ju så att vissa har inte råd att köpa nått direkt utan får bygga
under en period för att få ihop det. Samtidigt lär man sig en hel massa på vägen.

En del gillar mest att köra & vill inte, kan inte eller har inte möjligheten att skruva själv
då köper de en färdig eller nästan färdig bil & kör med.

Det roliga är ju ändå att testa sina färdigheter på bana alla har ju olika förutsättningar
& hur man kommer dit spelar mindre roll. Sen finns det ju givetvis en tillfredställelse att
åka fortare med sin orginal,nästan orginal bil än de som moddat för flera hundra papp.

Samma känsla är det att utveckla sitt fordnon själv & se hur det hela tiden går bättre
sen om största delen kommer av att föraren eller fordonet gör det hela snabbare
spelar nog mindre roll det viktiga är ju att hela ekipaget blir snabbare, samt att
det är tillfredsällande att åka fortare med sitt egenskruvade vagn än andras färdigbyggda
ska man ju inte sticka under stol med

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
johan sjöström skrev:
Michael Bäck skrev:
en grov uppskattning av tiden det tagit är 500h -600h


Dock vill jag skänka ett stort fett tack till micke för den verkligt underhållande tråden under tiden du byggde upp bilen!!

Längtar redan nu efter ditt "nya" projekt att följa under 2009


Det är sånna här kommentarer som gör att man vill göra extra arbetet med att foto & uppdatera
sin byggtråd kontinueligt thumbs up

Ny projektet ska starta lite mjukt under julhelgen tänkte försöka få till en så färdig bil
som möjligt innan säsongen i år så man slipper hetsmecka så mycket emellan
det är inte optimalt att komma till en bandag med 18-20 h skruvande i kroppen
& endast sovit 2h för att köra 60 mil dit köra hela dagen & åka 60 mil hem på kvällen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Michael Bäck skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
säg 1000 timmar så är vi där

frågan är om man skulle vilja tillbringa så många timmar extra på jobbet


En hobby är en hobby, den måste få kosta


Jo sen är det ju så att vissa har inte råd att köpa nått direkt utan får bygga
under en period för att få ihop det. Samtidigt lär man sig en hel massa på vägen.

En del gillar mest att köra & vill inte, kan inte eller har inte möjligheten att skruva själv
då köper de en färdig eller nästan färdig bil & kör med.

Det roliga är ju ändå att testa sina färdigheter på bana alla har ju olika förutsättningar
& hur man kommer dit spelar mindre roll. Sen finns det ju givetvis en tillfredställelse att
åka fortare med sin orginal,nästan orginal bil än de som moddat för flera hundra papp.

Samma känsla är det att utveckla sitt fordnon själv & se hur det hela tiden går bättre
sen om största delen kommer av att föraren eller fordonet gör det hela snabbare
spelar nog mindre roll det viktiga är ju att hela ekipaget blir snabbare, samt att
det är tillfredsällande att åka fortare med sitt egenskruvade vagn än andras färdigbyggda
ska man ju inte sticka under stol med


Inget ont, menade mer att jag känner igen mig, fast på ett annat sätt. thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Riktigt kul sammanställning Michael!

Du har inte räknat på vad själva driftskostnaden blir per år för bilen? Har hört summor för en Porsche 968 (bilen kanske värd 16o ooo:-) på runt 6o ooo - 7o ooo:- / år, inklusive värdeminskning och försök till beräknat slitage på delar, tex motordelar, kamrem osv.

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Michael Bäck skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
säg 1000 timmar så är vi där

frågan är om man skulle vilja tillbringa så många timmar extra på jobbet


En hobby är en hobby, den måste få kosta


Jo sen är det ju så att vissa har inte råd att köpa nått direkt utan får bygga
under en period för att få ihop det. Samtidigt lär man sig en hel massa på vägen.

En del gillar mest att köra & vill inte, kan inte eller har inte möjligheten att skruva själv
då köper de en färdig eller nästan färdig bil & kör med.

Det roliga är ju ändå att testa sina färdigheter på bana alla har ju olika förutsättningar
& hur man kommer dit spelar mindre roll. Sen finns det ju givetvis en tillfredställelse att
åka fortare med sin orginal,nästan orginal bil än de som moddat för flera hundra papp.

Samma känsla är det att utveckla sitt fordnon själv & se hur det hela tiden går bättre
sen om största delen kommer av att föraren eller fordonet gör det hela snabbare
spelar nog mindre roll det viktiga är ju att hela ekipaget blir snabbare, samt att
det är tillfredsällande att åka fortare med sitt egenskruvade vagn än andras färdigbyggda
ska man ju inte sticka under stol med


Inget ont, menade mer att jag känner igen mig, fast på ett annat sätt. thumbs up


helt ok thumbs up menade bara att vi alla har olika förutsättningar att utöva bankörning
& pressa tiderna i såväl orginal bil & ombyggt monster

oavsett verktyg har man kungligt roligt thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Sparade trådar/FAQ
Vad kostar det att sminka en gris :) (318is för bana)
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (18278 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande