|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator
Trådstartare

01 Feb 2009 19:53
Säkerhetsnivåsdiskussionen, gatbilsåka, tävling, konbana mm
Kör på bara.
_________________ Johan Sjölinder
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

01 Feb 2009 20:41
Re: Säkerhetsnivåsdiskussionen, gatbilsåka, tävling, konbana
| fuling skrev: | | Kör på bara. |
| P_e_r_r_a i en annan tråd skrev: | Tjenare
Har under 3år mekat åt ett team till alla möjliga rejsande team som ville ha hjälp under SSK:s Renault Junior Cup.
om en tävlingsarrangör skulle göra en komplett besiktning på alla bilar inför en helg skulle inte många hinna köra.
Besiktningen tar ut nåt som dom kollar extra noga, utöver normal säkerhetsinspektion.
I övrig är det upp till den tävlande att se till att bilen uppfyller alla gällande regler efter det att bilen är godkänd med vagnbok.
om det uppdagas att det är fel på bilen vid inspektion efter besiktning är gjord är det den tävlande som har gjort fel, inte funktionärerna.
om jag/vi hade planterat/fuskat med någonting vid nåt enda tillfälle hade jag/vi fått allt skit inte arrangören.
och det hade varit plättlätt att plantera/fuska med nåt och få igenom det.
Perra
Per Erik Rundqvist |
Använder dig Per Erik som ugångs punkt för att förklara vad jag menade med att plantera fel. Det började med att jag var väldigt kritisk till SLC org. att man hadde ett jätte start fält men väldigt lite personal på tekniker sidan (2st). Snackade då med den befintliga personalen om detta men dom tyckte då att det funkade fint. Så då testade jag helt enkelt med att göra en del rent säkerhetstekniska fel i bilen alla dessa fel missades av personalen detta påpekade jag och visa upp för dom och narturligtvis rättade jag till det direkt. Men inget personligt mot personalen utan det är upplägget med så lite folk som skall titta på för många bilar som inte är bra man ser helt enkelt inte något till slut.
Sedan skapade jag Tankboken för snabbtankanläggningarna för att underlätta för besiktningen med möjlighet att klara det rent juridiskt att det kunde finnas fel på tankanl. som man kunde få möjlighet att fixa till nästa race och att man kan använda billigare ventiler än FIA/premiär. Då måste jag erkänna att jag fick en dålig syn på Fredriks inställning till säkerhetstänk för när jag visade upp den för honom så sa han att hur många team skall jag tappa på den. Tilläggas kan att den drev jag igenom på förbundet utan att den kostar något för de tävlande där emot är dom andra reg. bes. sura på mig för dom fick mer att göra då tanken är att tanken skall kollas i samband med regbes av bilen. Vi använder den inom ERCup med bra resultat och tjafset runt tankarna har helt för svunnet tycker jag. Samtigt som vi har enbart goda erfarenheter av de tankventiler jag fick igenom att få använda i samband med detta.
Jag har under 20-25 år jobbat med besiktning av tävlingsbilar i alla nivåer så jag påstår att jag vet vad jag talar om.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

01 Feb 2009 20:47
Hur länge sen var det du gjorde den "testen" av SLC-besiktningen?
_________________  Magnus Thomé
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

01 Feb 2009 20:54
Re:
| Magnus Thomé skrev: | | Hur länge sen var det du gjorde den "testen" av SLC-besiktningen? |
Det kommer jag inte ihåg med säkerhet men det var på den tiden när SLC var riktigt stort. kan vara 5-6 år sedan.
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

01 Feb 2009 21:05
Blackrace: Besiktad bil, 40kg släckmedel, 15 min till närmsta ambulans.
rupp rupp!
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

01 Feb 2009 21:08
Re:
| dstr skrev: | Blackrace: Besiktad bil, 40kg släckmedel, 15 min till närmsta ambulans.
rupp rupp! |
Snacka om barlast. 40 kg
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

01 Feb 2009 21:11
| Björnes skrev: | | fuling skrev: | | Kör på bara. |
Har under 3år mekat åt ett team till alla möjliga rejsande team som ville ha hjälp under SSK:s Renault Junior Cup.
om en tävlingsarrangör skulle göra en komplett besiktning på alla bilar inför en helg skulle inte många hinna köra.
Besiktningen tar ut nåt som dom kollar extra noga, utöver normal säkerhetsinspektion.
I övrig är det upp till den tävlande att se till att bilen uppfyller alla gällande regler efter det att bilen är godkänd med vagnbok.
om det uppdagas att det är fel på bilen vid inspektion efter besiktning är gjord är det den tävlande som har gjort fel, inte funktionärerna.
om jag/vi hade planterat/fuskat med någonting vid nåt enda tillfälle hade jag/vi fått allt skit inte arrangören.
Perra
Per Erik Rundqvist |
Använder dig Per Erik som ugångs punkt för att förklara vad jag menade med att plantera fel. Det började med att jag var väldigt kritisk till SLC org. att man hadde ett jätte start fält men väldigt lite personal på tekniker sidan (2st). Snackade då med den befintliga personalen om detta men dom tyckte då att det funkade fint. Så då testade jag helt enkelt med att göra en del rent säkerhetstekniska fel i bilen alla dessa fel missades av personalen detta påpekade jag och visa upp för dom och narturligtvis rättade jag till det direkt. Men inget personligt mot personalen utan det är upplägget med så lite folk som skall titta på för många bilar som inte är bra man ser helt enkelt inte något till slut.
Sedan skapade jag Tankboken för snabbtankanläggningarna för att underlätta för besiktningen med möjlighet att klara det rent juridiskt att det kunde finnas fel på tankanl. som man kunde få möjlighet att fixa till nästa race och att man kan använda billigare ventiler än FIA/premiär. Då måste jag erkänna att jag fick en dålig syn på Fredriks inställning till säkerhetstänk för när jag visade upp den för honom så sa han att hur många team skall jag tappa på den. Tilläggas kan att den drev jag igenom på förbundet utan att den kostar något för de tävlande där emot är dom andra reg. bes. sura på mig för dom fick mer att göra då tanken är att tanken skall kollas i samband med regbes av bilen. Vi använder den inom ERCup med bra resultat och tjafset runt tankarna har helt för svunnet tycker jag. Samtigt som vi har enbart goda erfarenheter av de tankventiler jag fick igenom att få använda i samband med detta.
Jag har under 20-25 år jobbat med besiktning av tävlingsbilar i alla nivåer så jag påstår att jag vet vad jag talar om. |
ärligt talat ..... det där är rent bullshit....... du ville sälja in tankboken även på mig och jag var inte intresserad punkt slut.... jag sa inget om att jag skulle tappa tävlande överhuvudtaget....
och jag var inte intresserad för att tankboken är bara byråkratisk och tillför ingenting.... vi har och hade ett reglemente för hur tankanläggningar ska vara byggda och det ska dom uppfylla med eller utan tankbok..... det enda en tankbok kan tillföra är kostnader för teamen, speciellt när SBF inser sen att dom kan ta en avgift för att utfärda den och det kommer att komma , kanske inte nu men det kommer var så säker....
sen skillnaden mellan dig och mig... på gott och ont är att vi tillåtit dom ventilerna hela tiden oavsett vad SBF folket sagt.... ibland anser jag att dom inte har en aning och då "Överbestämmer" jag och visst det är en av dom sakerna jag fått skit för men det står jag för...... Och tydligen så håller du med mig eftersom du stred med för att tillåta sådana ventiler..... (läs Typ TODo-ventilerna som låser fast ventilen när man sätter dit den mot bilen och som INTE är tillåtna av FIA)
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

01 Feb 2009 21:16
NÄr det gäller bemanningsnivån för besiktingen så brukar jag göra så här på mina tävlingar...
jag utser en ansvarig som får en budget och själv ta ansvar för att bemanna i tillräckligt antal och sköta om besiktigningen självständigt....
ibland har den varit skitbra och ibland mindre bra beroende på vem man jobbar med..... men så är det med människor...
så gjorde jag ju när jag anlitade dig för Anderstorp F1 också , eller hur?....... la jag mig i hur många du tog med dig?
sen när det gäller den bilen du pratar om som du "planterade bevis" på .... var inte det Ridströms bil?
|
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

01 Feb 2009 21:18
Re:
| Björnes skrev: | | dstr skrev: | Blackrace: Besiktad bil, 40kg släckmedel, 15 min till närmsta ambulans.
rupp rupp! |
Snacka om barlast. 40 kg |
Eftersom du inte fick med någon smiley så förutsätter jag att du inte försökte ironisera.
Arrangören ska ha 40kg på plats.
Utöver det så finns en tidsgräns på bilarna också. I praktiken innebär det max ca 500hk.
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

01 Feb 2009 21:25
Re:
| dstr skrev: | Blackrace: Besiktad bil, 40kg släckmedel, 15 min till närmsta ambulans.
rupp rupp! | Efter att ha misslyckats släcka en brasa med 50kg pulver så kan det vara bra att ha lättvatten/skum tillgängligt också... (den lilla uppsmälta fuelcellen fyllde på med bensinångor hela tiden)
Men 40kg pulver räcker för att rädda liv, men bilen kan ju bli rostad (men det är ju inte säkerhetsarbete).
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

01 Feb 2009 21:36
| Fredrik - SLC skrev: | | Björnes skrev: | | fuling skrev: | | Kör på bara. |
Perra
Per Erik Rundqvist |
Jag har under 20-25 år jobbat med besiktning av tävlingsbilar i alla nivåer så jag påstår att jag vet vad jag talar om. |
ärligt talat ..... det där är rent bullshit....... du ville sälja in tankboken även på mig och jag var inte intresserad punkt slut.... jag sa inget om att jag skulle tappa tävlande överhuvudtaget....
och jag var inte intresserad för att tankboken är bara byråkratisk och tillför ingenting.... vi har och hade ett reglemente för hur tankanläggningar ska vara byggda och det ska dom uppfylla med eller utan tankbok..... det enda en tankbok kan tillföra är kostnader för teamen, speciellt när SBF inser sen att dom kan ta en avgift för att utfärda den och det kommer att komma , kanske inte nu men det kommer var så säker....
sen skillnaden mellan dig och mig... på gott och ont är att vi tillåtit dom ventilerna hela tiden oavsett vad SBF folket sagt.... ibland anser jag att dom inte har en aning och då "Överbestämmer" jag och visst det är en av dom sakerna jag fått skit för men det står jag för...... Och tydligen så håller du med mig eftersom du stred med för att tillåta sådana ventiler..... (läs Typ TODo-ventilerna som låser fast ventilen när man sätter dit den mot bilen och som INTE är tillåtna av FIA) |
tyvär så hadde jag inte någon ljud inspelnings möjlighet med mig så ord står mot ord men du sa så ordagrant. Några planer att ta betalt för den finns inte. Men du har kanske kört ditt eget race med att köra över det som står i böckerna lite för mycket så det är kanske inte bara är SMA som SBF reagerat på. Men visst håller jag med dig om ventilerna Typ MannTeknik men dom ÄR godkända av SBF för nationellt bruk.
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

01 Feb 2009 21:40
Re:
| dstr skrev: | | Björnes skrev: | | dstr skrev: | Blackrace: Besiktad bil, 40kg släckmedel, 15 min till närmsta ambulans.
rupp rupp! |
Snacka om barlast. 40 kg |
Eftersom du inte fick med någon smiley så förutsätter jag att du inte försökte ironisera.
Arrangören ska ha 40kg på plats.
Utöver det så finns en tidsgräns på bilarna också. I praktiken innebär det max ca 500hk. |
nä det var att jag tyckte du var lite otydlig med att skriva 40kg
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

01 Feb 2009 21:51
Re:
| Niklas Falk skrev: | | dstr skrev: | Blackrace: Besiktad bil, 40kg släckmedel, 15 min till närmsta ambulans.
rupp rupp! | Efter att ha misslyckats släcka en brasa med 50kg pulver så kan det vara bra att ha lättvatten/skum tillgängligt också... (den lilla uppsmälta fuelcellen fyllde på med bensinångor hela tiden)
Men 40kg pulver räcker för att rädda liv, men bilen kan ju bli rostad (men det är ju inte säkerhetsarbete). |
Det finns olika typer av pulver och om du provar något som heter Monnex så har du något som är lite extra i effektivitet. http://www.norrlandsbrand.se/produktblad/specialslackare/Monnex_TPS_90 . . . .
och det kan även klara bilen. Om du har frågor snacka med brandkillarna på Knutstorp/hyllinge. Jag har sätt prov där andra brandsläckare gått bet både skum och annat pulver men monnex släckte lätt.
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

01 Feb 2009 21:55
Det är just det här som är problemet! Vi har en regelbok som man behöver vara jurist och utbildad diarieförare för att hitta i. Går jag in och läser tex. hjälmreglementet så går inte det att uppfylla som jag ser det inom racing utan att köpa HANS. Massor med svåra regler här och där.
om någon tycker det ser kul ut med motorsport och vill prova lite och börjar läsa igenom var man kan åka lite med sin trimmad japanare blir det problem direkt. Man får inte visa sig på banan någon stans utan en hel hög med säkerhetsgrejor. Dessutom måste man köpa personlig säkerhetsutrustning för närmare 20.000:- om man vill åka kapp.
Jag vet att de tillkommit för säkerheten och rättvisan genom åren men alla bilar behöver inte uppfylla samma regler som STCC eller SLC och för den delen ER-cup.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

01 Feb 2009 22:02
Re:
| Björn skrev: | | Jag vet att de tillkommit för säkerheten och rättvisan genom åren men alla bilar behöver inte uppfylla samma regler som STCC eller SLC och för den delen ER-cup. | Det är knappt jag vågar nämna det med med de dispenser vi (Roadsport) kör med är det lite lättare. Men jag fick lite hicka när andra klubbracingklasser efterfrågade samma lättnader (roade mig med att läsa protkoll från Tekniska).
Det finns ju alltid en risk att undantag kan försvinna om de blir belysta alltför mycket.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

01 Feb 2009 22:06
sen vad är säkerhet ?
för mig är säkerhet egentligen bara en enda sak...... ett kontrollerat risktagande som samhället och dom deltagande accepterar......
sen finns det olika nivåer på motorsport som kräver väldigt olika säkerhetstänk och det är där jag anser att SBF idag gör det enkelt för sig genom att sätta säkerhetskraven på den nivån som den "värsta" klassen kräver.....
sen kan ju iofs arrangören ha bra utrustning som då ändå klarar av att ta hand om olyckor som ju alltid kan hända oavsett säkerhetstänket på bilarna......
som t.ex brandsläckare, handverktyg, klippaggregat, läkare, sjukvårdutrustning osv.......
hur många arrangörer t.ex har riktig motordriven hydraulsaxar, klipp och sprid-utrustning ?
SLC / 5papp har iaf....... investerat i riktig NIKE hydraulutrustning för att kunna hantera en bil som klämt fast en förare t.ex........ även fast vi aldrig haft nytta av den än men vi har ändå skaffat en för att ha hög säkerhetsnivå.....
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

01 Feb 2009 22:10
Re:
| Fredrik - SLC skrev: | NÄr det gäller bemanningsnivån för besiktingen så brukar jag göra så här på mina tävlingar...
jag utser en ansvarig som får en budget och själv ta ansvar för att bemanna i tillräckligt antal och sköta om besiktigningen självständigt....
ibland har den varit skitbra och ibland mindre bra beroende på vem man jobbar med..... men så är det med människor...
så gjorde jag ju när jag anlitade dig för Anderstorp F1 också , eller hur?....... la jag mig i hur många du tog med dig?
sen när det gäller den bilen du pratar om som du "planterade bevis" på .... var inte det Ridströms bil? |
Ja med den skillnaden att det var aldrig snack om någon budget , du lovade husvagnar att bo i , av det blev det intet nästa steg var mögelbyggnaderna på banan (obeboliga). Och det var inte lätt att ta med rätt mängd folk då det inte gick att få fram hur många bilar det skulle komma. det gick ju inte att få en start lista som var helt aktuell. Men Käket du bjöd på var helt kanon. Sedan att jag fick på fan för genomförandet av den tävlingen från ett visst håll det är en annan sak. Det har väl fått sin lösning först nu i dagarna.
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

01 Feb 2009 22:15
Re:
| Björnes skrev: | | Fredrik - SLC skrev: | NÄr det gäller bemanningsnivån för besiktingen så brukar jag göra så här på mina tävlingar...
sen när det gäller den bilen du pratar om som du "planterade bevis" på .... var inte det Ridströms bil? |
Ja med den skillnaden att det var aldrig snack om någon budget , du lovade husvagnar att bo i , av det blev det intet nästa steg var mögelbyggnaderna på banan (obeboliga). Och det var inte lätt att ta med rätt mängd folk då det inte gick att få fram hur många bilar det skulle komma. det gick ju inte att få en start lista som var helt aktuell. Men Käket du bjöd på var helt kanon. Sedan att jag fick på fan för genomförandet av den tävlingen från ett visst håll det är en annan sak. Det har väl fått sin lösning först nu i dagarna. |
när det gäller A-torp så vet både du och jag att det var fler kockar i den soppan.......
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

01 Feb 2009 22:21
Jo helt klart vet jag det och det fanns ju en hel del i övrigt att önska vad det gällde den tävlingen.
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

05 Feb 2009 20:59
Re:
| Björn skrev: | Det är just det här som är problemet! Vi har en regelbok som man behöver vara jurist och utbildad diarieförare för att hitta i. Går jag in och läser tex. hjälmreglementet så går inte det att uppfylla som jag ser det inom racing utan att köpa HANS. Massor med svåra regler här och där.
om någon tycker det ser kul ut med motorsport och vill prova lite och börjar läsa igenom var man kan åka lite med sin trimmad japanare blir det problem direkt. Man får inte visa sig på banan någon stans utan en hel hög med säkerhetsgrejor. Dessutom måste man köpa personlig säkerhetsutrustning för närmare 20.000:- om man vill åka kapp.
Jag vet att de tillkommit för säkerheten och rättvisan genom åren men alla bilar behöver inte uppfylla samma regler som STCC eller SLC och för den delen ER-cup. |
Problemet är ju det att den dagen det händer något så dras ju alla över en kam av press och miljöivrare även om det är folk som är mindre nogräknade än Fredrik så kommer det att skvätta skit både på honom och SBF. När inte Pressen kan hålla skillnad Rally och Racing då största kvällspress och kvinnoblaskorna påstår Prinsen kör Rally. Tror inte då att dom kommer att se skillnad mellan mer eller mindre seriösa arrangörer heller. Vet fortfarande inte om den bilbranden som var i höstas då någon höll på att ta skada var ett Fredrik arrangemang men han fick skullden enligt en massa rykten.
Visserligen är det inte så många år sedan man kunde köra Rally i t-shirt, kort byxor och Träskor inom SBF ramar men ........
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

05 Feb 2009 21:12
Re:
| Björnes skrev: | | Björn skrev: | Det är just det här som är problemet! Vi har en regelbok som man behöver vara jurist och utbildad diarieförare för att hitta i. Går jag in och läser tex. hjälmreglementet så går inte det att uppfylla som jag ser det inom racing utan att köpa HANS. Massor med svåra regler här och där.
Jag vet att de tillkommit för säkerheten och rättvisan genom åren men alla bilar behöver inte uppfylla samma regler som STCC eller SLC och för den delen ER-cup. |
Problemet är ju det att den dagen det händer något så dras ju alla över en kam av press och miljöivrare även om det är folk som är mindre nogräknade än Fredrik så kommer det att skvätta skit både på honom och SBF. När inte Pressen kan hålla skillnad Rally och Racing då största kvällspress och kvinnoblaskorna påstår Prinsen kör Rally. Tror inte då att dom kommer att se skillnad mellan mer eller mindre seriösa arrangörer heller. Vet fortfarande inte om den bilbranden som var i höstas då någon höll på att ta skada var ett Fredrik arrangemang men han fick skullden enligt en massa rykten.
Visserligen är det inte så många år sedan man kunde köra Rally i t-shirt, kort byxor och Träskor inom SBF ramar men ........ |
näe....... det var inte ett fredrik arrangemang.... däremot så försäkrade jag föraren.... så han har fått hjälp av mitt försäkringsbolag med kostnader och annat.....
fast iofs hör det inte hit.... men det var ett sådant tillfälle som skulle kunna hända varsomhelst, då orsaken var att bilen framför fick motorras och hällde ut massa olja och han åkte av och sen voltade pga det..... sen att han hade en rensad bil med möjligen tveksam brandsäkerhet utan brandväggar hör nog till mer vanlighet än man tror när det gäller öppna combicouper åssom saab mfl bilar är byggda.... har sett ett antal långloppsbilar som har godkända vagnböcker som skulle kunna ha råkat ut för exakt samma sak....
det är ju inte alla serier där säkerhetstankar är det normala utan oftast så är det ju originaltankar.... som saaben hade....
|
|