Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bygga coilovers?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (21291 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Jag har ju funderat kring att bygga om mina bärarmar till saaben. Problemet när man får rätt caster mm är ju att däcket kan ta i fjädern, och så kan man ju inte ha det. Då kom jag nyligen på att det borde bli bra om man monterade coilovers istället för originalfjädrarna.

Är detta ett idiotprojekt? Jag tror nämligen att man kan få riktigt fin väghållning då... Dubbla A-armar och rätt vinklar kan inte vara helt fel thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Du kan sätta gängade rörhylsor utanpå dina originalben om du vill köra budgetbygge. Antingen går du till din lokale rörkrökare eller så tittar du in hos www.dalhems.se vilka jag har för mig har sådana grejer.
om det nu inte finns färdiga coilovers till din bil...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Nu har jag ju inga ben original... det är två a-armar, en fjäder + en dämpare bakom... Fjädern har en rätt stor diameter.. Kan jag få dit en fjäder med mindre diameter och annan lutning så slipper jag problemet med att hjulet tar i.

Ska jag ändå bygga om armarna så kan jag ju sätta dit en vettig fjäder också

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Så du vill ha kvar seperat fjäder och stötdämpare men ändå kunna ställa längden på den fria fjädern?..

Borde väl gå ordna med höjbar fjäderbricka runt en axel det också..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Går det inte att flytta in fästpunkten för dämparen på A-armen då? Eller förändrar det något värde på hjulinställningen?

och då tänkte jag mig en coilover-modell på dämpare + fjäder.

(Ja, jag e totalt novis! )

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Eric Josefsson skrev:
Så du vill ha kvar seperat fjäder och stötdämpare men ändå kunna ställa längden på den fria fjädern?..

Borde väl gå ordna med höjbar fjäderbricka runt en axel det också..


är det något i den här stilen du tänker på eller?



alternativ:


Frågan är bara då, orkar infästningspunkterna på den vanliga stötdämparen med att ta upp kraften från fjädern också? Jag funderade på denna lösningen till min bil, men bestämde mig att köra med originalfjädrar och en sådan justerare som syns på den övre bilden..
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jepp något sådant tänkte jag på..

org. fjäderhållare har ju ofta ett ganska stort hål i mitten där just en sådan skulle placeras så jag tänker mig ändå någon slags förstärkningsplåt över det hålet för infästningen till "coiloverröret"

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



Citat:
är det något i den här stilen du tänker på eller?



alternativ:


Frågan är bara då, orkar infästningspunkterna på den vanliga stötdämparen med att ta upp kraften från fjädern också? Jag funderade på denna lösningen till min bil, men bestämde mig att köra med originalfjädrar och en sådan justerare som syns på den övre bilden..


Ser ju riktigt trevligt ut! Var har du hittat dom??

_________________
/Patrik Rylander
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



www.speedwaymotors.com

jag tänkte läggga in en länk här, men den var sjukt lång och hade nog försört hela tråden...

klicka på race parts, scrolla ner till springs och klicka på view all. finns på sid 2

dock är detta något till amerikanare (passar 5 och 5.5" fjäderdiameter), har ingen aning om vad SAAB har för diameter.. priserna är bra i alla fall..

EDIT: väldigt OT men... vad många ansikten som har dykt upp på rejsa!! thumbs up för det!
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
När jag kommer hem ska jag lägga upp en bild på hur det ser ut.. Så länge kan jag försöka beskriva

Hjulupphängningen är uppbyggd av två a-armar. Fjädern sitter mellan den övre(!) bärarmen och något som liknar ett fjäderbenstorn.. stötdämparen sitter i bakkant av under bärarmen och sitter skruvad precis bakom fjädern i tornet.

Någon som förstog???


Så här tänkte jag mig.

Helt nya bärarmar med en fjäder som sitter utanpå dämparen. Dämparen ska vara infäst i undre bärarmen. Övre infästningen blir i hjulhuset.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



ok så där fjädern idag sitter ska det sitta ett komplett fjäderben av typen "coilover"?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
ok så där fjädern idag sitter ska det sitta ett komplett fjäderben av typen "coilover"?


Yepp!
En skillnat är att jag vill ha fjäderbenet infästat i undre bärarmen. Det måste väl vara det vettigaste?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Daniel Ekström skrev:
Problemet när man får rätt caster mm är ju att däcket kan ta i fjädern,


Sniklösning: hitta en fjäder med mindre diameter? Eller anamma Corvettens fjäderkoncept:
liggande bladfjäder i glasfiber under nedre bärarmen (OBS: Ganska seriöst förslag).
På så sätt får du ner ofjädrad vikt.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jet skrev:
Eller anamma Corvettens fjäderkoncept
liggande bladfjäder i glasfiber under nedre bärarmen


och Fiat 128...

_________________
William Ekström
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Nisse Classon skrev:
Du kan sätta gängade rörhylsor utanpå dina originalben om du vill köra budgetbygge. Antingen går du till din lokale rörkrökare eller så tittar du in hos www.dalhems.se vilka jag har för mig har sådana grejer.
om det nu inte finns färdiga coilovers till din bil...


Nisse, det där låter ju himla smart och det borde ju gå att göra så om man vill kunna justera höjden lite bak...
Du vet inte var på dalhems sida man kan hitta dem ?

_________________
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag har dylika problem att däcken tar i fjädrarna när casten ökades från 2 till 5grd. Detta löstes temporärt med att spacra ut hjulen med följd att skrubbradien vart förstor, ca 50mm och även den hävarm som sliter i ratten vid axelration.

900ans framvagn ser ungefär lika ut som min fornlämning, se


"coilover" lurar jag själv på men jag kommer nog sätt dessa på övre bärarmen ,pga att någon jäv... har stoppat 2st drivaxlar ivägen

Tänkte sammtidigt vinkla in coilover mer för att få en progsesiv fjädring, fördelan blir att även stötdämparen även blir progresiv thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Jag har ju fälgar från 9000 Aero på min.. dom är 1 tum bredare, men spacar (svengelska) ut 13 mm. Så jag kanske klarar mig..

Jag tänkte mig att sätta coilovers där dämparen sitter original på min... borde funka tycker jag.. är ju bakom drivaxeln. Får ta och fundera på det där i vinter..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Jag tänkte mig att sätta coilovers där dämparen sitter original på min... borde funka tycker jag.. är ju bakom drivaxeln.

Vad jag inte tycker om med detta är brytning/snedbesting som då uppträder.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
Jag tänkte mig att sätta coilovers där dämparen sitter original på min... borde funka tycker jag.. är ju bakom drivaxeln.

Vad jag inte tycker om med detta är brytning/snedbesting som då uppträder.


Där har du ju en poäng thumbs up Får omvärdera mina tankar lite... som du sa så kanske en dämpare+fjäder i övre länkarmen är en bra idé

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Stötdämparfästet är knapast dimensionerat för att klara bilens tyngd...
Borde det inte gå att plocka bort den ledade plattan som fjädern står på orginal och montera dit en coilover eller i alla fall en smalare fjäder?
Att flytta kraften till nedre bärarmen är jag skeptisk till då jag har haft en 900 själv så jag vet hur klen den är plus hur infästningarna brukar angripas av rostmasken.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
MaZ:
Jag är nu helt inne på den linjen du föreslår.. tänkte inte riktigt hela vägen där.

Kan man få fjädern uppmätt så man har en möjlighet att få tag på en smalare fjäder med rätt fjäderkonstant osv?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bygga coilovers?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (21291 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande