Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ En kanske inte så enkel bromsfråga... | 5270 besök totalt |
Hallå rejsvänner !! Jag har lite bryderier och hoppas ni skall kunna hjälpa mig med dem.. Jag vet att en här tråden har varit uppe förr och jag diskuterade en del med AL om huvudbromscylindern och kylning av skivorna etc, etc...
Men mina bryderier ang. kolvstorlek i oken kvarstår dock. Jag skulle gärna vilja veta hur och vad det gör i skillnad ?? Det är ju så att jag har ett lite lätt modifierat bromssystem (se inlägg: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php original till Sc. GTi -81 är 42mm medans Sc.16v -87 är uppe på hela 60mm. Vad är det som gör skillnaden egentligen ?? Det jag också har till detta bromseri är en 22,3mm huvudcylinder med fyra utgångar (en för varje hjul). 1* Är det så att det bildas ett annat tryck i systemet och blir det inte då också känsligare i pedalen ?? 2* Ger större diameter på kolv bättre kylegenskaper eftersom det rimligtvis borde finnas en större yta att fördela ut värmen på ?? 3* Ger större diameter på kolv bättre bromsegenskaper eftersom arean mot belägget rimligtvis borde bli större ?? 4* Detta i kombination med den grövre huvudcylindern borde rimligtvis, rent teoretiskt fungera väldigt bra !!? Att flytta ut hävarmspunkten på bromsarna med utflyttning av ok för bättre bromsförmåga är givet och att kombinationen med större skivor för bättre kylförmåga är också givet (ganska logiskt). Men att byta till ok med större kolv ?? Det är här mitt kunnande inte kommer överens med sig själv !! Är det en bra grundtanke jag har eller är det bara något jag fått för mig skall vara bättre ?? Vill/kan någon kunnig förklara ?? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
om du byter till ok med större kolvdiameter kommer pedalen ta längre ner eftersom det krävs mer vätska för att s.a.s. fylla ut bakom kolven. I gengäld får du en "utväxling" som gör att du inte behöver trycka så hårt. Tillsammans med det längre avståndet från navcentrum du får m.h.a. distanserna så borde det märkas en skillnad i pedalkraft mot det lägre tycker jag.
om du nu också byter till den större huvudbromscylindern borde pedalen ta ungefär på samma ställe som original, men du får tillbaka det något högre pedaltrycket. På min Golf har jag bytt till G60-skivor/ok fram och om jag inte har helt fel så kan nog okcyldiametern vara 60mm. Huvudcylindern är iallafall 22.3mm. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Det som är viktigt vid labbande av den här karaktären är bromsbalansen mellan fram o bak eller hur?
om man har ABS så blir det ju mindre känsligt men jag känner mig VÄLDIGT övertygad om att du inte har ABS Men en liten bromsvåg att pilla på är väl aldrig fel. Kan bli "intressant" att ställa in, hehe! _________________ Magnus Thomé |
||||||
oki !! Då tror jag att jag är inne på rätt spår ändå !!
Ahaa, det där är ju också ganska logiskt egentligen eftersom volymen i huvudcylindern också i detta fall är större.. Hmm, det låser sig i tankegången ibland !!?
Näe, det har jag inte !! ABS är för kycklingar !!
Det är alldeles riktigt men det "problemet" löste jag med att sätta dit 2st. reduceringsventiler som sitter som original på Scirocco 16v. En för varje bakhjul vilket jag TROR borde räcka !?!?!? Men iofs... Kanske en liten bromsvåg ändå vore något att föredra då man kan ställa in ballansen beroende på bana/underlag/väglag s.a.s. ?? Fast då bordar nästa problem... Om jag har 2 utgångar från huvudcylinder som går till respektive hjul måste jag då inte ha 2 bromsvågar eller finns det en typ av centralenhet ??? Den enheten skulle väl då rimligtvis finnas inne i cupén förutsätter jag !!! Ujujuj, nu bubblar det ännu mer av funderingar och olika idéer.. _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
om du åker med bromsvåg så använder du mycket riktigt två cylindrar, fast med en utgång vardera. Dvs den du har är ingen höjdare. Men tex Girling, Wilwood med flera har cylindrar i valfri diameter med enkel utgång, då kan du dessutom "grundinställa" bromsverkan fram/bak genom att välja olika diameter på respektive cylinder.
Men en enklare lösning som funkar rätt fint är att montera en justerbar reduceringsventil på bromsledningen bak. De flesta tillverkare med lite racingambition har såna i olika modeller _________________ Karl Brag |
||||||
Nu kommer jag till en återvändsgränd och viss beslutsångest vad gäller användandet. En bromsvåg i all ära men en bromsjustering är att föredra före en komplett bromsvåg i min mening. Mindre komplicerad att bygga in s.a.s. ?? Dessutom tar bromsjusterare avsevärt mindre plats !!
I motorrummet är det byst med pinaler ändå, även där var det tvunget att laboreras en del bara för att få plats med den huvudcylinder jag har nu. Vad lär inte behövas göra om jag skall bygga in en bromsvåg ?? PCR skrev
Här hittade jag två varianter på bromsjusterare av märket Tildon (finns naturligvis även Willwood). Dessa varianter går att justera på olika sätt. Den första med spak och ej steglös i upp till 8 olika steg. Den andra med vred och helt steglös inställning. Det är också här jag har fått uppfattningen av att använda mig av 2 st. ventiler. En för vardera bakhjul eftersom att det finns 2 utgångar på huvudcylindern och då också helt naturligt 2 bromsledningar till bakvagnen. Den förra huvudcylindern hade bara en ledning bak eftersom det bara var 3 utgångar från den. En utgång per framhjul och en utgång för bakvagnen med en sk. lastavkännare monterad strax vid vänstra infästningen av "vaggan". Där delades de av till höger resp. vänster. Såå.. Behövs det 2 justerventiler eller hur går jag tillväga ?? _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
Hmm, låter ju mest sunt när allt kommer kring !!! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
Att använda det man har är nästan aldrig någon dum idé.
Men du behöver definitivt inte två ventiler, om du får en utgång över på cylindern så är det inte värre än att du pluggar den och drar en enkel ledning bakåt. Sen mecklar du dit den reduceringsventil du bestämmer dig för innan du delar av ledningen till respektive bakhjul. _________________ Karl Brag |
||||||
om man tittar hur FF eller F3 och många andra (tror jag) löst det så är det lika enkelt som genialiskt.
2 cylindrar (har du redan) monterade en bit ifrån varann. Cylindrarnas kolvstänger är förbundna med paralell stång som är gängad. På stången sitter en mutter som är förbunden med bromspedalen. Skruva på den gängade stången och muttern kommer att förflytta sig mot ena cylindern och trycker med mer kraft mot denna och mindre mot den andra. Har gjort en illustration men vet inte hur jag får in den. Klippa och klistra verkar inte funka, och där tar mina ideer slut. /jan nagy bromsexpert _________________ Jan Nagy |
||||||
Läs det första inlägget längst upp i forumet (det heter "läs det här" typ....) Där står det hur du laddar upp bilder _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det Jan föredömligt beskrev är kort och gott en bromsvåg Helt klart den lösning som fungerar bäst om man skall hålla på och prova lite olika varianter med skivor, belägg mm, inte helt fel att kunna justera bromsverkan vid olika väder, däck och banor heller Har iofs ingen aning om vad SBP säger om bromsvåg, var och varannan rallybil har ju bromsvåg men dom har ju lite dispenser och sånt _________________ Karl Brag |
||||||
WAOW !! TACK grabbar för en dunderbra respons !!
Det behövs verkligen för att sätta fart på de små grå och känslan att komma igång i garaget igen !!! JÄTTETACK !!!! Det kommer fler knepiga frågor under tiden bygget fortskrider är jag säker på för hon är inte klar ännu ! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
Sparade trådar/FAQ En kanske inte så enkel bromsfråga... | 5270 besök totalt |