Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Torisions stavar renault clio | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (14243 totalt) |
Undrar lite om samma ämne jag med. Går det att sänka utan kortare dämpare för att slippa vingligheten eller krävs det kortning? _________________ Jonas Högberg |
||||
Det som är det stora jobbet/problemet är att få stavarna att släppa.
Räkna med att få värma och utan en draghammare modell större blir det jobbigt. Innan dom är lösa får man mäta centrum på hjulnavet upp till skärmkanten när navet är i "nolläge", dvs. när det är mitt imellan att påverkas av stavarna. När sen stavarna är lösa flyttar man upp navet så mycket man vill sänka och stoppar således tillbaka stavarna. Lätt som en plätt _________________ Andreas Allard Mitsubishi Lancer EVO X |
||||
Tack så hemskt mycket för svaret så med andra ord kan man låta bakaxeln sitta kvar? Försökte släppa på min igår men med mindre lyckat resultat. Så det vore ju kanon om man kan låta den sitta. =)
_________________ Jens Westerlund Renault Clio 1.8 16V -92 Renault Clio 1.8 16V -91 |
||||
Det är enklare än vad man tror. Är samma bakvagn på Clio som R5 som jag har. Har inte prövat med draghammare själv men det funkar väl också. Mina släppte enkelt när jag gjorde som nedan. Hade bara på lite rostlösare nån dag innan.
Jag tog en lagom lång skruv (tror att det är M8 i änden på torsionsstaven under det svarta plastlocket) och använda en lagom stor 1/2" hylsa eller liknande som distans mot bakaxeln. Sen finjusterar man längden med brickor eller muttrar som ytterligare distans. Sen drar man bara åt skruven och drar då ut torsionsstaven en bit. Sen får man lossa skruven och sen lägga till mer distanser och dra åt igen tills staven går att dra ut. Dålig bild men man ser hylsan jag använde och lite distanser Mitt tips är att preparera splinesen i ytterkant och innerkant med rostlösare innan samt mäta höjden mellan några lämpliga punkter innan du drar ut stavarna. Sen hissar du bakaxeln så mycket som du vill sänka den och stoppar in stavarna igen. Detta går bara att göra i steg som är rätt stora. Min uppfattning sist var att de var 40mm. Stora frågan är vad man hittar styvare stavar till vettigt pris. Har bara hittat hos Reichard i Tyskland och de vill ju ha 289 Euro för två stycken + frakt http://reichhard-motorsport.com/cata _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Kanon med alla snabba och vettiga svar, tror jag har hittat rätt ställe för dumma frågor
Ska försöka komma åt en lyft och ta mig en titt på bakvagnen hittade lite mer alternativ på stavar: http://www.gg-motorsport.homepage.t- http://www.garaget.org/?car=38920 Där har ni bilen min för dom som är nyfiken. _________________ Jens Westerlund Renault Clio 1.8 16V -92 Renault Clio 1.8 16V -91 |
||||
Det är olika splinesdelning i inner / ytterände av staven, så en liten sänkning betyder INTE ett kugg utan man bestämmer hur mycket man vill sänka och vrider staven tills man hittar ett läge där den passar. Alltså kan man välja höjd i princip steglöst. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
Japp tänk på det, 5mm kan vara ett halv varv och 40mm 1 kugg. millbros tips funkar nog bäst om det sitter riktigt hårt fast (vilket det brukar) då kan man spänna m8bulten och sedan slå lite på infästningarna till staven, så kan man få det att röra sig, om det inte ser ut som det legat på havsbotten i 10år innan man börjar.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
bilen ser väl ut som vilken normal bruksbli från -92 under nu, framdelen är allt blästrat och nymålat, nya bussningar och gott om vax på bultarna, men bak har jag inte rört än, men vet inte om jag får lös bak axeln ens då ena muttern släppte en bit sen var den fast åt båda håll och då lät jag bli att prova på resten, för det vore kul att lyfta ner hela och blästra/måla och kugga om alternativt dit med nya stavar jag har suttit och kollat lite i "våra banbilar" tråden och läste lite om allards gamla cup bil. men om det blir nya stavar eller ej vet jag inte än men bilen måste iaf bli lägre bak. Märker man stor skillnad med andra stavar?
_________________ Jens Westerlund Renault Clio 1.8 16V -92 Renault Clio 1.8 16V -91 |
||||
Den som kan plocka ut stavarna utan att plocka ner bakaxlen ska vara glad.
Har på två av mina clio 16v haft väldigt svårt att få ut stavarna när den ska sänkas. Den ena gav jag upp. Den andra fick hela bak axlen tas ner. Fick värma med induktionsvärmare på fästpunkte i mitten där alla fyra axlarna går in. Sen banka en massa för att få loss dom. Har haft oturen att gängorna i axlarna har varit upprostade totalt och har inte gått använda. Annars är det ett smidigt sätt med hylsan som en avdragare. Sen är det bara att sätt upp den på bilen igen och måtta in hur låg den ska bli _________________ Johnny omö Bergkvist Renault Clio 16v |
||||
Spoiler! nu vart jag ju nervös bara att se till att man har gott om verktyg då men nu tror jag hatt jag har nog med kött på benen för att ge mig in på de, men ni som har bytt till andra stavar, var det värt pengarna?
_________________ Jens Westerlund Renault Clio 1.8 16V -92 Renault Clio 1.8 16V -91 |
||||
Va tar de när du har fått i din F7R motor tony, hur går det med den? Känns som att ska man riva och jävlas och om det är JÄTTE stor skillnad med adra stavar vill man köpa dom innan man river så tacksam för svar..
_________________ Jens Westerlund Renault Clio 1.8 16V -92 Renault Clio 1.8 16V -91 |
||||
Förmodligen är det väsentlig skillnad, iaf om du tänkt använda den mycket till bankörning. För vanligt gatåka kan du behålla originalstavarna.
På Cliosarna som rullar i juniorcupen gjorde det mkt för väghållningen, dock vet jag inte hur originalarna på en RT är jämfört med 16V. Jag ska ut i garaget nu, om jag hittar alla tre modellerna så ska jag mäta diametern på stavarna. _________________ Mattias Nordenström |
||||
Har för mycket annat som jag har att göra bla fixa igång min R19 16v. Så min R5a får gå med F7p iår, skall bara besiktas och ut och åka (om jag har tur) _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Lyfte lös bakaxeln, drog lös ena staven allt var frid och fröjd, tänkte på vad är det för fel nu då när det inte jävlas?
En timme senare ligger det en hel och 3st avkapade på garage golvet Sedan gick jag och hämtade mina "grövre" stavar som jag hade fått med min nyinköpta 16v, vad kan man säga? kände mig rätt så uppgiven när jag konstaterade att det var samma som orginal men på ett sätt gjorde det inte så mycket för dom som satt där skulle ju ändå lös om bilen skall kunna sänkas. Nu har jag ett par olika alternativ 1. Krypa under den andra bilen och se ifall dom som sitter där är grövre och att dom som låg löst i bilen var orginal stavarna till den, men käns inte så då bak delen på den bilen inte är sänkt, och vem stoppar dit grövre stavar utan att sänka? 2. Montera dom jag har liggandes i garaget utan att kolla på den vita vad det är som sitter där då jag räknar kallt med att dom knappast går att få lös hel (rostig under) 3. Ta på mig korta kjolen och en peruk och hoppas på bra inkomster en kväll på stan, bättra på kapitalet och sedan lägga en order på ett par nya http://www.gg-motorsport.homepage.t- Fans ett gäng o välja på, vilka skall man ha? _________________ Jens Westerlund Renault Clio 1.8 16V -92 Renault Clio 1.8 16V -91 |
||||
RenaultSport Torisions stavar renault clio | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (14243 totalt) |