Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
vad för växellåder i STCC bilarna
3140 besök totalt
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare

http://www.youtube.com/watch?v=kpemYMA2I4c&feature=related

i denna film ser man att ena föraren har en H-mönstrad låda medans andre har en sekventiell växellåda

varför sitter det olika låder i samma teams bilar?

nån som har mer info om den H-mönstrade lådan en sån skulle sitta fint i min E36a

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re: vad för växellåder i STCC bilarna

Spjuvern skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=kpemYMA2I4c&feature=related

i denna film ser man att ena föraren har en H-mönstrad låda medans andre har en sekventiell växellåda

varför sitter det olika låder i samma teams bilar?

nån som har mer info om den H-mönstrade lådan en sån skulle sitta fint i min E36a

BMW bilarna har från början en H-mönstrad Getrag låda, men Flash var så van med sekvensiellåda att dom monterade en sån fastän det är vikt tillägg när man kör med en sån.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

30kg extra för 6 växlat sek gemfört 5 växlat H-mönster.

Just E90 är väldigt nära viktgränsen och därför krävs ett enormt extrajobb för att få ner dom i minimigränsen med H-mönster, men det går.

Sen är det lite olika uppfattning bland olika ingenjörer och förare om man vinner mer på 30kg mindre men med nackdelen att man då bara har 5 växlar och måste växla mer omständigt. Risken för felväxlingar är oerhört stor och sker OFTA. Iaf om man är ovan...

Under säsongen byttes det dock fram och tbx en del då straffvikterna gjorde att man blev väääääääldigt tung med både full viktlåda OCH seklåda.

Flash har minst en sådan låda tillsalu på Racecarsdirect för runt 100 pengar.
Vill minnas att det är Xtrac. Specen för maxvrid är nog dock relativt låg så det får du kolla noga, men det går troligen byta ut dreven mot andra isf. Dyrt...

Jag skulle försöka se mig om efter en beg Tractive eller liknande. Sellholm har ju oxå.
Borde bli vanligare nu att sådana dyker upp från rallyskogen.

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Jag kan nog hjälpa dig med mer info.. PM:a för mer info.
H-lådans växellådshus är samma på E46 och E90.
Lådans innanmäte är tillverkat av Hoer och är rakskurna drev samt dogrings. Används ihop med en växelspak med en töjtrådsgivare som känner av belastningen på spaken och bryter tändningen.
En sån här låda kräver ganska mycket service och gås igenom mellan varje tävlinghelg.
En ny växellåda kostar ca 8000 EUR.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Arne skrev:
Jag kan nog hjälpa dig med mer info.. PM:a för mer info.
H-lådans växellådshus är samma på E46 och E90.
Lådans innanmäte är tillverkat av Hoer och är rakskurna drev samt dogrings. Används ihop med en växelspak med en töjtrådsgivare som känner av belastningen på spaken och bryter tändningen.
En sån här låda kräver ganska mycket service och gås igenom mellan varje tävlinghelg.
En ny växellåda kostar ca 8000 EUR.

Flash var väl dock ute relativt tidigt med ngt eget projekt där just Xtrac användes.
Det är väl dom som nu säljs för nya eller rentav andra specade lådor, likt de du anger kan man ana.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Flash säljer ju den här på racecarsdirect Xtrac 6-speed sequential gearbox 2008 Så sek lådorna ser ju ut att vara Xtrac.

Ser ut att vara samma låda dom monterar i Zanardis bil här nedan också.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Sandström skrev:
Flash säljer ju den här på racecarsdirect Xtrac 6-speed sequential gearbox 2008 Så sek lådorna ser ju ut att vara Xtrac.

*host harkel* Men ekar det här...

Surrade precis lite med Arne och han bekräftade att seklådorna BMW kör med är Xtrac och har, som vi ser, extremt långt svep för att centrera/skjuta tillbaka vikten.

Kul bild, vart fann du den? thumbs up

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Andreas Lidström skrev:

*host harkel* Men ekar det här...

Surrade precis lite med Arne och han bekräftade att seklådorna BMW kör med är Xtrac och har, som vi ser, extremt långt svep för att centrera/skjuta tillbaka vikten.

Kul bild, vart fann du den? thumbs up

Jo jag såg det innan men tänkte bara visa bilden på den

Här fanns det lite text samt rätt så många bilder när dom sätter ihop en 320si E90 http://www.terato.com/cars/content/view/237/39/

Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005

var hittar man en växelspak med töjtrådgivare?

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Sådana växelspakar är väldigt dyra.. över 10tusen vill jag minnas att BMW-spaken kostar.

Detta kanske är ett billigare alternativ? http://www.kasensors.co.uk/KA-GST-Gear-Lever-Load-Cell.pdf

Här sen Feb 2003

Re:

wankel seven skrev:
var hittar man en växelspak med töjtrådgivare?

Motec säljer liknade, räkna med minst 10k ja

wankel seven
köping
Här sen Nov 2005

Re:

Arne skrev:
Sådana växelspakar är väldigt dyra.. över 10tusen vill jag minnas att BMW-spaken kostar.

Detta kanske är ett billigare alternativ? http://www.kasensors.co.uk/KA-GST-Gear-Lever-Load-Cell.pdf

har mailat för pris
trend har en för 6600+moms

3140 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande