| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Viktförskjutning i kurva
|
1473 besök totalt |
|
Viktförskjutning i kurva
När jag körde go-cart med jobbet förra året så fick jag ett tips av ban-ägaren som förbryllade mig något... Han sa: Luta dig utåt i kurvan, håll inte emot g-kraften. I mitt huvud så ville jag luta mig inåt för att få bra grepp på alla 4 däck. Men till min förvåning så gick/kändes det bättre när jag gjorde som han sa... Varför? Var det någon typ av placebo-effekt? Gick det bättre för jag var mer avslappnad? Vill man ha så mycket vikt som möjligt på ytterhjulen? Gäller samma sak (viktförskjutning, inte att luta sig) när det kommer till riktiga bilar också? (Ja, det är klart jag vann! )
_________________ Daniel Hedman |
||||
|
Re: Viktförskjutning i kurva
Du har stel stålpinne till axel på en gocart när du kör i en kurva kommer inner respektive ytterhjul att färdas olika långt. Då de är förbundna med en axel utan diff kommer du att tappa greppet på det hjul som få mest vikt i kurvan därför vill man luta sig utåt för att innerhjulet ska kunna tappa greppet & snurra snabbare än det vill rörig förklaring som jag tror stämmer
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re: Viktförskjutning i kurva
yep
_________________ Pontus Fyhr |
||||
|
Det man vill åstadkomma är att lyfta på det inre bakhjulet då det annars förstör fästet för ytterhjulet (Stel axel) precis som skrivits tidigare. Prova när karten står stilla att trampa på ramen ovanför ena framhjulet så ser du hur fint den lyfter på bakhjulet.
_________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
|
Re: Viktförskjutning i kurva
Ja så klart! Jag tänkte aldrig så långt som att go-carten inte har en diff!
Tack för att ni hjälper mig tänka!
_________________ Daniel Hedman |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Viktförskjutning i kurva
|
1473 besök totalt |

