Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vad menas med att "Väga in bilen"?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (13519 totalt)
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77


Trådstartare
Helt enkelt...vad menas med det?

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Holme
Gävle
Här sen Dec 2007
Inlägg: 231



Är inte det när man väger bilen på 4 vågar. Dvs man tar ut det hörn eller del av bilen som är tyngst. Och genom vikter fördelar man om tyngden, så bilen blir lika tung i alla hörn.
Eller lätt

_________________
Erik Holmén
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Holme skrev:
Är inte det när man väger bilen på 4 vågar. Dvs man tar ut det hörn eller del av bilen som är tyngst. Och genom vikter fördelar man om tyngden, så bilen blir lika tung i alla hörn.
Eller lätt


Nja, nästan rätt. Man justerar i regel inte med vikter utan med reglering av höjd på hörnen (hjulupphängning). Att flytta runt grejer ger inte samma precision. Men givetvis bör man placera barlast och annat flyttbart tungt på lämpligast plats.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Förväxla inte "vikt"/kraft med massa

Det man gör är att se till att bilen inte vickar som ett skadskjutet bord. Man justerar trycket som varje hjul bär (fjädersätets höjd, coiloverdämparens längd, mfl metoder, kraftigt beroende på hjulupphängning). Det finns lite olika filosofier över vad man vill uppnå (lika fram och lika diagonaler är två av dem, lite beroende på vilket driftfall som upplevs viktigast).

Samma justering kan man säga att man gör när man stoppar ett vikt papper under ett av bordsbenen.
om diagonalerna av bordsbenen delar på belastningen på ett bra sätt så vickar inte bordet och alla fyra möbeltassarna kan hjälpa till att maximera greppet.

Men trebenta bord är alltid stabila...


Edit: lite seg som vanligt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77


Trådstartare
okej...börjar förstå.
Är detta viktigt för en nybörjare?

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Är bilen orginal och inte har ställbar höjd på fjädrarna (inte är smälld så den är krokig) är det inte ett problem för en nybörjare.

Med i höjd ställbar fjädring bör man kolla den vid montering så den blir rätt.

Cornerweight heter det på fackspråk alltså väga trycket på varje hjul för sig och försöka få det så lika som möjligt på fram respektive bakaxel.

Bilar är ju olika tunga fram och bak. Lite skiljer det ju på de olika sidorna tex. på grund av förarens vikt också.

Det är noggrannare ju hårdare fjädring och styvare chassie (ram/kaross) du har.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Väga in bilen tolkar jag som en kontroll av tävlingsledning för att se att man inte är för lätt.

Det som beskrivs ovan kallar iaf jag "cornerweight" eller hörnvikter.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Holme
Gävle
Här sen Dec 2007
Inlägg: 231



sweanders skrev:
Holme skrev:
Är inte det när man väger bilen på 4 vågar. Dvs man tar ut det hörn eller del av bilen som är tyngst. Och genom vikter fördelar man om tyngden, så bilen blir lika tung i alla hörn.
Eller lätt


Nja, nästan rätt. Man justerar i regel inte med vikter utan med reglering av höjd på hörnen (hjulupphängning). Att flytta runt grejer ger inte samma precision. Men givetvis bör man placera barlast och annat flyttbart tungt på lämpligast plats.


Aha, då är jag med. Jag var på rätt spår i alla fall

_________________
Erik Holmén
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror att svaren i tråden rett ut det mesta på en tillräkligt djup nivå.
Hur de olika religonerna sedan motiverar sin egen övertygelse finns det massor med trådar om för den som vill grotta ner sig. Dock känns det inte som om dom frågorna hör hemma i nybörjardelen, det räcker med att veta vad det är man vill åstakomma. Sen att nga av teorierna är helt felaktiga är en annan sak...

Däremot är det viktigt att vara så pass påläst att man vet att man får det man vill/tror/önskar gjort i händelse av att man skulle göra en corner weight.

- Vågar helt i plan/våg. Rakt på garagegolvet duger inte. (Som redan nämts, ju hårdare fjädrar dessto viktigare att man inte diffar i ovanstående.)

- Justerbara droplinks till krängarna så man kan eliminera färspänningen av krängarna efter injusteringen är gjord. Om detta inte görs är hela injusteringen sabbad.

Mao säger inte en snabb upprullning på nga vågplattor utkastade på en asfaltsplätt som man betalar 50kr för att få göra ett dugg om själva corner weighten i den bemärkelse vi pratar om här. Man får dock veta vad bilen väger.

Jag stopar där innan jag kommer allt för långt bort från ämnet.

Sammanfattningsvis handlar det dock om att justera höjden på fjädersätena för att uppnå det önskade resultatet man vill ha. Ju bättre och smartare man innan dess fördelat sina igående komponenter i bilen desto enklare och bättre blir det att nå ett trevligt slutresultat. Finliret sker dock alltid med fjädersätena.

Som ren nybörjare är det frågan om man detta är prio ett.
Har man dock köpt fina justerbara ben för 10 000 tals kronor anser jag att man ska få ut max prestanda ur dom är det lika självklart som att få hjulen att peka rätt bör man iaf efter montering kolla corner weight en gång så man inte ligger heltokigt med underliga väghållningsproblem som följd. På en racebil kollar man detta hela tiden. Ibland tom mellan varje körning.

[Reklam]

Jag har utrustningen för detta och har kunskapen att veta vad man bör tänka på för den som vill ha hjälp.

[/Reklam]

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



wkid skrev:
...Är detta viktigt för en nybörjare?

Den stora nyttan av att justera hörnlasterna; 'infinner sig först då man har en bil som överstyr åt ena hållet, och understyr åt det andra'.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Andreas Lidström skrev:
Mao säger inte en snabb upprullning på nga vågplattor utkastade på en asfaltsplätt som man betalar 50kr för att få göra ett dugg om själva corner weighten i den bemärkelse vi pratar om här. Man får dock veta vad bilen väger.


En anekdot angående detta. Vid en backtävling i Arboga så hade dom vikt plattorna utlagda i en liten sluttning på en äng, vågarna visade 120kg mindre än vad bilen vägde på rallycrosstävlingen dagen innan. Egentligen var vi då under minivikten men det var inte så noga så jag förstår inte varför dom bemödade sig att väga bilarna öht

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77


Trådstartare
Låter ju som att detta är något man kanske borde göra.
Man behöver coilovers förstår jag...något mer? Vad kan man räkna med att något sådant kostar, och var kan man göra det i närheten av Stockholm/Uppsala/Enköping?

Tack för alla svaren hittils

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



wkid skrev:
Låter ju som att detta är något man kanske borde göra.
Man behöver coilovers förstår jag...något mer? Vad kan man räkna med att något sådant kostar, och var kan man göra det i närheten av Stockholm/Uppsala/Enköping?

Tack för alla svaren hittils


Som jag skrev ovan: Justerbara droplinks till krängarna. har tyvärr inget bättre, svenskt, ord på droplinks.

I Stockholm vet jag de som gör detta inkl hjulinställning för 4895kr inkl. moms.
Bodin håller väl till i Enköping? Tidigare har han gjort det mot timtaxa.

Jag bor längre bort (Mantorp) och kan hjälpa dig på banan, i min verkstad eller om du så vill i din verkstad elelr på annat lämpligt ställe. PM:a mig om du vill ha mer information.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



Andreas Lidström skrev:

Som jag skrev ovan: Justerbara droplinks till krängarna. har tyvärr inget bättre, svenskt, ord på droplinks.


Kränghämmarstag?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



MaZ skrev:
Andreas Lidström skrev:

Som jag skrev ovan: Justerbara droplinks till krängarna. har tyvärr inget bättre, svenskt, ord på droplinks.


Kränghämmarstag?


Eller stabilisatorstag som det heter i reservdelskatalogena.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77


Trådstartare
Hmm...var kan man hitta sånt tro? Blir till o leta!

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Dock tycker jag att "corner weighta" verkligen inte tillhör det man först bör göra som ny på bankörning. I synnerhet då din bil troligtvis inte är kraftigt modifierad och lättad, eller ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77


Trådstartare
Cédric skrev:
Dock tycker jag att "corner weighta" verkligen inte tillhör det man först bör göra som ny på bankörning. I synnerhet då din bil troligtvis inte är kraftigt modifierad och lättad, eller ?


Kraftigt modifierad är väl att ta i...
Tycker ändå det är bra att kolla upp saker och ting så man vet.

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tycker inte det känns viktigt i ett första skede om man inte satt på ställbara coilovers. Har åkt massor med trackdays utan att väga in bilen, funkar utmärkt. Bättre att lägga pengarna på däck, bromsolja, klossar och bromskylning. Nästa steg är att lätta ur bilen.

Den bil jag åkt med mest är en gammal alfa75ts men den är numera så mjuk i karossen efter 35.000mil att den inte behöver vägas in den fördelar trycket själv oavsett om det är plant eller ej.

För övrigt har jag bla. varit svensk mästare i gokart och är ganska kräsen för att tycka en bil ska vara kul att köra.
Citera
wkid
Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 77


Trådstartare
Jo, håller med. Får bli i ett senare skede men det är alltid bra att höra sig för när man undrar något.
Bilen har ställbara coilovers, men den är inte "invägd"

_________________
Stefan Cupaiuolo
205 GTI MI16 -88
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Det går ju att grovställa bilen så att den ligger hyffsat plant, det kommer du tillräckligt långt på. Körträning är ju prio nummer ett , och att ha vettiga däck å bromsar

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vad menas med att "Väga in bilen"?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (13519 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande