Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Hur ska bilen luta när den står stilla? | 4365 besök totalt |
ok, rubriken kanske låter skum men jag kunde inte låta bli..
Efter att ha blivit underkänd p.g.a. stötdämpare så inhandlades en sats höjdjusterbara dämpare+fjädrar i all hast. Traditionell stylinglära säger ju då att jag borde skicka ner El Goffo i backen så det smäller i oljetråget men.. Sen kom jag att tänka på curbs. Hursomhelst, bilen är en Golf -87. Framhjulsdriven och kommer väl att väga ganska jämnt 1000kg. Tjockis i förarstolen. Tjänar jag nåt på att exempelvis ha högre bak (mindre sänkning) på bilen? Satsen går att justera med 30 till 80mm sänkning så justeringsmån finns ju ifall jag vill få den att stå som en gammal streetracejänkare. Övriga spekulationer och funderingar rekommenderas. Länk till projekttråd finns i signatur om nån inte sett en Golf förr _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Aerodynamisk gråzon.. Men om bilen är lägre (närmare marken) fram än bak så kommer luften som kommer in under fronten att måste ta mera utrymme längre bak.. glesare molekyler.. lägre lufttryck.. mer downforce.. högre kurvhastighet.
Luft kommer iofs att smita in utefter bilsidan men lite skillnad gör det. Hursomhelst bättre än att ha den högre fram. _________________ Arne Lindgren |
||
då är vi inne på överkurs & riktiga ställbara chassi men visst man brukar väga in hjulen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Har man den lite högre bak än fram & sätter en plan skiva under samt trösklar på
sidorna som går ner lite. en splitter fram enkel diffusor bak & samt en fungerande vinge bak så har man gjort så mycket man kan åt aerodynamiken som hobby skruvare. Har man fått det hyfsat rätt så borde det bli lite mer tryck på fram & bak vagnen eller i alla fall mindre lyftkrafter. Sen genom det plana golvet så minskar mängden luftvirvlar under bilen det blir mindre luftmotsånd. Borde göra 1-2 sec per varv på en bana som mantorp. Sänk inte bilen för mycket utan sänkt tygd punkt för då kan den börja kränga mer än innan _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Absolut, men jag har inte riktigt möjlighet till det ännu och... Finns massor att göra på bilen innan jag kommit så långt i justeringen Var främst ute efter om det fanns nån poäng med hög svansföring eller inte och det verkar det ju finnas. Får ha det i åtanke när jag mekar vidare. Angående tyngdpunkt så jobbar jag på den i och med lättningen av bilen, takluckan ska avskaffas på nåt sätt bland annat. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Du som åker Golf "zoddri" bör ha en del annat i åtanke.
Många som åker bana med sina Golfar har bilar i våg eller lägra bak. Sedan har flera som åkt tävlingar med sina bila åxå Dropstop iaf bak. Detta för att förhindra den hög svansföringen bak i sväng och inbromsningar. Golfen och många andra FWD har ju lätta rumpor och det ger ofördelaktiga egenskaper ibland. Det borde vara bättre då att se till att chassiet är i trim först. Sedan se till att hålla chassiet under kontroll. Efter det kan du oroa dig för bilens lutning. och tvärt emot vad många säger så åker de som tävlar med Golfen en aning lägre baktill. Detta för att neutralisera framvikt och att den niger för mycket. Beror ju ofta på vad för andra modifieringar som är gjorda iofs. Med ett hårt satt chassie behöver man kanske inte göra så men testa din bil FÖRST och se vad du tycker. Sedan justerar du det som är fel och testar igen och så vidare. Jaja fundera först lite över vad du vil ha ut? _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Plan eller något lägre bak är min filosofi. Lägre bak för att inte få så mycket vikt fram. Inte sänka för mycket då chssiegeometrin förändras för mycket speciellt fram. Viktigaste är dock att få samma tryck på alla hjulen. Det går inte att få det perfekt med en tung förare på ena sidan och btteriet på ett ställe och tanken på ett annat. Men kolla med att mäta till tex. sparklådan när du står på ett plant golv. är den sned beter den sig konstigt som ett bord med ett för kort ben.
Bättre chassiefirmor har vågar att sätta under varje hjul så det blir rätt balans. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Just vikten (eller avsaknaden av vikt) baktill har oroat mig, därför som jag hoppades få en kommentar som Lillens. Även om det sätter mera myror i skallen på mig :P
Tur att det är länge tills sommaren ännu. Vad är Dropstop förresten? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Man fäster t.ex en vajer mellan chassi & länkarm så att det inte kan fjädra ut hur mycket som helst. Används ibland när stötdämparna har längre utfjädring än vad fjädern tilllåter då används dropstops för att fjädern inte ska trilla ut när det fjädrar ut max _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Um.. Nu är det ju nybörjarforumet så jag kan ställa frågan
Hur är det tänkt att fjädern ska rymma när bilen har coilovers? Eller finns det flera fördelar med detta dropstop? ot: Första jag tänkte på med dropstop var såndär grej man sätter på en vinflaska för att inte söla ner när man häller. Jobbat för mycket på krog... _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Dropstop behövs när man har sänkt bilen och har hårda fjädrar.
Så när du lyfter upp bilen eller studdsar över innerkanten på banan fjädrar hjulet ut så långt att fjädern inte räcker till och kan hamna ur läge. Då sätter man en vajer så hjulet inte kan åka ut längre än fjädern är helt utfjädrad. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Nybörjarsvängåkaforum Hur ska bilen luta när den står stilla? | 4365 besök totalt |