Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan...
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24   >>
25 besök idag (193746 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Blev en sväng till Norrköping i Lördags och hämtade hem en till ABF.


Fördelen med att åka sosse container, är att det går att lasta motor på pall direkt med hjullastare.....


Satt kvar en massa prylar fast de sa att det bara skulle vara block och topp när jag bokade motorn. Satt en ny lamell som inte kunnat rulla många mil också. thumbs up



Har nog aldrig fått sig en motortvätt vad det ser ut som, så såhär ser nog 16 års uppsamlad smuts ut....




Men det är nått som inte lite disel, bromsrengöring och en diskborste inte kan rätta till.

Invändigt såg det rätt bra ut också, har nog slarvats en del med oljebyte. Men lager etc såg bra ut. Så nu blir det att beställa lite nya packningar och sen så åker den i bilen.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Man ska alltid ha 2 av allt

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Man ska alltid ha 2 av allt


Jepp! Så skjuter man en maskin är det bara att se glad ut och hinka i nästa....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Bollat en del med Per på PEAN Sweden denna vecka, blev en ny omgång Zimmerman skivor samt Carbotec belägg. Men det blir att testa ett nytt material iår, XP20 istället för XP8 och XP10 som jag kört med tidigare. Ska ha bättre hållbarhet jämfört med XP10, samt tål mer värme. Kommer att bli intressant att testa nått nytt thumbs up

http://carbotechperformance.com/brake-compounds2.asp

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Idag dök packetet upp med packningar och lite annat diverse som behövs för att smälla ihop motorn. Testade att beställa från reservdelar24.se denna gång, smidigt när det går att söka på orginal nummer och de hade fler av packningarna än t.ex. skruvat hade. Men det tog lite längre tid än jag räknat med att få hem dem, när det stod klar för leverans inom 24h trodde jag de skulle gå iväg efter 24h, men det visade sig att de började hantera ordern då. Jag beställde delarna förra måndagen och de dök upp idag.

Provade att ta hem skvalpplåten på skoj som finns till diselblocket då den var billig.


_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Looking good.
Vad är planen inför sommaren?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Looking good.
Vad är planen inför sommaren?


Köra med denna motor denna säsongen och försöka köra så mycket som möjligt. Blir att åka webbrarna igen, men ska försöka få till en annan tändning. Kanske bygga om buren lite också och eventuellt pilla lite i framvagnen. Men mest försöka köra så mycket som möjligt.

Och sedan plocka ihop en lite roligare puffra under året till nästa säsong.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



SixPs skrev:
Lillen skrev:
Looking good.
Vad är planen inför sommaren?


Köra med denna motor denna säsongen och försöka köra så mycket som möjligt. Blir att åka webbrarna igen, men ska försöka få till en annan tändning. Kanske bygga om buren lite också och eventuellt pilla lite i framvagnen. Men mest försöka köra så mycket som möjligt.

Och sedan plocka ihop en lite roligare puffra under året till nästa säsong.


Låter som en strålande plan.
Du verkar alltid ha varit bättre på att skynda långsamt.
Verkar dessutom gå fortare då

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Vart en sväng till garaget idag, lite fick man gjort iallfall. Har som mål att starta upp på söndag.


Fixade ett mothåll för att kunna lossa kamdrevet.

Då motorn enligt uppgift hade lite ventiltickel, raggades det upp nya fräscha tryckare för säkerhets skull.

Kammarna tillbaka, ny ked samt packbox för drevet. Även satt tillbaka kamremmen. Fick gängpaj på pinbulten som man drar fast kamremmsspännaren på .... Som tur är har man ju en annan topp att plocka delar ifrån, så det vara bara att byta

Lite renare iallafall.

Nya packningar...

Och så kostade jag på mig ett nytt oljelock.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Man blir ju lite glad i VW-själen av lite renoveringsbilder thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Blev bara en kort stund i garaget ikväll, blev att snida till en skvalpplåt då orginal plast versionen inte passar när man kör med disel plåten. Blir att lägga några loppor med TIG'en imorgon för att hålla den på plats, sen är bottendelen klar.




_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Blir ju förvirrig av fotot , på vilken sida av skvalpskyddet är den grunda sidan?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Blir ju förvirrig av fotot , på vilken sida av skvalpskyddet är den grunda sidan?


Grunda sidan?!? Hänger inte riktigt med, men denna plåt har precis samma form (och sitter på samma plats) som den som sitter på orginal ABF plast versionen. Har tyvärr inte någon bra bild på detta just nu.

/J

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ja men tråget är ju djupare i ena änden där silen sitter.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Wohoo

Dök upp ett stycke motivation i form av ett packet från Pean Sweden idag!



Värsta bling-bling guld färgen på bromsbeläggen.... Kommer bli riktigt intressant att utvärdera XP20 materialet jämfört med XP8 och XP10 jag kört tidigare.

Sedan lade jag in en beställning av nya framdäck efter ett snack med Ralphs Däck, blev en omgång Yokohama A048'or (195/50-15 i M). Gillar ju att ligga ute och nöta varv, och dessa ska ju klara mer utan att överhettas lika lätt som R888'orna gör. Så det blir massa nytta att testa ut i år!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Ja men tråget är ju djupare i ena änden där silen sitter.


Mjaa, ABF'ens aluminium tråg är faktistk rätt plant.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



SixPs skrev:
Lillen skrev:
Ja men tråget är ju djupare i ena änden där silen sitter.


Mjaa, ABF'ens aluminium tråg är faktistk rätt plant.


Haah , då är det jag som inte är med i matchen.
Ta en bild sedan så man är med

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
SixPs skrev:
Lillen skrev:
Ja men tråget är ju djupare i ena änden där silen sitter.


Mjaa, ABF'ens aluminium tråg är faktistk rätt plant.


Haah , då är det jag som inte är med i matchen.
Ta en bild sedan så man är med


Det var inte så stor skillnad när man lade de bredvid varandra iallafall.... Plåt tråget är från en KR.






_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Blev lite mer gjort i garaget ikväll, sakta men säkert...... Besiktning bokad till den första Juni.


_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
It's Alive!

Spenderade större delen av helgen i garaget, men nu är nya maskinen startad och provkörd. Tog komp prov efter varmkörning och alla burkarna visade runt 14.5 bar, så den verkar vara hyfsat frisk. Och inget tick från ventilerna. Justerade sedan in webrarna och tändingen och fick CO på ca 2.4% och HC 0, så det är bara att åka och besikta.


Tripp

Trapp

Trull!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Liten rapport från årets shakedown på Bugrun:

Blev lite strul med däcken jag hade beställt, visade sig att det inte gick att få tag på A048'orna. Men istället gick det att få tag på Toyo's nya R888R i 195/50/15 men pga en miss i beställningen gick de aldrig iväg och jag fick inte reda på det förrän på onsdagen före Bugrun. Men som tur var hade jag en polare som var nere och jobbade i Göteborg, så han åkte via Ralph på torsdag kväll och plockade med dem till Bugrun (Tack Mathias!! ).

Åkte ner på torsdag kväll och var framme vid 10 tiden. Mathias dök upp vid 12 snåret, så det blev just-in-time leverans av nya däcken. Så direkt på fredag morgon drog jag till Euromaster i Mjölby och fick däcken monterade.


Flång nya Toyo R888R!

Däcken monterade och dags för lite frukost.


Precis minuterna före årets första metrar på banan, blev totalt ca 450km bana under helgen.



Hyfsat jämnt slitage. Det är samma gummiblandning som jag kört tidigare GG. Och kan inte säga att jag kände någon större skillnad mot gamla R888. Funkar bra, men tål inte så långa pass innan de börjar överhettas. Försökte att inte åka länger än 15 minuter igången och det märks rätt tydligt när de börjar bli för varma. Men det är ju svårt att åka in när man inte kört på över ett halvt år...



Fick ju prova nya XP20 materialet på Carbotech beläggen och måste säga att jag är mycket nöjd, mycket bra initialt bett och hade aldrig någon tendes till fade under hela helgen. De ger ett mycket förtroendegivade intryck som gör att man vågar lite på bromsarna, så att det går att flytta fram bromspunkten. Bromsade mig om en hel del bilar in i mjölby under helgen..... Vart lite fundersam på beläggningen på skivorna, men var till Gatebil denna helg och snackade med Per på Peansweden och visade bilderna. Men det är helt normalt och han tycket det såg bra ut thumbs up

Blev som sagt ca 450km bana under helgen och en bästa tid kring 1.38.5. Hade en hel del roliga duster med diverse skåningar! Men är inte helt nöjd med chassit, är nog dags att gå igenom alla bussningar och stötdämparna skulle behöva få sig en renovering. Och så skulle jag nog behöva ha en justerbar krängare fram.

Körde även lite RS bana, men lyckades inte klå Assarson (fast jag var lite småtaktisk och körde direkt efter ett banpass så jag hade värme i däck och bromsar), men det blev andra snabbaste tid och tredje jämnaste iallafall. Provade även nya Golf GTI'n med DSG i RS banan, men vaf*n det går ju inte att vänsterbromsa med den, tvärdör direkt!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan...
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24   >>
25 besök idag (193746 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande