Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Sänkfjädrar & dämpare, resultat?
3 besök senaste veckan (4861 totalt)
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208


Trådstartare
En kompis som inte är reggad på forumet hade en fundering som jag lägger in åt honom:

Hej, Satt och diskuterade hit och dit med några vänner och bekanta angående sänkning av bilar. Vissa hävdar att en bil som endast sänks med nya fjädrar och dämpare för som resultat enbart snedslitna däck och inte bättre väghållning, hur är det på den punkten egentligen?

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Det behöver ju inte bli sämre, det kan bli bättre, men man bör ju följa upp med en hjulinställning efteråt.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

UlfG skrev:
En kompis som inte är reggad på forumet hade en fundering som jag lägger in åt honom:

Hej, Satt och diskuterade hit och dit med några vänner och bekanta angående sänkning av bilar. Vissa hävdar att en bil som endast sänks med nya fjädrar och dämpare för som resultat enbart snedslitna däck och inte bättre väghållning, hur är det på den punkten egentligen?



Lägre tyngdpunkt är såklart bra. Men väghållningen sitter inte i höjden, utan att man isåfall byter till lämpligare fjädrar och stötdämpare. Ändra man höjd på bilen måste man ställa hjulen annars sliter det såklart snett.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Det är mycket viktigt att man matchar fjädrar och dämpare rätt, annars blir det inte bra.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Köpte på rekomendation Gula Koni och H & R fjädrar det funkade inte ihop på en Alfa 156.

Däremot satte jag på en annan bil sportfjädrarna från Dahlhems med Sachs "sport" gasdämpare från Autoexperten på en Renault Twingo och det vart kanon!
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Allra bäst är att köpa ett utprovat kit

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Fastlane skrev:
Allra bäst är att köpa ett utprovat kit


Indeed. Att köpa sänkfjädrar och nya orginaldämpare behöver inte alls bli bra. Sen är ju hjulinställning ett måste efter att sänkningen moterats för ja, annars sliter du slut däcken i ett nafs om det vill sig illa.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
schnauz
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 16



Nu brukar ju inte "sänksatser" sänka särskilt mycket (20-40 mm är väl ganska normala mått) men man förlorar ju givetvis fjädringsväg. Man har ju sett en del exempel på folk som bara sänkt bilen järnet och monterat stenhårda dämpare för att få "grym väghållning" men bilen hoppar fram för att den är så jäkla hård och dämparna bottnar ändå ibland för att det är så kort fjädringsväg kvar.
Sen kan man ju få andra otrevliga konsekvenser av att det blir tokiga vinklar på bärarmar, styrstag etc.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



schnauz skrev:
Nu brukar ju inte "sänksatser" sänka särskilt mycket (20-40 mm är väl ganska normala mått) men man förlorar ju givetvis fjädringsväg. Man har ju sett en del exempel på folk som bara sänkt bilen järnet och monterat stenhårda dämpare för att få "grym väghållning" men bilen hoppar fram för att den är så jäkla hård och dämparna bottnar ändå ibland för att det är så kort fjädringsväg kvar.
Sen kan man ju få andra otrevliga konsekvenser av att det blir tokiga vinklar på bärarmar, styrstag etc.


om man har så hårda fjädrar att den hoppar fram så beror det nog inte på den korta
fjädringsvägen att dämparna bottnar utan snarare på att dämparna är för långa i förhållande till fjädrarna.

oftast är det ju inte de hårda fjädrarna som gör en bil obekvämt hård utan det är hårt ställda dämpare.

På en "normalmjuk gatbil" kan man nog skruva dit 4-6ggr hårdare fjädrar utan att man upplever det som stenhårt.

Men som tidigare nämnt väghållning skapas sällan genom sänkning av bilen om man inte ändrar så
bilen funkar i sänkt läge.

Ska man köra bana med bilen så finns följande att göra på väghållningsbiten

Ställa vettiga hjulvinklar & camber som passar däcken
Hårdare fjädrar & dämpare som klarar av att hantera fjäderns hårdhet
Hårdare krängningshämmare för att minska roll som minskar greppet för däcken
Genom att välja rätt fjädrar kan man samtidigt bygga bort den understyrning som brukar finnas
Krängarna väljer man lämpligen en justerbar variant för att kunna finjustera balansen.

Bredare spårvidd för att miska viktförlyttningen i sidled vid kurvtagning (det blir mindre belastning på
ytterdäcket & mer på innerdäcket)

Sänka tygdpunkten är inte fel genom att plocka bort sånt som sitter högt upp & väger.
Lägre vikt ger en piggare bil i alla lägen i acc,broms & kurvtagning.

Ska man sänka bilen får man se till att länkarmar inte börjar peka fel. Men har man möjlighet att
flytta infästningar för länkarmar så man behåller länkarmsvinklar mm så är det inte fel att få bilen närmare backen.

I en frontmotorbil med drivning bak ska man inte förakta möjligheten att flytta motorn & förare bakåt för
att få mera vikt bak & innanför hjulaxlarna.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Sänkfjädrar & dämpare, resultat?
3 besök senaste veckan (4861 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande