Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Att hyra bana för träff?
5634 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Hallå!
Har börjat ramla in en hel del medlemmar i min klubb och många efterfrågar banträffar och då speciellt en kombinerad MINI-träff/banträff så jag tänkte höra med er om följande?
Vilka banor kan vara lämpliga för såna ändamål?
Ungefärliga priser? (så man iallafall kan beräkna hur många vi måste vara för att det ska gå runt)
Nått mer som är bra att veta?
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Söderhamn, Flygstaden kostar ca 8500:- inkl flaggvakter och organisation, men det är ingen "riktig" racerbana men riktigt kul ändå. Men vill man ha ett bekvämt och billigt evenemang så är detta svårslaget. Finns även vandrarhem/hotell/campingmöjligheter och restaurang inom området. Vill slå ett slag för dem. Kolla www.smksoderhamn.com . 28 mil från Sthlm.

Björkvik ring är ngt dyrare och då finns ingen kringservice. 8-10.000 i år.

Kinnekulle är väl hyfsat billigt, hörde ngt om ca 15 papp. inkl moms.

19000 + 25% moms Karlskoga -03. Svåra att få kontakt med och verkar inte så intresserade av banmöten (???).

Mantorp och Knutstorp bokas via samma person och han verkar iaf väldigt trevlig. Men detta är också dyrare banor såsom Anderstorp. 25-40.000 vill jag minnas beroende på banlängd för A- och M-torp.

Midlanda är det väl osäkert vad som kommer att hända med.

Har en känsla av att priserna kommer att gå upp -04 eftersom allt verkar bokat långt i förväg.

Kanske en "banträff-arrangör-organisation" skulle finnas och hjälpa oss att pressa priserna? Men då skulle man ju få betala en massa admin å andra sidan.

OBS! jag är rätt ny på detta och har bara hands-on med de två första.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Under övrigt: Jag är också intresserad av vilka bestämmelser som gäller för sjukvådare och ambulans på plats tex. Är det en samvetsfråga när det gäller registrerade bilar? Har fått det intrycket.

Men om man ska släppa in oregistrerade racerbilar måste man väl ah SBF-anslutning för det första samt ovanstående på plats. I dessa fall (som arrangör med SBF-anslutning) måste man väl också lösa "VIP-licenser" för deltagarna för att SBF-försäkringen ska gälla?

Polistillstånd för att överträda bas-hastigheten? Behövs verkligen detta och får man det om man söker det hos lokala ordningsmakten?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

skicka ett pm till fredrik-slc, så får du all info som kan tänkas.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Pär Hansson skrev:
Söderhamn, Flygstaden kostar ca 8500:- inkl flaggvakter och organisation, men det är ingen "riktig" racerbana men riktigt kul ändå. Men vill man ha ett bekvämt och billigt evenemang så är detta svårslaget. Finns även vandrarhem/hotell/campingmöjligheter och restaurang inom området. Vill slå ett slag för dem. Kolla www.smksoderhamn.com . 28 mil från Sthlm.

Björkvik ring är ngt dyrare och då finns ingen kringservice. 8-10.000 i år.

Kinnekulle är väl hyfsat billigt, hörde ngt om ca 15 papp. inkl moms.

19000 + 25% moms Karlskoga -03. Svåra att få kontakt med och verkar inte så intresserade av banmöten (???).

Mantorp och Knutstorp bokas via samma person och han verkar iaf väldigt trevlig. Men detta är också dyrare banor såsom Anderstorp. 25-40.000 vill jag minnas beroende på banlängd för A- och M-torp.

Midlanda är det väl osäkert vad som kommer att hända med.

Har en känsla av att priserna kommer att gå upp -04 eftersom allt verkar bokat långt i förväg.

Kanske en "banträff-arrangör-organisation" skulle finnas och hjälpa oss att pressa priserna? Men då skulle man ju få betala en massa admin å andra sidan.

OBS! jag är rätt ny på detta och har bara hands-on med de två första.


Det där stämmer väl ungefär..... en bana som kommer till som möjlighet är ju Gotland.... som verkar bli en klart rolig körbana och passa bra för just banträffar.... dock har jag ingen aning om kostnader där än....

Men i övrigt så räcker nog inte kostnaderna ovan utan lägg till lite till...
Sen glöm inte ambulans och sjukvårdare... iofs kanske inte obligatoriskt vid en egen arrangerad banträff men f*n så billigt mot att du blir personligt ansvarig för skadorna som arrangör om det händer en olycka och det inte finns..... vilket ju dom flesta banträffar missar... den som står som banansvarig är PERSONLIGT ansvarig för eventuella felaktigheter och olyckor, vilket man ju slipper om man har SBF tillstånd och följer dess reglemente.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Sturup raceway kostar ca 1000:-/timme + 6% moms om man hyr heldag. rätt rolig bana om man inte har för mycket pulver och för stora bilar. Kommer nog att byggas ut lite till nästa år. Dock lite långt att åka från tjockhult.

Ska ni hyra nästa år så pricka in att hyra sturup i anslutning till något arrangemang på Knutstorp så kan man klämma in två kördagar här nere eller varför inte STCC + köra självdag.

www.sturupraceway.se

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Ingen som har koll på vad Sviestad i Linköping kostar? (www.lms.se)

_________________
William Ekström
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



ojay skrev:
Ingen som har koll på vad Sviestad i Linköping kostar? (www.lms.se)


18400:- + moms.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Fredrik - SLC skrev:
vilket ju dom flesta banträffar missar... den som står som banansvarig är PERSONLIGT ansvarig för eventuella felaktigheter och olyckor, vilket man ju slipper om man har SBF tillstånd och följer dess reglemente.


Det löser man väl ganska enkelt genom att ha en ansvarsbefrielse som alla som ska köra får skriva under?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Citat:
Polistillstånd för att överträda bas-hastigheten? Behövs verkligen detta och får man det om man söker det hos lokala ordningsmakten?


Detta är ett måste om man inte vill få hastighets böter!!! Kommer polisen ut och mäter och vill vara "petiga" så är det detta som gäller.. Och Ja det ska räcka om man söker på den lokala polisstationen eller länet! Men detta är viktigt och bör inte slopas

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Porsche-Daniel skrev:
Fredrik - SLC skrev:
vilket ju dom flesta banträffar missar... den som står som banansvarig är PERSONLIGT ansvarig för eventuella felaktigheter och olyckor, vilket man ju slipper om man har SBF tillstånd och följer dess reglemente.


Det löser man väl ganska enkelt genom att ha en ansvarsbefrielse som alla som ska köra får skriva under?


Tror inte man kan friskriva sig helt från juridiskt ansvar om den olycksdrabbade (eller hans anhöriga) väljer ändå att driva saken vidare i domstol. Men det kanske någon mer juridiskt bevandrad person kan ge lite ljus över ???

Vet iaf att en Motorcross tävlingsledare blev åtalad för en dödsolycka personligen eftersom en flaggpostering inte skötte sina åtaganden enligt Svemo's regler. (vet dock inte om dom blev fällda men till domstol gick det)

Men även vi som arrangerar inom SBF regelverk kan bli personligt ansvariga om vi inte följer dom ramar som är uppställda vid en allvarlig olycka... Och det är något att tänka på om man tar på sig rollen som chefs-funktionär vid något evenemang.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fredrik - SLC skrev:
Porsche-Daniel skrev:
Fredrik - SLC skrev:
vilket ju dom flesta banträffar missar... den som står som banansvarig är PERSONLIGT ansvarig för eventuella felaktigheter och olyckor, vilket man ju slipper om man har SBF tillstånd och följer dess reglemente.


Det löser man väl ganska enkelt genom att ha en ansvarsbefrielse som alla som ska köra får skriva under?


Tror inte man kan friskriva sig helt från juridiskt ansvar om den olycksdrabbade (eller hans anhöriga) väljer ändå att driva saken vidare i domstol. Men det kanske någon mer juridiskt bevandrad person kan ge lite ljus över ???

Vet iaf att en Motorcross tävlingsledare blev åtalad för en dödsolycka personligen eftersom en flaggpostering inte skötte sina åtaganden enligt Svemo's regler. (vet dock inte om dom blev fällda men till domstol gick det)

Men även vi som arrangerar inom SBF regelverk kan bli personligt ansvariga om vi inte följer dom ramar som är uppställda vid en allvarlig olycka... Och det är något att tänka på om man tar på sig rollen som chefs-funktionär vid något evenemang.


Beror inte det lite på vad som händer? om tex. en bingoklubb är slarviga med att svabba golvet, så någon halkar och slår ihjäl sej, så kan dom säkert bli åtalade för det. Men om två deltagare är inblandade i ett så gastkramande parti bingo så dom dör av det så kan väl knappast arrangören lastas för det?

Vilka delar av lagen reglerar sånnthär? SBF stiftar ju inga lagar. Borde kanske falla inom någon sorts allmän vårdslöshet?
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Skulle vara intressant att reda ut ansvarsfrågan, Är det fakta eller kutym bakom att man "måste ha ambulans på plats för att klara sig" som banträffarrangör?

Som tävlingsarrangör är det tämligen reglerat.

Vid banträffar är det inte tydligt reglerat i lag eller försäkringsbestämmelser så långt jag lyckats utreda.

om, dvs OM, jag tolkat lagen rätt, jag har långt ifrån 100% koll, så kan vi inte avgöra om en ambulans på plats är tillräcklig förrän någon av oss banträffarrangörer/banhyrare blir stämda för en olycka som inträffat.

Är vi ansvariga för att tillräckliga avkörningszoner finns, borde vi ha brandkåren på plats, flygvapnet, borde vi inse att det skulle finnas en portabel trauma-enhet på plats?

Jag själv har gjort bedömningen att arrangerande av en banträff inte kan kategoriseras som något som lyder under allmänt åtal, det närmaste är väl "framkallande av fara för annan" och att det där avtalet som deltagarna skriver på ska gälla civilrättsligt.

Rätt eller fel, men jag har valt att blunda för en del bryderier, men det vore bra att veta att allt är OK.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



hovang skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Porsche-Daniel skrev:
Fredrik - SLC skrev:
vilket ju dom flesta banträffar missar... den som står som banansvarig är PERSONLIGT ansvarig för eventuella felaktigheter och olyckor, vilket man ju slipper om man har SBF tillstånd och följer dess reglemente.


Det löser man väl ganska enkelt genom att ha en ansvarsbefrielse som alla som ska köra får skriva under?


Tror inte man kan friskriva sig helt från juridiskt ansvar om den olycksdrabbade (eller hans anhöriga) väljer ändå att driva saken vidare i domstol. Men det kanske någon mer juridiskt bevandrad person kan ge lite ljus över ???

Vet iaf att en Motorcross tävlingsledare blev åtalad för en dödsolycka personligen eftersom en flaggpostering inte skötte sina åtaganden enligt Svemo's regler. (vet dock inte om dom blev fällda men till domstol gick det)

Men även vi som arrangerar inom SBF regelverk kan bli personligt ansvariga om vi inte följer dom ramar som är uppställda vid en allvarlig olycka... Och det är något att tänka på om man tar på sig rollen som chefs-funktionär vid något evenemang.


Beror inte det lite på vad som händer? om tex. en bingoklubb är slarviga med att svabba golvet, så någon halkar och slår ihjäl sej, så kan dom säkert bli åtalade för det. Men om två deltagare är inblandade i ett så gastkramande parti bingo så dom dör av det så kan väl knappast arrangören lastas för det?

Vilka delar av lagen reglerar sånnthär? SBF stiftar ju inga lagar. Borde kanske falla inom någon sorts allmän vårdslöshet?


Jo det är helt sant att det beror på varför olyckan hänt..... Och jag menar inte att låta negativ till banträffar utan bara att folk som ska arrangera ska tänka lite innan för att slippa obehagliga överaskningar..... t.ex bara genom att skriva under en ansvarförklaring ger inte ansvarsfrihet för arrangören i alla lägen (jämför med arbetsgivaransvaret om en anställd förolyckas på arbetet, ibland blir VD och arbetsledare fällda för sådant och ibland inte när det går till domstol) .... Och han är även ansvarig för det som hans medhjälpare gör och inte gör.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Pär Hansson skrev:
Skulle vara intressant att reda ut ansvarsfrågan, Är det fakta eller kutym bakom att man "måste ha ambulans på plats för att klara sig" som banträffarrangör?

Som tävlingsarrangör är det tämligen reglerat.

Vid banträffar är det inte tydligt reglerat i lag eller försäkringsbestämmelser så långt jag lyckats utreda.

om, dvs OM, jag tolkat lagen rätt, jag har långt ifrån 100% koll, så kan vi inte avgöra om en ambulans på plats är tillräcklig förrän någon av oss banträffarrangörer/banhyrare blir stämda för en olycka som inträffat.

Är vi ansvariga för att tillräckliga avkörningszoner finns, borde vi ha brandkåren på plats, flygvapnet, borde vi inse att det skulle finnas en portabel trauma-enhet på plats?

Jag själv har gjort bedömningen att arrangerande av en banträff inte kan kategoriseras som något som lyder under allmänt åtal, det närmaste är väl "framkallande av fara för annan" och att det där avtalet som deltagarna skriver på ska gälla civilrättsligt.

Rätt eller fel, men jag har valt att blunda för en del bryderier, men det vore bra att veta att allt är OK.


Det är väl en av dom stora fördelarna med att arrangera under t.ex SBF's flagg.... dvs om man följer dom regler som finns till punkt och pricka så är chanserna att man ska bli fälld minimala vid en allvarlig olycka, eftersom man har gjort det mesta för att förhindra det.

Arrangera en banträff som inte har några olyckor är inget lagbrott såklart.... men det var inte det som var poängen... utan om det tråkiga skulle hända att något sådant händer.... då är det bättre att vara förberedd ..... för att slippa tråkiga efterspel personligt för den som arrangerar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Fredrik - SLC skrev:
................
Arrangera en banträff som inte har några olyckor är inget lagbrott såklart.... men det var inte det som var poängen... utan om det tråkiga skulle hända att något sådant händer.... då är det bättre att vara förberedd ..... för att slippa tråkiga efterspel personligt för den som arrangerar.
Det var litegrann det som var MIN poäng (med turbo), hur vet vi vad som gäller innan något riktigt tråkigt inträffar och vi får det prövat i domstol?

Vet du helt säkert att det räcker att ha ambulans och sjukvårdare på plats vid ett banmöte?

Vill inte provocera - vill bara veta.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Pär Hansson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
................
Arrangera en banträff som inte har några olyckor är inget lagbrott såklart....
Det var litegrann det som var MIN poäng (med turbo), hur vet vi vad som gäller innan något riktigt tråkigt inträffar och vi får det prövat i domstol?

Vet du helt säkert att det räcker att ha ambulans och sjukvårdare på plats vid ett banmöte?


Nej, det räcker inte. Jag citerar av från Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring.
"1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.

Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.


11 § Den som underlåter att fullgöra sin skyldighet att taga motortävlingsförsäkring dömes till böter."


Hela lagtexten finns att läsa på http://www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp under SFS-nummer 1976:357

§11 är det nog inte så sannolikt att den utnyttjas innan en olycka inträffar. Men jag vill inte stå som arrangör utan att uppfylla innehållet i denna lag.

observera att denna lag endast är tillämplig på inhängnat tävlingsområde, vilket alla svenska motorbanor är men normalt inte diverse flygfältsområden och dylikt.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Så, det är nåt liknande som jag anade, men värre. Hade inte hittat denna lag innan.

Det är nog (innan att ha rannsakat den faktiska innebörden i lagtexten) egentligen bara SBF-anslutna klubbar som kan anordna "banträffar" utan att enskilda rikerar att drabbas rättsligt om en olycka skulle inträffa idag. Dessutom bommar vi nog i stort sett alltid att söka polistillstånd.

Vad skulle en sådan försäkring kosta om lilla jag ringde Trygg Hansa?

Jag tror att vi står inför detta problem i praktiken inom ett år eller något mer.

En väg är att vi alltid hyr in en SBF-ansluten klubb (som har denna motortävlingsförsäkring).

En annan väg är att vi fortsätter att köra med skygglapparna på och hoppas att ngt inte händer.

En tredje väg är att bilda en "banträfforganisation" som förhoppningsvis kan teckna försäkringen till ett OK pris. Kostnaden ska därefter skrivas av på varje banträff med "behov" av denna försäkring.

Därefter skulle organisationen vilja ställa krav på förarna och bilarna osv, sen skulle man vara ett "skugg-SBF" och cirkeln är sluten.

Jag har förutsett ungefär detta och åtminstone inlett en egen förstudie för SBF-anslutning av PSCOS. Det verkar inte sådär jättesvårt, men krävda styrelseformer är ett reellt hinder för åtminstone vår klubb där nuvarande styrelsen är spridd med 60-70 mil.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Undrar just hur alla märkesklubbar gör? Jag är ganska säker på att Porsche klubben inte är SBF ansluten.

Trafikskolor kör på halkbanor?

Gocart?
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



hovang skrev:
Undrar just hur alla märkesklubbar gör? Jag är ganska säker på att Porsche klubben inte är SBF ansluten.

Är (o)lyckligt omedvetna eller blundar och hoppas på det bästa. EDIT: Eller är medvetna och är medlem i SBF och följer deras reglemente. I Porscheklubbens fall så tror jag mig veta att de tecknat en egen försäkring.
hovang skrev:
Trafikskolor kör på halkbanor?

Inte trafikskolans problem av två skäl.
1. lagen är bara tillämplig inom inhängnat tävlingsområde, vilket jag ställer mig tveksam till att någon ren halkbaneanläggning klassats som.
2. som det står i §1 så det arrangören som har skyldigheten att ha försäkring. Och antagligen så är det är halkbanan som är arrangör för aktiviteten även om det kan uppfattas som att trafikskolan är arrangör.
hovang skrev:
Gocart?

Se punkt 2 ovan

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Pär Hansson skrev:

En tredje väg är att bilda en "banträfforganisation" som förhoppningsvis kan teckna försäkringen till ett OK pris. Kostnaden ska därefter skrivas av på varje banträff med "behov" av denna försäkring.

Därefter skulle organisationen vilja ställa krav på förarna och bilarna osv, sen skulle man vara ett "skugg-SBF" och cirkeln är sluten.

Jag har förutsett ungefär detta och åtminstone inlett en egen förstudie för SBF-anslutning av PSCOS. Det verkar inte sådär jättesvårt, men krävda styrelseformer är ett reellt hinder för åtminstone vår klubb där nuvarande styrelsen är spridd med 60-70 mil.


Detta anser jag verkar vara en av de bästa tankarna! En sådan här organisation skulle ju faktiskt kunna ligga under SBF väl?! Eller om inte annat vara SBF ansluten eller?!

Hur som helst så tycker jag det låter som en jätte bra idé men kanske lite svårt at skapa i verkligheten!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Sparade trådar/FAQ
Att hyra bana för träff?
5634 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande