Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hur ska bilen luta när den står stilla?
4365 besök totalt
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
ok, rubriken kanske låter skum men jag kunde inte låta bli..

Efter att ha blivit underkänd p.g.a. stötdämpare så inhandlades en sats höjdjusterbara dämpare+fjädrar i all hast. Traditionell stylinglära säger ju då att jag borde skicka ner El Goffo i backen så det smäller i oljetråget men.. Sen kom jag att tänka på curbs.

Hursomhelst, bilen är en Golf -87. Framhjulsdriven och kommer väl att väga ganska jämnt 1000kg. Tjockis i förarstolen.

Tjänar jag nåt på att exempelvis ha högre bak (mindre sänkning) på bilen? Satsen går att justera med 30 till 80mm sänkning så justeringsmån finns ju ifall jag vill få den att stå som en gammal streetracejänkare.

Övriga spekulationer och funderingar rekommenderas. Länk till projekttråd finns i signatur om nån inte sett en Golf förr

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Aerodynamisk gråzon.. Men om bilen är lägre (närmare marken) fram än bak så kommer luften som kommer in under fronten att måste ta mera utrymme längre bak.. glesare molekyler.. lägre lufttryck.. mer downforce.. högre kurvhastighet.

Luft kommer iofs att smita in utefter bilsidan men lite skillnad gör det. Hursomhelst bättre än att ha den högre fram.

_________________
Arne Lindgren
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Brukar man inte vilja ställa in dämparna så att man får jämn vikt på hjulen?

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



david-o skrev:
Brukar man inte vilja ställa in dämparna så att man får jämn vikt på hjulen?


då är vi inne på överkurs & riktiga ställbara chassi men visst man brukar väga
in hjulen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Har man den lite högre bak än fram & sätter en plan skiva under samt trösklar på
sidorna som går ner lite. en splitter fram enkel diffusor bak & samt en fungerande vinge bak
så har man gjort så mycket man kan åt aerodynamiken som hobby skruvare.

Har man fått det hyfsat rätt så borde det bli lite mer tryck på fram & bak vagnen
eller i alla fall mindre lyftkrafter. Sen genom det plana golvet så minskar mängden
luftvirvlar under bilen det blir mindre luftmotsånd.

Borde göra 1-2 sec per varv på en bana som mantorp.

Sänk inte bilen för mycket utan sänkt tygd punkt för då kan den börja kränga mer än innan

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
david-o skrev:
Brukar man inte vilja ställa in dämparna så att man får jämn vikt på hjulen?


Absolut, men jag har inte riktigt möjlighet till det ännu och... Finns massor att göra på bilen innan jag kommit så långt i justeringen

Var främst ute efter om det fanns nån poäng med hög svansföring eller inte och det verkar det ju finnas. Får ha det i åtanke när jag mekar vidare.
Angående tyngdpunkt så jobbar jag på den i och med lättningen av bilen, takluckan ska avskaffas på nåt sätt bland annat.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Du som åker Golf "zoddri" bör ha en del annat i åtanke.
Många som åker bana med sina Golfar har bilar i våg eller lägra bak.
Sedan har flera som åkt tävlingar med sina bila åxå Dropstop iaf bak.
Detta för att förhindra den hög svansföringen bak i sväng och inbromsningar.
Golfen och många andra FWD har ju lätta rumpor och det ger ofördelaktiga egenskaper ibland.

Det borde vara bättre då att se till att chassiet är i trim först.
Sedan se till att hålla chassiet under kontroll.

Efter det kan du oroa dig för bilens lutning.
och tvärt emot vad många säger så åker de som tävlar med Golfen en aning lägre baktill.
Detta för att neutralisera framvikt och att den niger för mycket.
Beror ju ofta på vad för andra modifieringar som är gjorda iofs.

Med ett hårt satt chassie behöver man kanske inte göra så men testa din bil FÖRST och se vad du tycker.
Sedan justerar du det som är fel och testar igen och så vidare.

Jaja fundera först lite över vad du vil ha ut?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Plan eller något lägre bak är min filosofi. Lägre bak för att inte få så mycket vikt fram. Inte sänka för mycket då chssiegeometrin förändras för mycket speciellt fram. Viktigaste är dock att få samma tryck på alla hjulen. Det går inte att få det perfekt med en tung förare på ena sidan och btteriet på ett ställe och tanken på ett annat. Men kolla med att mäta till tex. sparklådan när du står på ett plant golv. är den sned beter den sig konstigt som ett bord med ett för kort ben.
Bättre chassiefirmor har vågar att sätta under varje hjul så det blir rätt balans.
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Just vikten (eller avsaknaden av vikt) baktill har oroat mig, därför som jag hoppades få en kommentar som Lillens. Även om det sätter mera myror i skallen på mig :P
Tur att det är länge tills sommaren ännu.

Vad är Dropstop förresten?

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



zoddri skrev:
Just vikten (eller avsaknaden av vikt) baktill har oroat mig, därför som jag hoppades få en kommentar som Lillens. Även om det sätter mera myror i skallen på mig :P
Tur att det är länge tills sommaren ännu.

Vad är Dropstop förresten?


Man fäster t.ex en vajer mellan chassi & länkarm så att det inte kan fjädra ut hur mycket
som helst.
Används ibland när stötdämparna har längre utfjädring än vad fjädern tilllåter då används
dropstops för att fjädern inte ska trilla ut när det fjädrar ut max

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Um.. Nu är det ju nybörjarforumet så jag kan ställa frågan

Hur är det tänkt att fjädern ska rymma när bilen har coilovers? Eller finns det flera fördelar med detta dropstop?

ot:
Första jag tänkte på med dropstop var såndär grej man sätter på en vinflaska för att inte söla ner när man häller. Jobbat för mycket på krog...

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Dropstop behövs när man har sänkt bilen och har hårda fjädrar.

Så när du lyfter upp bilen eller studdsar över innerkanten på banan fjädrar hjulet ut så långt att fjädern inte räcker till och kan hamna ur läge. Då sätter man en vajer så hjulet inte kan åka ut längre än fjädern är helt utfjädrad.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hur ska bilen luta när den står stilla?
4365 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande