Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 635 CSI -82, Pallbocksräsern II | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (28179 totalt) |
Nä, titta lite längre fram runt elkablarna. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
Nu ser jag vad du menar, ser illa ut _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||||||
Kan ha blivit konverterat. Rätt 100 på att de har K-Jet eller motsvarande. Har du en bild på motorutr? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||
Vad det inte denna bil som förre ägaren pajjade kardanen på vid ett försök att bränna däck? Ser otäckt likt ut en skada av att kardanen gått av/krökts. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||
Duger dessa? Wärhner, japp, diffklumpen sprättes loss och kardanen gick av vid ett rivstartsförsök. Kardanen gick iofs av bak vid klumpen, men det kanske inte spelar någon roll? Den borde ju hållas på plats av växellådan så långt fram. Nåja, det svetsas ihop sen oavsett vad skadan berodde på. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
Motronic! Kjet har en helt annan luftbox/ "sprut" _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||||
och det är ju lite förvirrande, varför har jag en E12? med motronic? Det ska ju inte ha funnits. Fast det spelar väl ingen större roll egentligen? Vad är fördelen med E28-varianten? (Inte för att jag byter bil för det men det är alltid kul att veta lite om bilarna. (Jag har googlat lite men inte hittat några riktigt konkreta svar.) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
Här är några siter som är bra att ha om man skruvar bmw
bmwfans.info nere ibland www.realoem.com www.autopower.nu _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Inga mekaniska framsteg sedan senast, men nu när jag orkat skriva chassinr och sökt så vet jag att bilen är iaf en 81:a (tillverkad i maj) enligt "realoem.com".
Jag har hittat kärran på autopower. http://www.autopower.se/forum/topic.
Är lådan också bytt en gång i tiden? Det här är nog det mest spännande objekt jag har ägt, som ett kinderägg ungefär, brun utanpå och full av överaskningar. Målet för helgen är ett ganska stort steg, jag vill ha provstartat bilen. Har köpt en större skruvmejsel som "kanske" kan hjälpa mig med tändningslåset, annars borrar jag bort den också. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
Kul att se att det går framåt för dig, jag är också en av de tidigare ägarna till bilen. Det var jag som gjorde tråden på autopower och så böt jag bakbromsarna, handskfacket bröt jag upp också då det inte fanns någon möjlighet att öppna det.
Det blir garanterat till att följa denna tråden. _________________ Stefan Eklund Kör V40T4 -01 samt skoda pickis. |
||||||||||
Update från gårdagens session i garaget:
Success, tändnigslåset är nu uppborrat så det går vrida. Dvs no more rattlås (som vi alla vet hur fel det är att ha på en rejsbil) Måste passa på att berömma BMW för deras stabila låssystem, låset var "omöjligt" att knäcka med skruvmejsel (modell stor bits som sätts på spärrskaft) Mängder med borrning och knacka loss flisor löste dock biffen. Har dock inte provstartat än, vridningen har inte precis distinkta lägen efter min behandling. Men jag har hittat ett läge som låter "klick" antar att det är startmotorn som ska veva vid "klick" så jag vill vara säker på att jag även kan komma tillbaka från "klick"-läget om den skulle braka till liv. Batteriet är dock bortkopplat nu då jag lyckats få igång dimljuset bak men det vägrar stängas av oavsett hur jag viftar med dimljusreglaget. Dessutom kämpar jag samtidigt med att försöka få bort låset, det var lättare sagt än gjort, den pryl som håller låset på undersidan är borta, rattlåset är inte i längre, kablarna håller inte emot, men ändå går låscylindern inte rubba mer än några mm. Grrr. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
Lite nya bilder från kvällens entimmesmek.
En tuta (av 3 monterade) som ligger i fläkten? Antar att denna fläkt inte används eftersom det sitter en på motorsidan också. Men om den fungerar så är det intressant möjlighet för framtiden iaf. Gissar att det är en slang till oljekylaren, oljekylaren har dock slangar så om detta är en gammal synd eller vad det kan vara är för mig okänt. Det hänger lite bråte under bilen också. Här är plåten batteriet stog på. Bilen är som grand final dessutom provstartad.. se den dåliga filmen här: http://www.youtube.com/watch?v=89IMR _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
Åter i garaget, förra gången blev inte mycket gjort, jag hissade upp bilen bak, skruvade bort hjul osv. upptäckte att bilen hade rullat fram den cm som krävdes för att garageporten inte skulle gå stänga, ner med bilen igen för att då kunna stänga porten, men bilen gick inte rulla?
Idag så med hjälp av ett rejält spett så lyckades jag flytta bilen med en smäll när bromsarna lossnade. Tanken var att göra ett komp-test men batteriet var dött så jag får göra ett nytt försök när det är laddat. Sen roade jag mig med att slita lite i karrosen, jag hittade ett utrikesmynt och rost.. suprise. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
Vad är det som låter (förutom motorljudet..) ? - det rasslar ju ganska ordentligt. Är det tutan som sitter i fläkten kanske? (önskar dig all lycka till med projektet, är INTE avis!! ) _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||||
Grattis till ett trevligt inköp! En av BMWs vackraste vagnar, och den i särklass snyggaste färgen (tycker jag både när jag ägde en och nu av nostalgiska skäl) om du planerar med begränsad budget så föreslår jag att du satsar på väghållning och lättning i första hand (lättning är alltid billigaste trimmningen) och sedan lättare brukstrimm typ kamaxel och sprut. Detta räcker långt.
_________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||||||||||
Det rytmiska rasslet har jag en teori om att det är den avkörda kardanaxeln som skaver bak vid diffklumpen. (även om inte växel är i så brukar det ju snurra ändå i obelastat läge) Ljudet kom bakifrån iallfall. (Tack, det behövs, det är ändåintressant att jag "bytte" en race-ready-bil med en ändå relativt liten rostskada mot det här. ) Commodore, lättat blir det, väghållning har jag spanat efter, utbudet verkar kasst, men det kan säkert lösa sig. Jag har räknat lite på trim också, men jag verkar glömma prioriteringen varje gång att bilen är lååångt ifrån körbar och att jag borde göra bättre saker än att räkna på gren/insugsrör. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
Miniupdate, kontaktstycket till tändningslåset lossnade idag så nu kunde jag enkelt vrida om med en skruvmejsel, detta är som upplagt för att köra ett komptest:
Resultatet är ändå ganska okej: 12-11,7-13,2-13,1-11,9-12,5 (decimalerna är uppskattade med ögonmått) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
Öh. hörru! Försöker du insinuera att jag ska få något gjort?
Faktiskt så har jag kommit in i garaget, förrförra helgen tog jag en halvmesyr till städning där inne. En till sådan så blir det nog t.om. möjligt att arbeta i garaget. Sen ska vi bara få lite varmgrader där inne också så efter det har jag slut på ursäkter så då får jag väl hugga mig i benet med en yxa eller något. Sen har det inte hänt mycket från de gamla bilderna, en del av asfaltsmattorna är borta och jag har skruvat bort lite elände från motorn och så har jag börjat förvara skräp i bagageluckan. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 635 CSI -82, Pallbocksräsern II | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (28179 totalt) |