Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635 CSI -82, Pallbocksräsern II
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (28179 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Intressant, vad får man ge för sådana pjäser i normala fall? 5? 10?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
TS
Gbg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 185



Rensar du bilen helt är nog inte 1200 kg omöjligt :-) Min GrpA bil väger strax under med bur och allt och betänk då att det är orginal plåt i allt och glasrutor runt om... Lycka till, det är onekligen en fräck modell...

_________________
Tobbe Sällfors
BMW 2002, Grupp 2
Nürburgring Nordschleife: 9.11
Citera
Henkebus
Östersund
Här sen Jan 2004
Inlägg: 42



De är fina bilar detta!
Hoppas den kommer ut på bana så du får njuta.

Lite off topic:

De står en gul "650" till salu här i krokarna hos mig.
En 6-serie med V-12a i.
Kan vara trevligt de med.

_________________
/Henke Westman

Pugge 205 MI16
Audi A4 1,8 (Minus T) -96
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Henkebus skrev:
De är fina bilar detta!
Hoppas den kommer ut på bana så du får njuta.

Lite off topic:

De står en gul "650" till salu här i krokarna hos mig.
En 6-serie med V-12a i.
Kan vara trevligt de med.


V12:orna är dessutom rätt lätta thumbs up väger ungefär som den motorn du har nu.

M70b50 300hk M73B54 326 hk thumbs up thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Jag låg och hade fula tankar igår.

Vågar man överladda dessa motorer? Kanske bara 0,5bar eller så... Jag har en IHI RHB6 som nog är lite lagom storlek på för en sån här motor om man inte varvar för mycket.


_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Eric Josefsson skrev:
Jag låg och hade fula tankar igår.

Vågar man överladda dessa motorer? Kanske bara 0,5bar eller så... Jag har en IHI RHB6 som nog är lite lagom storlek på för en sån här motor om man inte varvar för mycket.



Borde ju inte vara nått problem i gamla 745 satt det ju M30 med turbo. Rör ohlsons alpina B6
går ju med en sån motor turboladdad.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Doc
Göteborg
Här sen Aug 2007
Inlägg: 36



Eric Josefsson skrev:
Intressant, vad får man ge för sådana pjäser i normala fall? 5? 10?


Hehe! nänä, snarare runt 15-20' för en frisk, en renoverad säkert det dubbla.

_________________
Tobias Pervik

BMW 525i -01
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Doc skrev:
Eric Josefsson skrev:
Intressant, vad får man ge för sådana pjäser i normala fall? 5? 10?


Hehe! nänä, snarare runt 15-20' för en frisk, en renoverad säkert det dubbla.


en M60B44 med 286 hk få man för 5-7 tusen är nog ett bättre alternativ dä finns möjlighet
att nå högre effekter billigt.

chip & riktiga grenrör & fritt insug & avgas då hamnar man på 300-310 hk
byt ut chipet mot ett riktigt sprut & slipa om orginal kammarn så är man på
rätt sida 350 hk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Trevlig bil Eric.
Kul att ni flyttat till ett boende som ger dessa utvecklingsmöjligheter.

Å bort med glass-ätar-tankarna..det får ni ha Peggan till.

Lycka till..

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Doc skrev:
Eric Josefsson skrev:
Intressant, vad får man ge för sådana pjäser i normala fall? 5? 10?


Hehe! nänä, snarare runt 15-20' för en frisk, en renoverad säkert det dubbla.


en M60B44 med 286 hk få man för 5-7 tusen är nog ett bättre alternativ dä finns möjlighet
att nå högre effekter billigt.

chip & riktiga grenrör & fritt insug & avgas då hamnar man på 300-310 hk
byt ut chipet mot ett riktigt sprut & slipa om orginal kammarn så är man på
rätt sida 350 hk


Från vilka bilar kommer den? Är det "bolt on" mot nuvarande växellåda?


Spirou944t skrev:
Trevlig bil Eric.
Kul att ni flyttat till ett boende som ger dessa utvecklingsmöjligheter.

Å bort med glass-ätar-tankarna..det får ni ha Peggan till.

Lycka till..


Tacktack.. Jo, synd att det inte rymms två i garaget bara, det hade varit trevligt som bara den. thumbs up
Lite spännande att meka tyskt som banbil just nu bara men det kommer nog med åren.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



V8 motorerna passar inte mot din vx låda utan enklast plockas en manuell från en E34 530 med v8

det är 3st v8:or man kan få hyfsat billigt

M60B30 3L 218 hk
M60B40 4L 286 hk

de satt i 5 serien E34 -93 till 95 & i 7 serien -93 till -94

M62B44 4,4L 286 hk

satt i nyare 5 & 7 serien efter 95 respektive -94

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Motorn är nog mitt minsta problem. Jag kan alltid tillgodoräkna mig flintstone-effekten om jag hjälper till med fötterna.



Notera att jag inte har provocerat fram hålet, detta är som det såg ut under mattan. Skulle jag riva i det med kniv så blir det nog inte mycket kvar.

Passagerarsidan var dock bättre iaf där var det bara ett litet hål och man kunde hugga lite med kniv..

Mattor ur!



Funderade på om jag skulle väga dom för skojs skull före/efter torkning, så blev det inte men mycket vatten var det.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
TobiasE
Skänninge
Här sen Feb 2008
Inlägg: 24



Läcker bilmodell det där. Kul att läsa om någon som tar sig tiden att fixa en sådan skönhet!
Kommer bli riktigt bra när du ersätter flinta-driften.

_________________
Tobias Elfström
Citera
Olin
ljungby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 38



Trevligt att se att fler än jag som förbarmar sig över dessa gamla klenoder!

Skulle du behöva reservdelar så kanske jag har något som passar? Har många lådor med diverse prylar till de "gamla" 635orna!

_________________
Fredrik olin
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Igår skulle jag göra ett snabbt försök att ta mig in i bagaget dit nyckel saknas, jag kan göra alla trygga i att jag nog inte har en karriär som biltjuv framför mig..
Nu har jag ett trasigt lås och kommer ändå inte in. Nästa steg blir att försöka borra upp låset.

olin, jag har inte kommit så långt än att jag är riktigt säker. Men jag vet att jag saknar tändningslås + bagagelås med nycklar. Och att kardanen är avkörd.
Möjligt att jag bygger en wire-lösning till bagaget sen iaf.
Jag tar kontakt när det är aktuellt.

Jag misstänker att detta blir ett projekt på 2-3 års sikt.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Förra helgen skedde en del, men jag har inte skrivit om det än.
Min karriär som biltjuv blev lite bättre, efter att kört sönder låset med borrmaskin i 15minuter trillade hela kolven ut och med lite pillande med skruvmejsel så ploppade det till i luckan och bagaget var åtkomligt. thumbs up

Bagaget med alla mattor urivna:


Däruti fanns ett larm.. dock inte inkopplat.


Stolar hamnade på garagegolvet.


och bilgolvet blev rent från stolar och mattor. Både passagerarsida.


och förarsida.


Men vad har hänt med kardantunneln? Är detta orginal, bilen verkar inte krockad i övrigt, har plåten bara spruckit vid bockningen?


Baksätet fick behålla armstödet för det sitter med en skruv som jag inte kom åt med spärrskaftet och alla blocknycklar i garaget var 20mm och uppåt.


Dålig bild på söndeskruvad skruv till tändningslås, mitt nästa mål i biltjuvskarriären är att lista ut hur ett sånt här fungerar.


Vad tusan är detta? Gaswire i reserv? Choke?


Någon som kan tyska?


Scheisse vet jag redan vad det betyder? Skitvädringsreglage?


Sen fick bilen stå med dörrar öppna för att vädra ut fukt.


Det var allt från förra helgen, bilderna togs iofs idag.
Får se när jag kan bjuda på nästa serie, just nu i början har det varit lätt att bjuda på stora förändringar men det blir ju knepigare ju längre ner i detaljerna man kommer.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Olin
ljungby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 38



Reservgaswiren är farthållaren! Lyxigt=)

Nebel= dimma=dimmljus

_________________
Fredrik olin
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Fyller på...

Heiss Scheibe = Elupvärmd bakruta

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Tyckte jag kände igen bilen
Skoj att projektet med den har börjat. E24 är underbara bilar. Ang turbo så kolla pure-pf.com där finns det ofta prisvärda turbokitt. Toppackningen går ganska snabbt på m30 om man överladdar så en mls packning eller oringa är det som gäller samt ARo bultar så det håller ihop. Tyckte mig se ett kitt nu med BMW 745 (E23) grenrör på ppf för småpengar. Detta ska passa Michael Bolt-on. Dock är det inte ultimat men det är bättre än eltejp. Hur ska du lösa det med diffinfästningen? Gamla E24or har vad jag vet en annan infästning än de efter 1983 då fö faceliften och nya motorerna med motronic kom. Bästa vora när allt ändå är borta att kasta på ett diffhus från en BMW M5 E34. I bra skick håller de för mycket samt det sitter en lamelldiff i den med.

Lycka till! och håll oss uppdaterade.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Eric Josefsson skrev:

Men vad har hänt med kardantunneln? Är detta orginal, bilen verkar inte krockad i övrigt, har plåten bara spruckit vid bockningen?




Det är en typ av asfaltsmatta som värmts och vikts över kardantunneln, ta bort den och spara vikt.

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
robber skrev:
Gamla E24or har vad jag vet en annan infästning än de efter 1983 då fö faceliften och nya motorerna med motronic kom. Bästa vora när allt ändå är borta att kasta på ett diffhus från en BMW M5 E34. I bra skick håller de för mycket samt det sitter en lamelldiff i den med.


Det där är ju lite spännande, jag har en 635 som jag antar (eftersom jag ännu inte är riktigt hemma på bmw-fikonspråk) är ett E12? Chassi? (ventilerade bromsar bak bl.a) Men motorn är en motronic*.

*)Det har ju framgått av tidigare ägare att även om motorn byttes ut så behölls motronic från orginal.

Hur diffklumpsfrågan löses vet jag inte, vill nog välta omkull bilen och titta lite rejält först. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635 CSI -82, Pallbocksräsern II
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (28179 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande