Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Tidig Volvo S40 Super Tourer
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (14539 totalt)
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=zvcv3gtYFp4

De borde behållt den i svart

_________________
Johan Meissner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281





Super touring is da shiiiiiiijjjjjjjt....

TWR S40 (Den som påstår att detta är en Volvo kan PM:a så ska jag överbevisa vederbörande grundligt ) är nog den mest genomarbetade och extrema racebil jag sett inom ett relativt tight reglemente som håller sig till standardkaross, drivsätt och motorval. Så otroliga lösningar och allt är designat för att man blixtsnabb ska kunna justera hjulvinklar osv utan att behöva mäta efteråt osv.

Makalös ingenjörskonst!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Så rå!!

Denna väcker också sköna minnen: http://www.youtube.com/watch?v=AFfcNvwTk_U

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Man saknar ju helt klart gamla super touring.

Men av nån anledning var det oftast bättre förr

_________________
Viktor Starkman
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
Super Touring i all ära, men jag är rätt svag för Group A också

http://www.youtube.com/watch?v=eakp0P86LQE&mode=related&search . . . .

Sierran är ett monster!

_________________
Johan Meissner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan Meissner skrev:

Sierran är ett monster!


Sierran vara bara ett dopat effektmonster som kunde dominera på effektkrävande banor pga sjukt orättvisa regler...lik förbaskat hade de fullt sjå att hålla stången mot sugmotorbilen från Bayern då banan även svängde ibland.

I BTCC löstes detta med två klasser och i stora klassen åkte Sierrorna snabbt rakt fram och hade man inte en M3 E30 i lilla klassen var man rökt när det svängde.

Provokativ, jag?
Nääääääääääää

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Johan Meissner skrev:
Super Touring i all ära, men jag är rätt svag för Group A också

http://www.youtube.com/watch?v=eakp0P86LQE&mode=related&search . . . .

Sierran är ett monster!


Visst, men den slår inte en fruktat trimmad sugmotor och seklåda med tändningsdump.
waaaaahpangwaaaahhhh

Kass väghållning hade S40:in också :P

_________________
Daniel Steiner
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



mmmmmmm vilka underbara minnen som kommer fram från alla race man såg på tv får nog leta fram gammla vhs o kolla lite o lyssna på walker the talker
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
Det var ju det som var tjusningen med grupp-a, de stora skillnaderna mellan bilarna som ändå gav underhållande race.

Sierra vs M3 och 635csi vs 240, osv.

Men vad det gäller Super Touring eran:

Ett namn jag först tänker på är John Cleland. Denna legend, spana in det här klippet som tillängnats hans framfart:

http://www.youtube.com/watch?v=hsz8WscOMTo

thumbs up

_________________
Johan Meissner
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
(Den som påstår att detta är en Volvo kan PM:a så ska jag överbevisa vederbörande grundligt


Du har pm!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Andreas Lidström skrev:


Super touring is da shiiiiiiijjjjjjjt....

TWR S40 (Den som påstår att detta är en Volvo kan PM:a så ska jag överbevisa vederbörande grundligt ) är nog den mest genomarbetade och extrema racebil jag sett inom ett relativt tight reglemente som håller sig till standardkaross, drivsätt och motorval. Så otroliga lösningar och allt är designat för att man blixtsnabb ska kunna justera hjulvinklar osv utan att behöva mäta efteråt osv.

Makalös ingenjörskonst!


Är väldigt svag för dom sista DTM bilarna , EX mercedes vikter på släde

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



krister Andersson skrev:
Andreas Lidström skrev:


Super touring is da shiiiiiiijjjjjjjt....

TWR S40 (Den som påstår att detta är en Volvo kan PM:a så ska jag överbevisa vederbörande grundligt ) är nog den mest genomarbetade och extrema racebil jag sett inom ett relativt tight reglemente som håller sig till standardkaross, drivsätt och motorval. Så otroliga lösningar och allt är designat för att man blixtsnabb ska kunna justera hjulvinklar osv utan att behöva mäta efteråt osv.

Makalös ingenjörskonst!


Är väldigt svag för dom sista DTM bilarna , EX mercedes vikter på släde


Ja dom är ju oxå helt klart kul...men på sitt sätt.

"...ett relativt tight reglemente som håller sig till standardkaross, drivsätt och motorval."

Menade med detta att bygga siluettbilar, med liten eller ingen anknytning till basmodellen, kan alla bygga ngt snabbt av. Att få en FWD Opel eller Nissan att gå så extremt snabbt som de gjorde, inom ett egentligen tight reglemente, är extremt imponerande. Det är kopplingen till grundmodellen som fascinerar mig.

Men visst blir även jag över Mercedes glidande viktlåda...dock känns verklighetskopplingen till sådana rymdleksaker inte så stor då Ericsson Space fick uppdraget att reda ut systemet då tyskarna gick bet.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Skapligt ball. Svart måste vara den snyggaste färgen på en race bil förutom vitt.

Någon som har tips på vart man kan hitta lite mer information om dessa bilar Super Touring. Borde ju finnas någon sida med information.

Även nyare DTM bilar är av intresse.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Opeltok
Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005
Inlägg: 94



Å så underbart.
Detta är det närmaste en super touring bil kommer en sleeper

_________________
Opeltok/Jonas Schiller

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Var det den som hade fem oljepumpar?

AL, när ska du svara på mitt pm? Va? VA??

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kraniel skrev:
Var det den som hade fem oljepumpar?

AL, när ska du svara på mitt pm? Va? VA??


FLLLLÅÅÅÅT!

Ska bättra mig snarast...sen...nu...snart...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Kraniel skrev:


Du har pm!




Vill veta innehållet (ocensurerat) i PM't

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



KristianAE86 skrev:
Kraniel skrev:


Du har pm!




Vill veta innehållet (ocensurerat) i PM't


Våra mer ljusskygga orgier håller vi för oss själva.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
Seså, fram med allt dregelmaterial om Super Tourers här nu!

Själv har jag en fetich för sällsynta Super Tourers, modeller/versioner som knappt aldrig kom ut på banan...

Tex. Toyota Corolla, 94'ans Volvo 850 sedan, den fyrhjulsdrivna Ford Mondeon, VW Bora, med flera.

_________________
Johan Meissner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan Meissner skrev:
Seså, fram med allt dregelmaterial om Super Tourers här nu!

Själv har jag en fetich för sällsynta Super Tourers, modeller/versioner som knappt aldrig kom ut på banan...

Tex. Toyota Corolla, 94'ans Volvo 850 sedan, den fyrhjulsdrivna Ford Mondeon, VW Bora, med flera.


Vad ska man säga...det blir en hel bok om man inte har bilder...det blir en bok trots bilder.

Udda fåglar är riktigt kul. thumbs up

Det som imponerar mkt är väl att mkt av tekniken tidigare bara varit formelbilar förunnat, här drog man konceptet FWD, standardkaross och begränsat flyttade infästningspunkter till sin absoluta gräns.

Som när Nissan efter en hel vinters motorutveckling hittat 4hk på topp samt en ngt mer körbar maskin och var nöjda med detta. Det säger hur nära gränsen man var. De påstod att genom att sätta en av sugpumparna till oljesystemet direkt vid topplocket kunde man dels minska volymen ngt, man slapp ha "olja skvalpande runt omrking i motorn som påverkade stabiliteten i bilen" samt att kammarna snurrade lite lättare...

Ett block till en BMW, och de flesta andra oxå, tog 40h att förbereda inklusive finslipning av UTSIDAN för minskad vikt.

S40 hade shims på i stort sett alla justeringsplatser för chassit. Snuskigt lättändrat efter en tabell under test.

Den som sett kränhämmararret. Bak på en 320 gör helt rätt i att ifrågasätta om det verkligen är värt att sätta pushrods in genom bagagerumsgolvet och via bellcranks, likt F1-fjädring, föra kraften vidare till krängarna.

Externa motorvärmare och gasollåga direkt på blocket då en start innan vatten/oljan var 60 grader betyder ras...eller iaf en för stor risk för ras.

Vill minnas att sista Volvon hade 30 eller 50 mil renoveringsintervall...så man åkte fredagen med en motor, hade man råd körde man en racespecad maskin på både lördag och söndag...de med mer sparsam ekonomi fick klara sig på fredagsmaskinen även under lördagens tidskörning. Ajajaja.

På sista BMW sitter det dubbla keramiska kullager fram som hjullager. Dessa ska bytas tämligen tätt och ska gå loss på 8000kr...styck...säger de som vet.

En kardan ligger föresten på 40 000...eller låg...vet inte om de går att köpa längre.

Ja såhär kan man hålla på, men de riktigt fräna grejjerna har man ju såklart glömt...
Måste tänka lite.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019


Trådstartare
Underbart Andreas, precis sånt man vill höra om thumbs up MER

BMW hade väl rätt snuskiga växellådor och annat i kraftöverföringen, hade inte McLaren ett finger med i den utvecklingen?

Fast värst delar borde väl sitta på de sista Ford Mondeona?

De bilarna får väl anses som de snabbaste Super Tourers som existerat. De utvecklades ju längst och var snabbast i BTCC i de sista Super Touring-dagarna. BTCC var ju det sista Super Touring-mästerskapet som hade tillverkarna med på hög nivå. STCC höll ju på ett tag till men hade inte fabrikerna med sig på samma sätt.

_________________
Johan Meissner
Citera
Bilder o videos
Tidig Volvo S40 Super Tourer
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (14539 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande