Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan...
<<   1, 2, 3 ... , 22, 23, 24   >>
25 besök idag (193746 totalt)
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Var till Gatebil i helgen och råkade snacka med en Yokohama försäljer, och frågade på skoj om de hade några 15" A048'or, och de hade de! Visserligen i soft, men med det erbjudande de hade kunde jag inte låta bli och sedan hade de två äldre däck som jag fick till ett riktigt bra pris så det blev fyra däck till, så nu däcken för säsongen säkrade iallafall.


Så här såg slitaget ut det det mest slitna av framdäcken efter 450km på Mantorp, skiftade om dem under helgen då vänster fram tar mer stryk än höger. Men blev att köra nått pass lite för länge, så de har tagit en del stryk.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Har har det vart dött ett tag, men besiktade i december utan anmärkning iallafall, så bara att köra hela 2016. Rev ner allt kring motorn idag, klar att lyfta ur. Kompen på alla cylindrarna låg på 13.8 till 14 (kall motor), så verkar hyfsat tät ännu.

Planer 2016:
- Ny kort styrväxel eller servo då den nuvarande glappar i splinsen på ingående axel
- Någon form av tändning istället för orginal
- Extraktor
- Nya bromsbelägg och genomgång av oken
- Genomgång av alla bussning
- Kanske renovering av stötdämparna då de nu är ca 10 år
- Ombyggnad av buren från huvudbågen och bakåt

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Kul att du ger bilen lite kärlek..
Kommer bli trevligt om du får till snabbare styrning.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Kul Johan att du fortsätter utveckla bilen!

Varför inte skaffa ett insprutningssytem till bilen så du kan fortsätta på det spåret senare om du vill, du kan ju välja att inte koppla in några spridare.

Angående extraktor finns ju ett Race extraktor på martelius som ska vara bra:
Vw Golf 3 1800cc 16V,
4:2:1 grenrör
XL.......... race 42-51-2.5

Annars fungerar ju supersprint bra, men tänk på att det finns gatversion och raceversion av det också.

_________________
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Johan_W skrev:
Kul Johan att du fortsätter utveckla bilen!

Varför inte skaffa ett insprutningssytem till bilen så du kan fortsätta på det spåret senare om du vill, du kan ju välja att inte koppla in några spridare.

Angående extraktor finns ju ett Race extraktor på martelius som ska vara bra:
Vw Golf 3 1800cc 16V,
4:2:1 grenrör
XL.......... race 42-51-2.5

Annars fungerar ju supersprint bra, men tänk på att det finns gatversion och raceversion av det också.


Tackar!

Har precis mailat Martelius för att kolla hur det ligger till med leverans, för det står att de är "Out of stock" på deras hemsida. Jag körde tidigare med ett Martelius som jag vart mycket nöjd med, men det började bilda massa sprickor, lagade det några gånger men sen blev godset så pass tunt att det inte lönade sig.

Angående sprut, ja det vore kul men det blir nog köra Webrar nått år till, vill testa med att få till tändningen och se vad de kan ge då....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Update, rev ner i princip hela bilen i början av Januari för att kolla vad som behöver bytas ut och förnyas till säsongen....


Hyfsat nedplockat....






För någon vecka sedan plockade jag isär dämparna och bakaxeln samt styrningen.


Har haft ett litet glapp i styrningen pga att jag klantade mig någon gång när jag monterade styrningen och hade sönder splinesen till pinjongen för min korta styrväxel.


Men beställde hem en ny pinjong som dök upp för någon veckan sedan.


Och i helgen blev det en investering i form av ett blästerskåp och askdammsugare för filtrering av luften, fungerade över förväntan, inget damm i lokalen överhuvud taget. Har länge hållt utkick på blocket etc, men inget vettigt har dykt upp.


Första delen provblästrad!

Hittade en del saker att fixa till:

- Glap i styrningen, ny pingjong fixad.
- Trasig bussning vänster a-arm fram, övriga bussningar OK, får se vad jag hittar på här.
- Nya bromsbelägg fram, hade det inte vart för att jag överhettade ett av XP20 beläggen hade de nog räckt en säsong till, men nu får det nog bli en omgång XP8. Mailat Per på Peansweden.
- Ny extraktor, mailat Martelius, inget svar ännu.
- Tänkte byta ut mina progressiva bakfjädrar som ligger runt 35Nm/mm till 65Nm/mm med hjälpfjädrar, kollat runt en del bla på http://www.dfaulknersprings.com/ men väntar även på svar från XYZ Sweden vad de kan leverera.
- Kollat runt efter en lösning för att fixa en vettig tändning istället för orginal KR som jag kör nu. Det intressantaste jag hittat var denna: http://motorsport-electronics.co.uk/electronic-ignition-megajolt-nodiz . . . . Även kollat lite på MSDs prylar, men har inte lyckats hitta så många vettiga lösningar ännu. Har någon förslag är det välkommet!

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Heja Johan.
Kul att du kör vidare thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Tripp...

...trapp.....

..trull!! Gött med blästerskåp!

Det mesta av prylarna som behövs för säsongen är på G:

- Carbotec XP20 är på väg från Peansweden
- Nya fjädrar bak samt mellanringar på väg från XYZ Sweden
- Extraktor beställt från Martelius
- Samt diverse småplock som nya hjullager samt nav fram och repsatser till bromsoken.

Hoppas hinna få ihop allt till 7 maj då det är konbana med Volkswagen Club Sweden på Lunda.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Leverans från XYZ Sweden! Nya fjädrar bak, 63Nm och nya mellanringar runtom samt brickor fram som aggerar lager mellan fjäder och fjädertallrik.


Dämparna ihopmonterade ikväll.


Bromsoken blivit blästarade och fått lite färg på sig, och ska få nya tätningar.


Hmm, ska man hinna få ihop till Lördag och hinna rasta den på Lunda... Bara att så kanske det går....

Extraktorn från Martelius var och svängde fram till dörren idag, men var på jobb, så förhoppningsvis ska det gå att hämta ut på fredag.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87



Hej vad är det för modell av dammsugare till blästerskåpet? //Erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
nygge skrev:
Hej vad är det för modell av dammsugare till blästerskåpet? //Erik


http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard/dammsugar . . . .

/J

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Hann inte klart till Lunda, men hade det trevligt i det vackra vädret iallafall, fast det ryckte rätt hårt i högerfoten.... Blev nått varv med Skodan iallafall innan vi packade ihop.


Nya hjullager på G...

Blästrat, målat samt nya lager och nya nav...

Julafton!

Mumma!

Framvagnsbryggan klar för montering...

Fixat massa i helgen, men blev dåligt med bilder. Men startade upp idag iallafall, startade på första försöket! Ska fetta om drivkuntarna och montera drivaxlarna, sedan bara en framvagnsjustering innan första provkörning.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Plockt isär och tvättat samt fettat om, och blästrat och målat drivaxlarna.

Hjälpt garagepolarn med att bygga ett 2.5" system till sin Jetta.

Plockade fram den vattenfasta fanerskivan jag köpte för typ två år sedan, nu ska det bli splitter av den!

Byggt ett första fäste, kommer nog få svetsa i förstärkningar ut mot kanterna, men ska passa in allt först.

80mm.... Kommer att göra den enkel att ta av...

Går inte att ha mer frigång, för nån har monterat motorn rätt lågt....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



SixPs skrev:

Går inte att ha mer frigång, för nån har monterat motorn rätt lågt....


Du kan ju göra hål i plywooden för oljetråget och täcka med tunn plåtlucka. Då tjänar du ett par cm. 80mm är väldigt lågt för gatbruk.
Skulle underlätta oljebyte också, du kan fästa luckan med DZUS typ.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
DJ skrev:

Du kan ju göra hål i plywooden för oljetråget och täcka med tunn plåtlucka. Då tjänar du ett par cm. 80mm är väldigt lågt för gatbruk.
Skulle underlätta oljebyte också, du kan fästa luckan med DZUS typ.


Det var länge sedan denna användes för gatbruk Men jag åker ju till och ifrån banorna med den, så därför gör jag den lätt att montera / demontera. Får se om den går att få in i bilen, annars för det bli takräcke! Kommer bättre bilder när jag är klar med den, så kommer man se hur jag har gjort.

Men göra hål i plywooden vid oljetråget och täcka med plåt var ju ingen dum ide oberoende thumbs up

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Var via Trendab idag och uppdaterade den personliga utrustningen. Känns som en bra inverstering, men ska vara rädd om det lilla man har....


_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Gamla bettan har stått alldeles för länge och samlat damm, måste ta mig i kragen och få ut bilen till nästa säsong. År tre år sedan den rullade sist och det var främst för att jag lämnade tillbaka Weber 45'orna och inte fixade nått nytt att ersätta dem med. Har vart sugen på att köra med ett rikitgt sprut och jag har alla prylar förrutom just själva spurtet, har sneglat på MaxxECU Mini som känns prisvärt och borde fungera med alla VW givarna etc.

Här har det inte hänt mycket på tre år.... Det sista jag tydligen var och körde var Challenge då nummerlappen med siffran 17 kommer därifrån.

ABF maskinen och 02A lådan med Pelequin diff ligger och väntar. Jag har nya vevlager ligger på hyllan och diverse packningar. Så det blir nog en uppfräschning och sedan in med ett MaxxECU Mini till nästa säsong.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Rensade ur elsystemet ikväll, är hyfsat utrensat men är sugen på att göra nått mycket mer slimmat.


Bara plusmatningen samt diverse reläer till fläktarna och soppa pumpen kvar i elväg.


Ska passa på att rensa ur och fixa och trixa samt på med lite ny färg innan motor och låda ska tillbaka.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Det rör på sig lite även för gamla bettan, slog till på ett Maxx ECU Mini när Speeding hade 10% på MaxxECU's utbud under BlackFriday.



Tanken är att åka med så mycket av ABF orginal givare och övriga orginal kring komponenter som möjligt till att börja med för att snabbt kunna komma igång. Ska bli lärorikt, då detta är mitt första eftermarknads sprut.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1147



Spännande!, hoppas den inte blir snabbare än Skodan .. Då kommer du ju varva mig..

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag känner inte igen dig, Johan. Har du börjat tänka på stajling, det ger väl ingen fart?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI -88, dags att vakna upp ur dvalan...
<<   1, 2, 3 ... , 22, 23, 24   >>
25 besök idag (193746 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande