Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Galen Idé.. V8 transplantation i Ford Sierra.
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11187 totalt)
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 337


Trådstartare
Jag fick en liten galen ide.
ang ev mitt nya bil projekt.
säg vad ni tycker...

Jag har fått för mej att jag vill bygga en Ford Sierra flugel replika..
dock så skulle jag vilja använda en v8 från ford med
manuell växellåda.

nu till frågan ..

tror ni att det kommer gå att åka bana med den bilen eller
kommer den att bli alldeles för tung fram ??

mvh johan..........

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



SM i dålig rubrik men.. :P

En V8 väger inte bly, även om den såklart är tyngre än en cossiesnurra. Dessutom har du ju möjlighet att bygga motorn så långt bakåt som bara är möjligt så med en väl genomtänkt planering ska det inte behöva bli för framtungt.

Berätta gärna mera om vad för slags motor du tänkt använda. Att hitta en bra manuell låda till t.ex. en gammal 302:a är inte alltid så lätt.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



900rr skrev:
tror ni att det kommer gå att åka bana med den bilen eller
kommer den att bli alldeles för tung fram ??

mvh johan..........


Beror på var du placerar motor samt hur då får till viktfördelningen. Många andra komponenter som batteri etc går ju att ha på annan plats...

_________________
Roland Johansson
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 337


Trådstartare
jag vet inte riktigt vad för v8 jag hade tänkt mej.
tex mustang (nyare sak) eller bmw motor ??
nå förslag ??

fjädringen till bilen kommer jag att köpa från sellhom så hårdhet på fjädrar går ju lätt att lösa.

budgeten är inte så hög till motorvalet.

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Angående motor så är det svårt att säga nåt "bästa svar".

om du vill ha V8 för att ha en V8 så är ju en gammal jänkåtta roligast ljudmässigt, eftersom du nämner lågbudget så räknar vi bort högvarviga åttor. Kika på amerikanska ebay så hittar du garanterat nåt som är märkbart billigare än här i landet.

Vill minnas att Fords Windsor-serie ligger på 200-250kg för en motor, minns dock inte om det är allt utom headers inräknat i det men du har ju i alla fall nåt att utgå från där.

Funderat på en åtta från en Audi S4?

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 337


Trådstartare
visst har jag haft s4 i tankarna men inte hittat nå till bra pris.
gammal jänke 8 är lite tungre än dom modernare v8,orna.
men betydligt billigare i inköp renovering/trimmning.
så det lutar nog åt en sån v8,a
vad tycker du/ni
cheva 350 eller en ford 302,a
ang växellåda så är det väl svänghjul/koppling som är det svåra ??
växellåda av märke getrag finns till billiga pengar och med lite modd så måste det gå att få dit en sån ??
svarvning/alusvetsning har jag bra kontakt på... (vattenskärning med för den delen )

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



En 350 är ju ett klassiskt val, kostar inte nåt och trimdelarna är ännu billigare. Om du tänkt regga som ombyggt fordon så behöver du väl en motor med katalysator och då blir det nån insprutad historia, värt att komma ihåg. Ford har ju annars en del mysiga åttor på strax under 5l men jag har ingen aning om vilket pris de ligger i.

Jag TROR att folk kört med nån bmw-låda på dessa motorer och fått det att hålla men jag minns inte mycket mera än så. Ser man till sportbilar från USA är det väl bara Corvetten som haft 350+manuell låda så jag vet inte riktigt hur utbudet ser ut. 3gen camaro/firebird hade bara manuell låda till sina 305:or och en sån håller inte för aggressiv körning om du fäster den på en 350. Eftersom dethär är rejsa.nu så antar jag att du vill svänga med bilen och då känns det ju som att du vill ha mera än två växlar, annars hade ju valet varit givet..

Kikat i tyskland hur det ser ut med S4-åttor? ebay.de

www.summitracing.com är ditt dregeltempel för trimdelar ikväll

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Undrar om inte den där kombon har serietillverkats... Antagligen USA-anpassat eller kanske för australien.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



I sydafrika (kanske fler ställen) fanns sierra med 5,0l v8, xr8 tror jag den hette...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355




_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 337


Trådstartare
någon som har nå tips på svänghjul å koppling och växellåda som går att para ihop
med en cheva 350 eller en ford 302 ????
(ja bilen ska användas till banåka/isåka)

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



900rr skrev:
någon som har nå tips på svänghjul å koppling och växellåda som går att para ihop
med en cheva 350 eller en ford 302 ????
(ja bilen ska användas till banåka/isåka)


Jag vet inte vad man menar ovan...att det skulle vara problem med lådor.

Ford 5.0 finns med insprutning och manuell.....tex. i Mustang.
Det är ju bara att köpa hem ett sånt paket från usa...eller söka i Sverige.

Svänghjul, koppling och lådor finns annars att köpa löst.

302/5.0 Ford är en liten motorn och bör få platts, gott och väl i din bil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 337


Trådstartare
berätta gärna mer om vart man får tag på koppling å svänghjul som passar på
en gamal jänk 302,a samt växellåda..

tack på förhand // johan

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Skippa fordtemat (alltid retar det någon) och satsa på en Corvettmaskin istället: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53824&postdays=0&postor . . . .

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag håller med Butterfly, en 302 (eller 5.0 som de kallas i modern tid) med T5-låda från Mustang 1988-99 eller så blir utmärkt bra. Passar fint i Sierran och det är en trevlig maskin. Viktfördelningen blir knappast sämre än säg BMW 325-328 och liknande.

Du skulle till och med kunna ta den stela bakaxeln från Mustangen och bygga en enkel och väl fungerande bakvagn med den, billigare än att få stil på Sierrans delade pryl, speciellt om du vill köra med riktig diffbroms (och det vill du ju).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 337


Trådstartare
Har kikat lite på dom nyare motorerna . men dom verkar vara ganska dyra jämfört med gammel 8,an
Kan svänghjulet och lådan från nyare mustang passa på gammel motorn ??

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Vad menar du med ny vs gammal?

5-litersblocket är en smallblock, samma bultmönster som smallblock ända ned på 1960 (50?)-talet, så lådorna funkar. Svänghjul är en hel vetenskap, men olika balansering etc...

Tänk som sagt på att om bilen ska reggas så är det sprut och kat som gäller, och motorn ska vara original. Så i praktiken är det Mustang/van/pickup 1988 eller nyare som gäller då.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
drzero
gävle
Här sen Feb 2004
Inlägg: 6



det funkar bra jag gjorde det i min nyligen sålda ford sierra men ej reggad med v8 dock

det var cheva 350 med 350låda utrustad med manuellt ventilhus

inte var den duktig på att svänga iaf fast då hade jag bara fjäderben från sierra v6 och sänkfjädrar

väldigt trångt att bygga headers också

_________________
kim henriksson
skutskär
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



900rr skrev:

nu till frågan ..

tror ni att det kommer gå att åka bana med den bilen eller
kommer den att bli alldeles för tung fram ??

mvh johan..........


allt som inte välter vid kurvtagning går väl åka bana med? och om det 2hjular så får man anpassa körstilen...


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Man kan med fördel använda en T5 world class från en TVR om man vill ha en vettig växellåda till Ford smallblock 302/351. och lamelldiff ska väl inte vara omöjligt att få tag på heller, satt ju sådana i Sierra Cosworth.

_________________
Måns Puur
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Galen Idé.. V8 transplantation i Ford Sierra.
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11187 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande