Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Torisions stavar renault clio
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (14243 totalt)
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Hur mycket pyssel är det att kugga om dom bak så man sänker bilen? Aldrig gett mig på de men borde vara dax nu när coiloversarna är inköpt.

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
Duffy
kristinehamn
Här sen Feb 2009
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


tumic skrev:
Hur mycket pyssel är det att kugga om dom bak så man sänker bilen? Aldrig gett mig på de men borde vara dax nu när coiloversarna är inköpt.


Undrar lite om samma ämne jag med.
Går det att sänka utan kortare dämpare för att slippa vingligheten eller krävs det kortning?

_________________
Jonas Högberg
Citera
Andreas Allard
Katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 90



Det som är det stora jobbet/problemet är att få stavarna att släppa.
Räkna med att få värma och utan en draghammare modell större blir det jobbigt.

Innan dom är lösa får man mäta centrum på hjulnavet upp till skärmkanten när navet är i "nolläge",
dvs. när det är mitt imellan att påverkas av stavarna.

När sen stavarna är lösa flyttar man upp navet så mycket man vill sänka och stoppar således tillbaka
stavarna.

Lätt som en plätt

_________________
Andreas Allard
Mitsubishi Lancer EVO X
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Tack så hemskt mycket för svaret så med andra ord kan man låta bakaxeln sitta kvar? Försökte släppa på min igår men med mindre lyckat resultat. Så det vore ju kanon om man kan låta den sitta. =)

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



precis axeln kan sitta kvar...

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Det är enklare än vad man tror. Är samma bakvagn på Clio som R5 som jag har. Har inte prövat med draghammare själv men det funkar väl också. Mina släppte enkelt när jag gjorde som nedan. Hade bara på lite rostlösare nån dag innan.

Jag tog en lagom lång skruv (tror att det är M8 i änden på torsionsstaven under det svarta plastlocket) och använda en lagom stor 1/2" hylsa eller liknande som distans mot bakaxeln. Sen finjusterar man längden med brickor eller muttrar som ytterligare distans. Sen drar man bara åt skruven och drar då ut torsionsstaven en bit. Sen får man lossa skruven och sen lägga till mer distanser och dra åt igen tills staven går att dra ut.

Dålig bild men man ser hylsan jag använde och lite distanser

Mitt tips är att preparera splinesen i ytterkant och innerkant med rostlösare innan samt mäta höjden mellan några lämpliga punkter innan du drar ut stavarna. Sen hissar du bakaxeln så mycket som du vill sänka den och stoppar in stavarna igen. Detta går bara att göra i steg som är rätt stora. Min uppfattning sist var att de var 40mm.

Stora frågan är vad man hittar styvare stavar till vettigt pris. Har bara hittat hos Reichard i Tyskland och de vill ju ha 289 Euro för två stycken + frakt

http://reichhard-motorsport.com/catalog/product_info.php?cPath=25_148_ . . . .

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Kanon med alla snabba och vettiga svar, tror jag har hittat rätt ställe för dumma frågor

Ska försöka komma åt en lyft och ta mig en titt på bakvagnen
hittade lite mer alternativ på stavar: http://www.gg-motorsport.homepage.t-online.de/catalog/index.php?cPath= . . . .

http://www.garaget.org/?car=38920 Där har ni bilen min för dom som är nyfiken.

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Andreas Millbro skrev:
Detta går bara att göra i steg som är rätt stora. Min uppfattning sist var att de var 40mm.


Det är olika splinesdelning i inner / ytterände av staven, så en liten sänkning betyder INTE ett kugg utan man bestämmer hur mycket man vill sänka och vrider staven tills man hittar ett läge där den passar.
Alltså kan man välja höjd i princip steglöst.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Dennis H skrev:
Andreas Millbro skrev:
Detta går bara att göra i steg som är rätt stora. Min uppfattning sist var att de var 40mm.


Det är olika splinesdelning i inner / ytterände av staven, så en liten sänkning betyder INTE ett kugg utan man bestämmer hur mycket man vill sänka och vrider staven tills man hittar ett läge där den passar.
Alltså kan man välja höjd i princip steglöst.

Japp tänk på det, 5mm kan vara ett halv varv och 40mm 1 kugg.
millbros tips funkar nog bäst om det sitter riktigt hårt fast (vilket det brukar) då kan man spänna m8bulten och sedan slå lite på infästningarna till staven, så kan man få det att röra sig, om det inte ser ut som det legat på havsbotten i 10år innan man börjar..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
bilen ser väl ut som vilken normal bruksbli från -92 under nu, framdelen är allt blästrat och nymålat, nya bussningar och gott om vax på bultarna, men bak har jag inte rört än, men vet inte om jag får lös bak axeln ens då ena muttern släppte en bit sen var den fast åt båda håll och då lät jag bli att prova på resten, för det vore kul att lyfta ner hela och blästra/måla och kugga om alternativt dit med nya stavar jag har suttit och kollat lite i "våra banbilar" tråden och läste lite om allards gamla cup bil. men om det blir nya stavar eller ej vet jag inte än men bilen måste iaf bli lägre bak. Märker man stor skillnad med andra stavar?

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Den som kan plocka ut stavarna utan att plocka ner bakaxlen ska vara glad.
Har på två av mina clio 16v haft väldigt svårt att få ut stavarna när den ska sänkas. Den ena gav jag upp.
Den andra fick hela bak axlen tas ner. Fick värma med induktionsvärmare på fästpunkte i mitten där alla fyra axlarna går in. Sen banka en massa för att få loss dom.
Har haft oturen att gängorna i axlarna har varit upprostade totalt och har inte gått använda. Annars är det ett smidigt sätt med hylsan som en avdragare.

Sen är det bara att sätt upp den på bilen igen och måtta in hur låg den ska bli

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Spoiler! nu vart jag ju nervös bara att se till att man har gott om verktyg då men nu tror jag hatt jag har nog med kött på benen för att ge mig in på de, men ni som har bytt till andra stavar, var det värt pengarna?

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Är med nyfiken om skillnaden är stor på orginal stavar och dom grövre stavarna.
Ni som bytt...kom gärna med information till oss.

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



ni kanske skall komma ur garaget först och använda dom stavarna ni har

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Va tar de när du har fått i din F7R motor tony, hur går det med den? Känns som att ska man riva och jävlas och om det är JÄTTE stor skillnad med adra stavar vill man köpa dom innan man river så tacksam för svar..

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Förmodligen är det väsentlig skillnad, iaf om du tänkt använda den mycket till bankörning. För vanligt gatåka kan du behålla originalstavarna.

På Cliosarna som rullar i juniorcupen gjorde det mkt för väghållningen, dock vet jag inte hur originalarna på en RT är jämfört med 16V.

Jag ska ut i garaget nu, om jag hittar alla tre modellerna så ska jag mäta diametern på stavarna.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Har du någonting som ligger och vill sälja eller?

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



tumic skrev:
Va tar de när du har fått i din F7R motor tony, hur går det med den? Känns som att ska man riva och jävlas och om det är JÄTTE stor skillnad med adra stavar vill man köpa dom innan man river så tacksam för svar..

Har för mycket annat som jag har att göra bla fixa igång min R19 16v.
Så min R5a får gå med F7p iår, skall bara besiktas och ut och åka (om jag har tur)

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Lyfte lös bakaxeln, drog lös ena staven allt var frid och fröjd, tänkte på vad är det för fel nu då när det inte jävlas?
En timme senare ligger det en hel och 3st avkapade på garage golvet
Sedan gick jag och hämtade mina "grövre" stavar som jag hade fått med min nyinköpta 16v, vad kan man säga? kände mig rätt så uppgiven när jag konstaterade att det var samma som orginal men på ett sätt gjorde det inte så mycket för dom som satt där skulle ju ändå lös om bilen skall kunna sänkas.

Nu har jag ett par olika alternativ

1. Krypa under den andra bilen och se ifall dom som sitter där är grövre och att dom som låg löst i bilen var orginal stavarna till den, men käns inte så då bak delen på den bilen inte är sänkt, och vem stoppar dit grövre stavar utan att sänka?

2. Montera dom jag har liggandes i garaget utan att kolla på den vita vad det är som sitter där då jag räknar kallt med att dom knappast går att få lös hel (rostig under) thumbs down

3. Ta på mig korta kjolen och en peruk och hoppas på bra inkomster en kväll på stan, bättra på kapitalet och sedan lägga en order på ett par nya

http://www.gg-motorsport.homepage.t-online.de/catalog/index.php?cPath= . . . .

Fans ett gäng o välja på, vilka skall man ha?

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
P_e_r_r_a
Kil
Här sen Aug 2007
Inlägg: 125



Tjenare

Kolla om inte din lokala Volvo/Renault handlare kan ta fram sk cupstavar.
Reservdelsnummer:
Höger - 8431849 + Vänster - 8431848


Lycka till

Perra

_________________
Per Erik Rundqvist
Citera
tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252


Trådstartare
Ah, tackar för nummren, ska kolla i veckan, men när jag pratadem ed dom om renault sport delar i våras såg dom ut som frågetecken.

_________________
Jens Westerlund

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
RenaultSport
Torisions stavar renault clio
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (14243 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande