Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Högupplöst satelitbild
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (35104 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



BaaderMeinhof skrev:
Hej,
Lite mer input:
dessa är ju inte så vedertagna:
Wippercurbs
Wippercomp
Wipperhill

och om de används så kommer de i denna ordning (rätta mig om jag är ute och seglar):
Wipperhill
Wippercurbs
Wippercomp

Brukar väl oftast erättas med det officiella Wipperman

Pflanzgarten Kuppe skall det nog vara - inte "huppe"

Benämningen på kurvorna i partiet Pflanzgarten är för övrigt ganska luddig tycker jag. Partiet börjar ju direkt efter Eiskurve och når nästan ut på den korta rakan innan Schwalbenschwanz. Frågan är om man skall dela det i två eller tre delar... någon som har mer info?

Poststrasse hade jag inte en aning om att det fanns - man lär sig ngt nytt varje dag här


Hej Anders,

Det är jag och några till som försökt bryta ner ringen lite mer än de vedertagna namnen. Wipperman-nedbrytningen är alltså i allra högsta grad korrekt som det ser ut ovan i den gröna listan. Curbsen är där man kör över dem, Kompen är kompen och Hill är kullen som man sedan klättrar upp på.

Planzgarten Huppe är hoppet. Min mycket svaga tyska har fått för sig att Huppe betyder "hopp" eller liknande. PG1 är sedan högerna(2), PG2 är vänstern som leder till Sprunghugel och sedan kommer Bellofpassage (där Nordschleiferekordmannen Bellof klotade och man - i hans anda - föv håller fullt i ett blint/skymt "spiegel-kurve"-parti.)

Hej Pär,

Jag kan nog pin-pointa namnen. Iaf så som vi tänkt dem, frågan är bara hur?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



mcburn4ever skrev:
Namn på kurvor:

Har ju fått lite påtryckning om att man gärna vill få in samtliga "kurvnamn" på kantan enl. nedan..

Namnförslag // Förkortningar

Parkplatz // PP
Antoniusbuche
Tiergarten komp
Tiergarten rechts
Hohenrain-Schikane
T13
Hatzenbachbogen
H2H (Hatzenbach 2 högersvängar eller Hot-To-Handle)
Hatzenbach
Hocheichen
Quiddelbacher Brücke
Quiddelbacher Höhe
Flugplatz
Kottenborn
Schwedenkreuz sprüng
Schwedenkreuz
Aremberg
Poststrasse
Fuchsröhre kompen
Fuchsröhre links
AFR (Adenauer Forst Rechts)
Adenauer Forst
Metzgesfeld I
Metzgesfeld II
Kallenhard
Spiegelkurve
Miss-Hit-Miss
Wehrseifen
Breidscheid
Ex-Mühle
Lauda-links
Bergwerk
Kesselchen
Klostertal
Angstkurve/Mutkurve
Huppe rechts
Steilstreckenkurve
Carcciola-Karussell
Bergrennen-links
Hohe acht Schikane
Hohe acht
Wassersprüng
Hedwigshöhe
Wippercurbs
Wippercomp
Wipperhill
Eschbach
Brünnchen I
Brünnchen II
Eiskurve
Eiskurve Hügel
Pflantzgarten huppe
Pflantzgarten I
Pflantzgarten II
Sprunghügel
Bellof-passage
Schwalbenschwanz
Kleines Karussell
Galgenkopf I
Galgenkopf II
Gantry
Döttinger Höhe




Problemet är bara att jag inte vet exakt placering av dessa.
(skall det göras så skall det vara så rätt som möjligt)
Har lagt in Quiddelbacher Brücke och Poststrasse och ni får gärna kolla så att det ser rätt ut..

När det gäller min favoritchikan Hohe Acht så antar jag att "Hohe acht Schikane" är första vänster/högern och att själva "Hohe acht" är den lite längre högern som följer direkt efter..??

Vissa namn bler jag aningen skeptisk över hur pass officiella dom är.
Minns inte vilket, men ett av namnen genererade noll träffar när jag Googlade på det. Då blir man ju lite fundersam..


Vi är några här på forumet som är så himla miljöskadade/fullblodsnördar att vi inte kan nöja oss med de vanliga dödligas beteckningar på banan. Dessutom visar det sig att när man snackar spårval så måste en mer precis definition till. Namnen är därför inte mer "officiella" än man vill. (Frågan är iofs vad som är officiella namn, tom skyltarna runt banan sitter ju lite fel, Kesselchen tex.)

Tråden där namnen skapats: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40784&postdays=0&postor . . . .

QB och Poststrasse har vi haft med och de förtjänar kanske sin plats?
Hohe Acht Shickane är vänster-högern innan man passerar själva krönet. Höhe Acht är krönet och högern.
Fullgasvänstern innan Hohe Acht Shickane kallar vi för Bergrennen-links.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

BTG skrev:
...
Curbsen är där man kör över dem, Kompen är kompen och Hill är kullen som man sedan klättrar upp på.
...


Vänstercurbsen som man kör upp på eller högercurbsen som man kör upp på. Curbs är till för att köras på väl? Jag tar både vä o hö där iaf Lite på vänstern o massor på höger

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Magnus Thomé skrev:
BTG skrev:
...
Curbsen är där man kör över dem, Kompen är kompen och Hill är kullen som man sedan klättrar upp på.
...


Vänstercurbsen som man kör upp på eller högercurbsen som man kör upp på. Curbs är till för att köras på väl? Jag tar både vä o hö där iaf Lite på vänstern o massor på höger


Båda curbsen och så får man speca, höger eller vänster, när man hänvisar.
Föv gör jag som du!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
johan sjöström skrev:
Det här med revisionshistoriken tänkte jag mest som att du berättar vilka förbättringar du gjort så vi slipper leta efter dom..

Latmask! Nåt måste väl ni ändå göra..



BMWRickard skrev:
Iom att "Gantry" finns med borde väl även "Bridge" läggas till.

Duger det inte med Antoniusbrücke..?
Kan iofs lägga till "Bridge" under om det finns intresse.



Narin skrev:
Personligen tycker jag att det blir lite mycket med alla namnen, har ju fullt upp med att lära sig dom"vanliga" Men jag väntar och ser tills den är klar, annars får du Pär göra en förenklad"clen" version till mig Tapet? Hur stor kan man göra den i denna upplösning utan att bli kornig, och hur stor blir den Magnus hade?

Det var ett j@dra tjööötande om TAPET på det här stället då..
Har provat att skriva ut min på 4xA3=60cm brett och det ser hur bra ut som helst. Säkert inga problem allt att köra i 70x100...och även större om det skulle gå att lösa på något vis.
Till er som jiddrar om tapet kan jag bara näma att det inte är speciellt billigt..typ 350-400:-/kvm är siffror jag sett..
Men Mattias..du skulle väl bli utskriftsansvarig, var det inte så vi sa..?? ;-)



BTG skrev:
Det är jag och några till som försökt bryta ner ringen lite mer än de vedertagna namnen...
Jag kan nog pin-pointa namnen. Iaf så som vi tänkt dem, frågan är bara hur?

okej...men då får jag nog vara lite kärringen mot strömmen, för jag vill nog helst hålla mig till namn som är relativt vedertagna i alla fall. Kan du inte pocka ut de som du absolut tycker bör vara med och dessutom försöka skriva en enkel beskrivning över var, typ "mellan kurva 5 o kurva 6, precis vid den svaga vänstern" Efter det ritar jag in och du granskar..



BTG skrev:
QB och Poststrasse har vi haft med och de förtjänar kanske sin plats?
Hohe Acht Shickane är vänster-högern innan man passerar själva krönet. Höhe Acht är krönet och högern.
Fullgasvänstern innan Hohe Acht Shickane kallar vi för Bergrennen-links.


"Kallar vi för" ???
Vilka är vi..?

Hittar inte den nu, men igår när jag
Googlade runt hittade jag en bild på bron innan Fuchsröhre och på den stod det med stora bokstäver typ "Poststrasse Brücke" på sidan av bron...så det stämmer säkert..

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



johan sjöström skrev:
Kan bara hålla med en väggtapet hade ju varit coolt, frågan är bara om det blir skilsmässa eller vad som händer om man klistrar upp den i vardagsrummet
.


Det är det värt

Jag väntar I Adenåå

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Kanonförklaring Micke! thumbs up

Nu förstår jag vad ni menar med Wipperhill - jag räknade den snarare till Eschbach... whatever

Men då undrar jag vad man skall kalla fullfartsvänstern i nerförsbacken efter Eiskurve - det är ju liksom inledningen till Pflanzgarten det... Och samma sak med spegelkurvorna efter Bellofpassage - de är väl värda ett namn också? !

Kuppe = krön så det skall nog vara PG Kuppe iaf...

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



De jag skulle ta med isf är de rödmarkerade. (Även om också jag hellre ser en helt ren karta. )

Namnförslag // Förkortningar
Parkplatz // PP
Antoniusbuche
Tiergarten komp

Tiergarten rechts
Hohenrain-Schikane
T13
Hatzenbachbogen
H2H (Hatzenbach 2 högersvängar eller Hot-To-Handle)
Hatzenbach
Hocheichen
Quiddelbacher Brücke
Quiddelbacher Höhe
Flugplatz
Kottenborn
Schwedenkreuz sprüng
Schwedenkreuz
Aremberg
Poststrasse
Fuchsröhre kompen
Fuchsröhre links
AFR (Adenauer Forst Rechts)
Adenauer Forst
Metzgesfeld I
Metzgesfeld II
Kallenhard
Spiegelkurve
Miss-Hit-Miss
Wehrseifen
Breidscheid
Ex-Mühle
Lauda-links
Bergwerk
Kesselchen
Klostertal
Angstkurve
/Mutkurve
Huppe rechts
Steilstreckenkurve
Carcciola-Karussell

Bergrennen-links
Hohe acht Schikane
Hohe acht
Wassersprüng
Hedwigshöhe
Wipperman
curbs
Wippercomp
Wipperhill
Eschbach
Brünnchen
I
Brünnchen II
Eiskurve
Eiskurve Hügel
Pflantzgarten huppe
Pflantzgarten I
Pflantzgarten II
Sprunghügel
Bellof-passage
Schwalbenschwanz
Kleines Karussell
Galgenkopf
I
Galgenkopf II
Gantry
Döttinger Höhe

"Vi" är de som hjälpt till i nedan tråd.
Tråden där namnen skapats: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40784&postdays=0&postor . . . .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



BaaderMeinhof skrev:
Kanonförklaring Micke! thumbs up

Nu förstår jag vad ni menar med Wipperhill - jag räknade den snarare till Eschbach... whatever

Men då undrar jag vad man skall kalla fullfartsvänstern i nerförsbacken efter Eiskurve - det är ju liksom inledningen till Pflanzgarten det... Och samma sak med spegelkurvorna efter Bellofpassage - de är väl värda ett namn också? !

Kuppe = krön så det skall nog vara PG Kuppe iaf...


ok, Escbach räknar jag som vänstern in i Brunchen.

Den fullfartsvänstern har vi diskuterat namn på, men inget bra kommit på. Förslag?

Kuppe är krön alltså... Vad är Huppe? Det kanske inte är något ord på tyska? För isf skall vi väl revidera vår lista till Kuppe Rechts, höger-lyft-böjen mellan Angstkurve och Steilstreckenkurve.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Jo Eschbach räknar jag också som vänstern in i Brünnchen, men ibland finns det ju flera kurvor i ett parti.

Vad sägs om Wernerpassage eller Bluhmkurve efter Werner Bluhm som så tragiskt avled förra året och under många år drev en verkstad på andra sidan stängslet mot Meuspath till för gamla klassiker som Aston, Lambo och en och annan BMW. Brukade ofta ha en Miura och en Chevron på lyften. Körde CSL, E30 och M5 Touring privat. Sålde CSL:en för att lägga ny sten på uppfarten - livet är hårt ibland...

Vore ju kul att ha en lokal anknytning på kurvnamnet efter Bellofpassage...

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



BaaderMeinhof skrev:
Jo Eschbach räknar jag också som vänstern in i Brünnchen, men ibland finns det ju flera kurvor i ett parti.

Vad sägs om Wernerpassage eller Bluhmkurve efter Werner Bluhm som så tragiskt avled förra året och under många år drev en verkstad på andra sidan stängslet mot Meuspath till för gamla klassiker som Aston, Lambo och en och annan BMW. Brukade ofta ha en Miura och en Chevron på lyften. Körde CSL, E30 och M5 Touring privat. Sålde CSL:en för att lägga ny sten på uppfarten - livet är hårt ibland...

Vore ju kul att ha en lokal anknytning på kurvnamnet efter Bellofpassage...

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Schlyter
Näset
Här sen Apr 2007
Inlägg: 243



mcburn4ever skrev:
EDIT:
Någon som vet något kring detta vid Breidscheid?


1 är väl http://www.hotel-an-der-nordschleife.de ?
Vad är 2 o 3..tillhör det också hotellet..?
Har själv druckit en latte vid 3 så jag vet att det är nån typ av café.
Någon som vet något..?


2
Beim Hannes heter detta snabbmatställe som serverar curry wurst.
http://branchenbuch.meinestadt.de/adenau/company/4361867

3
Är helt riktigt ett sunkit kafe med souvenir försäljning.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

De här måste väl va me osså IMHo:

Hohenrain-Schikane
Quiddelbacher Höhe (absolut vanligaste missuppfattningen om ställen är att detta är Flugplatz)
Döttinger Höhe

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag pratade för några år sedan med en fransman som hade god fart och en lite preppad Clio.
Vi diskuterade hur segt det gick upp från Bergwerk. Om inte jag minns helt galet pratade han om Kesselchen1, Kesselchen2 och även Kesselchen3. Vad är i så fall 3? Är det helt solklara och vedertagna begrepp?

Hittade den här bilden på mycaterham.com:







Edit: Jag kikade i "Das Nürburgringfahrer Handbuch" av Ulrich Thomson som stod i hyllan bakom mig.
Där finns Kesselchen1-4 omnämnda som olika partier med början direkt efter Bergwerk...
Ska läsa lite...

Edit2: Det verkar som om de tycker att Bergwerk i stort sett är Kesselchen1 och att Angst/Mutkurve i princip är Kesselchen fyra...

_________________

Rice and shine
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Ang hur många kurvor hittade jag detta:
There are 172 corners (88 left & 84 right, although the exact number is often contested) of every conceivable type, gradient and camber to challenge even the greatest drivers. The fastest lap on the 'Ring was recorded by Stefan Bellof in 1983 with his Group C Porsche in 6:11 min.

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589


Trådstartare
Schlyter skrev:
2
Beim Hannes heter detta snabbmatställe som serverar curry wurst.
http://branchenbuch.meinestadt.de/adenau/company/4361867

3
Är helt riktigt ett sunkit kafe med souvenir försäljning.

okej..tack för infon ola!
Men om det var et sunkit kafé vet jag inte..
Tyckte det såg okej ut..och Latten med tillhörande liten glass i solen på eftermiddagen, smakade mycket bra.
Kan ju iofs berott på den långa och extremt ansträngande körningen på förmiddagen..SPA -> Nürburg..
(kunde inte låta bli)

Tyckte även att ägaren till denna verkade nöjd..



om det skulle vara så att du tycker att vaderna på mannen i ovankant av bilden känns bekanta så kan det bero på att dom sitter på en känd Mobil1-profil..


Jonas Lindell skrev:
Ang hur många kurvor hittade jag detta:
There are 172 corners (88 left & 84 right, although the exact number is often contested)..

Den info jag har när det gäller antal kurvor har jag tagit här:
http://www.nuerburgring.de/Race-track.384.0.html
"Nordschleife: 33 left bends, 40 right bends"




När det gäller kurvnamn så tar jag ogärna bort några av de som jag har fått dit.
Enbart rena fel eller felaktiga placeringar korrigeras..
Hoppas det är ok!?

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



mcburn4ever skrev:
BMWRickard skrev:
Iom att "Gantry" finns med borde väl även "Bridge" läggas till.

Duger det inte med Antoniusbrücke..?
Kan iofs lägga till "Bridge" under om det finns intresse.


Kanske var lite otydlig men det var så jag menade

Kanonjobb fö

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Lars Falk skrev:
Jag pratade för några år sedan med en fransman som hade god fart och en lite preppad Clio.
Vi diskuterade hur segt det gick upp från Bergwerk. Om inte jag minns helt galet pratade han om Kesselchen1, Kesselchen2 och även Kesselchen3. Vad är i så fall 3? Är det helt solklara och vedertagna begrepp?

Hittade den här bilden på mycaterham.com:

Edit: Jag kikade i "Das Nürburgringfahrer Handbuch" av Ulrich Thomson som stod i hyllan bakom mig.
Där finns Kesselchen1-4 omnämnda som olika partier med början direkt efter Bergwerk...
Ska läsa lite...

Edit2: Det verkar som om de tycker att Bergwerk i stort sett är Kesselchen1 och att Angst/Mutkurve i princip är Kesselchen fyra...


Det är denna sifferlösning (som också förekommer i planzgarten) som jag fann otillräcklig. Så fort någon börjar nämna siffror får man direkt motfråga vilken kurva det är som menas, för oftast brukar siffrornas placering variera med antalet männsikor som frågar.
Min tanke var att dessa glidande referenser skulle bli något fastare om man satte olika namn på kurvorna.

Tex:
Bergwerk - förhoppningsvios inget utrymme för tolkning vilken kurva det är.
...de 3-4 påföljande långa vänsterkurvorna är så okomplicerade att de inte förtjänar egna namn...
Kesselschen - vänsterkinken som de absolut allra flesta skall kunna ta "flat as a strap"
Klostertal - fullgas-högern som leder in mot cobbelstonen på högerisdan och line:ar upp en mot
Angstkurve - som har ett synnerligen adekvat namn där man siktar på en blind apex.
Kuppe (Huppe) Rechts följer på det där man iaf i min bil kan kör flat-out.

Blir det enklare/ mer precist?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



BTG skrev:

Bergwerk - förhoppningsvios inget utrymme för tolkning vilken kurva det är.
...de 3-4 påföljande långa vänsterkurvorna är så okomplicerade att de inte förtjänar egna namn...
Kesselschen - vänsterkinken som de absolut allra flesta skall kunna ta "flat as a strap"
Klostertal - fullgas-högern som leder in mot cobbelstonen på högerisdan och line:ar upp en mot
Angstkurve - som har ett synnerligen adekvat namn där man siktar på en blind apex.
Kuppe (Huppe) Rechts följer på det där man iaf i min bil kan kör flat-out.

Blir det enklare/ mer precist?


Nej thumbs up
Jag tycker den förklaringen gör att det blir väldigt enkelt att visualisera allt i huvudet och veta exakt vad du pratar om

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Narin skrev:
Personligen tycker jag att det blir lite mycket med alla namnen, har ju fullt upp med att lära sig dom"vanliga" Men jag väntar och ser tills den är klar, annars får du Pär göra en förenklad"clen" version till mig Tapet? Hur stor kan man göra den i denna upplösning utan att bli kornig, och hur stor blir den Magnus hade?


Håller med. Skulle också vilja ha en Basic version.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jag håller nog oxå med, dom "vanliga" namnen räcker i min begränsade värld

Eller kanske det blir open source" på filen, DET hade varit roligt så kan man själva modda enligt tycke o smak

Under alla omständigheter så blir det ascoolt så ta inte det som något gnäll utan bara synpunkter i all välmening!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nürburgring
Högupplöst satelitbild
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (35104 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande