Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
kurvtagningsteknik
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (17085 totalt)
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Kolja skrev:
Mina 50 öre;

På framhjulsdrivna, relativt motorsvaga bilar, så släpper jag inte gasen helt utan "drar mig ur" kurvans apex.
Strävar att få framhjulen i färdriktningen asap för att därefter öka vinkeln på högerpedalen när tillräckligt fäste ges. Släpper man gasen inför kurvans apex brukar jag få sköna lastväxelreaktioner och understyrning.

Bilar under 150 hkr behöver nog inte bromsas så mkt öht på Svenska banor - om man har R-däck som är lagom varma.


Du är medveten om att 150hk är ganska mycket i en lätt bil? Nu är visserligen Camaron bakhjulsdriven men de 135hk (jaja, det är en sexa) räcker till för ganska höga hastigheter på exempelvis bakre rakan på Midlanda. Jag skulle verkligen inte klassa det som en lätt inbromsning..

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Westfield skrev:
ice skrev:
om det skall finnas någon vinst med att släpbromsa; 'måste bromsbalansen vara näst intill perfekt.


Utveckla gärna thumbs up

om man har för mycket broms fram och släpbromsar; 'kommer bilen att understyra, vilket gör det svårt att komma in till den inre tangeringspunkten.
om man har för mycket broms bak och släpbromsar; 'kommer man in till den inre tangeringspunkten med uppställ, och måste därför senarelägga gaspådraget (gäller bakhjulsdrivna bilar).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



ice skrev:
Westfield skrev:
ice skrev:
om det skall finnas någon vinst med att släpbromsa; 'måste bromsbalansen vara näst intill perfekt.


Utveckla gärna thumbs up

om man har för mycket broms fram och släpbromsar; 'kommer bilen att understyra, vilket gör det svårt att komma in till den inre tangeringspunkten.
om man har för mycket broms bak och släpbromsar; 'kommer man in till den inre tangeringspunkten med uppställ, och måste därför senarelägga gaspådraget (gäller bakhjulsdrivna bilar).


Jag köper att det inte blir optimalt, men jag köper inte att det är sämre än bromsa sedan svänga utan broms även med inte helt optimal bromsbalans. Jag är inte helt enig alltså.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Effekten av släpbroms går att få med det allra flesta bilar. I grunden släpbromsar man ju av två orsaker: Förlänga sin bromssträcka inför kurvan och för att få bilen att rotera lättare in i kurvan. Precis som när man bromsar rakt måste man ju anpassa bromstrycket efter bilen och rådande förhållanden. Men det är ju inte frågan om att stampa pedalen i mattan direkt. Om hjulen släpper, eller man får ställ med bakvagnen har man bromsat för hårt, eller svängt för häftigt medan man bromsar.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Flyttad till Körteknik thumbs up


om någon undrar om flytt av trådar se min kommentar här
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52476

Dvs:
Citat:
om en tråd rullar på med massa inlägg så kan vi efter tag ibland flytta tråden till det forum där ämnet normalt ligger. Säg en fråga om bromsteknik inför en kurva som blommar ut i en intressant diskussion, en sån tråd kan om den växer sig lång bli flyttad till forumet "Körteknik" till exempel. Tråden kommer fortfarande synas här i nybörjarfrågeforumet med en markering om att tråden är flyttad. Att den är flyttad betyder alltså inte alls per automatik att man postat i fel forum när man postade frågan här, tvärtom!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Sleipner skrev:
Effekten av släpbroms går att få med det allra flesta bilar. I grunden släpbromsar man ju av två orsaker: Förlänga sin bromssträcka inför kurvan och för att få bilen att rotera lättare in i kurvan. Precis som när man bromsar rakt måste man ju anpassa bromstrycket efter bilen och rådande förhållanden. Men det är ju inte frågan om att stampa pedalen i mattan direkt. Om hjulen släpper, eller man får ställ med bakvagnen har man bromsat för hårt, eller svängt för häftigt medan man bromsar.


Instämmer! Jag släpbromsade ofta med karten trots att det var en "no no" enligt många eftersom det är stel bakaxel vilket ofta kunde resultera i kraftiga bakvagnssläpp. Det fungerade alldeles utmärkt både med regninställning, och i torrt. Det var ju bara att anpassa bromstrycket tills man fick önskad effekt. Men det krävdes att jag hade bra chassiebalans och var på "bra" hunör

Men för att svara trådens fråga sett ur min erfarenhet, så bör så mycket som möjlgt av inbromsningen vara klar innan man börjar insvängningen. Särskilt när man inte kört så mycket banan eller sitter i en, för en själv, okänd bilmodell. Det är det snabbaste sättet att lära sig köra någorlunda fort. Man får mycket lättare att hitta banans och bilens bromspunkter, apex och acc.punkt ut ur kurvorna. När man kan det så kan man lägga på både släpbroms och driftkurvor...

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249


Trådstartare
gisses vad tråden utvecklades! jag har inte fått något mejl om att jag fått några fler svar i tråden?!
mycket intressant diskution och bra svar på min fråga! som det ser ut nu kommer jag köra en Opel Corsa GSi i HT2 som tidigare varit en std-cup bil. så jag tror det är trummor bak och helt orörd motor. så det är inte så mycket åt bromsbalansen att göra i den, men jag följer era råd att medans jag nöter in varv efter varv och körtekniken kommer jag bromsa innan kurvan, hitta apex och gasa ut, dvs inte släpbromsa föränn jag känner bilen

då till en följdfråga ang kurvtagning:
jag har hört att drifting är nono om man försöker ta sig igenom en kurva snabbt, men att det kan löna sig i en kurva i nerförsbacke? att det var så driftingen "uppfanns" av Drift King i japan för en massa år sedan.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Tokmeken skrev:

då till en följdfråga ang kurvtagning: jag har hört att drifting är nono om man försöker ta sig igenom en kurva snabbt, men att det kan löna sig i en kurva i nerförsbacke? att det var så driftingen "uppfanns" av Drift King i japan för en massa år sedan.


Njaoaneej, är mitt svar. Man brukar tala om att "skrubba" av hastighet, genom en kontrollerad sladd, oftast med alla fyra hjul samtidigt. Det är lite halvknepigt om man har en bil med lite halvdan balans från början (dvs framhjulsdriven och lätt bak, som typiskt en Corsa är). Det är ett alternativ till trailbraking, så att säga.

För egen del experimenterar jag med det och brukar hända när jag går för fort in i kurvor...svårigheten är att sluta "skrubba" av hastighet när det är lagom och inte fortsätta och tappa för mycket. Det sker i samband med att man bromsar och svänger så börjar det glida. Vi talar inte om stora drift-vinklar, utan inom området man talar om som lagom "slip" (engelskt ord, uttalas ).

Slip definieras som vinkeln mellan hjulets riktning, och den riktning man färdas i (dvs hur mycket "sladd" det är). Ett r-däck har typiskt en lite högre kurvtagningskraft den kan generera med lite slip, än med 0, så man eftersträvar lite slip. Svårigheten är att nå dit utan att gå över och ha för mycket (då tappar man bara hastighet = skrubbar) och fortsätter man till sist är det okontrollerbar sladd.

Svårt att beskriva i ord!! Det finns andra här som kan förklara det bättre. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249


Trådstartare
jag tror jag fattar, som en sorts powerslide fast vid inbromsning? med powerslide menar jag en sladd utan nämnvärd motstyrning.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Tokmeken skrev:
jag tror jag fattar, som en sorts powerslide fast vid inbromsning? med powerslide menar jag en sladd utan nämnvärd motstyrning.


Ja, jo, men det är mycket högre slip-vinklar än vad jag menar. Jag har aldrig sett någon säga att det är snabbare än att hålla sig någorlunda rakt/trailbraking/fyrhjulsskrubb. Ser du det i seriösa banracing-evenemang är det nog snabbare men det har vi inte sett...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Westfield skrev:
Tokmeken skrev:
jag tror jag fattar, som en sorts powerslide fast vid inbromsning? med powerslide menar jag en sladd utan nämnvärd motstyrning.


Ja, jo, men det är mycket högre slip-vinklar än vad jag menar. Jag har aldrig sett någon säga att det är snabbare än att hålla sig någorlunda rakt/trailbraking/fyrhjulsskrubb. Ser du det i seriösa banracing-evenemang är det nog snabbare men det har vi inte sett...


Du menar som i F1 förr i tiden? Eller vissa pojkar i DMT

Sladdar man så kan man ju ha högre fart än greppet tillåter om man hade kört rakt. Grejjen är väl mest att däcken tar slut och reliabilityn är rätt låg om man kör långlopp, en dålig sladd äter ju upp all vinst i 500 bra.
Sen sjunker väl vinster desto mer grepp man har. På is vinner man mest, med slicks på en F1 vinner man minst.



Även om gamle Gilles tyckte annorlunda =P

_________________
Daniel Steiner
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Svartlock skrev:

Sladdar man så kan man ju ha högre fart än greppet tillåter om man hade kört rakt.


Ja, men du har mer grepp om du håller dig till lägre slip-vinklar oftast på de flesta däck, dvs det är bättre att hålla sig någorlunda rimlig sladd och bromsa/styra/gasa vad man nu vill. Sen kan det finnas extrema däck och extrema situationer, men generellt sett ser man inte såna där bredsladdar som regel, även i serier där däcksförbrukning inte spelar roll.

här är en bild jag snott från nätet:


Typiskt finns maxgrepp vid en viss slipvinkel (oftast talar man om några procent), därefter planar greppet ut. Dvs om du åker bredsladd har du inte max grepp, helt enkelt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Old blue oval
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Kolja skrev:
Mina 50 öre;

På framhjulsdrivna, relativt motorsvaga bilar, så släpper jag inte gasen helt utan "drar mig ur" kurvans apex.
Strävar att få framhjulen i färdriktningen asap för att därefter öka vinkeln på högerpedalen när tillräckligt fäste ges. Släpper man gasen inför kurvans apex brukar jag få sköna lastväxelreaktioner och understyrning.

Bilar under 150 hkr behöver nog inte bromsas så mkt öht på Svenska banor - om man har R-däck som är lagom varma.


Hmm..
Nu har jag inte så stor erfarenhet av att köra racing.
Men att inte bromsa efter rakan på Knutstorp, med min Bmw 318is, skulle jag inte våga..!

_________________
Håkan Persson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



old blue oval skrev:
Kolja skrev:
Mina 50 öre;

På framhjulsdrivna, relativt motorsvaga bilar, så släpper jag inte gasen helt utan "drar mig ur" kurvans apex.
Strävar att få framhjulen i färdriktningen asap för att därefter öka vinkeln på högerpedalen när tillräckligt fäste ges. Släpper man gasen inför kurvans apex brukar jag få sköna lastväxelreaktioner och understyrning.

Bilar under 150 hkr behöver nog inte bromsas så mkt öht på Svenska banor - om man har R-däck som är lagom varma.


Hmm..
Nu har jag inte så stor erfarenhet av att köra racing.
Men att inte bromsa efter rakan på Knutstorp, med min Bmw 318is, skulle jag inte våga..!


Då hamnar man lååånnggt ut i sandfållan jag får upp en runt 160 på rakan där i min is

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Old blue oval
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Japp, runt 160 stämmer på min också..

_________________
Håkan Persson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Svartlock skrev:

Sladdar man så kan man ju ha högre fart än greppet tillåter om man hade kört rakt.


Det där får du nog utveckla lite tror jag. Sladda i min värld är när man sen länge passerat det man kan kalla optimal slip-vinkel och börjar närma sig 10-15 grader och det är ganska långt ifrån vad som är snabbaste sättet att ta sig genom en kurva.
Nu står det iof lite luddigt att man "kör rakt" och det är givetvis inte speciellt snabbt om man skall genom en kurva.
Kollar man hur dom kör i t ex asfaltsrallyn så sladdar dom enbart där det är för trångt att komma runt utan att i princip stanna. I racing är det ingen som kör med sladd för att komma runt snabbare i dom högre serierna, slump?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



[quote="MaZ"]
Svartlock skrev:

Sladdar man så kan man ju ha högre fart än greppet tillåter om man hade kört rakt.


Nu står det iof lite luddigt att man "kör rakt" och det är givetvis inte speciellt snabbt om man skall genom en kurva.

Så klart det går snabbast "kör rakt" = ta en genväg så klart det går fort

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
kurvtagningsteknik
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (17085 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande