Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 FB Silver säljes
<<   1, 2, 3, 4 ... 39, 40, 41   >>
9 besök senaste veckan (234299 totalt)
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Synd att man inte har xbox då...
Man kanske skulle ta och bygga ihop vitingen

Vad tänker du hitta på härnäst på silver då?

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Kul att få få se bilen live å tampas om bästa tiden på banan i helgen

Den gick ju riktigt bra hade du inte haft så mkt problem hade jag nog fått de riktigt tufft men du får fixa de till nästa gång

Mvh Magnus

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
_aero skrev:
Kul att få få se bilen live å tampas om bästa tiden på banan i helgen

Den gick ju riktigt bra hade du inte haft så mkt problem hade jag nog fått de riktigt tufft men du får fixa de till nästa gång

Mvh Magnus


Tacka, ska försöka men en vass FWD är svårslagen i knixig konbana. Säkert 10% bättre än RWD

_________________
Rikard Niva
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Niva skrev:
_aero skrev:
Kul att få få se bilen live å tampas om bästa tiden på banan i helgen

Den gick ju riktigt bra hade du inte haft så mkt problem hade jag nog fått de riktigt tufft men du får fixa de till nästa gång

Mvh Magnus


Tacka, ska försöka men en vass FWD är svårslagen i knixig konbana. Säkert 10% bättre än RWD

Jasså ja har som alltid fått för mig att de borde va lättare å få runt en RWD i tajta kurvor men kanske inte stämmer?

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
_aero skrev:
Niva skrev:
_aero skrev:
Kul att få få se bilen live å tampas om bästa tiden på banan i helgen

Den gick ju riktigt bra hade du inte haft så mkt problem hade jag nog fått de riktigt tufft men du får fixa de till nästa gång

Mvh Magnus


Tacka, ska försöka men en vass FWD är svårslagen i knixig konbana. Säkert 10% bättre än RWD

Jasså ja har som alltid fått för mig att de borde va lättare å få runt en RWD i tajta kurvor men kanske inte stämmer?


Lättare å lättare. Då jag normalt är en fwd förare fördrar framhjulsdrivet. Kanske därför!? Själv har jag tävlat med båda fram och bakhjulsdrivet. Nu är jag ingen expert men jag anser att båda har sina fördelar. Om jag tar exempel från rallycrossens banor. I rallycross är starten superviktig, och de flesta kör bakhjulsdrivet av den anledningen. Men en RC bana är trång och knixig. Rwd bilarna ligger på/skjuter efter varje böj som dragsters. Fwd bilarna kör/drar sig genom kurvorna och har farten med sig. Så även om fwd.n tappar i starten brukar de vara förbi innan målgång. Dessutom är de skitjobbiga att ha bakom sig. De kan byta spår lite hur som, även i kurvorna... riktig irriterade när man har en vass rakare bakom sig och skit kul när man själv sitter i "grävling"

I rallyskogen fördrar jag en fwd varje dag före en rwd, särskilt när det är trångt och spårigt.

På mer öppna yttor är det nog inte någon större skillnad. Fwd tröttar ut framdäcken fortare är min uppfattning men i vilken omfattning det är skillnad har jag för lite erfarenhet.

Sen som avslutning en liten historia, hur vida den är sann eller ej...
Cadillac Eldorado (70tal) tog fram men fram två prototyper, en rwd och en fwd. Man hade en testgrupp av "vanliga människor" som fick genomföra tester på olika underlag. Enligt testresultatet kunde man tyda att i snitt hade alla testförarna blivit 10% bättre förare i den fwd gentemot rwd varianten. Därför såldes Eldoradon som fwd, sälj siffrorna var allt annat än bra, jänkarna är kan vara lite konservativa Som sagt hur vida detta är sant...Men kul historia i alla fall.

Som sagt tidigare så gillar jag framhjulsdrivet, men gillar Wankelmaskiner mer och Rx bilarna är bakhjuldrivna, vilket är riktigt tokroligt att köra.

Du bor ju i Luleå kom gärna förbi och snacka racerbil, vore skoj!
/Rikard

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
galaxi skrev:
Synd att man inte har xbox då...
Man kanske skulle ta och bygga ihop vitingen

Vad tänker du hitta på härnäst på silver då?

Efter blå så gissar att jag varken har råd eller tid denna sommar. Någon timme hinner jag nog ändå att lägga på felsökning och rep av nuvarande problem. Har faktiskt inte tittat på bilen sedan vi tog oss hem i lördags.

Med som nr 1 blir det lättning. Silver är ju toktung Ska kolla med Jörgen om han kan fixa hem plastdörrar. Har en massa Lexan liggandes till att ersätta glaset och sen plasta en motorhuv. Plocka ur lite annat onödigt så som AC.n. Halvburen ligger i garaget så den behöver även monteras.

Högt på listan är styrningen. Charmen har försvunnit så att säga. Man kör nästan av vägen om man inte är uppmärksam när den självsvänger Här skulle jag vilja ha tips på en styrväxel istället för snäckan

Kul vore även att bygga om bakvagnen till 3länk, hade långtgående planer på detta. Kanske är ända vägen efter helgens lek, mer

Sitta fast måste jag göra i fortsättningen, inte så charmigt att när man bromsar trycka ihop rattstången för att slita ut den när man har kommit igenom kurvan. Likaså tycker medåkande att det borde vara jobbigt med allt klättrande i stolen, som jag har för mig broms acc kurva. Finns ju inga sidostöd överhuvudtaget och 3p bältet löser inte riktigt allt heller De prylar jag har sitter numera i Blå. 4x2" bälten har jag fler av men nummer gäller väl bredd 3".

Har tillgång till en org fd maskin, så...Silver har betalat bort sin avgasdispans thumbs up Lite mapp och ingen kat förbättras nog nuvarande 10kg/hk regält men då hamnar den utanför mina amb.att åka roadsport. dessutom är det sjukt kul att komma med org.motor med kalifornia avgasrening på olika events. Sticker ut tycker jag.

Klart du ska bygga ihop vitingen, fler FB som regerar på lekplatserna runt om i Svedala
/Rikard

edit: är inte heller så säker på framkrängarn, den mindre verkar passa konlek bättre nu när jag inte har bakkrängarn monterad. Får testa mig fram. (behöver jag inte knivkrängarna på Blå, kanske Silver kan ärva

_________________
Rikard Niva
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det finns ju en del prylar att plocka väck helt klart. På min svarta plockade jag bort allt som gick att skruva loss utan åverkan på själva bilen. Racevikt (med mig samt halv tank) låg på ungefär 1085 kg. Då satt passagerarstolen i och den hade halvbur. Plasthuv men inga plastrutor eller annat. Batteriet satt bakom passagerarstolen och var av liten modell.
Tyvärr blir det något framtungt när man lättar men är inte mycket att göra åt.

Jänkarna brukar använda Golf kuggstång om man studerar rx7club.com. Dock vill jag minnas att det var något problem med det, om det blev lite onödigt kort styrutslag kanske..?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Niva skrev:

Efter blå så gissar att jag varken har råd eller tid denna sommar. Någon timme hinner jag nog ändå att lägga på felsökning och rep av nuvarande problem. Har faktiskt inte tittat på bilen sedan vi tog oss hem i lördags.

Högt på listan är styrningen. Charmen har försvunnit så att säga. Man kör nästan av vägen om man inte är uppmärksam när den självsvänger Här skulle jag vilja ha tips på en styrväxel istället för snäckan

Wankelsport skrev:

Jänkarna brukar använda Golf kuggstång om man studerar rx7club.com. Dock vill jag minnas att det var något problem med det, om det blev lite onödigt kort styrutslag kanske..?


Så nu ska blå ut på vägarna? Var väl inte så mycke kvar att göra på den va?

Ja det där med styrningen är nåt man verkligen skulle vilja förbättra...
Så om du finner en lösning så är det bara att gör två av allt och ge mej

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Tack Göran för tipset på Golfstyrväxeln, ska gå in och läsa på rx7club.com. Alltid enklast om någon annan uppfunnit "hjulet".

Jag har tittat på om man kan använda Audi/Opelstyrväxel, en som har långa styrarmar utgående på mitten av växeln. Har för mig att den kan vara bra för att minimera, om möjligt, bumpstyrning.

För de som inte är insatta i hur FB ser ut i styrningen




_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Var tvungen att felsöka lite
Fram
Styrningen glapp, verkar vara värst på hjälpstyrarmen. Säkert bussningarna som farit.
Båda hjullagren fram behövde justeras, höger sida regält.
Stötdämparna fram verkar har fått sig stryk, upplever dem glapp.
Styrleden glappar, men väldigt lite
Spindelleden behöver bytas. Någon som har en bärarm liggandes eller vet av någon styrled som kan passa att byta till. De säljs inte lösa verkar det som.

Bak
Nedrebärarm har tagit i ramsnok, lätt böjd, går att justera
Höger hjullager skurit.
Behöver även fylla på/byta olja i axel. Då den läcker genom lagret.
Stötdämparna är fuktiga.

Slir på lamell, hoppas att det är bara behov av bättre tryckplatta och nyare lamell. verkar inte läcka mellan motor och låda.
Får nog även passa på att byta vxl.låda olja. Börjar där, då den ville trilskas lite på växlingarn

Men tycker annars att Silver ser bra ut, å med ovanstående fixat även bättre





_________________
Rikard Niva
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Ser riktigt stilig ut thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
galaxi skrev:
Niva skrev:

Efter blå så gissar att jag varken har råd eller tid denna sommar. Någon timme hinner jag nog ändå att lägga på felsökning och rep av nuvarande problem. Har faktiskt inte tittat på bilen sedan vi tog oss hem i lördags.

Högt på listan är styrningen. Charmen har försvunnit så att säga. Man kör nästan av vägen om man inte är uppmärksam när den självsvänger Här skulle jag vilja ha tips på en styrväxel istället för snäckan

Wankelsport skrev:

Jänkarna brukar använda Golf kuggstång om man studerar rx7club.com. Dock vill jag minnas att det var något problem med det, om det blev lite onödigt kort styrutslag kanske..?


Så nu ska blå ut på vägarna? Var väl inte så mycke kvar att göra på den va?

Ja det där med styrningen är nåt man verkligen skulle vilja förbättra...
Så om du finner en lösning så är det bara att gör två av allt och ge mej

Klart att du får en uppsättning du också!
Blå, som kanske blir GUL, just nu är det flytt av kylare. Kylare lådan med fläkt är tillverkad och ska monteras i skyffen.
Vattenledningsrören ska dras och monteras. Hoppas att ovan blir någelunda klart idag.
Sen är den en enkel strömbrytarepanel att tillverka samt koppla jorden till relät för bränselpumparna. Då går den att starta i alla fall.

Finns lite mer småpyssel att göra, vätskor och sen kontollera att allt sitter som det ska.
Mappen måste göras om pga. nya större spridare. Bessa för året, vagnsboken tog jag ut i fjol.

Så sammantaget, finns det en hel del att göra och tar nog denna och nästa vecka att hinna.
Mek.hjälp är välkommet

_________________
Rikard Niva
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Undrar om man får plats med "Audi/Opelstyrväxel". Borde inte den hamna rakt genom oljetråget? Eller tänker jag fel på hur man måste placera den nu.....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Wankelsport skrev:
Det finns ju en del prylar att plocka väck helt klart. På min svarta plockade jag bort allt som gick att skruva loss utan åverkan på själva bilen. Racevikt (med mig samt halv tank) låg på ungefär 1085 kg. Då satt passagerarstolen i och den hade halvbur. Plasthuv men inga plastrutor eller annat. Batteriet satt bakom passagerarstolen och var av liten modell.
Tyvärr blir det något framtungt när man lättar men är inte mycket att göra åt.
...


1085 kg med allt det du beskriver kvar Imponerande. Nyare bilar har verkligen blivit tunga

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Du måste ju hinna klart till 17/6!

Angående snäckan - är det ett alternativ att kolla på en fräsch snäcka från någon nyare bil? Finns kanske bara med servo i de nyaste men BMW E28 och E34, Opel Omega och en hel del Mercedes har ju snäcka...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Undrar om man får plats med "Audi/Opelstyrväxel". Borde inte den hamna rakt genom oljetråget? Eller tänker jag fel på hur man måste placera den nu.....


Nu blir det många om, för jag vet inte om jag tänker rätt eller om det är överhuvudtaget möjligt. De växlar som jag funderar på sitter på torpeden. Tar man då från en högerstyrd bil och monterar den framför rambalken upp och ner. Kanske det kan fungera. Har sett något bygge här på rejsa som har gjort så. Styrarmarna måste då framåt. Hur bump mm bli i ett sådan fall, likaså ackerman???

Lars/Arvika har väl någon lösning med styrvxl. Ska fråga honom hur han gjorde.
/Rikard

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
therealpinto skrev:
Du måste ju hinna klart till 17/6!

Angående snäckan - är det ett alternativ att kolla på en fräsch snäcka från någon nyare bil? Finns kanske bara med servo i de nyaste men BMW E28 och E34, Opel Omega och en hel del Mercedes har ju snäcka...

/Gustaf

Blir nog i sådana fall BLÅ som vi testar. Silver kanske måste vila lite. När Blå är igång har "hemma-chefen" beställt en altan, klar före midsommar och det går inte heller att förhandla då all organiserad verksamhet är förbjuden
/Rikard

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Wankelsport skrev:
Det finns ju en del prylar att plocka väck helt klart. På min svarta plockade jag bort allt som gick att skruva loss utan åverkan på själva bilen. Racevikt (med mig samt halv tank) låg på ungefär 1085 kg. Då satt passagerarstolen i och den hade halvbur. Plasthuv men inga plastrutor eller annat. Batteriet satt bakom passagerarstolen och var av liten modell.
Tyvärr blir det något framtungt när man lättar men är inte mycket att göra åt.
...


1085 kg med allt det du beskriver kvar Imponerande. Nyare bilar har verkligen blivit tunga


Tror Silver är lite lättare. Räknar jag av kompisvikten hamnar vi på ca1050 med halv tank.
Då ska halvburen i så där har vi en 20kg+ Bort därimot ska 10kg på batteriet, kopierar dig där. Plasthuv ca10kg Plast bakruta ca10kg, lätta dörrar ca10kg, ta bort AC ca 5kg, sidorutor ca10kg. Liter kablar som inte används och tunnare framkrängare ca 5kg. Passagerare säte ca 10kg och om man skulle finna en lösning gjutjärnsstyrningen något kilo till. Sen finns det lite att ta på fälgarna. De är inte blytunga men OZ eller så ger 10kg ungefär.

Kanske går det att komma ner till 1000kg inkl. förare (85kg) och halvtank (25kg) Vad tror du? thumbs up thumbs down
Bättre blir ialla fall kg/hk än nu
/RIkard

_________________
Rikard Niva
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ja jag skulle gissa att en tomvikt på ca 875-900 kg kan vara möjlig. Fast då får man ta "allt" och skrapa asfaltmattor osv.
Bakrutan känns hiskeligt tung så där vinner man ju mycket, högt upp sitter det också. Undrar om inte man kan få mer än 10 kg där. Min plasthuv (var ganska stabilt gjuten för att kunna användas även på väg) vägde 5 kg, tror originalet låg på 18 kg ungefär. Stötfångarskenorna låg nog på 5-7 kg styck och går lätt att att bort. Dörrarna kan nog absolut ge en 10-20 kg om man kapar ur dem och byter till plastrutor. Mina dörrar var ju helt original, med dörrsidor, el-hissar och allt. Jag hade faktiskt golvmattor med ljuddämpning i fram också för komfortens skull också
En "aluminium" bakaxel från en Volvo 240 kanske kunde göra några kg bak. Dock känns Mazdans axel relativt smidig och lätt för att vara stel. Men kan ju vara värt att kika på om du ska bygga om till 3-länk.


Ska bli kul att höra vad du kan få till. Jag saknar min ibland. Mycket körglädje till lågt pris.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



Niva skrev:
_aero skrev:
Niva skrev:
_aero skrev:
Kul att få få se bilen live å tampas om bästa tiden på banan i helgen

Den gick ju riktigt bra hade du inte haft så mkt problem hade jag nog fått de riktigt tufft men du får fixa de till nästa gång

Mvh Magnus


Tacka, ska försöka men en vass FWD är svårslagen i knixig konbana. Säkert 10% bättre än RWD

Jasså ja har som alltid fått för mig att de borde va lättare å få runt en RWD i tajta kurvor men kanske inte stämmer?


Lättare å lättare. Då jag normalt är en fwd förare fördrar framhjulsdrivet. Kanske därför!? Själv har jag tävlat med båda fram och bakhjulsdrivet. Nu är jag ingen expert men jag anser att båda har sina fördelar. Om jag tar exempel från rallycrossens banor. I rallycross är starten superviktig, och de flesta kör bakhjulsdrivet av den anledningen. Men en RC bana är trång och knixig. Rwd bilarna ligger på/skjuter efter varje böj som dragsters. Fwd bilarna kör/drar sig genom kurvorna och har farten med sig. Så även om fwd.n tappar i starten brukar de vara förbi innan målgång. Dessutom är de skitjobbiga att ha bakom sig. De kan byta spår lite hur som, även i kurvorna... riktig irriterade när man har en vass rakare bakom sig och skit kul när man själv sitter i "grävling"

I rallyskogen fördrar jag en fwd varje dag före en rwd, särskilt när det är trångt och spårigt.

På mer öppna yttor är det nog inte någon större skillnad. Fwd tröttar ut framdäcken fortare är min uppfattning men i vilken omfattning det är skillnad har jag för lite erfarenhet.

Sen som avslutning en liten historia, hur vida den är sann eller ej...
Cadillac Eldorado (70tal) tog fram men fram två prototyper, en rwd och en fwd. Man hade en testgrupp av "vanliga människor" som fick genomföra tester på olika underlag. Enligt testresultatet kunde man tyda att i snitt hade alla testförarna blivit 10% bättre förare i den fwd gentemot rwd varianten. Därför såldes Eldoradon som fwd, sälj siffrorna var allt annat än bra, jänkarna är kan vara lite konservativa Som sagt hur vida detta är sant...Men kul historia i alla fall.

Som sagt tidigare så gillar jag framhjulsdrivet, men gillar Wankelmaskiner mer och Rx bilarna är bakhjuldrivna, vilket är riktigt tokroligt att köra.

Du bor ju i Luleå kom gärna förbi och snacka racerbil, vore skoj!
/Rikard

Kul å höra hur de ligger till mellan FWD å RWD av nån som har erfarenhet av båda! Har själv märkt de där med att FWD är ganska vass på att ta sig genom kurvor när man kör isracing, är ju inge problem alls å hänga på RWD eller tillåmed köra ifrån som bara halkar runt i kurvorna

Kul historia de där med Eldoradon även om den nu är sann eller inte thumbs up

Jo hade varit kul å snacka lite racebil med nån som verkar ha ganska mkt erfarenhet! Förstog när jag såg hur jämnt du körde på konbanan att du inte direkt vad nån nybörjare bakom ratten förresten vars var du å vägde din bil? Är sugen på att ta reda på vad saaben egentligen väger.

Mvh Magnus

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
_aero skrev:
Är sugen på att ta reda på vad saaben egentligen väger.

Mvh Magnus


Strax söder Ersnäs finns en kontrollplats. Vågen brukar vara igång, inte alltid dock. Den mäter på 10tals kilot.
/Rikard

_________________
Rikard Niva
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 FB Silver säljes
<<   1, 2, 3, 4 ... 39, 40, 41   >>
9 besök senaste veckan (234299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande