Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bumspteer och ackerman funderingar
3775 besök totalt
thulle
Dalarna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Hej

Jag har försökt läsa på så gott jag kunnat på nätet samt i SFRo's bygghandbok
men jag blir inte riktigt klok på samspelet för att slippa bumpsteer samt att få ackerman på bästa sätt.
för att slippa bumspsteer så ska skall det vara enligt denna bild:


och för att få rätt ackermann ska styrarmen ligga efter linjen i nedre bilden, för mig är det aktuellt med styrarmen framför spindel, det vill säga styrlederna utanför kulbultarna


Nu till mina funderingar,
ska jag ha styrarmarna enligt bild 2 kan jag ju inte ha styrstagen enligt bild 1 då de måste gå längre ut eftersom yttre styrlederna ligger utanför kulbultarna.
Ska jag då ha längre styrarmar så att inre leden ligger i rätt linje, eller ska jag ha den längden bild 1 visar men att jag placerar inre leden lite längre ut ( bredare styrväxel ) eftersom den yttre blir längre ut?? ( detta känns mest rätt för mig )

och finns det nån lika bra tumregel med hur lång fram styrväxeln ska sitta, jag har läst att man vill ha styrstagen från styrväxeln lite lätt bakåtvinkalde om man har styrväxeln framför framvagnsbalken, men inte hittat något mer exakt.

Tacksam för alla synpunkter!

//Mattias

_________________
Mattias Backlund
Citera
thulle
Dalarna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Jag fyller på med lite paintshoppade bilder på de 2 alternativen jag funedrade över

i den första så är inre styrleden i linje som den ska medans den yttre är i en något överdriven ackerman


och i den andra så behåller styrarmen sin längd och är utflyttad både i inre samt yttre fästpunkt ( detta är den som jag tycker känns bäst)


Samsagt, bekräfa eller fördöm gärna mina gissningar, är jag ute och cyklar eller är detta helt rätt

_________________
Mattias Backlund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

De gröna punkterna kommer inte funka, ackerman går åt hel håll.

De röda känns mer rätt, men om jag inte är ute och cyklar ger det röda paralellstyring.
Y-B bör förflyttas inåt, men behåll längden mellan Y-B.

Det viktigaste är höjden, kan man ha yttre styrleden justerbar i höjd led 'kan man få i prinsip noll guppstyrning.

OT
Jag har ca 1,5mm skilnad mellan höjden på styrarmen till cc yttre styrled höger kontra vänster sida.
Har snudd på ingen mätbar guppstyring på +-50mm hjul rörelse.
Tumme pekfinger ca ca +-0,5mm är mycket vad gäller höjden på yttre kulled eller innre strystagsledens höjd.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 57



Fuling , jag tror du läste thulles första inlägg lite för snabbt.
Han skrev "och för att få rätt ackermann ska styrarmen ligga efter linjen i nedre bilden,för mig är det aktuellt med styrarmen framför spindel, det vill säga styrlederna utanför kulbultarna".

_________________
Björn Carlson

Z3M Coupe -98
Citera
thulle
Dalarna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 16


Trådstartare
Precis, jag var lite otydlig, styrväxeln ska placeras framför framvagnsbalken och styrarmarna behöver peka framåt, och då även utåt.

Men då är det som jag misstänkte att längden mellan Y-B ska vara samma och flyttas enligt de gröna punkterna.

Angående min fundering på om styrstagen ska gå rakt ut ifrån styrväxeln eller snett bakåt eller framåt,
Vad är att rekomendera?

Min kuggstång kommer en bit fram så om det funkar så vill nog styrstagen gärna peka lite bakåt, är detta katastof?

Tack för era synpunkter så långt!
//Mattias

_________________
Mattias Backlund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ok, kuggstång framför framaxen då ser det ljusare ut.
För guppstryringen gör det inget vinken på styrstagen inget, sätt uppifrån.
Ackerman påverkas därimot, hur mycket är en bra fråga.

Med kuggstången bakom framaxen ger styrstag luta inåt mot framaxen parallelstyring
Luta från framaxen ger mer sväng på innerhjulet.

hur det blir med kuggstången framför fram axen är jag inte säker på.
En VILD gissing trärt om från kuggstång bakom fram axen.
OBS en gissing av mig.
Min model fixar bara kuggstång bakom.



NallePuh, japp jag läste nog fel. För mycket text för min hjärna skall tolka allt rätt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



thulle skrev:

Angående min fundering på om styrstagen ska gå rakt ut ifrån styrväxeln eller snett bakåt eller framåt,
Vad är att rekomendera?

Min kuggstång kommer en bit fram så om det funkar så vill nog styrstagen gärna peka lite bakåt, är detta katastof?

//Mattias


Kuggstångens längsledes placering påverkar Ackermann. Alltså är Ackermann en produkt av BÅDE vinkeln på styrarmen från spindeln OCH kuggstångens längsledes possition. Om kuggstång och styrstag är i rät linje så gäller styrarmens skärningslinje mitt i bakaxelcentrum för 100% Ackermann, vilket är enklast att åstadkomma.
En annan fråga är hur mycket Ackermann man vill ha.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Bumspteer och ackerman funderingar
3775 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande