Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Broms ok framåt eller bakåt på bil ?
<<   1, 2
2926 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jani Hast skrev:
Jag och 2 kolegor ha de en lite diskution varför framhjuls drivna bilar har bromsoker i framkant på skivan och bakhjuols drivna har den i bakkant.

Detta gäller givet vis frambromdar.

Kan någon förklara detta så vi kan fortsätta våra luncher utan diskutioner om det.



På sid 65 i min bok har jag tagit upp problematiken till viss del.
Det går ut på att dom interna meterialbelastningarna i spindeln blir mindre med oken monterade i bakkant av skivan. Framhjulsdrift har jag inte studerat.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



På några årsmodeller av BMW's stcc bilar använde man ett dubbla ok till frambromsarna... Betyder det att bilarna då måste vara fyrhjulsdrivna?

_________________
Jonas Edling
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



ThomasT skrev:
Har inte F1:or och Sportvagnar ok:en nedåt?
På F1:or verkar de sitta precis var som helst. Det verkar dessutom som om tillverkarna har svårt att bestämma sig för det varierar inom stallet ibland.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Lennart Mäkinen skrev:
ThomasT skrev:
Har inte F1:or och Sportvagnar ok:en nedåt?
På F1:or verkar de sitta precis var som helst. Det verkar dessutom som om tillverkarna har svårt att bestämma sig för det varierar inom stallet ibland.


Jo, det finns varianter här. Nu är det ingen utomordentligt viktig fråga ur hållfasthetssynpunkt. Däremot kan utrymesmässiga placeringar samt annat spela roll. Val av pad material kontra slitage-areabehov pga tävlingens längd mm, spela stor roll. Kylnings kanaler mm.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag ska passa på att göra ett tillägg till skissen jag refererade till. Vi ser på den att oket, om det sitter bakåt monterat, får en uppåtgående kraftrikning av skivan. Det betyder en nedåtgående kraft i spindeln.
Tyngden av bilen verkar uppåt i spindeln. Eftersom oket sitter monterart på en kortare radie än hjulets, blir hävstångsverkan oket mot spindeln av större kraft än momentet mot marken. Det betyder att vi kan få en kraftriktnings omkastning i hjullagren. Särskillt med racingdäck och deras grepp. Att byta kraftriktning är inte bra, det kan resultera mindre lustiga i vibrationer. Att jämna ut belastningarna är bra, men inte till den grad att vi vänder kraftriktningen. Alltså bör man ta hänsyn till detta vid okmonteringen.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



MaZ skrev:
Frågan är väl hur oken skulle sitta på en fyrhjulsdriven bil enligt detta resonemanget?

Rimligen beror det väl på var styrväxeln ligger? Bromsoket hamnar på motsatt sida helt enkelt, eller har jag helt fel?



oftast sitter de precis som du säger motstående mot styrväxeln.

På min dieselvagn sitter styrstaget i bromsoket, så har man sparat in en styrarm

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Broms ok framåt eller bakåt på bil ?
<<   1, 2
2926 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande