Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 26 besök senaste veckan (113313 totalt) |
Tackar, vad roligt... Som nämts ovan är det en 4l maskin från en 740...som satt i fram till förra året...en annan maskin detta år... ...more to come... Jo det är tanken att vi skall köra bana i sommar, har inte bestämt riktigt när och vilken bana bara. Vi har pratat om att kanske vara med på BMW sports clubs bankörning på Mantorp 16 maj eller Anderstorp 4 juli, om allt är klart med bilen då. Tanken är att bilen skall vara klar till Italienska träffen på Skokloster den 1:a maj, det var den nämligen inte förra året och det sög...... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Kommer singelspjällen från ett par s14 eller sitter de på originalmotorn? Har du gjort något mer för att få sån bra respons?
Trodde inte det funkade med endast en uppsättning spridare före spjällen på tomgång, men tydligen _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||||
Underbar bil och helrätt motor
Har ju också ett M60B40 projekt på gång, och undrar också vad du gjort åt motorn i övrigt? Responsen låter som sagt grym. Orginal kammar? Vad har du för svänghjul/koppling med mera? Snyggt jobb _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||||
Nej, det var en kollega på jobbet som visade dom så jag passade på att fotta dom lite. Han hade visst lånat med sig dem av en kompis. Vevstaken var ruskigt lätt.... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Japp, spridaren sticker ned genom ett hål i toppen på filtret som är överträtt över tratten. Därigenom hålls även filtret kvar ordentligt...som syns på bilden nedan där filtrena är installerade på cylinder 4 & 8.
Som nämnts ovan så sprutas det inte fritt, om man inte kör utan filter vill säga.... ...det går det med (sliter dock på motorn). Men anledningen är tack vare att det är ett seqventiellt insprutningssystem så kan man bestämma när varje individuell injector ska öppna. Jag har satt referenspunkten (i detta fall slutet på insprutningen) för varje injektor till några vevvinkelgrader innan respektive insugsventiler stänger. Detta betyder att vid hög last flyttas start punkten fram för att möjligöra att öppningstiden på spridaren blir längre. Resultatet av detta blir att det är undertryck i insuget när bensinen sprutas in så att allt sugs in i motorn. Dessutom kör vi med högre bränsletryck än original system använder sig av. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Fantastiskt ljud i spisen!! :-) Man kanske skulle göra nåt med M62:an som ligger i garaget..
Vad är det för nytt projekt/maskin på g då??? _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||||||||
Det tycker jag verkligen att du skall göra... det är trevliga maskiner M6X maskinerna...ända nackdelen är nikasil/alusil beläggningarna i cylindrarna som blir dyra om de måste förnyas...en enplans vev till M60:in skulle ju inte vara fel heller, istället för tvåplansveven som sitter i original, för att få en bättre pulsseparation mellan cylindrarna. Nya maskinen som håller på att installeras är en BMW ALPINA B10 V8 på 4.6liter...350hk original...så lite bättre kommer nog Pantera att röra på sig denna sommar... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Kan inte släppa ljudet från denna underbara maskin. Finns de ingen film där de körs som inte musik är inblandat?
|
||||||||
Medan motorn gicks igenom och innan jag tog isär växellådan passade farsan på att tillverka en adapterplatta mellan BMW motorn och original växellådan . Otimalt vore ju att såga av kopplingskåpan på ZF-lådan och svetsa på en ny som passar på BMW motorn.
Detta skulle ju dock förstöra orginal installationen med Cleveland motorn. Det är en sak vi kom överens om i början av detta projekt att inget på bilen skulle byggas om utan att det skulle gå att bygga tillbaka till standard utan problem i framtiden. Därav tillverkades en adapterplatta mellan motor och låda. På bilden syns hur farsan tillverkar adapterplattan "OLD SCHoOL" dvs utan CAD program och vattenskärning... Visst dessa redskap är grymma (har själv både solid edge & solid works) men man behöver inte använda dem till allt för då blir det lätt att man går över bäcken för att hämta vatten... Istället fäste han en platta på lådan, borrade ut hålen och centrerade hålet för ingående axeln i lådan med vevaxeln på motorn som syns i bilden nedan. Satte i stift i hålen på motorn och knackade till och WHALAA markeringar för att borra bultmönstret från motorn. När bultmönstrena från motor och låda var klara på adapterplattan sågades formen ut med handjagad sticksåg och kylspray. Här nedan syns ZF-kopplingskåpan hopskruvad med BMW blocket med hjälp av adapterplattan. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Hur blir det med ingåendeaxels passning i veven. Den blir väll utflyttad ca 10mm, Fanns det marginal till detta?
|
||||||||
Det går bra att fodra bmw v8 blocken |
||||||||
Härligt ljud och tuff installation av spridare! Skulle man inte kunna trä på någon sorts jättescoop över trattar och spridare och sedan använda en singel pappersfilter och därmed slippa små enskilda filtrar över varje tratt?
Jag kommer att följa detta med stort intresse! Kommer spridarinstallationen att flyttas över till nya motorn? ska ni göra något med kamaxlar också för att få mer högvarvig spis? Man kan bara drömma hur den skulle kunna låta med vassare kammar, H-profil vevstakar i stål, lätta JE-kolvar, enplansvev, komp på 13:1 och E85 i spridarna! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Jo det går ju det med...ser bra ut... ...är det din motor? Vet du vad det kostar det där? _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Tackar så mycket... Jo du har helt rätt...vi har diskuterat olika designer på scoop fram och tillbaka...fast mest av anledningen att insugslufttemperaturen ligger på ~65grader en varm dag. Detta pga den enorma värmemängden som grenrören ger ifrån sig plus resten av motorn. Jag har gjort lite snabba simularingar på jobbet och det visar sig att om man sänker inloppstempen från 340K till 300K är en effektvinst på runt 5% möjlig. Tyvärr fungerar Panteran som en enorm damsugare vid högfart. Hålen baktill och den öppna "bakrutan" är positionerade i lågtrycks zoner på bilen vilket skapar ett undertryck i motorrummet. Det gör att luft sugs upp underifrån in i motorrummet och på vägen värms upp tills den kommer till insuget. Ett scoop skulle skapa ett högtryck istället och få frisk kall luft till insuget. En annan positiv följd av detta är antagligen att man skulle slippa tvätta motorrummet så ofta pga all skit som sugs upp från vägen. I övrigt är Panterans aerodynamik inget att klaga på med ett Cd på 0.29... En sån design skulle möjliggöra ett filter och att luftkanalen ned till insugstrattarna kunde göras i polycarbonat så att man kan se insprutningarna i bakspegeln när man kör... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Ja det passade bra då både ZF-växellådan och bmw lådan har ingående axlar som sticker ut utanför delningsplanet växellåda/motor. Därav kunde ingående axeln passas in i veven på BMW v8:an med ett stödlager. Detta är ytterst kritiskt då denna axel ej är dimensionerad för att ta upp någon radiell last. Det hade varit svårare om en Porsche eller Audi låda hade används med en ingående axel som nästan slutar innanför delningsplanet. Detta är fallet i min fd kollega Fredrik Westins Lotus Europa projekt där stödlagret flyttats ut i svänghjulet. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Det är vi som har gjort det på en alpina motor. Jag har för mig att jag tog ca 12k för alltihopa ink. fodren. Sen satte jag ringar för stål på alpina kolvarna också. mvh |
||||||||
Japp allting kommer att flyttas över till Alpina motorn och vad gäller kammar så är det andra kammar i Alpinan än i orginal M60 motorn. Skall bli intressant att se vad skillnaden blir. Skulle vara tacksam om någon kunde rekomendera ett bra ställe att mappa motorn själv på rullande lansväg alt rototest i stockholms området? Japp lite annan hårdvara i motorn vore inte fel, det är väll främst de hydraliska tryckarna som sätter gränsen för hur mycket man kan varva. Men vi får se vad framtiden har att bjuda på... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 26 besök senaste veckan (113313 totalt) |