Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vevstakar i aluminium
1 besök senaste veckan (5274 totalt)
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Vevstakar i aluminium

Är redan en tråd igång på PPF, men där läser ju knappast annat än bmwåkarna så tänkte starta en tråd här också då detta ju faktiskt är lite intressant...

http://www.blocket.se/vi/20954859.htm?ca=12_s

Jaaa, prata på

Hållfasthet, utmattning, för och nackdelar... ös på!

Tystberga
Här sen Mar 2004

Det där är ett ganska bra std. material men aluminium tappar hållfasthet för varje gång de belastas räkna med kortare livslängd.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Förutom den korta(re) livslängden så får man tänka på att de töjer sig mer än stålstakar i ändläget, så man får vara lite försiktig om man har klämspalt mellan kolv och topplock.

Näää ...om jag skall säga vad jag tycker så hör inte alustakar hemma i nån bil, förutom i dragrace, då de motorerna går så pass lite.

Stockholm
Här sen Sep 2004

Användningsområdet för alustakar är ganska begränsat. Jag skulle aldrig använda alustakar eftersom jag tycker det är så tråkigt att plocka i och ur stakarna
Smidda stålstakar är ett mycket vettigare alternativ, finns ju många som har smidda stakar till försäljning.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Vevstakar i aluminium

Jag har åkt med aluminiumstakar i alla år i mina motorer utan några problem. Anledningen har varit att de funnits att tillgå som standard för fuel hemimotorer med fritt val av alla mått. Och jag har åkt med olika längder och därför bytt oftare än intervallet. Aluminium mattas, helt rätt, men kanske inte i den takten som den allmänna diskussionsnivån ger sken utav. Det är flera faktorer som spelar in, oljetemp är en och varvtal en annan. De rekomendationer jag fått från Childs & Albert för min motor som varvas till max 7000 då och då och med en slaglängd av 4,40 tum, en olje temp som hålles vid 100 gdr är en livslängd på 5000 mil. För ren banåkning där varvtalet ligger konstant högt så kortas givetvis livslängden av. Aluminium är det som används i 7000hkr top fuel motorer där belastningarna är de högsta överhuvud taget i några motorer. Anledningen är att de har stor bulk mot sin vikt vilket ger stabilitet. Samt att de flexar vilket tjänar som stötdämpare så saker och ting inte spricker. Har man råd och byta i nödvändigt intervall så är det säkert inget fel att åka aluminiumstakar. Men i det vanliga läget för oss som åker på gata och tävlar i bland så är det svårt att hålla koll på typen av användning vilket försvårar att hålla reda på bytesintervallen. Då är stålstakar enklare att köra med. Då behöver man inte tänka på saken hur länge de håller.
mvh
Göran

Göteborg
Här sen Nov 2002

Konstigt att folk vågar åka aluminiumkolvar, dom borde ju utmattas i samma grad eller mer med tanke på att dom bor i eld...

BMW 330i -05
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Re:

MaZ skrev:
Konstigt att folk vågar åka aluminiumkolvar, dom borde ju utmattas i samma grad eller mer med tanke på att dom bor i eld...

thumbs up

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Som malmberg var inne på så är svaret inte så enkelt som att alustakar absolut inte håller i längden... det har helt o hållet att göra med vilken belasning de utsätts för. Med en kortslagig motor med långa stakar som inte varvas så håller de hur långt som helst (nästan).

Sök på "wöhlerdiagram" så ser ni att under en viss belstning så håller det vansinnigt länge om man håller sig under en viss belastning, men vid ett visst värde så sjunker livslängden exponentiellt med ökande belastning.

Samma princip gäller självklart också för kolvar

"Näää ...om jag skall säga vad jag tycker så hör inte alustakar hemma i nån bil, förutom i dragrace, då de motorerna går så pass lite." ... med tillägget: om man inte vet vad man gör eller vad det innebär

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

hauge skrev:

Sök på "wöhlerdiagram" så ser ni att under en viss belstning så håller det vansinnigt länge om man håller sig under en viss belastning, men vid ett visst värde så sjunker livslängden exponentiellt med ökande belastning.

Fast för lättmetaller så finns det inget "Wöhler knä", det är just därför många håller sig ifrån lättmetaller i delar som vevstakar.

BMW 330i -05
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

ja ta mig tusan du... trodde jag benhårt. Blev tvungen att söka lite info bara för ditt påstående

Kikar man på utmattninggskurvan på : http://en.wikipedia.org/wiki/Fatigue_(material) som är för en alulegering så ser man ju det du säger

extrapolerar man i diagrammet lite o antar att det är nånstans mellan linjärt och asymptotiskt, så skall man i alla fall kunna uppskatta en förväntad livslängd avseende belastning. Men oändlig livslängd ser det inte ut att kunna bli inte

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Hmm. Vad händer när en stake blir "för gammal" Går den bara av då eller?

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Som alltid finns det 2 sidor på ett mynt.......

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Nikel skrev:
Hmm. Vad händer när en stake blir "för gammal" Går den bara av då eller?

Den går av, men jag har inte sett särskilt mycket av detta i några gatmotorer, så hur brottet visar sig kan jag inte säga. Jag har faktiskt annonserat ut den frågeställningen för länge sedan för att få lite kött på benen om folk som råkat ut för utmattning av alustakar samt se hur delarna såg ut, men icke några svar. Jag har inte råkat ut för det själv och jag har nog åkt längst här med alustakar. I top fuel blir det totalras inut motorn och man häller ut resterna av allting. Man e inte säker på vad som är början eller slutet. Och det HAR jag sett.Stålstakar fungerar inte alls där. Poängen är att använda material där det lämpar sig, alltså inget material är bättre än det andra generellt sett utan det gäller att förstå dess egenskaper så man kan utnyttja det där det passar. Livslängden för alustakar i top fuel är ungefär en vevstake per repa, så efter 8 400meters repor behövs nya. Man går på erfarenheter helt enkelt. Vi kan notera att det samma gäller för kolvar, dom spricker, först runt kolvbultsförstärkningen ut emot skirten. Såman ser när det är dags.
Kolvar i aluminium är som sagts inget undantag. Men i top fuel är det inte temperaturproblem utan enbart belastnings bekymmer. För en långmila bil blir ofta temperaturerna av högre inflytande för livslängden.
Motorn måste givetvis isär för inspektion hela tiden. Man kan även få rotations vinster i och med att stakarna kan göras med "knife edge" profil i aluminium. Så effektmässigt kan de ge ett övertag. En stålstake i samma profil skulle bli mycket tung.
Göran

Göteborg
Här sen Nov 2002

Finns ju lättmetallstakar i produktion t o m, vissa Corvetter har ju titanstakar och dom är knappast ensamma med det.

BMW 330i -05
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Sen får vi inte glömma alla gamla Sachs tvåtaktare som har alu-stakar std...
Skotrar, mopeder å dylikt.
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Utvecklingen har inte stått still heller... Material förändras men gamla skrönor och myter verkar bestå.

Jag kör BME alustakar som är specade för smallblock 2000hk dragrace men användt "dagligen" till 700-800 hästar. När jag ringde BME och ville beställa nya nu när jag gick igenom min motor nyligen så frågade de hur mycket jag kör bilen. Mitt svar blev ca 10 bandagar och 500 gatmil /år. De garvade och bad mig ringa tillbaks om 10 år... Trots dessa överdrivna stakar jag har så är de ändå mycket lättare än vad ett par i stål specade till 1000 häst skulle vara. Med detta vill jag inte på något sätt säga "köp alustakar" för jag är själv tveksam och har hört många gamla skrönor om stakar så skulle jag behöva byta så är det inte alls otroligt att det skulle åka i stål eller titanstakar i bilen. Ju andra sidan har jag sett 100tals brutna stålstakar men faktiskt aldrig något bruten alustake i en gatbil

(Det finns lite intressant info på BME hemsida om alustakar på gatbilar och också svidande kritik till billetstakar. Självklart säljsnack men ändå intressant läsning.)

/Mikael

Skruva banåkabil
Vevstakar i aluminium
1 besök senaste veckan (5274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande