Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips om försäkringsbolag
<<   1, 2, 3   >>
26 besök senaste veckan (4272 totalt)
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Eft jag också har M3 -96 så kan det kanske vara jämförbart.
Jag betalar nånstans mellan 8-9000 på Vesta för min på helåret.
Då är jag 30 år, bor i skogen och är Nordea-kund (som ger rabatt hos Vesta).

Har under mina 12 körkortsår bara behövt använda försäkringen en gång, och det var när mitt däck exploderade på M3an på autobahn i våras. Det fixade Vesta utan några som helst bekymmer.

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Hur gör ni som bara använder bilen när ni kör på bana med försäkringen? Ställer ni på och av bilen på dagarna ni använder den? Är det ens möjligt eller blir det bara tokstruligt med inbetalning av skatt osv osv?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Magnus Thomé skrev:
Mats Thur skrev:
Jag gjorde en jämförelse på några bilar och http://www.gjensidige.se/ visade sig vara riktigt konkurrenskraftiga när det gäller premien. Har dock noll erfarenhet av bolaget, men det kan ju vara värt att kolla upp!


Fordonet finns på Gjensidiges spärrlista. Detta innebär at vi endast erbjuder trafikförsäkring.




Försökte med bara trafikförsäkring men fick inget pris, bara detta:

Vi tecknar endast trafikförsäkring på direktimporterade bilar.
Vänligen ta kontakt med vår kundtjänst för fortsatt hjälp!





Som det gör någon skillnad om min tretton år gamla bil importerades till sverige för elva år sen av en privatperson eller för tretton år sen av BMW. Ojojoj vilken skillnad i bil... Och risk! Öööhhhh.....


Gjensidige försäkrar bara bruxbilar dvs tråkiga volvos och annat hemskt

Hade de på Seaten och de var billigare helförsäkring än vad TH var trafikförsäkring Sålde bilen precis och ringde för att höra så försäkringen sagts upp (pga haft Atava innan där inget fungerar) och den var uppsagd och de fick mitt kontonummer och min info så de kunde sätta in överskjutande beloppet asap. Bra och smidiga men som de själv sa försäkrar de bara tråkibilar

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



djungel-Jim skrev:
Hur gör ni som bara använder bilen när ni kör på bana med försäkringen? Ställer ni på och av bilen på dagarna ni använder den? Är det ens möjligt eller blir det bara tokstruligt med inbetalning av skatt osv osv?


bara ett samtal ifrån, sen får man sms vid påställning mm. Är nog mest jobbigt för transport vad de nu heter att skicka räkningar för en själv är det ingen konstighet om man äger en mobiltelefon dvs.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
OFFkeFF skrev:
Jag betalar strax över 15kkr/helåret på originalförsäkring, gäller ju på bmwsc's bankörningar också.
Tror min premie sjönk med några hundralappar iom att jag minska på miltalet i år iom att jag inte kör på vintern.
Hade dem innan jag köpte m3'an, tyvärr har jag fått utnyttja försäkringen, men det har funkat väldigt smidigt med själva försäkringsbolaget. Däremot fick jag slåss som fan mot deras verkstad ute på tyresö (fick en parkeringsskada) lacken de la såg värre ut än p-skadan. Med dålig bortförklaringar om att de inte fick laga bättre etc..


Vore intressant o se vad som gör att din nyare M3 blir klart billigare än min en hel generation äldre M3'a.


Sen kan man lägga till BMW M Coupe (som ju inte är alltför olik annat än till utseende och bakvagn)
Jag betalar runt 7000 hel/helår på BMW originalförsäkring för min direktimporterade -99 M Coupe.
Det är ju antagligen statistik som visar på en mindre olycksbenägen bil som gör detta, men ändå.

Edit: iofs bor jag inte på något viss i sthlm, men jag har inget garage som syns i försäkringen. 27 år fyllda

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



robber skrev:
djungel-Jim skrev:
Hur gör ni som bara använder bilen när ni kör på bana med försäkringen? Ställer ni på och av bilen på dagarna ni använder den? Är det ens möjligt eller blir det bara tokstruligt med inbetalning av skatt osv osv?


bara ett samtal ifrån, sen får man sms vid påställning mm. Är nog mest jobbigt för transport vad de nu heter att skicka räkningar för en själv är det ingen konstighet om man äger en mobiltelefon dvs.


Eller via nätet, också smidigt. Dock har dom börjat ta betalt för påställning och avställning. Tror det är 50 kronor per gång.

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



OFFkeFF skrev:
Pratade med försäkringssäljaren och enligt dem ska det inte kunna skilja i premier på nätet kontra man pratar med någon personligen, men det verkar ju inte stämma iaf.


Är nog så enkelt att när man pratar med en säljare så hör de lite på tonläge och vad du säger om du tycker det är absolut för dyrt, de kan då justera lite som en dator inte klarar

_________________
Roland Johansson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Atava kommer jag aldrig mer att använda. De skickar fortfarande mail om att jag ska betala och att jag ska se över försäkringen då ny perjod ska börja. Bilens försäkring är övertagen av folksam och jag lovar att Atava inte får mer pengar...
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Magnus Thomé skrev:
OFFkeFF skrev:
Jag betalar strax över 15kkr/helåret på originalförsäkring, gäller ju på bmwsc's bankörningar också.
Tror min premie sjönk med några hundralappar iom att jag minska på miltalet i år iom att jag inte kör på vintern.
Hade dem innan jag köpte m3'an, tyvärr har jag fått utnyttja försäkringen, men det har funkat väldigt smidigt med själva försäkringsbolaget. Däremot fick jag slåss som fan mot deras verkstad ute på tyresö (fick en parkeringsskada) lacken de la såg värre ut än p-skadan. Med dålig bortförklaringar om att de inte fick laga bättre etc..


Vore intressant o se vad som gör att din nyare M3 blir klart billigare än min en hel generation äldre M3'a.


Kan vara samma sak som gör att min Ford Focus kostar lika mycket i helförsäkring som min volvo 745:a i trafik. Kostnader för personskador. Man sitter nog lite säkrare i hans än i dig och dessutom är det säkerligen fler yngre mindre begåvade förmågor som framför en sådan bil som du har jämfört med hans dyrare. Så din generation av bil lär vara utsatt för fler värre olyckor än hans.

Det är inte bara bilarna som kostar pengar, en fruktansvärt stor del är personskador. Vad kostar en rullstolsbunden student för ett försäkringsbolag? Hur många miljoner?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag fick ett helt annat pris av Folksam när jag pratade med dem än när jag kollade på nätet. Priset var mindre än hälften.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Med ett skapligt trådlyft undrar jag om någon har tips på en bra ingång till något av de stora försäkringsbolagen?
En kontakt där de faktiskt kan göra en individuell bedömning och inte den starkt schabloniserade bedömningen i kundservice?

Jag har snöat in på en M550D från 2016 men eftersom jag har en bostadsadress i Sthlm innerstad skall if och TH (m.fl) ha 45kkr i helårspremie. Bilen kostar 350kkr, dvs hälften av vad en ny Volvo XC90 med lite utrustning skulle göra men ändå är premien så tokig.

På en nästan så dubbelt så dyr M5:a från 2014 får jag en helårspremie på 34kkr. Något i deras beräkningsmodeller måste vara kokko?



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Undra om det är stöldrisk av delar som driver upp priset, galet mycket pengar.
Här utanför stan fick jag 17600ca på det regnumret ovan hos TH, då med min rabatt dock pga andra försäkringar, men rätt dramatisk skillnad.

Edit: hoppla, såg inte att jag det var en m5, inte så fasligt dyrt ändå med tanke på att en sketen bruksis av modernare snitt kostar 10k nu för tiden.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Ute i skogen får jag 1071 per månad på TH med rabatter. 600 av det är hoppet till helförsäkring, så nåt självskadebeteende verkar bilmodellen locka till.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



BTG skrev:
Med ett skapligt trådlyft undrar jag om någon har tips på en bra ingång till något av de stora försäkringsbolagen?
En kontakt där de faktiskt kan göra en individuell bedömning och inte den starkt schabloniserade bedömningen i kundservice?

Jag har snöat in på en M550D från 2016 men eftersom jag har en bostadsadress i Sthlm innerstad skall if och TH (m.fl) ha 45kkr i helårspremie. Bilen kostar 350kkr, dvs hälften av vad en ny Volvo XC90 med lite utrustning skulle göra men ändå är premien så tokig.

På en nästan så dubbelt så dyr M5:a från 2014 får jag en helårspremie på 34kkr. Något i deras beräkningsmodeller måste vara kokko?




Folkskam?

Cirkus 10' året för helförsäkring av äldre prestandabil med +450 hästar

_________________
Roland Johansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Man blir aldrig klok på försäkringsbolag.
Hade mina gammelbilar Porsche 911 hos Porscheförsäkring, fram tills för 8 år sedan då det blev över 10.000 om året. Det var veteraner med god marginal redan då, då bytte jag till Trygghansa och fick ner det till typ: 1800 resp 2500 per år!!

I höstas ringde Porscheförsäkring upp mig och erbjöd försäkring för:
911 -69 260 kr/mån
911 -77 218 kr/mån
924 -79 366 kr/mån (billigaste bilen är dyrast...)

Vet inte vad deras algoritmer hittat på men det har blivit prisvärt med märkesförsäkring.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



En viktig sak att kolla med äldre (>30 år) fordon är i villkoren ofta inskrivna maxvärdet.
Jag upptäckte detta för antal år sedan, då hade ett flertal bolag ~300000 som gräns. BMW-orginalförsäkring var en av dessa.

I samband med detta bytte jag till LF för gamla M3:an, för hos dem fick jag sätta försäkringsvärdet själv. (Det är nog dags höja beloppet.)

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



GunnarÖ skrev:
En viktig sak att kolla med äldre (>30 år) fordon är i villkoren ofta inskrivna maxvärdet.
Jag upptäckte detta för antal år sedan, då hade ett flertal bolag ~300000 som gräns. BMW-orginalförsäkring var en av dessa.

I samband med detta bytte jag till LF för gamla M3:an, för hos dem fick jag sätta försäkringsvärdet själv. (Det är nog dags höja beloppet.)


Japp, Porsche försäkring hade en gräns på 300.000, när typ all 911or över 30 år var värda mer än det. Nu har de höjt till 1.500.000 .

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



safe skrev:
GunnarÖ skrev:
En viktig sak att kolla med äldre (>30 år) fordon är i villkoren ofta inskrivna maxvärdet.
Jag upptäckte detta för antal år sedan, då hade ett flertal bolag ~300000 som gräns. BMW-orginalförsäkring var en av dessa.

I samband med detta bytte jag till LF för gamla M3:an, för hos dem fick jag sätta försäkringsvärdet själv. (Det är nog dags höja beloppet.)


Japp, Porsche försäkring hade en gräns på 300.000, när typ all 911or över 30 år var värda mer än det. Nu har de höjt till 1.500.000 .


Då ökar naturligtvis premien motsvarande. Ingen välgörenhet hos fskbolag.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



En sjuk viktig sak är den specifika bilens historik. Det kan skilja 200% på exakt likadana bilar, jag kollar alltid 5 olika regnr av samma modell.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Kolja skrev:
safe skrev:
GunnarÖ skrev:
En viktig sak att kolla med äldre (>30 år) fordon är i villkoren ofta inskrivna maxvärdet.
Jag upptäckte detta för antal år sedan, då hade ett flertal bolag ~300000 som gräns. BMW-orginalförsäkring var en av dessa.

I samband med detta bytte jag till LF för gamla M3:an, för hos dem fick jag sätta försäkringsvärdet själv. (Det är nog dags höja beloppet.)


Japp, Porsche försäkring hade en gräns på 300.000, när typ all 911or över 30 år var värda mer än det. Nu har de höjt till 1.500.000 .


Då ökar naturligtvis premien motsvarande. Ingen välgörenhet hos fskbolag.


Som jag skrev, priset har gått ner från 10000 om året till 260kr/månad....
Min första tanke var att någon på IF fått hjärnblödning....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



safe skrev:
Kolja skrev:
safe skrev:
GunnarÖ skrev:
En viktig sak att kolla med äldre (>30 år) fordon är i villkoren ofta inskrivna maxvärdet.
Jag upptäckte detta för antal år sedan, då hade ett flertal bolag ~300000 som gräns. BMW-orginalförsäkring var en av dessa.

I samband med detta bytte jag till LF för gamla M3:an, för hos dem fick jag sätta försäkringsvärdet själv. (Det är nog dags höja beloppet.)


Japp, Porsche försäkring hade en gräns på 300.000, när typ all 911or över 30 år var värda mer än det. Nu har de höjt till 1.500.000 .


Då ökar naturligtvis premien motsvarande. Ingen välgörenhet hos fskbolag.


Som jag skrev, priset har gått ner från 10000 om året till 260kr/månad....
Min första tanke var att någon på IF fått hjärnblödning....


Det är aktuarien som beräknar risken baserat på faktiskt skadeutfall. Och utifrån den modellen sätts premierna. Möjligen körs de gamla 911 väldigt lite jämfört med de modernare modellerna.

Men höjs villkorets ersättningstak med 500 % borde det ge genomslag.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips om försäkringsbolag
<<   1, 2, 3   >>
26 besök senaste veckan (4272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande