Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Broms ok framåt eller bakåt på bil ?
1, 2   >>
2926 besök totalt
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Jag och 2 kolegor ha de en lite diskution varför framhjuls drivna bilar har bromsoker i framkant på skivan och bakhjuols drivna har den i bakkant.

Detta gäller givet vis frambromdar.

Kan någon förklara detta så vi kan fortsätta våra luncher utan diskutioner om det.

_________________
// Jani Hast
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Min Civic TypeR har oket i bakkant. Den är framhjulsdriven.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Det har väl såvitt jag förstått mest med viktfördelningen att göra, och inte huruvida fordonet ifråga är bak- eller framhjulsdrivet?

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Min Alfa 75 har oken i framkant och den är bakhjusdriven...
Det finns nog inget sånt samband...

Däremot kan man ju fundera på vad den extra vikten på systemet gör när man svänger med bilen eftersom den endera vill vrida hjulet så det svänger mer (om oket siter i bakkant) eller mindre.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



En dimension till:
På framhjulen sitter (ofta) oken framför och på bakhjulen bakom/snett ovanför bakom??

Det hela har nog med kylning + smutsminimering att göra?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MaZ skrev:

Däremot kan man ju fundera på vad den extra vikten på systemet gör när man svänger med bilen eftersom den endera vill vrida hjulet så det svänger mer (om oket siter i bakkant) eller mindre.


Nämen, nu blir jag alldeles , som jag tänker så borde i viss lite utsträckning vara tvärtom (fast knappt märkbart), pga att okets Tp höjs pga castvinkel vid oket bakom skivan.

Elller är där något helt annat du tänker på?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



dubbelpost

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



om man tänker på styraxeln och att oket sitter bakom denna så borde ju okets vikt sträva efter att följa tangentens riktning, mao utåt och eftersom det sitter bultat i spindeln så vrids denna.
Nu kanske krafterna är försumbara i jämförelse med de som uppstår genom hjulupphängningens geometri och bilens tyngd men något lite borde det ju göra.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag tror att den främsta anledningen till att Fwd-bilar har oken i framkant är för att viktfördelningen skall bli så dålig som möjligt.
De (tillverkarna) kan också ha varit så luriga att de räknat med att någon entusiast skall försöka bygga in kylslangar till skivcentrum vilket effektivt förhindras om oket sitter i fram och drivaxlarna hindrar vägen till baksidan.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Jani Hast skrev:
Jag och 2 kolegor ha de en lite diskution varför framhjuls drivna bilar har bromsoker i framkant på skivan och bakhjuols drivna har den i bakkant.

Detta gäller givet vis frambromdar.

Kan någon förklara detta så vi kan fortsätta våra luncher utan diskutioner om det.


Har ALLdrig sett en alfaromeo med frambromsar som har ok i bakkant, oavsett fram eller bakhjulsdriven (rätta mig om jag har fel)


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Frågan är väl hur oken skulle sitta på en fyrhjulsdriven bil enligt detta resonemanget?

Rimligen beror det väl på var styrväxeln ligger? Bromsoket hamnar på motsatt sida helt enkelt, eller har jag helt fel?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



MaZ skrev:
Frågan är väl hur oken skulle sitta på en fyrhjulsdriven bil enligt detta resonemanget?

Rimligen beror det väl på var styrväxeln ligger? Bromsoket hamnar på motsatt sida helt enkelt, eller har jag helt fel?


oken på min impreza sitter i bakkant, var styrväxeln ligger vet jag inte

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



På min Integrale sitter de i framkant.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



På min RX-7 sitter både oken och styrväxeln i bakkant...
Framtill sitter en luftstyrning in till skivan

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Det är troligen som MaZ nämnde att det är förpackningen av kuggstången som bestämmer.

På tex BMW går väl stången framför motorn helt? Jag läste en analys i en tidning av BMW:s fina styrning och där härledde man det delvis till denna layout. Okens tyngd gör att man får "merstyrning" sen var det ngt med flex i bussningar oxå. Minns inte vilken tidning det var tyvärr.

På FWD-bilar med tvärställd motor passar det ju oftast rätt bra att fästa kuggstången i torpedväggen och då skulle bilen se konstig ut alt. få konstig styrgeometri om inte styrlänken gick bakom hjulcentrum.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



På Sierra Cossworth sitter bakoken uppepå..
Något jag inte sett på nån annan bil!...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



På Alfa 75 sitter bakoken ovanför skivorna som sitter längst inne vid växellådan som sitter bak...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Eh, nu blir jag snurrig. Varför ska ni krångla till det så mycket för?
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Har inte F1:or och Sportvagnar ok:en nedåt?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



På min Volvo 850 sitter oken framför skivan på grund av att styrväxeln sitter bakom motorn och styrstagen är konstigt utformade så att det finns ingen plats för oken i bakkant. Som extra kylning för oken har jag dragit 4" slangar som riktar fartvinden in mot skivan och oken. Detta gjorde värkligen susen för med original bromsköldar så kunde jag bromsa hårt ett par gånger sedan tog bromsarna ingenting Så jag tror nog på Maz teori

_________________

--VVTS--
Citera
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003
Inlägg: 47



MaZ skrev:
På Alfa 75 sitter bakoken ovanför skivorna som sitter längst inne vid växellådan som sitter bak...




OJ , viste inte att växellådan bak på Alfa 75:an , är det effektivt bromsverkan bak ? betyder det inte att du har mindre ofjädratt vikt ?
Citera
Skruva banåkabil
Broms ok framåt eller bakåt på bil ?
1, 2   >>
2926 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande