Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 30 besök senaste veckan (113324 totalt) |
Galet häftigt projekt. Speciellt impad över gasresponsen i filmerna, helt sinnessjukt.
Kör ett diskret takscoop A la McLaren F1 så får ni luftburken trycksatt också. Kommer bli ännu fräckare om något/några år när motor evolution IV hittar ner i Panteran. ................... BMW M5 V10 såklart |
||||
Efter att adapter plattan var tillverkad fortsatte inpassningen av hela drivlinan i motorrummet. Det är en kompakt drivlina tack vare växellådan eller snarare transaxeln som är den korrekta benämningen.
Vet ej hur många gånger motor och transaxel åkt i och ur bilen under åren men om jag hade en femma för varje gång skulle jag vara en rik man.... Både original transaxelinfästning och motor infästnings hål bibehölls för att inte behöva göra några förändringar på bilen. Nya motorfästen i aluminium tillverkades. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
ALPINA MOTORN ÄR STARTAD I BILEN..........
I helgen blir det åka av.....måste bara balansera in throttlarna. Här är ett kort filmklipp från förra våren i brist på klipp från detta år. http://www.youtube.com/watch?v=dV3AQ _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
Extremt intressant projekt det där.
När teori och kunskap går hand i hand med praktik så blir det bra. Det måste vara otorligt mycket motor till i förhållandevis låga kostnaden (tänkte på 540/740 motorn). _________________ Micael Åman Petrolhead and all around nice guy |
||||
Ett annat lysande exempel är Malmbergs pantera men denna maskinen låter grymt fint _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Här är två filmer från dagens start av nya BMW Alpina motorn i Panteran....
Det är dock lite tveksam kvalité men de ska nog gå ändå... http://www.youtube.com/watch?v=lv_oe http://www.youtube.com/watch?v=0Si7c _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
Det är den gamla BMW spisen och bredvid bilen står original Cleveland motorn...mycke grejer i garaget. Hur har det gått med ert nya garage då? Tog ni erbjudandet? _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
Tack för filmerna Underbart ljud från motorn! _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Tackar så mycket.... Jo vi har fått till ett bra samarbete jag och min far trots allt. För de som sett "orange county choppers" på Discovery så kan det gå till nått liknande i vårt garage...då både jag och min far är väldigt envisa, men det brukar bli bra till slut... ...
Nej det är inte 180graders headers...då vi bara har ett utblås... Kommer lägga upp bilder om hur grenrör och avgassystem tillverkades inom kort. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
Det blir lite hoppande i tiden i denna tråd men jag hoppas det skall gå att förstå ändå...
Tillbaka till ombyggnationen av bilen. När drivlinan var inmåttad i motorrummet och annat arbete fortsatte på bilen där transaxeln inte behövdes flyttades denna upp på mitt rum. Detta var i början av mina studier på KTH när jag fortfarande bodde hos mina föräldrar. Flyttade in en liten aretsbänk i mitten av rummet där transaxeln placerades. Transaxeln behövde en genomgång mest för att kolla så allt stod rätt till men också för att byta vissa packningar där det svettades ut lite olja. Så en verkstadshandbok från ZF inhandlades och jag satte igång med min första växellådsrivning...GULP... ...dyrt projekt att börja med...men men... Nått att tänka på vid tömning av växellådsolja (speciellt då växellådan befinner sig i sovrummet) är att flödet ut ur tömningshålet i lådan bör vara mindre än flödet som uppsamlingstratten under klarar. Detta var dock inte läget i detta fall speciellt som tömningspluggen föll ned i tratten och hindrade flödet...Detta resulterade i att en ansenlig mängd olja hamnade på golvet istället... Det var bara att städa...blev tyvärr inte så mycket meckande den kvällen. Den såg väldig fin ut invändigt. Packningar byttes och ytrosten togs bort på sidokåporna och slutkåpan som samtliga är i stål. Dessa lackades sedan svarta och samtliga muttrar, skruvar och brickor byttes till rostfritt. Resultatet kan skådas nedanför. På kopplingskåpan syns även en liten plåtbit som farsan tillverkade för att täcka för det fyrkantiga hål som finns under. Detta är nämligen en av de första sakerna man skall skaffa när man köpt en Pantera pga att detta hål leder rakt ned till kopplingen. Om något skulle falla ned där kan detta skada koppling/svänghjul vid körning. Vilket betyder att hela drivpaketet behöver rivas ur bilen och monteras isär. En annan sak ett tränat öga kan upptäcka är de stålomspunna slangarna på ovansidan. Dessa leder in till en slavcylinder som sitter inne runt ingående axeln till låda isället för den som sitter utanpå original. Denna nya slavcylinder är av modernare typ än original och gör kopplingen mer lättarbetad...som verkligen behövs i sådana här applikationer. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
Bläää. den doften ger mig kväljningar ännu. Första gången i skolan vi öppnade en bakaxel höll jag på att dö |
||||
Det var bara att städa...blev tyvärr inte så mycket meckande den kvällen. =(underförstått)= tvättat bort allt...
Bimetallkorrosion eller galvanisk korrosion inträffar när två metaller med olika korrisionspotential (ädelhet) sammanfogas samt omges av en ledande vätska. Växellådsolja är ej en ledande vätska pga den försummbara bipoläriteten i kolvätemolekylerna och utanpåliggande vätskor är ej förekommande i någon större omsträckning. Denna typ av korrosion sker inte heller i någon större utsträkning om skillnaden i korrosionspotential är mindre än 50mV vilket är läget i detta fall, E(Rostfritt stål)=-0,29 & E(Aluminium)=-0.51 (för salt vatten). Sedan är ytstorleken på anod och katod av betydelse också. Bimetallkorrosion går som fortast när anoden har lite yta och katoden har stor yta. I detta fall är ytan på anoden stor dvs aluminium växellådan och ytan på katoden lite dvs muttrar och skruvar. också är kontakten mellan meterialen av betydelse, ju bättre kontakt mellan anod och katod metall ju snabbare går reaktionen. I detta fall används Loctite dvs dålig kontakt mellan materialen. Därav är jag ej oroad att detta skall inträffa... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 30 besök senaste veckan (113324 totalt) |