Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hur bör jag koppla? (Bränslepump) | 1, 2 >> 28 besök senaste veckan (41073 totalt) |
Hej! Ska koppla in en elektrisk bränslepump (har mekanisk org.) och undrar lite hur jag bör koppla.
Antar att man brukar ta strömmen på/från tändningslåset? Men då jag vill ha en brytare som man knäpper på innan (i kupén) så måste jag ju koppla till denna först? Vill dock inte att pumpen skall gå då enbart brytaren är på utan enbart då tändningen är påslagen. Hoppas det förstås. Batteri & pump sitter i bagaget om det är till någon hjälp. Pumpen är på 12v och har en jord och en + anslutning. Tack på förhand! _________________ Fredrik Ånestrand |
||||
Beror lite på vad för insprutning eller tändning du har. Bästa alternativet är tex att sno bränslepumpsrelät (men köp ett nytt) och koppling från en gammal vw eller audi med mekanisk insprutning. Detta relä duttar till pumpen under några sekunder när du slår på tändningen, sedan är pumpen avstängd tills du får varvtalssignaler från tändningen. Om du sedan skulle få motorfel eller krascha stänger pumpen av trots att tändningen är påslagen. _________________ Roland Johansson |
||||
okej, då är jag med! Men är det helt "fel" att låta pumpen gå hela tiden? och enbart koppla den via en brytare? Ska ju använda mig av filterking, så det borde ju vara lugnt? Tackar för svaret! _________________ Fredrik Ånestrand |
||||
Ja, det är helt fel den gången du råkar ut för en olycka att pumpen fortsätter. När du fått ett lätt slag på huvudet så du slocknar en stund kan du inte stänga av pumpen. Det finns ju enkla billiga och fungerande lösningar. _________________ Roland Johansson |
||||
okej, nej det är klart.. snällt att det finns dom som tänker steget längre..
Jag kan i princip köpa ett bränslepumpsrelä från vilken bil som helst? och detta kopplar man väl via 15-spänningen(?) på tändningslåset? Tack för svaren! _________________ Fredrik Ånestrand |
||||
Ja, i stort sett från vilken bil som helst. Men jag skulle välja en gammal sjuttio- tidig åttiotalare med insprutning då elschemor för dessa bilar finns väl spridda. De är enklare att koppla in också... Vissa nyare bilar duttar till pumpen när du tex låser upp eller öppnar dörren, jag har inte rotat i dessa elschemor men det känns som mer bök att förstå och koppla in. Ett relä med varvtalsignal ger du spänning från tändningslåset samt varvtalsignal från varvräknaren eller hallgivaren och så ska det vara klart. _________________ Roland Johansson |
||||
När motorn är avstängd; 'behöver du ingen bränsletrycksmätare (man hör när det inte behöver prime-as nå' mer). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
oki... hur hör man? Nu har jag ifos en mätare som ligger och den kan vara bra som felsökningshjälp. _________________ Arne Lindgren |
||||
Den låter annorlunda när den fått upp trycket, dock skall trycket ställas in och det behövs en mätare till.
Jag är oxå ute efter ett relä som går på varvtalssignaler, ingen som vet en specifik modell som det sitter på eller ett artikelnummer och kopplingsschema? _________________ Dennis Mollberg |
||||
SAAB 900 GLE, EMS eller Turbo från Hedenhös'. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Aha!
Visst stämmer det, kollade i gamla böcker på jobbet, turbon har varvstopp i bränslereläet hur konstigt det än låter(kan skilja på årsmodell). Jag återkommer med artikelnummer och kopplingschema. Tack Ice! _________________ Dennis Mollberg |
||||
Nu har jag kollat upp det, turbon bör undvikas då deras relän har inbyggt varvstopp.
Reläet heter 95 50 948 och kostar ca. 900kr så ett besök till skroten rekommenderas, det sitter på säkringsboxen och är lätt att komma åt. Jag kollade elschema för -84 till -86 och det var samma men det är säkert samma på alla åttaventilare med K-jetronic utan turbo. Elschema var ritat på reläet så det lägger jag inte upp. mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||
Det där lät som något... borde ju kunna funka helt ok? _________________ Fredrik Ånestrand |
||||
Detta borde vara samma? http://www.skruvat.se/Product.aspx?P Lite bättre pris i så fall, men det kanske är smäckprylar? _________________ David Karlsson Alfa GTJ 1600 -75 med tuff motor och lite väghållning. Vissa skulle kalla den skabbig, själv föredrar jag rejsigt bruksskick med vacker patina. |
||||
Så har jag oftast på mina bilar. Och det har funkat bra. Sedan om det är jättebra att leana av soppan vid dåligt oljetryck...kan man kanske diskutera. Men brandmessigt funkar det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har fått tips om att man kan använda sig av ett extraljusrelä, låter billigt och väldigt smidigt; dra jordkabeln till styrningen av reläet fram till en knapp vid ratten så att du kan välja att ha pumpen avstängd även om tändningen är på.
Detta lär ju fungera? Hur kopplar jag detta, har batteri & pump i skuffen, så tänkte att om jag drar en +kabel direkt från batteriet till reläet (Vilken anslutning?) självklart avsäkrad. Sedan från reläets - (minus) kontakt (vilken anslutning?) fram till en brytare som jag sedan jordar pumpen med. Sedan från de två anslutningarna som är kvar på reläet (vilka nr?) drar jag + och - till pumpen. Är jag helt ute och cyklar på min tre-hjuling, eller är det rätt tänkt? Tack för svar! _________________ Fredrik Ånestrand |
||||
Skruva banåkabil Hur bör jag koppla? (Bränslepump) | 1, 2 >> 28 besök senaste veckan (41073 totalt) |