Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Abstinens - Behöver åka bana i USA
3307 besök totalt
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Är det någon som har bra förslag på vad man ska göra om man vill åka bana i USA (Florida)? Jag hade tänkt leta upp en go cart klubb och skaffa mig en kart. Det känns lite avlägset att köpa en racebil här när det står en semi-sådan hemma. Men Rent-a-Race-car-liknande eller just en cart hade varit något.

(Jag är landsförvisad två år igen och kommer ytterst sparsamt kunna åka med BMW'n hemma i Sverige.)

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Tjena Peo, hoppas allt är väl med dig?!

Kanske läge att gå på de stora banorna först och fråga sig vidare därifrån?

http://www.sebringraceway.com/
http://www.daytonainternationalspeedway.com/
http://racepbir.com/
I Palm Beach har de visst i alla fall karting:
http://racepbir.com/karting/karting-arrive-drive.html

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Facebookar du?

Har en gammal vän som kör M3 E36 på Bana i USA, jag kopplar gärna ihop er så kan du säkert få vettig info av han. Förvisso utgår han ifrån Östkusten men han verkar köra en hel del så jag gissar att han sitter på matnyttig info.

Stackars dig som skall spendera 2 år i Florida, detta hemska ställe med så dåligt väder och otrevligt folk över allt..

Hojta bara till så kan jag "ta hand om" Bettan medan du är borta. Du vet väl att bilar inte mår bra av att stå stilla för länge

EDIT: skall vara västkusten INTE östkusten..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



johan sjöström skrev:

Stackars dig som skall spendera 2 år i Florida, detta hemska ställe med så dåligt väder och otrevligt folk över allt..




Ja fy....stackare... ........

Jag tycker du ska åka till Dytona.....och köra Nascar...!!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Perfekt, Christian - den länken är precis vad jag sökte till Kartingen i Palm Beach. Nu är det två timmars körning söderöver men jag kan säkert scanna av motsvarande med hjälp av dem. Och annars får jag släppa av familjen i shoppingdistriktet där medan jag kör av mig lite.

Johan - Koppla gärna i ihop mig med din kompis som kör M3an. Det skulle vara roligt att få maila lite med honom och höra hur man gör här.

Håkan - You bet att jag ska testa Nascar i Daytona. Förra gången jag bodde här så blev det aldrig Daytona men väl en Indy car på Vegas race track. Jag skrev en not om upplevelsen i min biltråd men i korta ordalag så var den inte odelat positiv. Med aerodynamik för 3.5 G och velodromkurvor så var det ganska långt ifrån den bilupplevelse som jag var van vid. Så jag körde som en håsa bakom min route-ledare. På varv 4 kom en kvinna, som mycket väl skulle kunnat vara min mor, och blåste om. Min undermedvetna bild om att jag egentligen är en oupptäckt formel 1 vinnare har aldrig varit sig lik sedan dess. Men Daytona ska det bli! och jag lovar att skriva om det också.

Skicka mer länkar, om det finns!

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Hoppas allt går bra där borta Kommer du över till ringen något?

I övrigt är de duktiga på MMA i USA, varför inte prova på en ny hobby

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Gaute - om du och/eller Christian ska ner till Ringen någongång mellan 18 juni och 20 augusti så ser jag till att hänga på också. I annat fall försöker jag haka på några andra rejsianer. Det finns ju rätt många att plocka erfarenhet av.

Ledsen för en tilltagande sinnesslöhet - men vad står MMA för?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



PeOR skrev:
Gaute - om du och/eller Christian ska ner till Ringen någongång mellan 18 juni och 20 augusti så ser jag till att hänga på också. I annat fall försöker jag haka på några andra rejsianer. Det finns ju rätt många att plocka erfarenhet av.

Ledsen för en tilltagande sinnesslöhet - men vad står MMA för?

Peo.


Mixed Martial Arts. boxning, brottning, sparkar och armbågar. Det är nog en riktigt bra adrenalinkick det med så jag tycker absolut du ska prova!

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Jag bodde 2 år i North Carolina och körde på VIR (en helt otrolig bana som dessutom är längsta "riktiga" banan i USA) och på CMP, mest med Mazda Drivers Assosiation (rekommenderas starkt! Du behöver inte ha en Mazda) och med Porsche Club of America (lite snobbiga tyvärr). Tyvärr känner jag inte till någon bra bana i Florida, men om du kollar in deras hemsidor hittar du garanterat något evenemang.

Jänkarna kör helst "Drivers Education", dvs du kör med en instruktör i bilen tills de anser att du har tillräckligt många evenemang och skills för att köra själv. De är riiiktigts säkerhetskåta och rent anala med safety inspection av bilarna, handsignaler för omkörning, lucka mellan bilarna och liknande. Kan vara frustrerande ibland, särskilt när man själv helt klart är Senna återfödd.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



NÄmen! Ännu en landsförvisad Floridian

Jag flyttade nyss till West Palm Beach senast förra veckan, och har öppnat upp en egen Speedshop i Pompano Beach

Jag har ett par vänner här som håller på för fullt med SCCA, NASA och autocrossing. Min egna racebil (Vette Z06) är på väg över från Sverige om ett par månader så jag har har bara min 04:a Tahoe att lunka omkring med. Men det finns flertalet event som du kan hyra in dig på om du inte vill köra go-kart (dom med växlar) på PBIR.

www.hookedondriving.com har jag kört med och är helt klart bland det bästa jag gjort! Sist så hade dom bilar att hyra ut, vet dock inte om det var tillfälligt eller inte.

Har du vägarna förbi West Palm Beach så är du välkommen att höra av dig, vi borde ha öppnat butiken 1:a april så kom ner på en kopp kaffe och titta på lite roliga bilar.

Det här är vårat senaste "joint projekt" ihop med en annan Speed shop

http://www.youtube.com/watch?v=q4WcOIHrHeA

Höj volymen

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Det finns en bana i Florida: http://www.youtube.com/watch?v=DoyDLUzAAOY

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Guldlänkar! Tack allihop. Ska detaljstudera.

Tror att det blir en tur söderut vid tillfälle. Det borde finnas något att få lyssna på. Den Ford GT verkar vara ultrabrutal.

I mina svaga stunder funderar jag på om man skulle leta upp något färdigpreppat slagskepp. Jag behöver förstå om t.ex. HookedonDriving tillåter rena rejsjärn eller om det ska vara inregistrerade bilar. Sedan är ju klart frågan - ska man skaffa en bil till eller försöka hålla sig till kartar el dyl... Mmm. Dagens I-landsproblem.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Två år i USA, är inte det lika med att du får ta hem bil som flyttgods? Är ju riktigt bra upplägg att köpa något riktigt roligt där borta nu eftersom priserna är riktigt trevliga.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Tack Niklas!!

Filip - Jag tror att jag ska försöka hålla fast vid devisen - rejsa inte något som du inte har råd att krascha. Men jag litar inte helt på mig själv, så kanske du kommer få rätt.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



PeOR skrev:
Tack Niklas!!

Filip - Jag tror att jag ska försöka hålla fast vid devisen - rejsa inte något som du inte har råd att krascha. Men jag litar inte helt på mig själv, så kanske du kommer få rätt.

Peo.


Jo, men det är ju mindre pengar att kvadda där borta Hoppas du får betalt i dollar, eller just nu iaf

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Nån som vet om man vågar åka på banträffar i Mexico? Ska åka dit i höst och stanna ett tag...
Vet inte alls hur de kör där. Vet att Nascar och liknande är poppis. Norra Mexico, Torreon är det förresten.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



Roger Gustafsson skrev:
Nån som vet om man vågar åka på banträffar i Mexico? Ska åka dit i höst och stanna ett tag...
Vet inte alls hur de kör där. Vet att Nascar och liknande är poppis. Norra Mexico, Torreon är det förresten.



Inget banmöte - men Carrera Panamericana skulle jag besökt i Rogers skor.

Peo: När jag bodde i US, mid 90s, så kördes det konbana på shoppingmalls-parkeringen på helgerna - liknande den konbanekörning som vi har i Sverige med reggade bilar med bur, chassiekits etc.

Kolla med den lokala speedshopen/sportscarcluben - ofta bra sätt att nätverka.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



Roger Gustafsson skrev:
Nån som vet om man vågar åka på banträffar i Mexico? Ska åka dit i höst och stanna ett tag...
Vet inte alls hur de kör där. Vet att Nascar och liknande är poppis. Norra Mexico, Torreon är det förresten.


Jag har kört på en bana i Mexico en gång, det var när jag var med och tävlade i La Carrera Pan Americana rallyt för ett par år sen. Uppe i en liten stad som heter Zacatecas så ligger det en gammal racerbana som är typ 2-2.5km lång. Men det var den sämsta banan jag varit med om nånsin! Potthålen var större än en bubbla
thumbs down

Så den optimala "linjen" skilje dig väsentligt från om banan hade varit hel

Hursomhelst så frågade jag runt lite om andra banor och så och fick det svaret jag väntade mig, oorganiserat, farligt, blandade förarkunskaper och inget att rekommendera. Det var det jag hörde iallafall!

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



CobraErik skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Nån som vet om man vågar åka på banträffar i Mexico? Ska åka dit i höst och stanna ett tag...
Vet inte alls hur de kör där. Vet att Nascar och liknande är poppis. Norra Mexico, Torreon är det förresten.


Jag har kört på en bana i Mexico en gång, det var när jag var med och tävlade i La Carrera Pan Americana rallyt för ett par år sen. Uppe i en liten stad som heter Zacatecas så ligger det en gammal racerbana som är typ 2-2.5km lång. Men det var den sämsta banan jag varit med om nånsin! Potthålen var större än en bubbla
thumbs down

Så den optimala "linjen" skilje dig väsentligt från om banan hade varit hel

Hursomhelst så frågade jag runt lite om andra banor och så och fick det svaret jag väntade mig, oorganiserat, farligt, blandade förarkunskaper och inget att rekommendera. Det var det jag hörde iallafall!


Jag får väl kolla när jag kommer dit!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag följt länkar som ni postat och hittat en kille på www.speedquestkarting.com
Han hyr ut Rotax kartar och utrustning, alternativt tar hand om frakt, service etc på kartar som man äger själv. Kostnad $1000 - 2000 per helg beroende på vad som ska med i paketet.

Inte så billigt kanske men om man funderar på vad en racehelg med bil kostar så är inte det heller någon direkt stimulerande tanke.

Ska leta mer.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Allmänt banåkaforum
Abstinens - Behöver åka bana i USA
3307 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande