Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SAAB-Klubben i Superstage
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (8768 totalt)
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Bilsport hade en artikel idag om SAAB-klubbens körningar.

Någon här som var och körde? Kommenater?

Finns det en komplett lista på alla tider uppladga på nåt ställe redan?
orkar inte skriva ner allt ihop.

Vet inte om jag vågar skriva vad jag tyckte om tiderna...

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Då är det kanske dags att slå till på ett nummer av denna utmärkta publikation

Jag va där och tittade när dom körde... jag kan säga att jag va mycket förvånad över hur dom körde.. Dom flesta tycker jag va lite oseriösa.
Ett exempel är att nästan alla höll på och burnade innan. Vissa rattade fullt och la i backen och brände runt några varv.. detta med vanliga gatdäck.. Sen va det massa hjulspinn ut på rakan

Lillen (Magnus) med den silverfärgade 900:an hade en respektabel tid på runt 1.34.

Va en helt enorm skillnad när rejsa va där dagen efter thumbs up thumbs up thumbs up

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm tror inte det var Saabklubben utan Saab Turbo klubben(STCS) du merar, eller????

citat:
Vet inte om jag vågar skriva vad jag tyckte om tiderna...
Hmm jag tror jag vet vad du tycker

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
fuling skrev:
Hmm tror inte det var Saabklubben utan Saab Turbo klubben (STCS) du menar, eller????

Självklart var det de med turbo som var på plats.

Den enda tiden som verkar respektabel verkar vara på grund av en felkörning...

Tiderna var kassa överlag, men jag vill inte ha en märkesdiskussion av det hela. Å andra sidan, ska man se det som ett bevis på att SAABar inte kan svänga?

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Som jag fattade stod sig den tid jag körde dagen efter (1:40.10, dvs inget speciellt snabbt) rättså bra jämfört med klubbkamraterna dagen innan. Vilket tyder på att de inte rattade allt för kvickt...?
Jag är långt ifrån någon gudabenådad förare och de som såg mig köra torde ha lagt märke till att det fanns vissa problem att få bilen att peka åt det håll jag ville... . Långt ifrån optimal chassisättning alltså. Tämligen låg effekt också vid tillfället.

Vetifasen varför det gick som det gick för dem. Vore dock intressant att se tiderna... får väl se om CSN-pengarna räcker till en blaska.

mvh/Ragnar

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Erik B skrev:

Den enda tiden som verkar respektabel verkar vara på grund av en felkörning...

Tiderna var kassa överlag, men jag vill inte ha en märkesdiskussion av det hela. Å andra sidan, ska man se det som ett bevis på att SAABar inte kan svänga?

Vilken tid fick 900 som körde fel?

Ja nog kan man säga att det finns ett och annat att göra på en saab för att den ska svänga... jag har ju diskuterat problemet i några trådar här.. Men helt fel caster som ger i vissa fall positiv camber vid sväng är ju inte så bra... Till nästa år ska jag har lite bättre geometri på min burk..

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Daniel Ekström skrev:

Jag TROR 1.33

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag vet att Robban Uhrs Saab går lite fortare än så iof. Men den är ju "ganska" ombyggd då iof

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Erik B skrev:
Daniel Ekström skrev:

Jag TROR 1.33

Men då är ju inte 1,34 så illa för en som inte kör fel då.. För jag har för mig att det var den tiden Magnus fick..

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

de flesta hade ju max andra fjädrar och dämpare ,, om det var något gjort något överhuvud taget på bilen

9 av 21 bilar var HELT standard.
sen var det 10 bilar till som hade chiptrimmat (typ) och bytt fjädrar och dämpare.
Sen var det 4 bilar som var ganska rejält ombyggda

1 bil hade slicks, 1 hade Rdäck. resten, vanliga gat däck. Och de flesta hade tom inte ens "högprestanda" däck. utan tex Tufoon Euro 50, Continental Conticontact, Pirelli P6000 osv... vissa visste ju inte ens vilka däck dom hade..

Menlös läsning..
Superstage är ju till för att mäta prestandan på bilar i en tidning som är inriktade på bilsport..... inte på bilar som är vilka som helst..

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Turbo² skrev:
de flesta hade ju max andra fjädrar och dämpare ,, om det var något gjort något överhuvud taget på bilen

9 av 21 bilar var HELT standard.
sen var det 10 bilar till som hade chiptrimmat (typ) och bytt fjädrar och dämpare.
Sen var det 4 bilar som var ganska rejält ombyggda

1 bil hade slicks, 1 hade Rdäck. resten, vanliga gat däck. Och de flesta hade tom inte ens "högprestanda" däck. utan tex Tufoon Euro 50, Continental Conticontact, Pirelli P6000 osv... vissa visste ju inte ens vilka däck dom hade..

Menlös läsning..
Superstage är ju till för att mäta prestandan på bilar i en tidning som är inriktade på bilsport..... inte på bilar som är vilka som helst..

Med andra ord som dom flesta andra klubbarna som varit där... Meningen med träffen va ju att se hur ens egna tider står sig mot Gullabo.. i alla fall den infon som gick ut till saab och när jag var där med audi...

Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Var det inte dom som körde innan oss (rejsa) på superstage? Kan vi hoppas på reportage från våran träff inom en snar framtid kanske?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bästa tiden - förutom felkörningen som jag inte hajar att den ens publicerar - verkar vara en SAAB 900 (1988) med 220 hk.
Den är lättad och har Elite-fjädrar, AVo dämpare, lättad och uppstyvad och kör på Yoko 032R (R-däck).

Han körde på 1.35,69.

En 900 -95 med 300 hk+ och H&R fjädrar och justerbara Koni och SLICKS körde på 1.35,43...

De flesta ligger på 1.43 - 1.48.

På många bilder går bilarna bara på 3 hjul...

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Erik B skrev:
....På många bilder går bilarna bara på 3 hjul...
...som nästan vilken FWD Super 2000-bil som helst då med andra ord!

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Tiderna var kassa överlag,

Kassa till förhållande till vad??? En Audi A6 AWD med 312hk/445Nm och tid på 1:38,20 BARA ca 7s snabbare är en fornlämning från 69 med kass choför.
Så jag tycker man skall ha soppat framför egen dörr innan man skriver något dylikt.
Men jag kan hålla med om att tider på 1.43 - 1.48 med detta marial inte är mycket att hänga i granen.

SS-tiderna är mycket kg/hk beroende, sen är även skiten bakom kringlan viktig. Så det är inte igenligen tiden absulut som är intresankt utan med vad den är satt med för åkdon.

citat:
Menlös läsning..
Vad är en bil inte vilken som hälst?????

Horda
Här sen Nov 2002

fuling skrev:

Så jag tycker man skall ha soppat framför egen dörr innan man skriver något dylikt.

Hårda ord! Men så sant som det va sagt.

Listerby
Här sen Nov 2002

Jag tycker också att man inte ska klaga på tiderna, en "standard" SAAB är ju inte precis gjord för superstage och ska man köra snabba tider beror det mycket på föraren. Jag tycker såna reportage är kul att läsa.
P-A:s SAAB gillade jag.

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

fuling skrev:
Kassa till förhållande till vad???

Jämfört med en chippad std Golf.....

Turbo²

Här sen Jan 2003

Daniel Ekström skrev:

Med andra ord som dom flesta andra klubbarna som varit där... Meningen med träffen va ju att se hur ens egna tider står sig mot Gullabo.. i alla fall den infon som gick ut till saab och när jag var där med audi...

Jag har alltid sagt att jag tycker SS tider som ej är satta av gullabo är irrelevanta, pga att föraren spelar så stor roll. Så det blir omöjligt att jämföra "prestandan" på fordonet.
Visst, det är kul att läsa om häftiga åk som kör SS även fast Gullabo inte kör.. men hur kul är det att läsa om en Saab 900 Aero helt original göra SS på 1.48 ? Jag bläddrar direkt förbi det iaf.

fuling skrev:

Vad är en bil inte vilken som hälst?????

Det är väl iaf väldigt uppenbart (iaf för mig)
En bil som är unik(are). T.ex. din bil. en M3, en Saab 900 med 600 hk, en radical, bilsport kadetten osv osv osv.
Gränsen är inte självklar, men jag känner iaf vad som är en "vanlig" bil och en unik bil.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Turbo² skrev:

Jag har alltid sagt att jag tycker SS tider som ej är satta av gullabo är irrelevanta, pga att föraren spelar så stor roll. Så det blir omöjligt att jämföra "prestandan" på fordonet.
Visst, det är kul att läsa om häftiga åk som kör SS även fast Gullabo inte kör.. men hur kul är det att läsa om en Saab 900 Aero helt original göra SS på 1.48 ? Jag bläddrar direkt förbi det iaf.

Sen finns det undantag som bekräftar också...

Vi har diskuterat det innan men Gullabo verkar antingen vara mer försiktig mot svansmotorförsedda bilar från stutgart än andra bilar, alternativt att förarna av dessa i vissa fall är snabbare själva.

PS. Sug åt dig Samuel.... DS.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Erik B skrev:
.....På många bilder går bilarna bara på 3 hjul...
Gjorde en liten jämförelse förra inlägget och avslutade med en smiley, men skulle faktiskt vilja veta vad som är så tokigt med dessa fakta?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (8768 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande