Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Polyuretanbussningar - Ger det märkbar skillnad?
5 besök senaste veckan (14600 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Undrar om någon uppgraderat sin bil med polyuretanbussningar och kan säga något om effekten? Jag har en Miata -99 snart 15000mil på klockan, men det är en USA-bil och den har mest gått rakt fram, så bussningarna är inte alltför katastrofalt skick. Bilen har ett kit med fjädrar, kränkare och ställbara KYB-dämpare, samt uppstyvat chassi med båge och chassistag. Funderar på om jag ska slå till på en sats med nya bussningar i polyuretan (ca 2000kr) och montera i vinter. Kommer jag märka någon stor skillnad?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Bilen brukar kännas mycke tightare och svara kvickare på rattrörelser, däremot brukar det inte göra någon större skilnad på varvtiden.
Citera
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 89



Mitt däckslitage gick ner efter montage av polybussningar..
Bilen kändes stabilare i långböjar och krängde mindre.
Bytte därefter till uniballs
Då började bilen kränga mer, men gick än mer stabilt över gropar som tjälskott

_________________
Max Jarno
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Tack för svaren. Jag lägger det till listan, så får vi se om det hinns med i vinter. Om inte denna vinter blir det iallafall nästa.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Bussningar behöver inte ligga högst upp på listan, om de som finns är i bra skick så överlever du med dem ett tag.

Bättre att köra med de du har och utvärdera de andra uppgraderingarna, mitt i allt kanske poly inte räcker till på vissa ställen.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
zoddri skrev:
Bussningar behöver inte ligga högst upp på listan, om de som finns är i bra skick så överlever du med dem ett tag.

Bättre att köra med de du har och utvärdera de andra uppgraderingarna, mitt i allt kanske poly inte räcker till på vissa ställen.


Setupen är ganska väl utvärderad redan. Bussningarna står liksom sist på chassit / hjulupphängningens
lista, som enda punkt jag inte uppdaterat. Fast i vinter blir det främst bantning för bilen.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Hejsan!

Du känner säkert redan till MX5RC men jag tipsar om den ändå:
http://www.mx5racingclub.se/

Där kan du säkert få massor av tips angående Miatan.
och även info om Miata-cupen. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Att byta till bussningar av polyurethan t.ex powerflex är nog de flesta gånger
en ej prisvärd uppgradering om inte bilen ha extremt mjuka orginalbussningar som ny.

Byter man från gamla slitan orginal till nya poly bussningar är ju skillnaden stor

samma skilland upplever du säkerligen om du skulle byta till nya orginal med tanke på
att dom gamla är så slitna.

vill man satsa på hårdare så är bussningar i delrin ett bra alternativ

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Inget illa om delrin men de är väl såpass hårda att bilen blir väldigt obekväm att köra på lite slitna vägar?

Vet ju inte vad Sleipner använder bilen till men kan ju vara värt att reflektera över.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Att byta till bussningar av polyurethan t.ex powerflex är nog de flesta gånger
en ej prisvärd uppgradering om inte bilen ha extremt mjuka orginalbussningar som ny.

Byter man från gamla slitan orginal till nya poly bussningar är ju skillnaden stor

samma skilland upplever du säkerligen om du skulle byta till nya orginal med tanke på
att dom gamla är så slitna.

vill man satsa på hårdare så är bussningar i delrin ett bra alternativ


Tack för tipset. Bussningarna måste såklart bytas (om inte denna vinter, så nästa) och om jag ändå gör jobbet är det ju lockande att sätta dit lite mera rejsa-inspirerade delar än original. Kan du ge ett tips om var jag kan hitta delrin-bussningar?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252




_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288




_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Sleipner skrev:
Michael Bäck skrev:
Att byta till bussningar av polyurethan t.ex powerflex är nog de flesta gånger
en ej prisvärd uppgradering om inte bilen ha extremt mjuka orginalbussningar som ny.

Byter man från gamla slitan orginal till nya poly bussningar är ju skillnaden stor

samma skilland upplever du säkerligen om du skulle byta till nya orginal med tanke på
att dom gamla är så slitna.

vill man satsa på hårdare så är bussningar i delrin ett bra alternativ


Tack för tipset. Bussningarna måste såklart bytas (om inte denna vinter, så nästa) och om jag ändå gör jobbet är det ju lockande att sätta dit lite mera rejsa-inspirerade delar än original. Kan du ge ett tips om var jag kan hitta delrin-bussningar?
original gummi är inget fel, men de är många ggr dyrare än PU/Plast. Så när det behöver bytas så vill iaf plånboken det ena.
Men PU/plast lever inte 16k mil utan tillsyn...
Ett alternativ (hårdare än "vanliga" PU):
http://949racing.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=107

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Sleipner skrev:
Michael Bäck skrev:
Att byta till bussningar av polyurethan t.ex powerflex är nog de flesta gånger
en ej prisvärd uppgradering om inte bilen ha extremt mjuka orginalbussningar som ny.

Byter man från gamla slitan orginal till nya poly bussningar är ju skillnaden stor

samma skilland upplever du säkerligen om du skulle byta till nya orginal med tanke på
att dom gamla är så slitna.

vill man satsa på hårdare så är bussningar i delrin ett bra alternativ


Tack för tipset. Bussningarna måste såklart bytas (om inte denna vinter, så nästa) och om jag ändå gör jobbet är det ju lockande att sätta dit lite mera rejsa-inspirerade delar än original. Kan du ge ett tips om var jag kan hitta delrin-bussningar?
original gummi är inget fel, men de är många ggr dyrare än PU/Plast. Så när det behöver bytas så vill iaf plånboken det ena.
Men PU/plast lever inte 16k mil utan tillsyn...
Ett alternativ (hårdare än "vanliga" PU):
http://949racing.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=107


Shyst! Det alternativet hade jag inte sett. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Niklas Falk skrev:
original gummi är inget fel, men de är många ggr dyrare än PU/Plast. Så när det behöver bytas så vill iaf plånboken det ena.
Men PU/plast lever inte 16k mil utan tillsyn...
Ett alternativ (hårdare än "vanliga" PU):
http://949racing.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=107


Hmmm...är inte detta "vanliga" PU-bussningar?

Fast "vanliga" är ju en definitionsfråga

Som det står i en annan PU-tråd här på Rejsa: "PU finns från messmör till ... öööh... gnejs ungefär"

Energy Suspension HyperFlex bushings 90-05 Miata 11.3105-6

Klippt från Energy Suspensions hemsida:

"Products are made of Energy's rugged HYPER-FLEXT performance polyurethane material."

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Tinsfci skrev:
Hmmm...är inte detta "vanliga" PU-bussningar?

Fast "vanliga" är ju en definitionsfråga
Jo, host , det är PU, men de är lite hårdare än de lila, gula, röda som brukar säljas till samma applikation.
Man kan ju se den som framvaskad kompromissprodukt till ett bra pris.

Men för annan bil kan det vara andra leverantörer som lyckas med den mest lämpliga kompromissen.

oilon (oljefylld nylon) har ju använts av andra här förr som alternativ till vit Delrin för hemmasvarvning. Men att svarva till 22 bussningar när man ett alternativ kostar 2 papp (om de finns att få tag på...) skulle iaf jag fundera över.

Det är ju en hel drös med bitar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Niklas Falk skrev:
Tinsfci skrev:
Hmmm...är inte detta "vanliga" PU-bussningar?

Fast "vanliga" är ju en definitionsfråga
Jo, host , det är PU, men de är lite hårdare än de lila, gula, röda som brukar säljas till samma applikation.


Det är det som jag tycker är så svårt/tråkigt/bökigt med bla PU-bussningar. Det verkar inte finnas många leverantörer som verkligen talar om HUR karakteristiken på DERAS bussningar är, istället väljer man att döpa sina PU till nåt fint namn som tex "HyperFlex"

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



[quote="Niklas Falk"]
Tinsfci skrev:


oilon (oljefylld nylon) har ju använts av andra här förr som alternativ till vit Delrin för hemmasvarvning. Men att svarva till 22 bussningar när man ett alternativ kostar 2 papp (om de finns att få tag på...) skulle iaf jag fundera över.

Det är ju en hel drös med bitar.


Jag gjorde ju just detta till Miatan. Och som jag sagt tidigare så skulle jag nog inte göra om det utan köpa färdigt.

Mina oilon bussningar har fått bilen mycket känsligare men gnäller lite. På bana stör det inte men inget jag skulle vilja ha på en bil som används på vanlig väg.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Superflex har en liten lista på sin hemsida med rekommenderade hårdhetsgrader på polybussningar, men tyvärr står det inte vilken Shoreskala det följer... Kan man gissa på Shore/Durometer A?


http://www.superflex.co.uk/hardnessguide.php

De är samma som "Superpro" + att de har rostfria hylsor i de fall det är aktuellt.

Jag kör såna på min bil (740) i hela framvagnen, och de gnäller inte än iallafall, efter 2-4 år insmorda med originalfettet.

Huruvida de förbättrar väghållningen mot std vet jag inte, bytte ut slitna bussningar och mot dem så var det stor skillnad iallafall!

Det hade faktiskt varit riktigt intressant om nån tog sig tid att spänna upp bussningarna i en press/dylikt och jämföra mot nya standardbussningar!

_________________
Johan Eriksson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Polyuretanbussningar - Ger det märkbar skillnad?
5 besök senaste veckan (14600 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande