Bilder o videos
SuperTouring-Tråden - När rejsingen va som bäst!
24340 besök totalt
1, 2, 3, 4, 5   >>

SuperTouring är?
Kungen över allt, inget annat kommer ens nära!
80%
 80%  [ 150 ]
Bara en annan lekstuga för dom som inte kom till/lyckades i F1
8%
 8%  [ 15 ]
Inget i jämnförelse mot nuvarande S2000 reglementet
2%
 2%  [ 4 ]
Dude... wait... what?
9%
 9%  [ 18 ]
Totalt antal röster : 187

Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 777


Trådstartare
Tjenare!

Som ni alla vet så fanns de en gång i tiden ett reglemente som hette SuperTouring. Va mer behöver jag säga? Därav denna tråd, vet att de finns mycke utspritt på forumet men tänkte att detta förtjänar sin aldelens egen tråd där vi kan njuta och återuppleva glansdagarna inom Standardvagns-rejsing, dvs de ljuvliga 90-talet!

Så här kommer lite filmer jag laggt upp på Youtube över de gångna året, har postat en del av dom här på forumet förut, men här är dom igen!


Vi börjar med Touringcar World Cup från Paul Ricard 1995, VM för standardvagnar med vår aldelens egen Rickard Rydell i Volvo på startlinjen!
http://www.youtube.com/watch?v=3craGY_1EZU&fmt=18 <- Race1
http://www.youtube.com/watch?v=ZQzofN4NtZI&fmt=18 <- Race2
Dock är kommentatorerna Fransoser då de inte va många kanaler som sände denna tävling pga FIA, detta blev också slutet för World Cup som året efter ställdes in pga för få anmälningar som ett resultat av dåligt exponering från FIAs sida.


Så lite inhemsk racing från STCC, vi börjar med race 2 på Falkenberg 1998, ett race där de mesta hända, minst sakt!
http://www.youtube.com/watch?v=40XdqIpoo6c&fmt=18


Här då ett repotage från sesångsfinalen på Mantorp 1999, hände de mycke på Falkenberg året innan är de inget mot vad som hände på Mantorp! Regelbrott, protester, krascher, kaos, kungen? Ja allt fanns med!
http://www.youtube.com/watch?v=G3_BnH36G5Y&fmt=18


och så ett nytt litet klipp ja la upp på tuben nyss, sesångspremiären på Mantorp 1998. Vem är den lilla grabben i den vita Mondeon som kör helt utan sponsorer? och vem kör den gula Mondeon som faktiskt hade pole position i race 2? Några inte helt okända namn idag.
http://www.youtube.com/watch?v=4OQZemAmIhs&fmt=18


Mer filmer kommer att komma i framtiden, håller på att leta igenom lite högar med filmer och vet att lite STW står på önskelistan.

Vet också att de finns mycke annat skoj på tuben om man orkar leta.

_________________
Torbjörn Nyberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4132



Detta är nog precis lagom subjektivt. thumbs up

Som född i början av 80-talet faller det sig ganska naturligt att höja just denna klass till skyarna och det gör jag även med min röst. Dock ligger det och gnager om det inte var ännu fräckare i slutet av 80- och början av 90-talet när turbomatade Sierramonster tävlade sida vid sida med M3 E30 och diverse andra helt fantastiska bilar. Eller på 60- och 70-talen när hundkojor och Escorter tävlade mot CSL-BMW:s och Camarosar. I samma klass! Det råder dock ingen tvekan om att Super Touringen var roligare än dagens även om det kanske är "billigare" att köra enligt dagens reglemente.

Börjar jag bli gammal nu när inlägget börjar låta som "det var bättre förr"?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1303



Är född '85 men första riktiga racingtävlingen var ett grupp A race på Falkenberg, kanske en liten orsak till varför jag är rätt så insöad på grupp A trots att man bara var en liten parvel då. Men super touring var det som fick upp racingintresset på allvar! Bilar "alla" kände igen, grymma chassin, porrigt ljud samt att förarna körde bilarna som om dom inte var värd mer än en folkracebil . Givetvis var Rikard Rydells framfart en bidragande orsak till intresset!

Super 2000 är kul, gillar det också. Men super touring är och var i en klass för sig. Många satsade, och det fanns nationella serier (i klass med BTCC konkurrensmässigt) typ överallt . T.om. jänkarna hade en egen serie under ett par år! För att inte tala om alla kända chaufförer och stora startfält under storhetstiden för klassen. Tänk bara på vilka förare som rattat super touring under åren (t.ex. Felipe Massa i Alfa under ett ETCC-race). Mina "favorit-år" är kring '94-'95, övergången mellan FIA KlassII och super touringreglementet. Alla verkade vilja vara med då. Se bara på BTCC '94, alla var ju med (inkl. fabriksteam med Volvo, Mazda, Toyota, Ford, Nissan, Renault, BMW, Opel/Vauxhall och Peugeot). Var ser man det idag? Ämnet förtjänar iaf en egen tråd på rejsa, så det så

F.ö. Pettersson på Ten Tenth's-forumet .

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Salonracingen var på topp när Alfa spöade Tyskarna i DTM med sin 155:a. Det sprutade eld ur avgasrören och bilarna hördes nästan till svedala. Tvåhjulsåkning över curbs var normalläget. Det var race man mot man, team mot team, land mot land.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8555



Bästa racingen var den under slutet av -80 talet & början av 90-talet det var givetvis DTM i tyskland
stora startfält många tillverkare & de körde på ringen thumbs up även nån mustang med 5-lites vinkel åtta
var med då hade inte dom andra mycket att sätta emot i slutet på långrakorna men på resten
av banan gick det inte lika snabbt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



BTCC 92-93 var riktigt kul då inga bilar hade några riktiga spoilers eller vingar. 1994 kom ju alfa med sin 155:a Silverstone Edition med djup spoiler fram och en höög vinge bak och så var aerodynamik grejen igång. Innan dess hängde bilarna i däcken i svängarna, speciellt Thruxton må ha krävt sin man att köra Iofs var BTCC 94 och framåt också riktigt kul

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ulf
Staffanstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 374



Klar favorit är 5 lit V8 touring cars från Down Under.

Ford vs. Holden...

+300 km/h i nerförsbacken på Conrod Straight på Mount Panorama, Bathurst...


_________________
Ulf Danielsson

there are no luggage racks on coffins
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3357



Eftersom jag är märkestrogen så blir det delat mellan gr A sent 60/tidigt 70-tal och DTM tidigt 90-tal.
Opel Commodore och omega EVo 500...
Kanske inte snabbast eller bäst, men tänk att få höra en treliters sexa på 9000+ rpm

Hade det stora nöjet att se och höra Jürg Bächis Commodore live i somras på Anderstorp, det är härligt att se en tvådörrars familjesedan gå så hårt runt mossen!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



I sverige så var det sköna race mellan Jürg Bächis Commodore och Camaron kommer inte ihåg vem som hadde den. Ylande sexa som skar genom nejden mot tungt smatrande V8 så räckena kroknade och ramlade isär av tryckvågen. Detta var före miljödiskutionerna.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 777


Trådstartare
Ulf skrev:
Klar favorit är 5 lit V8 touring cars från Down Under.

Ford vs. Holden...

+300 km/h i nerförsbacken på Conrod Straight på Mount Panorama, Bathurst...



Rickard körde väl 280 ner där har ja för mig 1998 i Volvon när han satt pole, å de med 2 liter NA jämnfört med V8SC's 5 liter V8 på 600+hk. SuperTouring bilarna på Bathurst va riktigt grymmt, synd att de bara vart 4 år (varan 2 som Bathurst 1000).


_________________
Torbjörn Nyberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ulf
Staffanstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 374



Stämmer att Rickard åkte fort med Volvon och att super touring bilarna bara åkte ett par år i Australien.

Att bara jämföra hästkrafterna mellan Super Touring och V8 bilarna ger dock inte en korrekt bild.
I intresset för tätracing så justerar CAMS ( Australiens motsvarighet till SBF) de tekniska reglerna mellan Ford och Holden så att det skall bli jämna publikfriande tävlingar.

Det gjorde att man kanske inte alltid hade den "bästa" bilen, men det varvlika för alla.
Blev ibland lite protester från teamen, men alla insåg vikten av att skapa och hålla intresset på topnivå.

Intresset för V8 racingen är stort i Australien. Ford och Holden har flera "fabriks" team var och "semi" fabriks team. De bästa förarna har ikon status och kan bara jämföras med våra fotboll och ishockey spelare.
En av de största, legenden Peter Brock omkon tyvärr i ett historiskt rally 2008.

Under de åren jag bodde down under visades alltid tävlingarna direkt på TV förutom i den staten man tävlade. Publiksiffrorna var höga. Detta även på de banor som låg utan för de stora städerna.
Intressant, med tanke på "våra" problem med grannar och myndigheter, så ligger flera banor inne i städerna. Hörde aldrig protester mot att det hålls tävlingar eller träningar där. Flera banor delas också med hästkapplöpningar. Fungerade utan problem.


_________________
Ulf Danielsson

there are no luggage racks on coffins
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pacmania
Oslo Norge
Här sen Okt 2004
Inlägg: 49



V8 supercars er definitivt særs close racing. Har nylig flyttet hjem til Norge fra Australia. V8 supercars går fortsatt live på tv i Australia. Var å så på F1 i Albert Park i Mars 2008. V8 supercars kjorte da samme helgen for F1 bilene. F1 ble kjedelig å se på i forhold til V8 supercars. Mens F1 bilene lå mange meter fra hverandre så kom V8 bilene centimeter fra hverandre inn i alt av svinger.

http://www.youtube.com/watch?v=7x439VRZ_mQ&feature=related

Dette er fra F1 Paraden i 2006. Man sperrer bare av et par gater i sentrum og lar F1 bilene vise seg frem til folket. Stoy er stort sett ikke noe problem i forbindelse med motorsport i Australia. Bil er stort og alle spor om man er "Ford or Holden".

_________________
Magne Bergan
2009 BMW M3
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



DTM var väl mer avancerade bilar än F1 på 80-talet, början 90. Det blev väl för dyrt till slut, då kom de här moppeklasserna WTCC, BTCC, STCC thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Har för mig att Bernie kallade Super Touring för "Hertz rental car racing"...

V8 Supercar kan för övrigt ses på Motors TV som går att få in via Canal Digitals Sportpaket.

www.motorstv.com
www.canaldigital.se/Utbud/Alla-kanaler/Motors-TV/

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Såg själv en deltävling av V8 Supercars i Adelaide när jag bodde där 2006, och riktigt häftigt är vad det är! och nästan inne i city på staden också, det är ju den gamla F1-banan det körs på innan Melbourne snodde det loppet (Adelaide-borna är inte helt nöjda med det ). En riktigt folkfest som jag vill minnas hade runt 300000 besökare totalt under dagarna. Svensk racing känns väldigt tam i jämförelse må jag säga...
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461




_________________
/Nicke Lindgren
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Nicke Lindgren skrev:
Uppar den här filmen från -86.

http://www.tuff240.com/videos/volvo/1986ATCCround1Amaroo.wmv

den är heelt underbar !!

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



thumbs up

Det var ett underbart rejs.
Sådana klasser skulle körts och visats på tv idag, vilken blandning.

_________________
Bo Wihlborg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432




_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16285



Satsningen i Super touring kan för min del sammanfattas i en bild:

För den som inte ser det så går drivaxeln mellan cylinderbankarna på K*-motorn.

Standardbilsracing, jomenvisst

Men bara det blir lite status i serierna så brukar det bli tajt oavsett förutsättningar/klasser/reglementen.
Men publiken kräver ju att det bjuds på "moments", men det måste ju inte vara krasher (vilda platsbyten utan kontakt är ännu bättre).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1853



P-son skrev:
Nicke Lindgren skrev:
Uppar den här filmen från -86.

http://www.tuff240.com/videos/volvo/1986ATCCround1Amaroo.wmv

den är heelt underbar !!


Kan bara hålla med! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Kolla 24-25 min i klippet när Tony Longhurst i den lilla svarta 325:an fightas med de stora pojkarna från Holden och Ford. Omköring på tvären med rykande bakdäck - sånt skulle jag vilja se i STCC!

Inte konstigt att BMW tog med sig erfarenheterna från 325 grupp A -86 och byggde M3E30
(Men oj, nu var jag där igen... )

För att återgå till tråden - ja, Super Touring var grymt bra men Grupp A i slutet på 80-talet var inte dumt heller! Eftersom jag sett en del av båda live är jag en mycket lycklig människa

Framförallt gav ju Grupp A reglementet oss dödliga också roliga bilar för gat- och banbruk! och då tänker jag inte bara på M3E30 och 190E2.3-16 / 2.5-16 utan givetvis också alla Mitsu Evo-modeller och Subbor med roliga tillägg.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Bilder o videos
SuperTouring-Tråden - När rejsingen va som bäst!
24340 besök totalt
1, 2, 3, 4, 5   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >