Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 FB Silver säljes
<<   1, 2, 3 ... , 39, 40, 41   >>
34 besök senaste veckan (234148 totalt)
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Han ser nöjd ut, men vem f*n i hans sits hade inte gjort det

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Silver uppgraderas med bur och Sotis med coilovers och bussningar.
Passar på att önska God Jul, med ett passande i ett klipp från i höstas, nu när vi går mot ljusare racetider

https://youtu.be/-Pqu-ko0QAc
Och lite julmys från Stugvärmen

_________________
Rikard Niva
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Rikard Niva skrev:
Silver uppgraderas med bur och Sotis med coilovers och bussningar.
Passar på att önska God Jul, med ett passande i ett klipp från i höstas, nu när vi går mot ljusare racetider

https://youtu.be/-Pqu-ko0QAc
Och lite julmys från Stugvärmen


God jul och kul med nytt!

Hoppas du hittar mer till SSM nästa år, det är kul med variation!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Snart säsong kan man se på olika trådar med bandagar.
Därmed dax att serva och besikta.
Tänkte testa att ta mig till bilprovningen utan dubbdäck. Inväntar asfaltsläget 💪🇯🇵

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Silver levererade idag på besiktningen. Rent papper & fina värden, direkt från vinterdvala.
Snöblandatregn och ordentligt med halbekämpningsgrus på asfalten, var inte det bästa vädret man kan önska sig. Men tiden var bokad, så 😩❄️
Kul var det att drifta. Nu får hon torka och ska få lite fräsch motor- och bromsolja.
Sen så 💪🇯🇵





_________________
Rikard Niva
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Grattis! Blir det spvm i år?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
cirs skrev:
Grattis! Blir det spvm i år?

Ja, några deltävlingar hade jag tänkt. Är taggad på race och träffa SPVM gänget.

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Långt mellan uppdateringarna. Tyvärr lika långt & med mkt lite tid i verkstan med racers.
Tur att Silver hitintills varit relativt underhållstacksam 👿🤓

Ett race har det hunnits med. Kinnekulle och SPVM tillsammans med SSK, sista helgen i maj.
Gick över förväntan. Fyra polpos, fyra vinster, nytt PB och jag tror att det även blev två varvrekord, för Roadsport klass B & C. Men osäker...

Nu i kväll blir det inspektion. Sen lastning och eventuell nedfärd till Knutstorp Ring i morgon.
Beslutet är som vanligt, "allt helt, rent, funktionsdugligt och inget regn" 😇😅😳😎


_________________
Rikard Niva
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2003



Riktigt imponerande! Kul att du och sjuan är så framgångsrika. Jag kanske tittar förbi Knutstorp på söndag. Ser, än så länge, ut att bli bra väder.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Mäcen skrev:
Riktigt imponerande! Kul att du och sjuan är så framgångsrika. Jag kanske tittar förbi Knutstorp på söndag. Ser, än så länge, ut att bli bra väder.

Tack, väntar på nya klossar fram från US. Beställda från Mazdatrix i maj 😳 Ca2år mellan byten.
En bild tillägnad dig M

_________________
Rikard Niva
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Kör försiktigt så ses vi på fredag!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Som sagt!! DET BLIR INGE REGN!!! Kom å kör , jag har sprillans ny teiprulle till dig om
du skulle vara drulle!! thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Lennart jag åker nu.
Paraplyet är med 😎💪🇯🇵

_________________
Rikard Niva
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Lycka till Rickard! Måste försöka komma iväg och se ett race med dig!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Lycka till Rickard! Måste försöka komma iväg och se ett race med dig!

Tack Fredrik, skulle vara superkul att campa ihop igen.
Är på plats nu, nu lite sömn 😲

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
SSM 2017 över, en rejsa tur på ca 330mil

Sammanfattar - hur kul som helst
Ankom till Knutstorp på torsdag kväll, dukade raceplats modell "enkel" och gick till söms. Hade varit lite av den varan, så det kändes i kroppen.



Fredag, träningsdag. Besiktade direkt på morgonen och fick till fyra träningspass. Två tillsammans med Roadsport B och två med Roadsport C. De två första träningarna kände jag bara på banan och kollade av att Silver levererade, som hon ska. Ökade på krängningshämmaren fram till nästan 100%. Till eftermiddagen monterade jag GPS puck och egen tidtagning, bara för egen check. Kul kunde notera att jag kom under 1.09

Lördag, tidskval och race 1 roadsport B.
Regn under natten och fram på morgon timmarna. Banan vara kall och hal på första tidskvalet. Hade ökat ett ½ hekto i hjulen, för snabbare temp. Funkade och jag fick ner varvtiden på 1.08, vilket gav pol-position i Roadsport B. Till tidskvalet i Roadsport C hade temperaturen ökat, fuktighetshalten mycket hög, och gissningsvis även högtryck. Hade massor av grepp och Silver rejält pigg. Nu var framkrängaren på 100%. Tiden 107.7 gav pol även i Roadsport C, kul

Roadsport B racet, några droppar regn, lite strul i starten.
Det var många heta förare i det heatet med tjuvstart som följd. Jag stod felaktigt kvar, då jag trodde att starten skulle gå om, men. det gjorde det inte så jag körde när alla andra körde. Lärde mig något där. Dvs. tjuvar någon så kör man, om inte annat för att värma däcken  Men racet var ruskigt roligt. Jag hamnade närmast bakom Jonas Jonsson i hans snabba Mk Indy 7 tätt jagande Björn Nyman i hans Caterham 7. Jagade Jonas och försökte hålla kontakt. Silver överstyrde och jag "bredsladdade" lite över allt. Tänkte inte att det var fel på bilen, utan att jag själv var för het och överkörde. Ansträngde mig verkligen för att köra "rakt" och leta fäste, särskilt efter att jag driftade baklänges genom hela Litokurvan och såg Kvällsposten från fel håll  . Jonas fick ett ofrivilligt kast i Bäckenet ut på start och mål, som gjorde att jag fick chansen att bromsa mig förbi i Ronnie Pettersson kurvan. Fick häng på Björn, som fightades med Bengt Metz. Björn höll innern inför vänster kurvan före Hårnålen, så jag satsade på att ta mig om på yttern. Låg direkt bakom Bengt och hade tur att ta mig förbi i Kvällsposten, då Bengt tog vidare sväng där. Sträckte på benet och hoppades att jag skulle få ett försprång till start och mål som skulle hålla hela vägen ner till Ronnie Pettersson, Puh<. Den placeringen blev det för mig i mål, med en vinst i Roadsport B race 1. Kul!

Söndag, race 1 & 2 Roadsport C samt race 2 Roadsport B
Race 1 Roadsport C, fick en bra start och kunde hålla avståndet till Erik Blixt till första kurvan. Upplevde att det var halt, så här på morgonen. Generellt svårt med grepp, både över och understyrning. När jag gick igenom Lito, kändes det som om att jag fick punktering fram. Valde att styra in Pit-lane, för att kolla däcken. Hoppade ur då det inte fanns någon att få hjälp av och kollade däcken. Men, hittade inte något fel. Drog slutsatsen att det kanske hade varit olja/vätska från förgående heat och spände på mig bältena och drog ut på banan för att sluta upp bakom sista racebilen. Hade förlorat ett ½ varv till ledarna. Fick upp tempot bra och avancera några placeringen. När jag kom förbi huvudposteringen, såg jag nr71 och svartflagg. Slog av och åkte in i depån, där Domare väntade. De hade bedömt att jag hade avbrutit tävlingen, då jag gick ur bilen, där av flaggning. Domarna, dömer så. åkte upp till depå plats för att förbereda mig för Race 2 i Roadsport B.
Roadsport B race 2
Resultatet i race 1 gav pol i B och pos 8 i A-B tillsammans. Startade riktigt bra, hade kvar min pos i första kurvan pressade så hårt jag kunde. Hade det "halkigt" där bak. Men gjorde vad jag kunde för att ha så raka spår som möjligt och så mjuka insvängningar som möjligt. Efter någon varv kom Björn i kapp och bromsade sig förbi. Vi hade en roligt kamp på baksidan ett par varv, sen drog han ifrån. Resten av racet var odramatiskt med en vinst i B klassen före Ulf och Max.

Roadsport C race 2
Startade i sista rutan, med 28bilar, hamnar man in kurvan och det där med startlampor ser man inte  När bilarna längre fram började röra sig, släppte jag kopplingen och var iväg. Jobbade upp ett bra tempo, fick göra riktig många och roliga omkörningar. Snygga side by side körningar. Stor respekt för den skicklighet och respekt alla visade varandra. På näst sista varvet, var vi i kapp 3.an Oskar. Fick ett halvtaskigt utgångsspår på start och mål, som gjorde att jag kom upp i höjd med Oskar på hans utsida. Vi hade "dragrace" ner, men jag fick ge mig i Ronnie kurvan. Jagade Oskar hårt och försöket stressa detta sista varv, Oskar körde riktigt snyggt defensivt. Satsade allt på de sista kurvorna och tog höjd inför utgången på start och mål. Fick till en superträff, kan inte gått att få in ett papper mellan oss, när jag gick ut på vänstersidan. Chansade på att Oskar skulle hålla tight spår, vilket han gjorde. Spolade upp perfekt och kunde korsa mållinjen precis före Oskar med 700 delar av en sekund.
Tufft , så Silver och jag kunde casha in #3

När jag lastade, hittade jag orsaken till överstyrningen mm, främre knivkrängare var lös i sin "holk" och for ut och in vid fjädring. Till nästa race sitter det en stoppskruv

Super trevlig helg, och jag tackar alla inblandade, deltagare, arrangörer och åskådare för det här året, ingen nämnd och ingen glömd.


Tänkte avslöja trimmet, iom att Vi dubblade, så krävdes det två sparkar


_________________
Rikard Niva
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



I Erik B film från Race 1 i C så syntes det ganska väl att det var svajigt i din bil, funderade på vad feelet var då du gick i depå också. Men nu vet vi. Trist men verkar vara enkelt att lösa. Kul rapport att läsa och väl kämpat i race 2.
Bra trimning för övrigt, dubbla sparkar är ju ett gammal t trick som alltid funkar

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Många grattis Rickard och tack för rapporten thumbs up thumbs up

1.07.7 för en C tid på Knutan ? Det varvrekordet står sig nog länge

Måste gått på räls för 7.3 kg/hk wankel is-da-shit tydligen....

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Tack för rapporten, Rikard! Grymt bra jobbat, som vanligt. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Yes, film Roadsport B race 1
Tillägger att det var så varmt, som vanligt, att elektronisk utrustning typ Iphone kamera stängde av sig.
Men denna och kanske någon till gick att rädda thumbs up

"starten går vid ca 4:10"


https://youtu.be/U0xhWsuL2Ic

_________________
Rikard Niva
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 124



Schnygg körning Rikard använder hela banan å bra flyt fin balans i bilen

_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 FB Silver säljes
<<   1, 2, 3 ... , 39, 40, 41   >>
34 besök senaste veckan (234148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande