Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film !
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
26 besök senaste veckan (113313 totalt)
Barnes
Nynäshamn
Här sen Aug 2007
Inlägg: 8



Ser riktigt coolt ut med injektorerna i det öppna sådär, men blir inte brandrisken mycket hög med bränsle som sprutas "fritt" i motorrummet??

_________________
Magnus Pelve
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Tuff lösning, så då sprutar du bensin genom filtren sen då?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
För en som inte är jätteinsatt i Bmw's motorkoder. Vilken bil sitter M60B40 i? Hade fått för mig att motorn som satt i denna bil var en s62 (m5 right?)? Har sett på klippen från falsterbo massor med gånger. kan inte få nog av ljudet från bilen. Samma sak med klippen med Limmets e30 med m5 v8a. Sjukt ljud!

Ska du ut på några banträffar i sommar nedåt landet? Hade ju vatt kul att få se bilen irl!


Tackar, vad roligt...

Som nämts ovan är det en 4l maskin från en 740...som satt i fram till förra året...en annan maskin detta år... ...more to come...

Jo det är tanken att vi skall köra bana i sommar, har inte bestämt riktigt när och vilken bana bara.

Vi har pratat om att kanske vara med på BMW sports clubs bankörning på Mantorp 16 maj eller Anderstorp 4 juli, om allt är klart med bilen då.

Tanken är att bilen skall vara klar till Italienska träffen på Skokloster den 1:a maj, det var den nämligen inte förra året och det sög......

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Kommer singelspjällen från ett par s14 eller sitter de på originalmotorn? Har du gjort något mer för att få sån bra respons?

Trodde inte det funkade med endast en uppsättning spridare före spjällen på tomgång, men tydligen thumbs up

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
peterb
Kungsör
Här sen Apr 2006
Inlägg: 26



Hel rätt motorbyte tycker jag!thumbs up

10.000 kronors frågan; finns det mer Cosworth F1 delar där hemma?

_________________
Peter Boström
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Underbar bil och helrätt motor
Har ju också ett M60B40 projekt på gång, och undrar också vad du gjort åt motorn i övrigt? Responsen låter som sagt grym. Orginal kammar? Vad har du för svänghjul/koppling med mera?

Snyggt jobb thumbs up

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
PeterB skrev:
Hel rätt motorbyte tycker jag!thumbs up

10.000 kronors frågan; finns det mer Cosworth F1 delar där hemma?


Nej, det var en kollega på jobbet som visade dom så jag passade på att fotta dom lite. Han hade visst lånat med sig dem av en kompis.

Vevstaken var ruskigt lätt....

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
fulingbusen skrev:
Tuff lösning, så då sprutar du bensin genom filtren sen då?


Japp, spridaren sticker ned genom ett hål i toppen på filtret som är överträtt över tratten. Därigenom hålls även filtret kvar ordentligt...som syns på bilden nedan där filtrena är installerade på cylinder 4 & 8.


Barnes skrev:
Ser riktigt coolt ut med injektorerna i det öppna sådär, men blir inte brandrisken mycket hög med bränsle som sprutas "fritt" i motorrummet??


Som nämnts ovan så sprutas det inte fritt, om man inte kör utan filter vill säga.... ...det går det med (sliter dock på motorn).
Men anledningen är tack vare att det är ett seqventiellt insprutningssystem så kan man bestämma när varje individuell injector ska öppna. Jag har satt referenspunkten (i detta fall slutet på insprutningen) för varje injektor till några vevvinkelgrader innan respektive insugsventiler stänger. Detta betyder att vid hög last flyttas start punkten fram för att möjligöra att öppningstiden på spridaren blir längre. Resultatet av detta blir att det är undertryck i insuget när bensinen sprutas in så att allt sugs in i motorn. Dessutom kör vi med högre bränsletryck än original system använder sig av.

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123



Fantastiskt ljud i spisen!! :-) Man kanske skulle göra nåt med M62:an som ligger i garaget..

Vad är det för nytt projekt/maskin på g då???
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Rallyfinnen skrev:
Fantastiskt ljud i spisen!! :-) Man kanske skulle göra nåt med M62:an som ligger i garaget..

Vad är det för nytt projekt/maskin på g då???


Det tycker jag verkligen att du skall göra... det är trevliga maskiner M6X maskinerna...ända nackdelen är nikasil/alusil beläggningarna i cylindrarna som blir dyra om de måste förnyas...en enplans vev till M60:in skulle ju inte vara fel heller, istället för tvåplansveven som sitter i original, för att få en bättre pulsseparation mellan cylindrarna.

Nya maskinen som håller på att installeras är en BMW ALPINA B10 V8 på 4.6liter...350hk original...så lite bättre kommer nog Pantera att röra på sig denna sommar...

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Icee
Finland
Här sen Sep 2004
Inlägg: 58



Kan inte släppa ljudet från denna underbara maskin. Finns de ingen film där de körs som inte musik är inblandat?

_________________
Jonas Snickars

Bilen: http://www.garaget.org/?car=39110
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Medan motorn gicks igenom och innan jag tog isär växellådan passade farsan på att tillverka en adapterplatta mellan BMW motorn och original växellådan . Otimalt vore ju att såga av kopplingskåpan på ZF-lådan och svetsa på en ny som passar på BMW motorn.
Detta skulle ju dock förstöra orginal installationen med Cleveland motorn. Det är en sak vi kom överens om i början av detta projekt att inget på bilen skulle byggas om utan att det skulle gå att bygga tillbaka till standard utan problem i framtiden.

Därav tillverkades en adapterplatta mellan motor och låda. På bilden syns hur farsan tillverkar adapterplattan "OLD SCHoOL" dvs utan CAD program och vattenskärning...


Visst dessa redskap är grymma (har själv både solid edge & solid works) men man behöver inte använda dem till allt för då blir det lätt att man går över bäcken för att hämta vatten...

Istället fäste han en platta på lådan, borrade ut hålen och centrerade hålet för ingående axeln i lådan med vevaxeln på motorn som syns i bilden nedan. Satte i stift i hålen på motorn och knackade till och WHALAA markeringar för att borra bultmönstret från motorn.


När bultmönstrena från motor och låda var klara på adapterplattan sågades formen ut med handjagad sticksåg och kylspray. Här nedan syns ZF-kopplingskåpan hopskruvad med BMW blocket med hjälp av adapterplattan.

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Hur blir det med ingåendeaxels passning i veven. Den blir väll utflyttad ca 10mm, Fanns det marginal till detta?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Bodinecc skrev:
Rallyfinnen skrev:
Fantastiskt ljud i spisen!! :-) Man kanske skulle göra nåt med M62:an som ligger i garaget..

Vad är det för nytt projekt/maskin på g då???


Det tycker jag verkligen att du skall göra... det är trevliga maskiner M6X maskinerna...ända nackdelen är nikasil/alusil beläggningarna i cylindrarna som blir dyra om de måste förnyas...en enplans vev till M60:in skulle ju inte vara fel heller, istället för tvåplansveven som sitter i orginal, för att få en bättre pulsseparation mellan cylindrarna.

Nya maskinen som håller på att installeras är en BMW ALPINA B10 V8 på 4.6liter...350hk original...så lite bättre kommer nog Pantera att röra på sig denna sommar...



Det går bra att fodra bmw v8 blocken




_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Härligt ljud och tuff installation av spridare! Skulle man inte kunna trä på någon sorts jättescoop över trattar och spridare och sedan använda en singel pappersfilter och därmed slippa små enskilda filtrar över varje tratt?

Jag kommer att följa detta med stort intresse! Kommer spridarinstallationen att flyttas över till nya motorn? ska ni göra något med kamaxlar också för att få mer högvarvig spis?

Man kan bara drömma hur den skulle kunna låta med vassare kammar, H-profil vevstakar i stål, lätta JE-kolvar, enplansvev, komp på 13:1 och E85 i spridarna!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
Bodinecc skrev:
Rallyfinnen skrev:
Fantastiskt ljud i spisen!! :-) Man kanske skulle göra nåt med M62:an som ligger i garaget..

Vad är det för nytt projekt/maskin på g då???


Det tycker jag verkligen att du skall göra... det är trevliga maskiner M6X maskinerna...ända nackdelen är nikasil/alusil beläggningarna i cylindrarna som blir dyra om de måste förnyas...en enplans vev till M60:in skulle ju inte vara fel heller, istället för tvåplansveven som sitter i orginal, för att få en bättre pulsseparation mellan cylindrarna.

Nya maskinen som håller på att installeras är en BMW ALPINA B10 V8 på 4.6liter...350hk original...så lite bättre kommer nog Pantera att röra på sig denna sommar...



Det går bra att fodra bmw v8 blocken






Jo det går ju det med...ser bra ut... ...är det din motor? Vet du vad det kostar det där?

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
beepbeep skrev:
Härligt ljud och tuff installation av spridare! Skulle man inte kunna trä på någon sorts jättescoop över trattar och spridare och sedan använda en singel pappersfilter och därmed slippa små enskilda filtrar över varje tratt?

Jag kommer att följa detta med stort intresse! Kommer spridarinstallationen att flyttas över till nya motorn? ska ni göra något med kamaxlar också för att få mer högvarvig spis?

Man kan bara drömma hur den skulle kunna låta med vassare kammar, H-profil vevstakar i stål, lätta JE-kolvar, enplansvev, komp på 13:1 och E85 i spridarna!


Tackar så mycket...

Jo du har helt rätt...vi har diskuterat olika designer på scoop fram och tillbaka...fast mest av anledningen att insugslufttemperaturen ligger på ~65grader en varm dag. Detta pga den enorma värmemängden som grenrören ger ifrån sig plus resten av motorn. Jag har gjort lite snabba simularingar på jobbet och det visar sig att om man sänker inloppstempen från 340K till 300K är en effektvinst på runt 5% möjlig.

Tyvärr fungerar Panteran som en enorm damsugare vid högfart. Hålen baktill och den öppna "bakrutan" är positionerade i lågtrycks zoner på bilen vilket skapar ett undertryck i motorrummet. Det gör att luft sugs upp underifrån in i motorrummet och på vägen värms upp tills den kommer till insuget. Ett scoop skulle skapa ett högtryck istället och få frisk kall luft till insuget. En annan positiv följd av detta är antagligen att man skulle slippa tvätta motorrummet så ofta pga all skit som sugs upp från vägen.

I övrigt är Panterans aerodynamik inget att klaga på med ett Cd på 0.29...

En sån design skulle möjliggöra ett filter och att luftkanalen ned till insugstrattarna kunde göras i polycarbonat så att man kan se insprutningarna i bakspegeln när man kör...

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Nikel skrev:
Hur blir det med ingåendeaxels passning i veven. Den blir väll utflyttad ca 10mm, Fanns det marginal till detta?


Ja det passade bra då både ZF-växellådan och bmw lådan har ingående axlar som sticker ut utanför delningsplanet växellåda/motor. Därav kunde ingående axeln passas in i veven på BMW v8:an
med ett stödlager. Detta är ytterst kritiskt då denna axel ej är dimensionerad för att ta upp någon radiell last.
Det hade varit svårare om en Porsche eller Audi låda hade används med en ingående axel som nästan slutar innanför delningsplanet.
Detta är fallet i min fd kollega Fredrik Westins Lotus Europa projekt där stödlagret flyttats ut i svänghjulet.

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Bodinecc skrev:
Krille_hlm skrev:
Bodinecc skrev:
Rallyfinnen skrev:
Fantastiskt ljud i spisen!! :-) Man kanske skulle göra nåt med M62:an som ligger i garaget..

Vad är det för nytt projekt/maskin på g då???


Det tycker jag verkligen att du skall göra... det är trevliga maskiner M6X maskinerna...ända nackdelen är nikasil/alusil beläggningarna i cylindrarna som blir dyra om de måste förnyas...en enplans vev till M60:in skulle ju inte vara fel heller, istället för tvåplansveven som sitter i orginal, för att få en bättre pulsseparation mellan cylindrarna.

Nya maskinen som håller på att installeras är en BMW ALPINA B10 V8 på 4.6liter...350hk original...så lite bättre kommer nog Pantera att röra på sig denna sommar...



Det går bra att fodra bmw v8 blocken






Jo det går ju det med...ser bra ut... ...är det din motor? Vet du vad det kostar det där?



Det är vi som har gjort det på en alpina motor.
Jag har för mig att jag tog ca 12k för alltihopa ink. fodren.
Sen satte jag ringar för stål på alpina kolvarna också.

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
bodin
Spånga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 4



---

_________________
Lars Bodin
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
beepbeep skrev:

Jag kommer att följa detta med stort intresse! Kommer spridarinstallationen att flyttas över till nya motorn? ska ni göra något med kamaxlar också för att få mer högvarvig spis?

Man kan bara drömma hur den skulle kunna låta med vassare kammar, H-profil vevstakar i stål, lätta JE-kolvar, enplansvev, komp på 13:1 och E85 i spridarna!


Japp allting kommer att flyttas över till Alpina motorn och vad gäller kammar så är det andra kammar i Alpinan än i orginal M60 motorn. Skall bli intressant att se vad skillnaden blir.

Skulle vara tacksam om någon kunde rekomendera ett bra ställe att mappa motorn själv på rullande lansväg alt rototest i stockholms området?

Japp lite annan hårdvara i motorn vore inte fel, det är väll främst de hydraliska tryckarna som sätter gränsen för hur mycket man kan varva. Men vi får se vad framtiden har att bjuda på...

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film !
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
26 besök senaste veckan (113313 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande