Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Hjulvinklar och fjädrar på framhjulsdriven bil
<<   1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (37109 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
Lars Falk skrev:
fuzzion skrev:

Number of active coils: 3.6
Diameter of wire: 14.75 mm

Vet du vad det är för diameter på fjädern? Då kan man ju räkna ut ungefär hur hård den är...


om man antar att den har samma ytterdiameter som Renault 5 GTE fjädern (130mm) så får vi isf 86N/mm vilket är rätt styvt jämfört med vad jag har och även styvt jämfört med Clio III med tanke på skillnad i MR och tjänstevikt. Clio I Cup grejerna passar iaf på R5 så jag tror inte att det är nån jätteskillnad på just fjäderdiametern men det bör kollas upp, slår massor på +-10mm i diameter. Clio I Cup kör även 23 istället för 21mm torsionsstav i bakvagnen.

Mina och Emils fjädrar är 60N/mm
orginal R5 GTE är 20N/mm

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fuzzion
Norrköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 164



Lars Falk skrev:
fuzzion skrev:

Number of active coils: 3.6
Diameter of wire: 14.75 mm

Vet du vad det är för diameter på fjädern? Då kan man ju räkna ut ungefär hur hård den är...


Har tyvärr inga sådana uppgifter men jag skall se vad jag kan göra.

_________________
Johan Nilsson

Renault Mégane Coupé
Citera
fuzzion
Norrköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 164



Andreas, du kanske kan ha någon nytta av följande dokument?
http://www.16v.se/misc/r5/grf2000.htm

(sparad från http://pquillon.chez-alice.fr/r5gtturbo/grf2000.htm men servern tycks ligga nere)

Ibland dammsuger man Internet och finner förhoppningvis några guldkorn då & då

_________________
Johan Nilsson

Renault Mégane Coupé
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



fuzzion skrev:
Här kommer lite gamla specifikationer om något kan vara av värde.

Clio Cup Race Car - Specification (1991-1992)

Front Suspension and Hubs:

Springs
Free length: 200 mm minimum
Number of active coils: 3.6
Number of inactive coils: 0.9
Diameter of wire: 14.75 mm

Front Suspension Geometry
Castor: 4° (maximum deviation of 1')

Adjustment by movement of wishbone bushes in the subframe
Camber: 3° (maximum deviation of 1')
Adjustment by fitting of camber bolts to the strut mount
Steering axis inclination: maximum deviation of 1'. Non adjustable
Toe: toe out of 2 mm
Adjustment by track rods

Rear Suspension and Hubs:

Year 1991:

Toe: Toe in of 0°15' ± 15' or 1,7 ± 1.7mm
Camber: +0°50' ± 15'

Year 1992:

Toe: Toe in of +0°40' ± 15' or 4,4 ± 1.7mm
Camber: +0°50' ± 15'

It is possible to mount a rear suspension from a 92 model to a 91 model and vice versa.
To avoid the lower shock absorber fixing point hitting the torsion bar,
it is allowed to modify the torsion bar in this area.


Var hittar man mer sådan här information om Clio cup bilarna? Är väldigt nyfiken på all information om dom

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



zkungen skrev:


Var hittar man mer sådan här information om Clio cup bilarna? Är väldigt nyfiken på all information om dom

HÄR
http://forum.clubrenaultsverige.com/viewtopic.php?t=7002

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
fuzzion skrev:
Andreas, du kanske kan ha någon nytta av följande dokument?
http://www.16v.se/misc/r5/grf2000.htm

(sparad från http://pquillon.chez-alice.fr/r5gtturbo/grf2000.htm men servern tycks ligga nere)

Ibland dammsuger man Internet och finner förhoppningvis några guldkorn då & då


Intressant. Har försökt översätta lite med Google och Babelfisken och vad jag kan utröna har eventuellt Clio 16 grövre kränghämmare fram än R5GTT. Eventuellt är torsionsstavarna i bakaxeln grövre också på Clio 16v men jag är inte säker. Borde bara vara Clio Cup som har grövre kränghämmare än R5 vad jag kan se.

Har beställt R19 16v bärarmar till min bil ala Clio Cup. Borde få dem innan helgen. Tittade på ett par bärarmar till vanliga R19 och de var ungefär 1.5 cm längre än R5 GTE. Förhoppningsvis passar dem bra.

Målet är att få något mer negativ camber samt undvika problemet med förlånga drivaxlar när bilen är kraftigt sänkt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Tänkte montera från en R19 16v på min clio med, men när jag läser lite om bakvagnen på cup bilarna 91 kontra 92, är det skillnaden som är orginal, eller byter man länk armaran bak på dom med? och är det R19 som gäller då med?

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
tumic skrev:
Tänkte montera från en R19 16v på min clio med, men när jag läser lite om bakvagnen på cup bilarna 91 kontra 92, är det skillnaden som är orginal, eller byter man länk armaran bak på dom med? och är det R19 som gäller då med?


Ska man göra något åt bakvagnen på R5 och Clio får man nog byta hela bakvagnen vad jag vet. Clio Cup bakvagnen ska ha mer negativ camber.

Det man däremot kan se till är att bakvagnen sitter rakt i förhållande till bilen. Finns viss juster mån i bultarna som håller fast den. Sen kan man ju naturligtvis byta torsions stavarna också eller bygga om till fjäderben men det är lite jobb.

Hoppas att R19 16v bärarmarna passar R5:an. Borde få hem dem imorgon. Annars är de nog till salu.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Jag har clio cup stavar som ligger och skall monteras, men var synd att det var så jävlingt att det var en spec bakvagn för cup billarna, för dom lär det inte krylla av. Någon som vet om det är samma bärarmar på ALLA R19 16v? hittade bärarmar från en 19 som det satt en f3r motor i med automat låda kan det vara samma armar som på f7p modellen?

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



tumic skrev:
Jag har clio cup stavar som ligger och skall monteras, men var synd att det var så jävlingt att det var en spec bakvagn för cup billarna, för dom lär det inte krylla av. Någon som vet om det är samma bärarmar på ALLA R19 16v? hittade bärarmar från en 19 som det satt en f3r motor i med automat låda kan det vara samma armar som på f7p modellen?

Du menar om det är samma på alla R19 ?? alla 16v har nog samma, hur det är med dom andra vet jag inte, men jag tror alla har lika..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Vad skiljer i bakvagnen mellan cup och original?

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90



Norden skrev:
Vad skiljer i bakvagnen mellan cup och original?


Grövre torsionstavar, andra bromsskivor och andra hjulvinklar. Cupbakvagnens hjulvinklar har lite positiv camber.

om det är nåt mer vet jag inte men alla bilar som såldes som tävlingsbilar levererades med en för dom speciell bakvagn.

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905


Trådstartare
tumic skrev:
Jag har clio cup stavar som ligger och skall monteras, men var synd att det var så jävlingt att det var en spec bakvagn för cup billarna, för dom lär det inte krylla av. Någon som vet om det är samma bärarmar på ALLA R19 16v? hittade bärarmar från en 19 som det satt en f3r motor i med automat låda kan det vara samma armar som på f7p modellen?


Är nog samma bärarmar fram på alla R19 16v men jag tror att de skiljer mot vanliga R19. Kollade på bärarmarna ifrån en vanlig R19 och den skiljer nog mot de jag har hemma nu. Vet inte exakt vad som skiljer men vanliga R19 bärarmen är nog iaf lika lång som R19 16v.

R19 16v Charmande enligt skroten till vänster och R5 GTE till höger


R5 GTE överst R19 16v Charmande underst


R19 16v bärarmen är ungefär 1.5cm längre. Dock känns det tveksamt om R5 GTE kräng hämmaren passar rakt av då fästet hamnar längre ut.

Vad jag kan se verkar Clio 16v ha andra bärarmar än R5 så det är möjligt att de passar rakt på på den.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



Andreas Allard skrev:
Norden skrev:
Vad skiljer i bakvagnen mellan cup och original?


Grövre torsionstavar, andra bromsskivor och andra hjulvinklar. Cupbakvagnens hjulvinklar har lite positiv camber.

om det är nåt mer vet jag inte men alla bilar som såldes som tävlingsbilar levererades med en för dom speciell bakvagn.
Bakvagnen kunde även beställas med lite toe in lr toe out

_________________
Tim Olofsson
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



en bakvagn är ingenting som du vet av?

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Andreas Allard skrev:
Norden skrev:
Vad skiljer i bakvagnen mellan cup och original?


Grövre torsionstavar, andra bromsskivor och andra hjulvinklar. Cupbakvagnens hjulvinklar har lite positiv camber.

om det är nåt mer vet jag inte men alla bilar som såldes som tävlingsbilar levererades med en för dom speciell bakvagn.

ingen skillnad på skivorna enl clio cup boken...

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90



Det regelhäfte gällande Cliocup som följde min bil var det på sidorna om bromsar andra specade skivor med annat art.nr än orginalskivorna. Cupskivorna var tunnare.

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Andreas Allard skrev:
Det regelhäfte gällande Cliocup som följde min bil var det på sidorna om bromsar andra specade skivor med annat art.nr än orginalskivorna. Cupskivorna var tunnare.

orginal är 8mm, det stog att cup skivorna var det åxå..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



ska komma i kast med att köpa ett par R19 länkarmar nu, men måste jag byta krängnins armen fram med eller ligger dom hålen på samma ställe i länkarmen på både clio och r19?

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



tumic skrev:
ska komma i kast med att köpa ett par R19 länkarmar nu, men måste jag byta krängnins armen fram med eller ligger dom hålen på samma ställe i länkarmen på både clio och r19?


R19 och R5 har en krängningshämare som är klämd i ytterände, clio har ett hål i änden skruvad med bussningar, så fästet till krängningshämmaren finns inte, men det går säkert att ändra, själv skall jag montera clio krängare fram så då måste jag åxå fixa fästet på samma sätt..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



men om man på clion tar R19 krängare eller passar inte den i framvagns balken?

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
RenaultSport
Hjulvinklar och fjädrar på framhjulsdriven bil
<<   1, 2, 3, 4   >>
15 besök senaste veckan (37109 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande