Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635 CSI -82, Pallbocksräsern II
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (28179 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Jeppe skrev:
Eric Josefsson skrev:

Men vad har hänt med kardantunneln? Är detta orginal, bilen verkar inte krockad i övrigt, har plåten bara spruckit vid bockningen?
[img]kardan[/img]



Det är en typ av asfaltsmatta som värmts och vikts över kardantunneln, ta bort den och spara vikt.


Nä, titta lite längre fram runt elkablarna.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Eric Josefsson skrev:
Jeppe skrev:
Eric Josefsson skrev:

Men vad har hänt med kardantunneln? Är detta orginal, bilen verkar inte krockad i övrigt, har plåten bara spruckit vid bockningen?
[img]kardan[/img]



Det är en typ av asfaltsmatta som värmts och vikts över kardantunneln, ta bort den och spara vikt.


Nä, titta lite längre fram runt elkablarna.


Nu ser jag vad du menar, ser illa ut

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Eric Josefsson skrev:
robber skrev:
Gamla E24or har vad jag vet en annan infästning än de efter 1983 då fö faceliften och nya motorerna med motronic kom. Bästa vora när allt ändå är borta att kasta på ett diffhus från en BMW M5 E34. I bra skick håller de för mycket samt det sitter en lamelldiff i den med.


Det där är ju lite spännande, jag har en 635 som jag antar (eftersom jag ännu inte är riktigt hemma på bmw-fikonspråk) är ett E12? Chassi? (ventilerade bromsar bak bl.a) Men motorn är en motronic*.

*)Det har ju framgått av tidigare ägare att även om motorn byttes ut så behölls motronic från orginal.

Hur diffklumpsfrågan löses vet jag inte, vill nog välta omkull bilen och titta lite rejält först. thumbs up


Kan ha blivit konverterat. Rätt 100 på att de har K-Jet eller motsvarande. Har du en bild på motorutr?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Jeppe skrev:
Eric Josefsson skrev:
Jeppe skrev:
Eric Josefsson skrev:

Men vad har hänt med kardantunneln? Är detta orginal, bilen verkar inte krockad i övrigt, har plåten bara spruckit vid bockningen?
[img]kardan[/img]



Det är en typ av asfaltsmatta som värmts och vikts över kardantunneln, ta bort den och spara vikt.


Nä, titta lite längre fram runt elkablarna.


Nu ser jag vad du menar, ser illa ut


Vad det inte denna bil som förre ägaren pajjade kardanen på vid ett försök att bränna däck? Ser otäckt likt ut en skada av att kardanen gått av/krökts.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
robber skrev:
Eric Josefsson skrev:
robber skrev:
Gamla E24or har vad jag vet en annan infästning än de efter 1983 då fö faceliften och nya motorerna med motronic kom. Bästa vora när allt ändå är borta att kasta på ett diffhus från en BMW M5 E34. I bra skick håller de för mycket samt det sitter en lamelldiff i den med.


Det där är ju lite spännande, jag har en 635 som jag antar (eftersom jag ännu inte är riktigt hemma på bmw-fikonspråk) är ett E12? Chassi? (ventilerade bromsar bak bl.a) Men motorn är en motronic*.

*)Det har ju framgått av tidigare ägare att även om motorn byttes ut så behölls motronic från orginal.

Hur diffklumpsfrågan löses vet jag inte, vill nog välta omkull bilen och titta lite rejält först. thumbs up


Kan ha blivit konverterat. Rätt 100 på att de har K-Jet eller motsvarande. Har du en bild på motorutr?

Duger dessa?



Wärhner, japp, diffklumpen sprättes loss och kardanen gick av vid ett rivstartsförsök.
Kardanen gick iofs av bak vid klumpen, men det kanske inte spelar någon roll? Den borde ju hållas på plats av växellådan så långt fram.


Nåja, det svetsas ihop sen oavsett vad skadan berodde på.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Eric Josefsson skrev:
robber skrev:
Eric Josefsson skrev:
robber skrev:
Gamla E24or har vad jag vet en annan infästning än de efter 1983 då fö faceliften och nya motorerna med motronic kom. Bästa vora när allt ändå är borta att kasta på ett diffhus från en BMW M5 E34. I bra skick håller de för mycket samt det sitter en lamelldiff i den med.


Det där är ju lite spännande, jag har en 635 som jag antar (eftersom jag ännu inte är riktigt hemma på bmw-fikonspråk) är ett E12? Chassi? (ventilerade bromsar bak bl.a) Men motorn är en motronic*.

*)Det har ju framgått av tidigare ägare att även om motorn byttes ut så behölls motronic från orginal.

Hur diffklumpsfrågan löses vet jag inte, vill nog välta omkull bilen och titta lite rejält först. thumbs up


Kan ha blivit konverterat. Rätt 100 på att de har K-Jet eller motsvarande. Har du en bild på motorutr?

Duger dessa?

Wärhner, japp, diffklumpen sprättes loss och kardanen gick av vid ett rivstartsförsök.
Kardanen gick iofs av bak vid klumpen, men det kanske inte spelar någon roll? Den borde ju hållas på plats av växellådan så långt fram.


Nåja, det svetsas ihop sen oavsett vad skadan berodde på.


Motronic!

Kjet har en helt annan luftbox/ "sprut"

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
robber skrev:
Eric Josefsson skrev:
robber skrev:
Eric Josefsson skrev:
robber skrev:
Gamla E24or har vad jag vet en annan infästning än de efter 1983 då fö faceliften och nya motorerna med motronic kom. Bästa vora när allt ändå är borta att kasta på ett diffhus från en BMW M5 E34. I bra skick håller de för mycket samt det sitter en lamelldiff i den med.


Det där är ju lite spännande, jag har en 635 som jag antar (eftersom jag ännu inte är riktigt hemma på bmw-fikonspråk) är ett E12? Chassi? (ventilerade bromsar bak bl.a) Men motorn är en motronic*.

*)Det har ju framgått av tidigare ägare att även om motorn byttes ut så behölls motronic från orginal.

Hur diffklumpsfrågan löses vet jag inte, vill nog välta omkull bilen och titta lite rejält först. thumbs up


Kan ha blivit konverterat. Rätt 100 på att de har K-Jet eller motsvarande. Har du en bild på motorutr?

Duger dessa?

Wärhner, japp, diffklumpen sprättes loss och kardanen gick av vid ett rivstartsförsök.
Kardanen gick iofs av bak vid klumpen, men det kanske inte spelar någon roll? Den borde ju hållas på plats av växellådan så långt fram.

Nåja, det svetsas ihop sen oavsett vad skadan berodde på.


Motronic!

Kjet har en helt annan luftbox/ "sprut"


och det är ju lite förvirrande, varför har jag en E12? med motronic? Det ska ju inte ha funnits.
Fast det spelar väl ingen större roll egentligen? Vad är fördelen med E28-varianten? (Inte för att jag byter bil för det men det är alltid kul att veta lite om bilarna.
(Jag har googlat lite men inte hittat några riktigt konkreta svar.)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Här är några siter som är bra att ha om man skruvar bmw

bmwfans.info nere ibland
www.realoem.com
www.autopower.nu

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5519



Ang kardantunneln: Kan det vara något som gjorts i samband med att den konverterats från automat till manuell?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Inga mekaniska framsteg sedan senast, men nu när jag orkat skriva chassinr och sökt så vet jag att bilen är iaf en 81:a (tillverkad i maj) enligt "realoem.com".

Jag har hittat kärran på autopower.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=140950&sida=1


M635 forever på autopower skrev:
oj oj oj är det den 635:an jag tror att det är,har du lite att bita i om den skall renoveras!




dstr skrev:
Ang kardantunneln: Kan det vara något som gjorts i samband med att den konverterats från automat till manuell?

Är lådan också bytt en gång i tiden? Det här är nog det mest spännande objekt jag har ägt, som ett kinderägg ungefär, brun utanpå och full av överaskningar. thumbs up

Målet för helgen är ett ganska stort steg, jag vill ha provstartat bilen. Har köpt en större skruvmejsel som "kanske" kan hjälpa mig med tändningslåset, annars borrar jag bort den också.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
soul
Avesta
Här sen Feb 2005
Inlägg: 104



Kul att se att det går framåt för dig, jag är också en av de tidigare ägarna till bilen. Det var jag som gjorde tråden på autopower och så böt jag bakbromsarna, handskfacket bröt jag upp också då det inte fanns någon möjlighet att öppna det.

Det blir garanterat till att följa denna tråden.

_________________
Stefan Eklund

Kör V40T4 -01 samt skoda pickis.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Update från gårdagens session i garaget:
Success, tändnigslåset är nu uppborrat så det går vrida. Dvs no more rattlås (som vi alla vet hur fel det är att ha på en rejsbil)
Måste passa på att berömma BMW för deras stabila låssystem, låset var "omöjligt" att knäcka med skruvmejsel (modell stor bits som sätts på spärrskaft) Mängder med borrning och knacka loss flisor löste dock biffen.

Har dock inte provstartat än, vridningen har inte precis distinkta lägen efter min behandling. Men jag har hittat ett läge som låter "klick" antar att det är startmotorn som ska veva vid "klick" så jag vill vara säker på att jag även kan komma tillbaka från "klick"-läget om den skulle braka till liv.
Batteriet är dock bortkopplat nu då jag lyckats få igång dimljuset bak men det vägrar stängas av oavsett hur jag viftar med dimljusreglaget.

Dessutom kämpar jag samtidigt med att försöka få bort låset, det var lättare sagt än gjort, den pryl som håller låset på undersidan är borta, rattlåset är inte i längre, kablarna håller inte emot, men ändå går låscylindern inte rubba mer än några mm.
Grrr.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Lite nya bilder från kvällens entimmesmek.



En tuta (av 3 monterade) som ligger i fläkten? Antar att denna fläkt inte används eftersom det sitter en på motorsidan också. Men om den fungerar så är det intressant möjlighet för framtiden iaf.


Gissar att det är en slang till oljekylaren, oljekylaren har dock slangar så om detta är en gammal synd eller vad det kan vara är för mig okänt.


Det hänger lite bråte under bilen också.


Här är plåten batteriet stog på.

Bilen är som grand final dessutom provstartad.. se den dåliga filmen här:
http://www.youtube.com/watch?v=89IMRXkUFtY&feature=channel_page

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Åter i garaget, förra gången blev inte mycket gjort, jag hissade upp bilen bak, skruvade bort hjul osv. upptäckte att bilen hade rullat fram den cm som krävdes för att garageporten inte skulle gå stänga, ner med bilen igen för att då kunna stänga porten, men bilen gick inte rulla?

Idag så med hjälp av ett rejält spett så lyckades jag flytta bilen med en smäll när bromsarna lossnade.
Tanken var att göra ett komp-test men batteriet var dött så jag får göra ett nytt försök när det är laddat.
Sen roade jag mig med att slita lite i karrosen, jag hittade ett utrikesmynt och rost.. suprise.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Eric Josefsson skrev:

Bilen är som grand final dessutom provstartad.. se den dåliga filmen här:
http://www.youtube.com/watch?v=89IMRXkUFtY&feature=channel_page


Vad är det som låter (förutom motorljudet..) ? - det rasslar ju ganska ordentligt. Är det tutan som sitter i fläkten kanske?

(önskar dig all lycka till med projektet, är INTE avis!! )

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Grattis till ett trevligt inköp! En av BMWs vackraste vagnar, och den i särklass snyggaste färgen (tycker jag både när jag ägde en och nu av nostalgiska skäl) om du planerar med begränsad budget så föreslår jag att du satsar på väghållning och lättning i första hand (lättning är alltid billigaste trimmningen) och sedan lättare brukstrimm typ kamaxel och sprut. Detta räcker långt.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
ninja skrev:
Eric Josefsson skrev:

Bilen är som grand final dessutom provstartad.. se den dåliga filmen här:
http://www.youtube.com/watch?v=89IMRXkUFtY&feature=channel_page


Vad är det som låter (förutom motorljudet..) ? - det rasslar ju ganska ordentligt. Är det tutan som sitter i fläkten kanske?

(önskar dig all lycka till med projektet, är INTE avis!! )


Det rytmiska rasslet har jag en teori om att det är den avkörda kardanaxeln som skaver bak vid diffklumpen. (även om inte växel är i så brukar det ju snurra ändå i obelastat läge) Ljudet kom bakifrån iallfall.

(Tack, det behövs, det är ändåintressant att jag "bytte" en race-ready-bil med en ändå relativt liten rostskada mot det här. )

Commodore, lättat blir det, väghållning har jag spanat efter, utbudet verkar kasst, men det kan säkert lösa sig. Jag har räknat lite på trim också, men jag verkar glömma prioriteringen varje gång att bilen är lååångt ifrån körbar och att jag borde göra bättre saker än att räkna på gren/insugsrör.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Miniupdate, kontaktstycket till tändningslåset lossnade idag så nu kunde jag enkelt vrida om med en skruvmejsel, detta är som upplagt för att köra ett komptest:

Resultatet är ändå ganska okej:
12-11,7-13,2-13,1-11,9-12,5
(decimalerna är uppskattade med ögonmått)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Bump!

Har du fått upp garagedörren ännu eller ligger där fortfarande snö framför?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Öh. hörru! Försöker du insinuera att jag ska få något gjort?

Faktiskt så har jag kommit in i garaget, förrförra helgen tog jag en halvmesyr till städning där inne.
En till sådan så blir det nog t.om. möjligt att arbeta i garaget. Sen ska vi bara få lite varmgrader där inne också så efter det har jag slut på ursäkter så då får jag väl hugga mig i benet med en yxa eller något.

Sen har det inte hänt mycket från de gamla bilderna, en del av asfaltsmattorna är borta och jag har skruvat bort lite elände från motorn och så har jag börjat förvara skräp i bagageluckan.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Ska vi satsa på att få ut våra vagnar till 2012?
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635 CSI -82, Pallbocksräsern II
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (28179 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande