Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
The Ring Charts
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (130417 totalt)
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233


Trådstartare
Vet du hur fort det går över Schwedenkreuz? Eller hur stor skillnad det är i hastighet mellan en supersportbil och en GTI-burk i Flugplatz? Tror du dig ladda extra hårt över bron i Breidscheid eller känner du att du fegar i Miss-Hit-Miss? Alla som kört Nordschleife får ett speciellt intresse för att lära sig banan bättre och vilja veta mer om den. Oavsett om den här tråden hjälper eller stjälper dig (det gäller ju att hålla sig kvar på det svarta!) så är det intressant att veta hur fort det egentligen går! Vi presenterar här en populärvetenskaplig redogörelse av de loggar som olika förare laddat upp på rejsa.nu.

Vi utgick från max- och minvärden inför och genom alla partier, totalt blev det 76 punkter på varvet. Punkterna numrerades och fördelades över 10 kartbilder och för att underlätta förståelsen kompletterade vi med textdefinitioner för varje punkt.

Textdefinitionerna har vi försökt hålla så "breda" som möjligt för att man snabbt ska kunna känna igen sig och veta vart på kartan resp. banan man befinner sig. De flesta punkter är självklara, men vissa har inget officiellt eller välkänt namn. Om ni vill nörda ner er i detta ämne rekommenderar vi följande tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40784&postdays=0&postor . . . .

Värt att nämna är också att punkterna på kartan inte nödvändigtvis indikerar exakt var farten är uppnådd utan mer syftar till att snabbt kunna orientera sig. I vissa punkter som beskriver större partier är detta speciellt tydligt. Ett bra exempel är Wippermann-S:et. Vmin-värdet där säger oss vilken lägsta hastighet respektive bil har någonstans i partiet. Vissa väljer att ta ner farten mycket innan ingången i första högern, når lägstafart och accelererar sedan svagt genom S:et. Andra dundrar in med nästan fullgas och får ta ner farten först inför utgången, i någon logg syns t.o.m. hur farten över curbsen på insidan i sista högern varit så hög att denne fått bromsa och når lägsta fart först i utgången. Oavsett körstil och körteknik är det mer intressant att notera vad man har som lägsta respektive högsta fart i ett parti, därför har vi valt detta tillvägagångsssätt snarare än att definiera en fix GPS-punkt och ta farterna för alla i just denna punkt.

Vad gäller loggarna så finns alla upplagda på rejsa så var och en kan ladda ner dem härifrån och ladda ner Driftbox Tools-programmet från www.driftbox.se och själv studera varven i detalj. Samtliga varv är noterade med just en Driftbox eller Performancebox från Racelogic så föutsättningarna för mätningarna är likvärdiga.

Förutsättningarna för de olika körningarna har dock inte varit likvärdiga. De flesta av varven är loggade under turistkörningen, men vissa är noterade under en trackday och Rickard Göranssons körning t.o.m. under industripoolen. Trafikförhållandena har alltså varierat, likaså väder och vind och eftersom det skiljer i tid mellan det äldsta och yngsta varvet kan säkerligen en och annan omasfaltering på vissa partier ha tillkommit.

Hur relevant är då denna jämförelse egentligen? Tjaa, om man ser det som en definitiv jämförelse mellan de olika bilarna respektive förarna så är den nog inte så intressant. Men om man istället tar värdena för vad de är, nämligen noteringar under respektive förares snabbaste loggade varv med den bilen, så ökar såväl relevansen som intresset. Eftersom varven ÄR just de snabbaste och vi har en så pass stor mängd loggar kan man utgå från att det alltid finns någon på varje punkt som varit riktigt på alerten och haft fritt och noterat ett bra värde. En annan följd av att det är de snabbaste varven är just att de varit relativt fria och störande trafik därmed relativt sällan förekommande! Intressehalten ökar också om man betänker att inga direkta nybörjarvarv finns med, alla chaufförer har hyfsad erfarenhet av Ringen och kan framföra sina fordon i ett högt tempo. Samtliga noteringar kan säkerligen förbättras, även av fordonsägarna själva, men de allra flesta skulle få jobba en del för att göra det! Vi tycker också det är givande att ha med så många olika bilmodeller, att en "snabb" bil har ungefär samma fart som en "långsam" bil på vissa partier medan skillnaderna är enorma på andra partier kan förhoppningsvis öka förståelsen för totaltiden.

Just att inse vad som ger en snabb totaltid är något som intresserat oss mycket under arbetets gång. Därför har vi inte nöjt oss med att ta ut enskilda hastighetspunkter utan för varje kartbild har vi även tagit med tiden för just den sektorn. Med totalt 10 sektorer delas alltså BTG-tiden upp i 10 sektortider, på så vis kan eventuell trafik ofta avläsas i en för biltypen "onormalt" låg hastighet i en eller flera punkter i den sektorn.

Utöver dessa sektortider har vi även försökt plocka ut samma sektorer som SportAuto noterar i deras Supertest och presentera dem på en separat kartbild. De mättekniska svårigheterna var inte helt triviala, men kontentan är att vi har kommit fram till något som kan tas som bra riktvärden. Rejsaloggarna är naturligtvis exakt jämförbara sinsemellan och att man på en höft även kan jämföra sig med Horst ser vi som en bonus!

Avslutningsvis så vill jag passa på att nämna att den drivande kraften bakom detta projekt helt klart varit Peo. Det var hans ursprungsidé och det är efter den vi gjort projektet. Jag och Gaute har försökt bistå med korrekturläsningar av loggar och att ge förbättringsförslag. Den tid vi lagt ner har inte varit helt oansenlig och mängden mail fram och tillbaka under diskussionens gång kan räknas i hundratal. Totalt antal fartpunkter som plockats ur loggarna överstiger 800 och multiplicerar vi det med 3 personer som kontrollerar får vi närmare 2500 noteringar! En av anledningarna till att vi trots detta med stor glädje och entusiasm färdigställt detta projekt, förutom att det förstås har varit jätteroligt, är att kunna ge tillbaka något till Magnus som tack för att han skapat detta fantastiska forum!

Nu kör vi!



Direktlänk hit: rejsa.nu/ringcharts

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867




_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



När man plockar ut den mängden information som vi gjort så finns det delar som är alldeles självklara och andra som kan ge en del huvudbry. Det som gett upphov till de största konceptuella frågeställningarna för oss har varit de ekipage som kört annat varv än ifrån Touristenfahrten. Richard Göranssons logg är enligt SportAuto varvet. Gaute Sjögrens snabbaste varv börjar i T13 på grund av avstängd bana.

Vi har valt att skapa bästa möjlighet till jämförbarhet i våra kartor. För att göra det har vi fått frångå loggarna och beräkna Bridge To Gantry-tiden (BTG). Detta indikeras med ett ~tecken framför värdet. Vi vill nedan förklara hur vi har beräknat BTG och varför det kan användas som jämförande värden.

Richard Göransson i LOADED kör SportAuto varvet som mäter 20,6 km. Starten går i T13 och målet är strax efter Armco Corner. Det finns då 200 meter som inte är med i hans loggar. För att få detta jämförbart med en vanligt BTG runda så har vi först dragit ifrån tiden mellan Gautry till Bridge, dvs långa rakan. Därefter har vi mätt den saknade sträckan ifrån Gautes logg och lagt till motsvarande tid. Då har vi fått fram ett värde på ~7,28,7. Detta är inget annat än ett beräknat värde. Men det är ett värde som vi anser vara representativt för jämförelser med övriga ekipage.

Gaute Sjögren körde sitt snabbaste varv en dag när banan var delvis avstängd. Därför skedde starten med stillastående ifrån T13. För att beräkna BTG har vi utgått ifrån ett äkta BTG varv med tid 7,48 och växlat över till det snabbare 7,10,5 varv vid starten i T13. Med dessa två varv sammanslagna blir det beräknade BTG ~7,42,5.

Det kan även nämnas att RG, och även Daniel Gudmundsson som noterade sin BTG-tid under en trackday, vinner i tid eftersom att de kommer under Bridge med högre fart än under turistkörningen.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens



Förstått att ni lagt ner lite tid Tack! Kommer att bli riktigt roligt att ha dessa kartor för jämförelse under det kommande året. Kanske skulle printa ut dem, rama in och sätta upp på Pisten ?
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413



WOW!


_________________
Johan Bergin
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Hatten av för er som gjort detta jättejobb

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Ni är härligt sanslösa!!!
Nu måste jag bara köpa en Driftbox.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Som jag väntat på detta! thumbs up thumbs up
Nu har man nattlektyr

Tack alla ni som la så mycket tid på detta!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Ja ni ska ha varsin alla 3, vilket jobb thumbs up
Man anade ju att det var något stort på gång pga att Gautes "blogg/inlägg" gått ner i varv

Nu blir man ju sugen att prova logga

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

ojojoj så shysst!!! Gigantiskt tack för allt jobb ni lagt ner!!! Finns ju oändligt att klura på med det här materialet

En reflektion är att det är mindre skillnader i toppfart bland "toppbilarna" än vad jag skulle ha gissat. Men det är väl så att när det börjar gå fort så blir det trögt med luftmotståndet.

Men ännu mer spännande är Vmin där det ofta är väldigt svårtippat. När t.ex. en Renault Clio har högst Vmin i det här gänget så fastslår det att man kan ha kul när det svänger med allt möjligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nürburgring
The Ring Charts
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (130417 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande