Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bästa bil till 5-papp?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (13730 totalt)
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



En Ford sierra bara går och går om det är en väl skött eller genomgången, och med 2l DOHC motorn så drar den knappt någon soppa heller!! Billiga reservdelar med!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
JonathanBerglund
Bäckebo
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



håller med om att man ska åka 900 thumbs up

_________________
Jonathan Berglund
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



En SAAB 900 skulle jag aldrig ens försöka åka 24-timmars med möjligen en gammal 95-96 V4.
Citera
JonathanBerglund
Bäckebo
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



ja v4 vore nog nått, inte direkt värstingar, men vafan, dom tål ju de mesta =)
och vill man bara så går de ju åka fort med dom med =)

_________________
Jonathan Berglund
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Björn skrev:
En SAAB 900 skulle jag aldrig ens försöka åka 24-timmars med möjligen en gammal 95-96 V4.


Är den i bra skick är det nog inga problem att få den att hålla. Min 900 från 91 har snart gått 39000 mil utan att byta några delar i motorn eller växellådan.
Men jag skulle inte välja en 900 för dom är inte så roliga, en liten lätt bil sliter mindre på bromsarna och däcken och då behövs det inte så mycket effekt.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Gissar att det handlar mycket mer om skicket än märket, som det alltid gör med bilar i denna prisklassen. En Toyota Corolla med taskig växellådsolja kommer förmodligen gå kortare än en Fiat Ritmo med bra (allt är ju relativt) mekanik.

Mitt personliga tips borde väl bli att köpa den finaste bilen som finns för de pengarna, men det är ju mer skoj än tävling egentligen, så en övervägning av vad som kan vara kul att köra borde ju vara relevant.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



barbie skrev:
ja v4 vore nog nått, inte direkt värstingar, men vafan, dom tål ju de mesta =)
och vill man bara så går de ju åka fort med dom med =)


Fyll på med två cylindrar till så får man mycket pulver udner huven. Får precis plats enligt en som kört folkrace med den kombinationen! V4 är ju samma motor som V6 och den kommer ju från Ford, så en sierra V6 eller så hittar man billigt!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
JonathanBerglund
Bäckebo
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



Galne skrev:
barbie skrev:
ja v4 vore nog nått, inte direkt värstingar, men vafan, dom tål ju de mesta =)
och vill man bara så går de ju åka fort med dom med =)


Fyll på med två cylindrar till så får man mycket pulver udner huven. Får precis plats enligt en som kört folkrace med den kombinationen! V4 är ju samma motor som V6 och den kommer ju från Ford, så en sierra V6 eller så hittar man billigt!!


problemet är ju att dom blir så framtunga..
pappa hade en sån i trafik för ett bra tag sen, enligt honom så släppte bakänden för nästan ingenting..

_________________
Jonathan Berglund
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Jag har en Opel omega 2.0 med större frambromsar, sänksats, gasdämpare runt om m.m.m.m. som jag funderat till och från på att sälja bort, den kostar under 5000 i så fall om nån är intresserad Dock är motorn sliten.... Hade väl hoppats på att få kanske 3500 för den.

http://www.garaget.org/?car=127294

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
perzy
Markaryd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 16



Kapar tråden lite (nåja..) med en fråga om saab 9000. De är ju billiga nu så det kan ju vara ett alternativ.

Jag har just en 9000 som jag funderar på att köra med, men är det möjligt att åka bana med dessa?!
Förutom tyngden så är det ju en primitiv bakvagn med stel axel och ett panhardstag (?). Är bakvagnen så dålig som jag tror?

_________________
Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



perzy skrev:
Kapar tråden lite (nåja..) med en fråga om saab 9000. De är ju billiga nu så det kan ju vara ett alternativ.

Jag har just en 9000 som jag funderar på att köra med, men är det möjligt att åka bana med dessa?!
Förutom tyngden så är det ju en primitiv bakvagn med stel axel och ett panhardstag (?). Är bakvagnen så dålig som jag tror?


9000 har körts med tidigare av flera....... Och det går absolut....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Ronster
Uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Vi har kört:

BMW 520
Golf GT , LS och GTI i olika modeller (MK1 och MK2)
Volvo 740, 745
Volvo 343

Golf GTi MK1 var den snabbaste vi har kört. Riktigt kul att kunna ligga och planera omkörningar och stick om så fort det blev lucka. Dock pajade den varje gång. Drivaxlar, växellåda och sen något elfel.

Volvo har hållit klart bäst. Vi har nu kört 3x 5 timmar med samma volvo. Första rejset gick kamremmen, men motorn höll och var snart på banan igen.
Inte lika snabb som Golfarna och de andra små japsarna. Men driftsäkra och sladdvänliga.
Vi fortsätter med Volvo.

_________________
Ronny Steisjö
____________________________
Porsche 996 -00
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



perzy skrev:
...en primitiv bakvagn med stel axel och ett panhardstag (?). Är bakvagnen så dålig som jag tror?

Framvagnen är sämre.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
perzy
Markaryd
Här sen Aug 2006
Inlägg: 16



ice skrev:
perzy skrev:
...en primitiv bakvagn med stel axel och ett panhardstag (?). Är bakvagnen så dålig som jag tror?

Framvagnen är sämre.


Sånt här visar vad lite jag begriper av väghållning men det är underbart att vara på ett forum där folk kan något om väghålllning
Förlåt min okunnighet men framvagnen är väl i princip samma som på många framhjulsdrivna bilar, men bakaxeln är ju mycket enkel?
om någon orkar får de gärna förklara... tacksam

_________________
Per Larsson. Kör Volvo 855 TURBO.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



perzy skrev:
ice skrev:
perzy skrev:
...en primitiv bakvagn med stel axel och ett panhardstag (?). Är bakvagnen så dålig som jag tror?

Framvagnen är sämre.

...om någon orkar får de gärna förklara... tacksam

Då bilen kränker; 'kommer framhjulen att luta ungefär lika mycket som bilen. Detta ger ett däckavtryck som är långt och smalt = halt.
Bakhjulen däremot; 'kommer inte att luta, vilket ger ett däckavtryck som är kort och brett = inte fullt så halt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Volvo 340/360 med b200f motor borde funka fint efter en sänkning runt om.
Jag har en ståendes om någon vill köpa, går att köra med på gata i 1 månad till om man vill det till och med thumbs up

Är någon intresserad så skicka PM.

Mantorp är ju redan kört men det kommer mer 5-papp tävlingar, så kom igen å handla bilar nu ni som ska köra

Men annars till 5-papp så funkar det ju med i princip vilken bil som helst.

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
hermes
norrtälje
Här sen Okt 2007
Inlägg: 87



påsen skrev:


Men annars till 5-papp så funkar det ju med i princip vilken bil som helst.

/Påsen


ja man kan åka med vilken bil som helst, om man inte tar hänsyn till
att den ska vara rolig att köra.
att den ska inte gå sönder efter 3h.
att man ska kunna nå en pall plats.

bra och roliga bilar.
honda crx, helst en VT
honda civic
peugot 205 gti
hissan gt
Mitsubishi Colt
BMW E30
bra men inte lika roliga bilar
volvos

FÖR 5+

tycker jag i alla fall

the rabbit

_________________
svante hedlund
Citera
gascan
stockholm täby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 116



ice skrev:
perzy skrev:
ice skrev:
perzy skrev:
...en primitiv bakvagn med stel axel och ett panhardstag (?). Är bakvagnen så dålig som jag tror?

Framvagnen är sämre.

...om någon orkar får de gärna förklara... tacksam

Då bilen kränker; 'kommer framhjulen att luta ungefär lika mycket som bilen. Detta ger ett däckavtryck som är långt och smalt = halt.
Bakhjulen däremot; 'kommer inte att luta, vilket ger ett däckavtryck som är kort och brett = inte fullt så halt.


eum .. Om du syftar till konstruktonen så är det u samma med alla bilar som har mcperson ben
9000 e en bra bil i de här sammanhangen ! de e bökit att svätsa diffen det är synd
men dom e stryktåliga lätta så mycket ni kann bara 2,0 i maskinen e väl lite slö men de övriga alternativen e ehllt klart fördelaktiga

den e stabil å bra ingn som puttar runt en 9000

_________________
marcus bontè
Citera
JonTe
Mariestad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 88



Jag fick i helgen stryk av en Golf 2:a diesel:
http://mioh.se/media/slalom090509_005.jpg
....i en slalomtävling.
Samma tid som en Porsche GT3:a så de går att åka fort med helt klart.
Dieseln bör ju vara en rätt stryktålig pjäs + att ni slipper tanka så ofta =)

mvh Jonas

_________________
--Jonas Engström--
Åker gammel 9000 med bur
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bästa bil till 5-papp?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (13730 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande