Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur bör jag koppla? (Bränslepump)
1, 2   >>
28 besök senaste veckan (41073 totalt)
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Hej! Ska koppla in en elektrisk bränslepump (har mekanisk org.) och undrar lite hur jag bör koppla.
Antar att man brukar ta strömmen på/från tändningslåset? Men då jag vill ha en brytare som man knäpper på innan (i kupén) så måste jag ju koppla till denna först? Vill dock inte att pumpen skall gå då enbart brytaren är på utan enbart då tändningen är påslagen.

Hoppas det förstås. Batteri & pump sitter i bagaget om det är till någon hjälp. Pumpen är på 12v och har en jord och en + anslutning.

Tack på förhand!

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Freppazz skrev:
Hej! Ska koppla in en elektrisk bränslepump (har mekanisk org.) och undrar lite hur jag bör koppla.
Antar att man brukar ta strömmen på/från tändningslåset? Men då jag vill ha en brytare som man knäpper på innan (i kupén) så måste jag ju koppla till denna först? Vill dock inte att pumpen skall gå då enbart brytaren är på utan enbart då tändningen är påslagen.

Hoppas det förstås. Batteri & pump sitter i bagaget om det är till någon hjälp. Pumpen är på 12v och har en jord och en + anslutning.

Tack på förhand!


Beror lite på vad för insprutning eller tändning du har.

Bästa alternativet är tex att sno bränslepumpsrelät (men köp ett nytt) och koppling från en gammal vw eller audi med mekanisk insprutning.

Detta relä duttar till pumpen under några sekunder när du slår på tändningen, sedan är pumpen avstängd tills du får varvtalssignaler från tändningen. Om du sedan skulle få motorfel eller krascha stänger pumpen av trots att tändningen är påslagen.

_________________
Roland Johansson
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Freppazz skrev:
Hej! Ska koppla in en elektrisk bränslepump (har mekanisk org.) och undrar lite hur jag bör koppla.
Antar att man brukar ta strömmen på/från tändningslåset? Men då jag vill ha en brytare som man knäpper på innan (i kupén) så måste jag ju koppla till denna först? Vill dock inte att pumpen skall gå då enbart brytaren är på utan enbart då tändningen är påslagen.

Hoppas det förstås. Batteri & pump sitter i bagaget om det är till någon hjälp. Pumpen är på 12v och har en jord och en + anslutning.

Tack på förhand!


Beror lite på vad för insprutning eller tändning du har.

Bästa alternativet är tex att sno bränslepumpsrelät (men köp ett nytt) och koppling från en gammal vw eller audi med mekanisk insprutning.

Detta relä duttar till pumpen under några sekunder när du slår på tändningen, sedan är pumpen avstängd tills du får varvtalssignaler från tändningen. Om du sedan skulle få motorfel eller krascha stänger pumpen av trots att tändningen är påslagen.


okej, då är jag med! Men är det helt "fel" att låta pumpen gå hela tiden? och enbart koppla den via en brytare? Ska ju använda mig av filterking, så det borde ju vara lugnt?

Tackar för svaret!

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



om det händer något så är det inte så bra med en bensinpump som står och pumpar.
om du ska SBF besiktiga så är det inte ok, om det är en gatbil så vet jag inte vad besiktningen säger.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Freppazz skrev:


okej, då är jag med! Men är det helt "fel" att låta pumpen gå hela tiden? och enbart koppla den via en brytare? Ska ju använda mig av filterking, så det borde ju vara lugnt?

Tackar för svaret!


Ja, det är helt fel den gången du råkar ut för en olycka att pumpen fortsätter. När du fått ett lätt slag på huvudet så du slocknar en stund kan du inte stänga av pumpen.

Det finns ju enkla billiga och fungerande lösningar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
okej, nej det är klart.. snällt att det finns dom som tänker steget längre..
Jag kan i princip köpa ett bränslepumpsrelä från vilken bil som helst? och detta kopplar man väl via 15-spänningen(?) på tändningslåset?

Tack för svaren!

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Vad är det för bil och sprut, har du något elschema som du skulle kuna scanna?

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Freppazz skrev:
okej, nej det är klart.. snällt att det finns dom som tänker steget längre..
Jag kan i princip köpa ett bränslepumpsrelä från vilken bil som helst? och detta kopplar man väl via 15-spänningen(?) på tändningslåset?

Tack för svaren!


Ja, i stort sett från vilken bil som helst. Men jag skulle välja en gammal sjuttio- tidig åttiotalare med insprutning då elschemor för dessa bilar finns väl spridda. De är enklare att koppla in också...

Vissa nyare bilar duttar till pumpen när du tex låser upp eller öppnar dörren, jag har inte rotat i dessa elschemor men det känns som mer bök att förstå och koppla in.


Ett relä med varvtalsignal ger du spänning från tändningslåset samt varvtalsignal från varvräknaren eller hallgivaren och så ska det vara klart.

_________________
Roland Johansson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Jag tänkte peta in en tryckknapp typ startknapp som primar bränslepumparna men som bara funkar när tändigen är avstängd..
Kombinerat med en bränsletryckmätare.
Fast det är ju en ren rejsbil.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Niklas L skrev:
Vad är det för bil och sprut, har du något elschema som du skulle kuna scanna?


Bilen är en BMW 2002 från år 1975. Har webrar på den.. tyvärr inget elschema.

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Arne Lindgren skrev:
Jag tänkte peta in en tryckknapp typ startknapp som primar bränslepumparna men som bara funkar när tändigen är avstängd..
Kombinerat med en bränsletryckmätare...

När motorn är avstängd; 'behöver du ingen bränsletrycksmätare (man hör när det inte behöver prime-as nå' mer).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



ice skrev:
Arne Lindgren skrev:
Jag tänkte peta in en tryckknapp typ startknapp som primar bränslepumparna men som bara funkar när tändigen är avstängd..
Kombinerat med en bränsletryckmätare...

När motorn är avstängd; 'behöver du ingen bränsletrycksmätare (man hör när det inte behöver prime-as nå' mer).


oki... hur hör man? Nu har jag ifos en mätare som ligger och den kan vara bra som felsökningshjälp.

_________________
Arne Lindgren
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Den låter annorlunda när den fått upp trycket, dock skall trycket ställas in och det behövs en mätare till.

Jag är oxå ute efter ett relä som går på varvtalssignaler, ingen som vet en specifik modell som det sitter på eller ett artikelnummer och kopplingsschema?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



t16 skrev:
...Jag är oxå ute efter ett relä som går på varvtalssignaler, ingen som vet en specifik modell som det sitter på...

SAAB 900 GLE, EMS eller Turbo från Hedenhös'.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Aha!

Visst stämmer det, kollade i gamla böcker på jobbet, turbon har varvstopp i bränslereläet hur konstigt det än låter(kan skilja på årsmodell).

Jag återkommer med artikelnummer och kopplingschema.

Tack Ice!

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Nu har jag kollat upp det, turbon bör undvikas då deras relän har inbyggt varvstopp.

Reläet heter 95 50 948 och kostar ca. 900kr så ett besök till skroten rekommenderas, det sitter på säkringsboxen och är lätt att komma åt.

Jag kollade elschema för -84 till -86 och det var samma men det är säkert samma på alla åttaventilare med K-jetronic utan turbo.

Elschema var ritat på reläet så det lägger jag inte upp.

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Vad sägs om att koppla pumpen så den bara går när oljetryckslampan är släckt, och en momentan strömbrytare i bilen för att pumpa fram soppa ifall det behövs före start?

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
UlfG skrev:
Vad sägs om att koppla pumpen så den bara går när oljetryckslampan är släckt, och en momentan strömbrytare i bilen för att pumpa fram soppa ifall det behövs före start?


Det där lät som något... borde ju kunna funka helt ok?

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
davkar
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 39



t16 skrev:
Nu har jag kollat upp det, turbon bör undvikas då deras relän har inbyggt varvstopp.

Reläet heter 95 50 948 och kostar ca. 900kr så ett besök till skroten rekommenderas, det sitter på säkringsboxen och är lätt att komma åt.

Jag kollade elschema för -84 till -86 och det var samma men det är säkert samma på alla åttaventilare med K-jetronic utan turbo.

Elschema var ritat på reläet så det lägger jag inte upp.

mvh


Detta borde vara samma? http://www.skruvat.se/Product.aspx?ProductId=12052

Lite bättre pris i så fall, men det kanske är smäckprylar?

_________________
David Karlsson
Alfa GTJ 1600 -75 med tuff motor och lite väghållning. Vissa skulle kalla den skabbig, själv föredrar jag rejsigt bruksskick med vacker patina.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Freppazz skrev:
UlfG skrev:
Vad sägs om att koppla pumpen så den bara går när oljetryckslampan är släckt, och en momentan strömbrytare i bilen för att pumpa fram soppa ifall det behövs före start?


Det där lät som något... borde ju kunna funka helt ok?


Så har jag oftast på mina bilar. Och det har funkat bra.
Sedan om det är jättebra att leana av soppan vid dåligt oljetryck...kan man kanske diskutera.
Men brandmessigt funkar det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Freppazz
Vagnhärad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 538


Trådstartare
Har fått tips om att man kan använda sig av ett extraljusrelä, låter billigt och väldigt smidigt; dra jordkabeln till styrningen av reläet fram till en knapp vid ratten så att du kan välja att ha pumpen avstängd även om tändningen är på.
Detta lär ju fungera? Hur kopplar jag detta, har batteri & pump i skuffen, så tänkte att om jag drar en +kabel direkt från batteriet till reläet (Vilken anslutning?) självklart avsäkrad. Sedan från reläets - (minus) kontakt (vilken anslutning?) fram till en brytare som jag sedan jordar pumpen med. Sedan från de två anslutningarna som är kvar på reläet (vilka nr?) drar jag + och - till pumpen.

Är jag helt ute och cyklar på min tre-hjuling, eller är det rätt tänkt?

Tack för svar!

_________________
Fredrik Ånestrand
Citera
Skruva banåkabil
Hur bör jag koppla? (Bränslepump)
1, 2   >>
28 besök senaste veckan (41073 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande