Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Viktförskjutning i kurva
1473 besök totalt
danjel
Västerås
Här sen Sep 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Viktförskjutning i kurva

När jag körde go-cart med jobbet förra året så fick jag ett tips av ban-ägaren som förbryllade mig något...
Han sa: Luta dig utåt i kurvan, håll inte emot g-kraften.
I mitt huvud så ville jag luta mig inåt för att få bra grepp på alla 4 däck. Men till min förvåning så gick/kändes det bättre när jag gjorde som han sa... Varför?
Var det någon typ av placebo-effekt?
Gick det bättre för jag var mer avslappnad?
Vill man ha så mycket vikt som möjligt på ytterhjulen?
Gäller samma sak (viktförskjutning, inte att luta sig) när det kommer till riktiga bilar också?


(Ja, det är klart jag vann! )

_________________
Daniel Hedman
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re: Viktförskjutning i kurva

danjel skrev:
När jag körde go-cart med jobbet förra året så fick jag ett tips av ban-ägaren som förbryllade mig något...
Han sa: Luta dig utåt i kurvan, håll inte emot g-kraften.
I mitt huvud så ville jag luta mig inåt för att få bra grepp på alla 4 däck. Men till min förvåning så gick/kändes det bättre när jag gjorde som han sa... Varför?
Var det någon typ av placebo-effekt?
Gick det bättre för jag var mer avslappnad?
Vill man ha så mycket vikt som möjligt på ytterhjulen?
Gäller samma sak (viktförskjutning, inte att luta sig) när det kommer till riktiga bilar också?


(Ja, det är klart jag vann! )


Du har stel stålpinne till axel på en gocart när du kör i en kurva kommer inner respektive ytterhjul att
färdas olika långt. Då de är förbundna med en axel utan diff kommer du att tappa greppet på
det hjul som få mest vikt i kurvan därför vill man luta sig utåt för att innerhjulet ska kunna
tappa greppet & snurra snabbare än det vill

rörig förklaring som jag tror stämmer

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5301



Re: Viktförskjutning i kurva

Michael Bäck skrev:
danjel skrev:
När jag körde go-cart med jobbet förra året så fick jag ett tips av ban-ägaren som förbryllade mig något...
Han sa: Luta dig utåt i kurvan, håll inte emot g-kraften.
I mitt huvud så ville jag luta mig inåt för att få bra grepp på alla 4 däck. Men till min förvåning så gick/kändes det bättre när jag gjorde som han sa... Varför?
Var det någon typ av placebo-effekt?
Gick det bättre för jag var mer avslappnad?
Vill man ha så mycket vikt som möjligt på ytterhjulen?
Gäller samma sak (viktförskjutning, inte att luta sig) när det kommer till riktiga bilar också?


(Ja, det är klart jag vann! )


Du har stel stålpinne till axel på en gocart när du kör i en kurva kommer inner respektive ytterhjul att
färdas olika långt. Då de är förbundna med en axel utan diff kommer du att tappa greppet på
det hjul som få mest vikt i kurvan därför vill man luta sig utåt för att innerhjulet ska kunna
tappa greppet & snurra snabbare än det vill

rörig förklaring som jag tror stämmer


yep

_________________
Pontus Fyhr
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 656



Det man vill åstadkomma är att lyfta på det inre bakhjulet då det annars förstör fästet för ytterhjulet (Stel axel) precis som skrivits tidigare. Prova när karten står stilla att trampa på ramen ovanför ena framhjulet så ser du hur fint den lyfter på bakhjulet.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
danjel
Västerås
Här sen Sep 2008
Inlägg: 50


Trådstartare
Re: Viktförskjutning i kurva

Michael Bäck skrev:
Du har stel stålpinne till axel på en gocart när du kör i en kurva kommer inner respektive ytterhjul att
färdas olika långt. Då de är förbundna med en axel utan diff kommer du att tappa greppet på
det hjul som få mest vikt i kurvan därför vill man luta sig utåt för att innerhjulet ska kunna
tappa greppet & snurra snabbare än det vill

rörig förklaring som jag tror stämmer

Ja så klart! Jag tänkte aldrig så långt som att go-carten inte har en diff!

Tack för att ni hjälper mig tänka!

_________________
Daniel Hedman
Citera
Allmänt banåkaforum
Viktförskjutning i kurva
1473 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande