Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
kg/hk?
2 besök senaste veckan (2186 totalt)
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180


Trådstartare
jag har en liten fundering om hur mycket effekt som e lagomt att ha i en banbil...
så jag tänkte höra med er hur måga kilo/hk ni har i era bilar.

jag har lite planer på att under nästa vinter bygga en bil o jag räknar på att den kommer att ha ca 4.5-5kg/hk om allt går som det ska.

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lagom? Har du någonsin hört en racenisse som inte velat ha lite mer mos under locket?

Allt beror på hur avacert chassi, bromsar och drivsätt du har. Det finns gränser då det bara blir svårkört och det går långsammare.

Tex tror/vet jag att man i en Corsa med bra chassi, vettiga bromar och R-däck åker toksnabbt med runt 200hk. Mer behövs knapp mao.

Tar man våran Saab så har vi ca dubbelt så mkt som det, sedan blir det svårt. (Vi har lite bredare däck än Corsorna jag tänker på.) Med slicks kan man kanske åka med upp till ca 450 hk och framhjulsdrift, sedan blir det svårt. Tror våran bil väger runt 1100 kg. Corsorna ca 800kg.
Sedan ska man även beakta att vi har nästan 600 Nm i vrid... thumbs up

Nyckeln till det roliga sitter dock inte i effekten utan i att ta en vettig bil som utgångsobjekt och bygga ngt med ballans.

Använder du dig av en liten bil från början så är originaldelar från större bilar rena dopingen för din lilla shopingvagn. mao blir det billigare.

Corsa med 2l 16v från Kadett är ju lysande exempel. Lätta , på med tex SAAB-bromsar på runt 285mm ihop med lite Bilsteindämpare och R-däck och du har kul i överflöd garanterat. Eller ta en Golf eller vad som...men kanske inte Volvon du äker nu.

om du vill ha bakhjulsdrift är jag ju glad i BMW E30. Annars funkar ju ngn gammal Ford eller Opel oxå. tror även en 142:a med lite modernare motor och andra mods kan bli ganska skoj. Eller så kollar du på Sälj och köp och blir PV-ägare... thumbs up

Lycka till!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



xEmil skrev:
jag har en liten fundering om hur mycket effekt som e lagomt att ha i en banbil...
så jag tänkte höra med er hur måga kilo/hk ni har i era bilar.

jag har lite planer på att under nästa vinter bygga en bil o jag räknar på att den kommer att ha ca 4.5-5kg/hk om allt går som det ska.


Viktigaste är att ha låg vikt. Hk är inte så kritiskt. Lägre vikt klarar högre kurvhastigheter. Mao, en lätt bil med 5 hk/kg är snabbare än en tung bil med 5 hk/kg. Ingen ide att snöa in på effekt, börja du med att plocka bort onödiga kilon istället.

Mina 0,02_

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180


Trådstartare
AL skrev:
Lagom? Har du någonsin hört en racenisse som inte velat ha lite mer mos under locket?

Allt beror på hur avacert chassi, bromsar och drivsätt du har. Det finns gränser då det bara blir svårkört och det går långsammare.

Tex tror/vet jag att man i en Corsa med bra chassi, vettiga bromar och R-däck åker toksnabbt med runt 200hk. Mer behövs knapp mao.

Tar man våran Saab så har vi ca dubbelt så mkt som det, sedan blir det svårt. (Vi har lite bredare däck än Corsorna jag tänker på.) Med slicks kan man kanske åka med upp till ca 450 hk och framhjulsdrift, sedan blir det svårt. Tror våran bil väger runt 1100 kg. Corsorna ca 800kg.
Sedan ska man även beakta att vi har nästan 600 Nm i vrid... thumbs up

Nyckeln till det roliga sitter dock inte i effekten utan i att ta en vettig bil som utgångsobjekt och bygga ngt med ballans.

Använder du dig av en liten bil från början så är originaldelar från större bilar rena dopingen för din lilla shopingvagn. mao blir det billigare.

Corsa med 2l 16v från Kadett är ju lysande exempel. Lätta , på med tex SAAB-bromsar på runt 285mm ihop med lite Bilsteindämpare och R-däck och du har kul i överflöd garanterat. Eller ta en Golf eller vad som...men kanske inte Volvon du äker nu.

om du vill ha bakhjulsdrift är jag ju glad i BMW E30. Annars funkar ju ngn gammal Ford eller Opel oxå. tror även en 142:a med lite modernare motor och andra mods kan bli ganska skoj. Eller så kollar du på Sälj och köp och blir PV-ägare... thumbs up

Lycka till!


Tackar! =)

ne volvon hade jag inte ens tänkt på, att fundera bygga på!
ne jag o två polare har planer på att bygga var sin R5 GTE o sedan stoppa i en turbo maskin i den... O den turbomaskinen finns det chipp till som ger ungefär 180hk...
men men det återstår att se hur det blir.. men om det blir någe så är det först 2004 som de blir klart.

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nga tips till...

1.Gör det så enkelt för dig som du kan! det tar alltid massor med mer tid och pengar än du planerar.

2. Välj en vanlig bil det finns mkt saker och kunskap om... (Mao kanske du ska tänka om på R5:an...)

3. Gör som Anders säger, lätta istället för att trimma!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



AL skrev:
2. Välj en vanlig bil det finns mkt saker och kunskap om... (Mao kanske du ska tänka om på R5:an...)


Finns ju en hel racingklass som bara tävlar med R5:or, där finns väl kunskap

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
AL skrev:
2. Välj en vanlig bil det finns mkt saker och kunskap om... (Mao kanske du ska tänka om på R5:an...)


Finns ju en hel racingklass som bara tävlar med R5:or, där finns väl kunskap


Jo jag tänkte på det och är väl medveten om kalssen då en kompis vunnit den. hihihi

Anser nog ändå inte att det är förstavalet när man ska bygga bil...
Vet hur dom svor över både det ena och det andra.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180


Trådstartare
AL skrev:
Nga tips till...

1.Gör det så enkelt för dig som du kan! det tar alltid massor med mer tid och pengar än du planerar.

2. Välj en vanlig bil det finns mkt saker och kunskap om... (Mao kanske du ska tänka om på R5:an...)

3. Gör som Anders säger, lätta istället för att trimma!



vi har kollat upp de mesta.. alla GTT saker passar = hur mycket väghållnings kit som hellst går att få tag i... pluss att det finns en tävligs klass... där det finns mycket kunskap...

vad skulle du föreslå för bil da??

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



xEmil skrev:
jag har lite planer på att under nästa vinter bygga en bil o jag räknar på att den kommer att ha ca 4.5-5kg/hk om allt går som det ska.


Min Scirocco väger som hon står 823 kilo och har en motoreffekt på 151 hk. Det ger vad jag fått fram 5,45kg/hk !! dessutom är hon väldigt välballanserad med låg tyngdpunkt.. Det skall även tilläggas att snurran är helt orörd sånär som på att hon är genomgången men original...

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180


Trådstartare
det kommer nog bli så här att första vintern blir det lättning o väghållning o säkerhet.. sedan vintern efter de så blir det annan motor

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som jag skrivit tidigare, jag vet om klassen och jag skrev oxå varför...

Vad folk ska och inte ska åka är ju inte upp till mig att bestämma, men att välja ngt "valigare" för oss här i norden känns iaf lättare och naturligare. Sen är det ju alltid kul att stå ut lite och "bevisa det omöjliga".

om vi säger såhär, i UK åker man järna Ford, i tyskland Opel eller Golf och i Sverige Volvo om man är "fattig" bannötare. Man gör det så enkelt för sig som man kan... För oavsett hur man än vrider på det så är en R5 ett udda val. Sedan kan man åka fort med dom, ja!

Men då du ville ha ett förslag ger jag dig 3.

Golf Mk1
Corsa Mk1
Hjärta och hjärna säger E30...
Men ok då, ngt annat...
Har alltid gillat Escort MkII...för att ta en bakhjulsdriven vagn. Kanske lite gammal dock. Men lätt och enkel att förbättra.

Lycka till!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hazze skrev:

Min Scirocco väger som hon står 823 kilo .


Det var inte mycket det . Vad väger en sån från början? Vad är bortplockat och vad är utbytt (i grova drag)?

_________________
Pär Hylander
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Pär Hylander skrev:
Hazze skrev:

Min Scirocco väger som hon står 823 kilo .


Det var inte mycket det . Vad väger en sån från början? Vad är bortplockat och vad är utbytt (i grova drag)?


Jaadu, det är mig veteligen ingenting som är borttaget eller ersatt. Då med original 1600cc snurra, tank på reserv -reservhjul och annat löst.. Jag vägde in henne innan hon åkte in i garaget för just anledningen av motorbytet för att se skillnaden. Snurran väger väl en del, 200cc mer i volym och en 16v-topp på tronen men den vikten är iofs. ganska marginell kan jag tro...

Nu har ju tyskarna tänkt till lite och lutat maskinen bakåt mot torpeden så att vikten hamnar "bakom/ovan" framaxeln. Dessutom tillkommer det en bur (alá Guss) när lacken skall läggas på.
Även en del förstärkningar kommer att ge sig till känna eftersom chassiet är ganska uppstyvat. Framvagnen har fjäderbensstag och ett bärarmsstag så nosbalken har fått en systerprofil mellan ramsnokarna som stöd...



...denna lär behövas då alla bussar är utbyta mot polyurethane dito, så även motorfästena. Snurran kommer sitta m.e.m. stumt monterad !!!

Har sett en del avskräckande exempel på vad som kan hända med nosbalken. Bara för att gardera mig mot det värsta...





...så har jag gjort vad jag tänker mig kan vara till hjälp för att förhindra eventuella mattningar i materialet. Chassiet kommer att få sig en genomkörare, det är jag säker på !

Här en förstudie på hur ena infästningen är satt i ramsnoken (vänster). Denna är nog också att rekommendera på alla styva Golf A1:or som far omkring i div. sänkningskit med förstärkningar här och var...




Näe, nu ska jag och barnen åka till farmor & farfar för att käka och fira jul...

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Min Lotus Väger 730kg och har en effekt av 120 hk än så länge...skall bli mer i vinter
effekt alltså..

Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hazze skrev:
Pär Hylander skrev:
Hazze skrev:

Min Scirocco väger som hon står 823 kilo .


Det var inte mycket det . Vad väger en sån från början? Vad är bortplockat och vad är utbytt (i grova drag)?


Jaadu, det är mig veteligen ingenting som är borttaget eller ersatt.


oj, e'dom så lätta?!? Den delar väl väldigt mycket komponter med Golf Mk I ? (du få ursäkta min okunskap, har bara haft Golf som bruksbil så min kännedom är väldans begränsad!)

En Golf Mk I är väl tyngre än så? Isåfall borde ju Scirocco vara ett kalasämne att utgå ifrån!( Fast det visste du ju redan du ju ) Den har väl lite lägre tyngdpynkt oxo? och Golf-delar på dom flesta positioner?

_________________
Pär Hylander
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Pär Hylander skrev:
oj, e'dom så lätta?!? Den delar väl väldigt mycket komponter med Golf Mk I ? (du få ursäkta min okunskap, har bara haft Golf som bruksbil så min kännedom är väldans begränsad!)

En Golf Mk I är väl tyngre än så? Isåfall borde ju Scirocco vara ett kalasämne att utgå ifrån!( Fast det visste du ju redan du ju ) Den har väl lite lägre tyngdpynkt oxo? och Golf-delar på dom flesta positioner?


Joo, nog är det till en viss del så.. Om du ställer en Golf 1:a brevid en Scirocco 1:a märker du skillnaden, rent optiskt faktiskt.
Golfen är avsevärt högre än Sciroccon det märker du även om du kollar i motorrummet på en Golf vs. Sc. Golf är byggd på höjden s.a.s. Torpeden är högre, även skärmar etc, etc... De enda detaljer som de har gemensamt är bottenplattan och detaljerna därtill. Karossmässigt är de helt olika !!

Jag hade en Golf GTi -84 innan jag vart insnöad på Scirocco och därför också skaffade henne. Jag mätte bilarnas höjd mellan varandra och kom fram till att Golfen är mer än 10cm högre än Sciroccon och det bara inte enbart takpartiet utan även karosshöjden s.a.s. Gjorde ju en sådan tabbe att ta ett fjäderbensstag från en Golf i tron om att den även skulle passa Sciroccon vilket det inte gjorde... Huven gick helt enkelt inte att stänga, fick inte ens ihop huvlåset med säkerhetsklykan !!

Sen ska vi inte tala om cupén... Den är såpass trång att jag med mina 184cm ö.h. precis "tuchar" i taket även då stolen är fullt bakåt-tiltad (Jepp ! Sciroccostolarna har tilt-funktion vilket Golf-stolarna INTE har).. Då är ändå mina ben något längre i förhållande till min överkropp. M.a.o. inte speciellt lång rygg s.a.s.

-81 bytte Scirocco kaross och då "rakades" bl.a. dropplisterna bort bara för att få ett lägre Cw-värde. Karossen förstärktes på en del ställen och då ökades dessutom vikten på henne. Den rasade över 1000 kilos-sträcket... 1050 kilo eller något sådant. 1 & 2 delade samma modellår och 2 kom att kallas för -81b.
-84 bytte även Golf kaross och även en helt nydesignad bottenplatta + en sk. "sub-frame" där motorn hängdes i. Här vart det en väldig skillnad i viktförhållanden jämntemot sin äldre syster. Även här delade 1 & 2 modellår då 2 kom att kallas -84b.
Golfen vart riktigt tung och jag (personligen) tyckte att Golf tappade sin GTi-känsla vad gäller lynnighet och körbarhet... Men det är min alldeles speciellt egna uppfattning !!
Scirocco behöll samma bottenplatta ända fram till sin död -92 och byttes ut av Corrado. Som i sin tur redan började tillverkas -89 (tror jag det var) då Sc. egentligen lades ner men återupptogs efter förfrågningar och krav från kunder, speciellt från USA-marknaden.
Märkbart är att Scirocco 1:an har lägre Cw-värde än Golf 2:an och dessutom mindre nosarea !!! Däremot är inte Scirocco speciellt praktisk i den bemärkelse som Golf är. Hon är gjord som en prototyp till Golf från början egentligen och på den vägen är det...

She became a Mean Green Race Machine !!!



_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jo, ja skulle bara inflika att enligt mitt registreringsbevis väger min Golf GTI Spec. -83 990kg (tjänstevikt). Så har ni lite referens...

Den förre ägaren till denna Golf hade kappkörning med en R5 GTE och det var jämt skägg, trotts att R5 bara har 90hk (tror jag). Jag vet av egen erfaenhet att R5orna är snorbilliga att äga.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Allmänt banåkaforum
kg/hk?
2 besök senaste veckan (2186 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande