Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2293 besök totalt |
Dimensionera bussningar till framvagn.
Hej! Sitter och klurar på mina bärarmsinfästningar och passande bussningar (egentillverkning). Hade tänkt så här: Total radie på bussning, inkl yttre hylsa där bärarmen svetsas i: 16mm. Dra av 6mm för bult (M12) och 1mm för innerhylsa (för klent?). Ytterhylsan blir 3mm gods. Då återstår 6mm att svarva en nylon/purethan bussning. Är 6mm i klenaste laget? Vill INTE ha en stenstum bussning då jag vill bespara infästningen från dom värsta ristningarna från vägbanan. En bussning om 8mm kan vara möjlig att göra (då blir spel mellan fästets rygg och ytterhylsa 3mm) om det verkligen krisar. Någon som har erfarenhet av egentillverkning och dimensionering? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
För att kunna dimensionera bussningen behöver vi veta följande:
1. Hur stor kraft verkar på bussningen. 2. Hur stor rörelse önskar/tolererar vi. 3. Bussningsmaterialets sträckgräns. 4. Bussningsmaterialets elasticitetsmodul. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Hm, jag förstår hur du tänker. Men ändå inte riktigt varför informationen är kritiskt. T.ex så kan jag inte mer än uppskatta krafterna, vilket kan bli ungefär hur missvisande som helst. Dvs, lite väl farligt att enbart förlita sig på räkning.
Materialet är inte heller klart, men något plastmaterial är ganska givet då det går att fräsa ut bussningen därur. Låt säga att vikten på bilen inkl förare mm kanske landar på 1000kg, och att viktfördelningen är 50-50. När det kommer till själva rörelsen så vill jag inte ha ett stumt material då det blir onödiga påkänningar i fästpunkterna i ramen. Det jag vill få bort är värsta ristret från vägbanan vid normal körning. Vet ej korrekt teminologi, men säga att jag vill att bussningen skall dämpa bort "grundfrekvensen" från vägen (nu blev det väl lätt ![]() När det handlar om maximal rörelse, så är maximalt spel som kan tillåtas 2mm, dvs bussningen får inte deformeras såmycket att ytterhylsan rört sig 2mm i någon längd. På kul kan vi väl uppskatta kraften till 6kN per bussning. Kraften kommer i bilens sidoriktning, dvs vinkelrät mot ytterhjulet. Tryckandes mot bussningens längsgående sida. Den fästs med M12, innerhylsan är dimensionerad efter mer fundering till 2mm tjocklek. Ytterhylsan har dimensionen 35x3mm. Således är egentligen bussningens form ganska given, materialet är därför den springande punkten, varför jag inte kan svara på materialets elasticitetsmodul. Nylon eller polyuretan kan ju vara en god bas. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Ingen som har kunskap om lämplig hårdhet på polyuretanet? A90 verkar vara stenhårt, vill ha något mellan gummi och A90...dvs inte så det flexar hejvilt, men som tar upp värsta vibrationerna.
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Hur en kraft vid däckets kontaktyta på 6kN fördelar sig i A-armar beror på hur högt undre punkt sitter ovanför marken och hur högt övre punkt sitter ovanför denna samt deras vinklar.
Gör dessa beräkningar, få ut en vettig uppskattning. Hårdheten spelar inte så stor roll, ta reda på E-modul och följ ice's rekommendationer. Att du sedan vill bli av med vibrationer mha bussningarna är lite förvirrat i min mening, givetvis kan vibrationer ledas in i ramen genom armarna, men tänk dig en fullkomligt idealiserad hjulupphängning med parallella långa armar och en stötdämpare/fjäder som står rakt upp. Här tar armarna ingen kraft alls vid infjädring och hjulet rör sig inte heller i sidled, även i en verklig upphängning är det inte så långt ifrån sanningen, det är snarare friktion i rotationspunkter stötdämpare etc som ger upphov till problem. Är det då specifikt vibrationer från vägbanan du oroar dig för så fundera på hur väl lagringarna i bussningarna fungerar. _________________ Pontus Fyhr |
||
Jag har en modell över bärarmarna baserade på deras punkter. Kan göra en beräkning av den givetvis :-) I alla fall en statisk beräkning över kraften från övre och undre bärarm.
Du har helt rätt i det du skriver, dock är ju inte riktigt verkligheten :-) Tänk istället att du åker på en grusväg, där vägbanans ojämna underlag kommer att ge inte bara en kraftriktning vertikalt, utan även små bidrag i olika riktningar. Detta ger ju upphov till ett "skakande" i bärarmen. (eller är jag helt gaaalet ute nu?) Det är just effekten av utmattning i materialet från dessa krafter jag önskar minimera. Således är inte kraftens storlek statiskt i någon viss ledd extremt intressant. De flesta material kommer klara av belastningen, därom tror jag inte det råder någon tvekan - men vilket är lagom mjukt för att inte överföra skakningen direkt i infästningen... Är jag för pessimistisk kanske? I sådant fall kanske A90 som "alla andra" använder duger alldeles utmärkt.. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Re:
Visst kan vibrationer från sådan belastning minskas, komfortmässigt och till viss del belastningsmässigt. Däremot behöver du nog inte vara så orolig om du dimensionerar och tillverkar infästningarna korrekt för säg max lateral och longitudinell acceleration med R-däck eller slicks och ser till att utföra svetsfogarna korrekt så du inte har något som skriker efter sprickpropagering. Gör du detta behöver du nog inte oroa dig särskilt (i alla fall strukturellt) för de små laster som uppstår vid grusvägskörning. Att göra som "alla andra" är inte alltid så kul, det behöver inte heller vara särskilt rätt och det är mycket bra med en diskussion, så kör vidare på beräkningarna och se om "A90" ligger vettigt i ditt fall. _________________ Pontus Fyhr |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2293 besök totalt |