Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Hjulvinklar och fjädrar på framhjulsdriven bil | << 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (37109 totalt) |
om man antar att den har samma ytterdiameter som Renault 5 GTE fjädern (130mm) så får vi isf 86N/mm vilket är rätt styvt jämfört med vad jag har och även styvt jämfört med Clio III med tanke på skillnad i MR och tjänstevikt. Clio I Cup grejerna passar iaf på R5 så jag tror inte att det är nån jätteskillnad på just fjäderdiametern men det bör kollas upp, slår massor på +-10mm i diameter. Clio I Cup kör även 23 istället för 21mm torsionsstav i bakvagnen. Mina och Emils fjädrar är 60N/mm orginal R5 GTE är 20N/mm _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Har tyvärr inga sådana uppgifter men jag skall se vad jag kan göra. _________________ Johan Nilsson Renault Mégane Coupé |
||||
Andreas, du kanske kan ha någon nytta av följande dokument?
http://www.16v.se/misc/r5/grf2000.ht (sparad från http://pquillon.chez-alice.fr/r5gttu Ibland dammsuger man Internet och finner förhoppningvis några guldkorn då & då _________________ Johan Nilsson Renault Mégane Coupé |
||||
Var hittar man mer sådan här information om Clio cup bilarna? Är väldigt nyfiken på all information om dom _________________ Johnny omö Bergkvist Renault Clio 16v |
||||
HÄR http://forum.clubrenaultsverige.com/ _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Intressant. Har försökt översätta lite med Google och Babelfisken och vad jag kan utröna har eventuellt Clio 16 grövre kränghämmare fram än R5GTT. Eventuellt är torsionsstavarna i bakaxeln grövre också på Clio 16v men jag är inte säker. Borde bara vara Clio Cup som har grövre kränghämmare än R5 vad jag kan se. Har beställt R19 16v bärarmar till min bil ala Clio Cup. Borde få dem innan helgen. Tittade på ett par bärarmar till vanliga R19 och de var ungefär 1.5 cm längre än R5 GTE. Förhoppningsvis passar dem bra. Målet är att få något mer negativ camber samt undvika problemet med förlånga drivaxlar när bilen är kraftigt sänkt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Tänkte montera från en R19 16v på min clio med, men när jag läser lite om bakvagnen på cup bilarna 91 kontra 92, är det skillnaden som är orginal, eller byter man länk armaran bak på dom med? och är det R19 som gäller då med?
_________________ Jens Westerlund Renault Clio 1.8 16V -92 Renault Clio 1.8 16V -91 |
||||
Ska man göra något åt bakvagnen på R5 och Clio får man nog byta hela bakvagnen vad jag vet. Clio Cup bakvagnen ska ha mer negativ camber. Det man däremot kan se till är att bakvagnen sitter rakt i förhållande till bilen. Finns viss juster mån i bultarna som håller fast den. Sen kan man ju naturligtvis byta torsions stavarna också eller bygga om till fjäderben men det är lite jobb. Hoppas att R19 16v bärarmarna passar R5:an. Borde få hem dem imorgon. Annars är de nog till salu. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag har clio cup stavar som ligger och skall monteras, men var synd att det var så jävlingt att det var en spec bakvagn för cup billarna, för dom lär det inte krylla av. Någon som vet om det är samma bärarmar på ALLA R19 16v? hittade bärarmar från en 19 som det satt en f3r motor i med automat låda kan det vara samma armar som på f7p modellen?
_________________ Jens Westerlund Renault Clio 1.8 16V -92 Renault Clio 1.8 16V -91 |
||||
Du menar om det är samma på alla R19 ?? alla 16v har nog samma, hur det är med dom andra vet jag inte, men jag tror alla har lika.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Grövre torsionstavar, andra bromsskivor och andra hjulvinklar. Cupbakvagnens hjulvinklar har lite positiv camber. om det är nåt mer vet jag inte men alla bilar som såldes som tävlingsbilar levererades med en för dom speciell bakvagn. _________________ Andreas Allard Mitsubishi Lancer EVO X |
||||
Är nog samma bärarmar fram på alla R19 16v men jag tror att de skiljer mot vanliga R19. Kollade på bärarmarna ifrån en vanlig R19 och den skiljer nog mot de jag har hemma nu. Vet inte exakt vad som skiljer men vanliga R19 bärarmen är nog iaf lika lång som R19 16v. R19 16v Charmande enligt skroten till vänster och R5 GTE till höger R5 GTE överst R19 16v Charmande underst R19 16v bärarmen är ungefär 1.5cm längre. Dock känns det tveksamt om R5 GTE kräng hämmaren passar rakt av då fästet hamnar längre ut. Vad jag kan se verkar Clio 16v ha andra bärarmar än R5 så det är möjligt att de passar rakt på på den. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
_________________ Tim Olofsson |
||||
ingen skillnad på skivorna enl clio cup boken... _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
orginal är 8mm, det stog att cup skivorna var det åxå.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
ska komma i kast med att köpa ett par R19 länkarmar nu, men måste jag byta krängnins armen fram med eller ligger dom hålen på samma ställe i länkarmen på både clio och r19?
_________________ Jens Westerlund Renault Clio 1.8 16V -92 Renault Clio 1.8 16V -91 |
||||
R19 och R5 har en krängningshämare som är klämd i ytterände, clio har ett hål i änden skruvad med bussningar, så fästet till krängningshämmaren finns inte, men det går säkert att ändra, själv skall jag montera clio krängare fram så då måste jag åxå fixa fästet på samma sätt.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
RenaultSport Hjulvinklar och fjädrar på framhjulsdriven bil | << 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (37109 totalt) |