Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Faran med för bra grepp?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12317 totalt)
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Alla pratar om R-däck, elakare hjulvinklar, stenhårda krängninshämmare etc. för att få bättre grepp. Jag gissar att ytterst få har torrsump utan förlitar sig på att bilen är dimensionerad för att klara långt högre g-krafter än vad konstruktören drömt om i sin vildaste fantasi.
Jag vet ett gäng NSX'er i staterna som förirrat sig ut på ovalbanorna och pressat med sina hottade bilar med motorhaveri som följd. Jag tror inte NSX har dåliga motorer jag tror mer på att långa perioder av > 1 g i kurvor kan ställda till problem.
I Sverige med våra "klubbanor" blir det kanske inte samma monotona pressande men det borde skvalpa ordentligt på Kinnekulle eller någon slalombana.
om man ska forma det som konkreta frågor;
* Någon som hört om liknande problem i Sverige?
* Är det något man bör ta hänsyn till eller är våra banor snällare?

_________________
/Klas Pihl
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag har lagt in plåtar på väl valda delar i mitt tråg för att undvika denna typen av olyckor. Duktigt va?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Klas skrev:
Jag gissar att ytterst få har torrsump utan förlitar sig på att bilen är dimensionerad för att klara långt högre g-krafter än vad konstruktören drömt om i sin vildaste fantasi.

om man ska forma det som konkreta frågor;
* Någon som hört om liknande problem i Sverige?
* Är det något man bör ta hänsyn till eller är våra banor snällare?


Kan inte svara på den konkreta frågan , men en kommentar kan man ju ivf släppa ifrån sig!

Nyare Porsche (996 och Boxter) är så att säga inte godkända "av fabriken" att montera r-däck på av just denna anledning, har jag hört. Undantaget är GT-modellerna (vet ej hur det är med 996 turbo)

Antar att du avser försämrad smörjning av motorn pga oljan letar sig upp på sidorna av oljetråget? En halvbra/halvkass "fix" på detta kan väl vara att ha lagom mycket för mycket olja i motorn?

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Vet att äldre M3:or och alla M5:or inte mår bra av att köras med slicks, med R-däck skall det dock funka bra. Nya M3:an, E46, skjuter ju motorn ändå så det spelar nog ingen roll där.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



BMW,s M-52 motorer , har lite problem , låter som f_n efter några varv, lyftarna klapprar, men om det går så långt som till haveri vet jag inte

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Hur jag än letat i Kadettens instruktionsbok så har jag inte hittat något förbud mot R-däck eller slicks, till skillnad från vissa Porschar är kadetterna mao välkonstruerade...
Allvarligt talat så har jag inte hört om något problem med smörjning vid banåkning, ENEM sätter dock in extra plåtar i tråget på STCC-Vectrorna (kanske ingen dum idé)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



När SLC gick över till R-däck så var det mer än ett handfull team som rasade sin motorer pga de ökade G-krafterna, de lärde sig den hårda vägen sas

Vi åker med modifierat oljetråg i vår M10 för att klara oljeförsörjningen, vet dock inte om det skulle funka utan, man är inte sugen på att prova

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

När jag bara såg Subject tänkte jag "VA?????" hehe. Men farhågan är i allra högsta grad relevant. Tacka vet jag torrsump!!!

M3 E36 har i GT'n och framåt ett modifierat tråg, dessutom med två "pickups" dvs pumpar just pga detta problem. Men jag ser alltid till att ha lite lite över översta strecket när jag ska på bana.

Dessutom får jag soppatorsk pga exakt samma problem. Massa grepp, långa kurvor med mycket gaspådrag... Kvarnkurvan på kullen måste jag ha MER än 2/3 tank för att inte få soppatorsk precis i utgången. Det verkar finnas två varianter för vissa E36'or kan köra ända ner till reserven och vissa har det som jag. Jag var mycket förbryllad i början för få här i Sverige kände till problemet för två år sen. Delvis kanske för att mängden r-däcksåkare var mindre och delvis för att många E36 inte har problemet. I USA var det ett mer välkänt problem där många racear med E36'an. Den första i Sverige som sa "ja just de, det är ett elände. Vi får alltid bygga catchtank" var faktiskt Peggen som ju kört E36'a i några olika fall (bl.a. SLC och som "taxi" på Falkenberg bl.a.)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



MagnusT skrev:
Dessutom får jag soppatorsk pga exakt samma problem. Massa grepp, långa kurvor med mycket gaspådrag... Kvarnkurvan på kullen måste jag ha MER än 2/3 tank för att inte få soppatorsk precis i utgången. Det verkar finnas två varianter för vissa E36'or kan köra ända ner till reserven och vissa har det som jag. Jag var mycket förbryllad i början för få här i Sverige kände till problemet för två år sen. Delvis kanske för att mängden r-däcksåkare var mindre och delvis för att många E36 inte har problemet. I USA var det ett mer välkänt problem där många racear med E36'an. Den första i Sverige som sa "ja just de, det är ett elände. Vi får alltid bygga catchtank" var faktiskt Peggen som ju kört E36'a i några olika fall (bl.a. SLC och som "taxi" på Falkenberg bl.a.)


Det verkar bara vara 3,2:an som har problem med bränslet i långa svepande högerböjar. När BMW CS hade förarkurs på Midlanda så hostade alla 3,2:or i högern efter rakan men ingen av 3,0:orna gjorde det.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Hoppas min Cup har nån lösning för det problemet! Dom borde ha det eftersom dom körde på slicks dom åren det begav sig....

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

koni skrev:
Det verkar bara vara 3,2:an som har problem med bränslet i långa svepande högerböjar. När BMW CS hade förarkurs på Midlanda så hostade alla 3,2:or i högern efter rakan men ingen av 3,0:orna gjorde det.
om det vore så enkelt... jag vet 3.2'or som funkar o 3.0'or som har problemet.... Men jag håller med dig om att det är absolut vanligast som du säger.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Puppan skrev:
Hoppas min Cup har nån lösning för det problemet! Dom borde ha det eftersom dom körde på slicks dom åren det begav sig....

/P


Ja, 9x4or är lite kända för att vara olämpliga att köra med alltför lite soppa i tanken, har jag hört från tävlande ytligt bekant. Vad som är allför litet vet jag dock inte . Står man ut med att ha liten tank går det ju att snida ihop något eget och en liten catch-tank vid sidan om!

Eeeh, vid närmare eftertanke menar du nog motorolja! Har inte hört att det skulle vara ett stort problem, men fråga folket på www.pcsracing.nu, där är ju flera som tävlar med 951/968, så dom borde ju ha egna erfarenheter!

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Tack för svaren men jag vet inte riktigt om jag kan sy ihop dem till något klart.
Jag hade hoppas att ni unisont skulle svara "NEJ!"

Att SLC-bilar fick problem vid övergång till slicks, Porsche mf. varnar för R-däck på nyare bilar samt lite problem med jänkare som åker jättekarusell är tecken på att man kanske ska tänka sig för innan man uppgraderar bilen för mycket.
Hur mycket bättre grepp tror ni R-däck kan ge? NSX har 0.93 g original i skidpad och då med 205/225 50-profil. Leker med tanken att skaffa 225/245 40-profil.

Att fylla på lite extra olja när man ska köra bana är kanske en enkel lösning men för mycket olja har ju en effekt att knäcka motorer också så kör man för sakta :) på banan eller för långt innan man kan tappa ur lite så kanske det blir motsatt effekt.
Skvalplåtar är kanske en relativt enkel lösning men det känns lite otäckt att börja svetsa och dona med originaltråg.
Har hittat ett större tråg med sektioner i alu men jag tycker det är svettigt med 800$ + tull å moms.
Hur brukar ev. starvation visa sig? Är det ett ökat ventilljud först eller märken man det först när bakhjulen låser?

De bilar som fick problem i SLC var de motorer byggda för lite racigare modeller eller motorer för familjebilar där kanske slitstyrka och billig (ast) produktion premierats?

_________________
/Klas Pihl
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



"Skvalplåtar är kanske en relativt enkel lösning men det känns lite otäckt att börja svetsa och dona med originaltråg."

Kolla vad ett nytt originaltråg kostar då? De är inte alltid så hemskt dyra.


"Har hittat ett större tråg med sektioner i alu men jag tycker det är svettigt med 800$ + tull å moms."

Blir ju en skaplig summa till, glöm inte frakten som du får betala moms och tull på också. Kanske någon du känner som har plats i resväskan.


"Hur brukar ev. starvation visa sig? Är det ett ökat ventilljud först eller märken man det först när bakhjulen låser?"

När du hör ljud från hydraliska tryckare som inte får olja, eller lagerljud har det redan skett stor skada inne i din motors lager...
En oljetrycksmätare (visare) uppe i toppen ger dig lite varning när du direkt ska släppa gas och försöka räta upp.
Bilens oljevarningssystem sitter inte alltid i toppen (som oftast blir utan olja mest) så du kan inte lita på det.

_________________
Roland Johansson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det här ämnet känner jag igen...

Jovisst jag har läst om det i en hel artikel i den brittiska tidskriften FastCar (jan -96), där går de igenom hur man "bafflar" tråg och lite om torrsump. De där med torrsump verkar bökigt på en gatbil. Men det borde väl inte vara så svårt att göra en bafflad sump med hjälp av ett orginaltråg och lite svetskunskaper. Om intresse finns kan jag se om jag kan scanna artiklen och lägga ut den.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Eddie Varvstopp skrev:
Det här ämnet känner jag igen...

Jovisst jag har läst om det i en hel artikel i den brittiska tidskriften FastCar (jan -96), där går de igenom hur man "bafflar" tråg och lite om torrsump. De där med torrsump verkar bökigt på en gatbil. Men det borde väl inte vara så svårt att göra en bafflad sump med hjälp av ett orginaltråg och lite svetskunskaper. Om intresse finns kan jag se om jag kan scanna artiklen och lägga ut den.


Intresse finns

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Klas skrev:
De bilar som fick problem i SLC var de motorer byggda för lite racigare modeller eller motorer för familjebilar där kanske slitstyrka och billig (ast) produktion premierats?


Det är trimmade standardmotorer typ Volvo T5 motorer eller B23:or osv. Men motorns ursprung eller trimningsgrad har nog väldigt lite att göra med haverierna. Man måste oavsett vilket se till att det finns oljeförsörjning _alltid_ när oljan försvinner så går det på 0 sekunder innan man har ett ras. Alla som hörde vår 318 på Ring Knutstorp i våras skall veta att det var 1 kort blink på oljetryckslampan sen var lagerna skrot...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det kan ta nån dag men jag återkommer, har ingen scaner själv...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Alla som hörde vår 318 på Ring Knutstorp i våras skall veta att det var 1 kort blink på oljetryckslampan sen var lagerna skrot...

och då spelar det ingen roll hur stor oljetryckslampan är...

_________________
Anders Dauner
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



AndersD skrev:

och då spelar det ingen roll hur stor oljetryckslampan är...


Nope, i detta fallet så har storleken definitivt ingen betydelse

Här är en bild på vår diskreta oljetrycklampa


_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Mobiltelefon? Kan bli dyr räkning om ni kör 8-timmarslopp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Faran med för bra grepp?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12317 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande