Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Gammelbilar och positiv camber?
3585 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Snälla, kan ingen förklara ett av livets mysterium, varför har gammelbilar massa positiv camber på framhjulen?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ett mysterium. Det ser rätt sjukt ut på t.ex. Bugattisar och gamla Auto-Unioner.
Har själv ställt mig samma fråga många gånger. Försökte förstå detta för några år sedan... Det jag kom fram till var att det helt enkelt var en fix för att göra bilen mer neutralstyrd när man åkte med fyrhjulsställ. Man offrade lite grepp fram, bilarna blev tydligen lite för "tail-happy" annars. Vad jag förstår så svarade dåtida däck mycket "bättre" på cambertrimning än moderna radialer.
Det kanske fanns någon annan "styrgeometrisk" anledning också.

_________________

Rice and shine
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Gamla traktorer då? Där var det väl definitivt inte för att "försämra" greppet fram?
Svara på det, den som kan!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Traktorerna. -Precis vad jag tänkte på! Det är därför jag antar att det finns någon annan anledning oxå.
I fallet Auto-Union monstren så vet jag säkert att jag läst någonstans att man trixade med positiv camber fram för att göra bilarna mindre giftiga.

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse skrev:
Gamla traktorer då? Där var det väl definitivt inte för att "försämra" greppet fram?
Svara på det, den som kan!
Brukar vara häftiga sidokrafter i kurvorna med traktorer Ja menar, innerhjulet har nog inte mindre vikt på sig än yttern i svängarna hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus Thomé skrev:
Nisse skrev:
Gamla traktorer då? Där var det väl definitivt inte för att "försämra" greppet fram?
Svara på det, den som kan!
Brukar vara häftiga sidokrafter i kurvorna med traktorer Ja menar, innerhjulet har nog inte mindre vikt på sig än yttern i svängarna hehe!


Du kan ha rätt Magnus... Men jag tänkte väl mer på att greppet bak är ju såpass mycket bättre än fram och därför borde man väl vilja ha så mycket grepp fram som möjligt för att överhuvudtaget kunna svänga i lervällingen på de västgötska åkrarna.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse skrev:
...mycket grepp fram som möjligt för att överhuvudtaget kunna svänga i lervällingen på de västgötska åkrarna.
Precis vad jag satt o tänkte på ochså faktiskt Dvs vilket hjul vill man ska gräva NER sig o vilket vill man ska se till att hålla traktorn från att gräva ner sig totalt.... typ

Men OJ vad det blev o-racigt nu! Hehe.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Låter som vi ska locka hit Steffe från Gotland, han borde veta det mesta om traktorer...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2462



Sörpan skrev:
Låter som vi ska locka hit Steffe från Gotland, han borde veta det mesta om traktorer...



_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
A Jan. 1992 article in Road & Track about Monsieur Bugatti written by Zora Arkus-Duntov (Two decades at GM engineering the Corvette) points out that in the 1920's the properties of the tire were unknown and only in 1922 was the concept of slip angle introduced (they were trying to understand shimmy) which eventually led to definitions of understeer and oversteer.

What follows is a quote from the article:

"But back to M Bugatti, the scientific designer. His cars looked right, handled right and won races not by sheer power but by superior handling. For example, let us analyze why he always strove to have pronounced positive camber, each front wheel tilting out at the top by 2-3 degrees at least.

As the car moves forward, this generates a force on each tire called camber thrust, though these forces cancel out side to side when the car travels straight. But in a curve the centrifugal force loads the outside tires more than those on the inside.

Now, remembering a Bugatti's 50/50 weight distribution, you might expect the front slip angle (a) and rear slip angle (b) to be equal. But this is not true. To overcome that camber thrust, slip angle (a) will be larger. And this means, by the careful characterization of the term, that M. Bugatti designed his cars to understeer. Said another way, in transition from straight to curvilinear path, the driver perceives a need for increased steering angle -- not any seesawing motion of the steering wheel."

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ungefär som jag trodde då, eeh.
Magnus, Var hittade du den där texten? Länk?

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Falk skrev:
Ungefär som jag trodde då, eeh.
Magnus, Var hittade du den där texten? Länk?

Hittade den i sammanhang med ett ev. kommande mod för GPL med banor o bilar från 30-talet.

http://forum.racesimcentral.com/showthread.php?s=&threadid=50975

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bilder o videos
Gammelbilar och positiv camber?
3585 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande