Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips om försäkringsbolag
<<   1, 2, 3
30 besök senaste veckan (4276 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Det är en liten skillnad, men fb skiter i risk för skada, de bryr sig om risk för utbetalning.

Så det kan räcka med en olyckskorp inom "din cohort" (del av postnummer, och en massa andra faktorer, men inte kön, det får inte taggas, direkt...) för att din premie ska sticka.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Kolja skrev:
safe skrev:
Kolja skrev:
safe skrev:
GunnarÖ skrev:
En viktig sak att kolla med äldre (>30 år) fordon är i villkoren ofta inskrivna maxvärdet.
Jag upptäckte detta för antal år sedan, då hade ett flertal bolag ~300000 som gräns. BMW-orginalförsäkring var en av dessa.

I samband med detta bytte jag till LF för gamla M3:an, för hos dem fick jag sätta försäkringsvärdet själv. (Det är nog dags höja beloppet.)


Japp, Porsche försäkring hade en gräns på 300.000, när typ all 911or över 30 år var värda mer än det. Nu har de höjt till 1.500.000 .


Då ökar naturligtvis premien motsvarande. Ingen välgörenhet hos fskbolag.


Som jag skrev, priset har gått ner från 10000 om året till 260kr/månad....
Min första tanke var att någon på IF fått hjärnblödning....


Det är aktuarien som beräknar risken baserat på faktiskt skadeutfall. Och utifrån den modellen sätts premierna. Möjligen körs de gamla 911 väldigt lite jämfört med de modernare modellerna.

Men höjs villkorets ersättningstak med 500 % borde det ge genomslag.


Det var länge sedan de kördes mycket. Det är ju mest nyare exklusivare bilar som stjäls och kraschas och de kostar 2-3 miljoner...

Jag tror de gjorde en marknadskorrigering på något vis. När jag bytte från IF ~10.000 (och max 300.00) så gick jag till Trygghansa och 1800kr. En helt vanlig bilförsäkring på TH med ersättning som täckte bilens värde (~600.000).

Jag klagade högljutt till både IF/Porsche försäkring och till Porsche Sverige. Undrade varför de inte kunde erbjuda en märkes försäkring till sina gamla bilar, helst med en rimlig premie. Året efter ändrade de 300.000 kr taket till 1.5 (Kanske bara Porsche Försäkring inte IF samma bolag), premien har jag ingen aning om eftersom jag bytt bolag redan.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips om försäkringsbolag
<<   1, 2, 3
30 besök senaste veckan (4276 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande