Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Broms ok framåt eller bakåt på bil ? | << 1, 2 2926 besök totalt |
På sid 65 i min bok har jag tagit upp problematiken till viss del. Det går ut på att dom interna meterialbelastningarna i spindeln blir mindre med oken monterade i bakkant av skivan. Framhjulsdrift har jag inte studerat. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jo, det finns varianter här. Nu är det ingen utomordentligt viktig fråga ur hållfasthetssynpunkt. Däremot kan utrymesmässiga placeringar samt annat spela roll. Val av pad material kontra slitage-areabehov pga tävlingens längd mm, spela stor roll. Kylnings kanaler mm. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Jag ska passa på att göra ett tillägg till skissen jag refererade till. Vi ser på den att oket, om det sitter bakåt monterat, får en uppåtgående kraftrikning av skivan. Det betyder en nedåtgående kraft i spindeln.
Tyngden av bilen verkar uppåt i spindeln. Eftersom oket sitter monterart på en kortare radie än hjulets, blir hävstångsverkan oket mot spindeln av större kraft än momentet mot marken. Det betyder att vi kan få en kraftriktnings omkastning i hjullagren. Särskillt med racingdäck och deras grepp. Att byta kraftriktning är inte bra, det kan resultera mindre lustiga i vibrationer. Att jämna ut belastningarna är bra, men inte till den grad att vi vänder kraftriktningen. Alltså bör man ta hänsyn till detta vid okmonteringen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
oftast sitter de precis som du säger motstående mot styrväxeln. På min dieselvagn sitter styrstaget i bromsoket, så har man sparat in en styrarm |
||||
Skruva banåkabil Broms ok framåt eller bakåt på bil ? | << 1, 2 2926 besök totalt |