Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 20 besök senaste veckan (113307 totalt) |
Det är en rostfri fullflödesljuddämpare med 4" in/ut. Nja det beror på vilken besiktningskille man får. Första gången vi besiktigade gick den igenom utan problem och besiktningskillen bara flina hela tiden... Men andra gången blev det tvärstopp så vi fick registreringsbesiktiga bilen med denna settup, det var surt. Så farsan har tillverkat ett ljuddämpningsrör som vi trycker in i ljuddämparen.....och det funkar...
Jo det ser ut som det blir Italienska träffen på skokloster imorgon, har lite småsaker att fixa bara. Det skulle va gött om du kom förbi, brukar ju va lite roliga bilar där... Skall dina föräldrar dit i år också? För er som inte vet vad det är för träff finns lite mer info här: http://www.automobil.se/zino.aspx?ar Brukar vara riktigt nice... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Sedan blev det dags att tillverka grenrör och avgassystem till BMW motorn. En hel kasse J krökar köptes in och planering samt måttning för grenrörsbygget påbörjades. Huvud ändamålen var att tillverka ett lätt grenrör och avgassystem med lågt mottryck som åstadkom bra motorandning. Samt att motorn skulle låta riktigt bra.
Detta var den första motorn med fler än 4 cylindrar som skruvades på i vårat garage. Tidigare hade flertalet fyror passerat garaget, de flesta av märket Lotus. Själv tycker jag att ljudet från fyrcylindriga motorer är mindre upphetsande och tänkte ta denna chans att skapa lite riktigt motorljud ur BMW V8:an. original Cleveland motorn hade de amerikanska grenrören vilket betyder att på låga varv lät den väldigt lent och mullrigt till skillnad från de europeiska som har lite mer fiskebåt ljud..sedan vid runt 2500rpm inträffade ett utsläckningsfenomen i grenrören vilket gav ett dåligt ljud. Över 3000rpm började den låta lite mer rejsigt men när det var dags att växla lät det inte som motorn varvade de 6000rpm det indikerades på varvräknaren utan betydligt mindre. Själv ville jag ha ett mer högfrekvent rejsigt ljud på högre varv så klurandet började hur detta skulle åstadkommas. Rören måttades med motorn på plats i motorrummet och handsågades med bågfil (hade inte tillgång till bättre utrustning). Rören tejpades på plats för att sedan punktas som bilden nedan visar. Fotat genom sidobakrutan därav kvalitén. Motorn togs sedan ut ur bilen och grenrören svetsades ihop på plats som syns här nedan. Grenrören på BMW V8 uppifrån. fortsättning följer inom kort..... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Tar mig härmed friheten att låna bilder från alive.se med en viss tomat på bilderna. Det är samma visa varje gång jag ser en bild på den här bilden...teknisk knockout!
Det närmaste jag kommer är en radiostyrd Pantera i skala 1:10, dock utan Alpina-rova under huven _________________ Fredrik Nehlén |
||||||
Hej Erik och Lasse..
Här kommer en liten video med Panteran från 1:a Maj på skokloster. Titta och njut allihop. Tilläggas kan ju att det fanns en hel del andra trevliga bilar på träffen för italienska bilar vid Skokloster också. Det kommer en video med lite annat smått och gott från den senare.Men först tittar vi på denna. Länk till filmen. http://www.youtube.com/watch?v=Yrmac _________________ --------------------- Thomas berggren |
||||||
Thomas, den där var ju asbra...
Men vad var det för en flummig knubbis på slutet... =) Fler såna filmer... På bilen alltså... Ha det bra... /Kjelle _________________ Kjelle Ek Från Spånga Allt som går fort och luktar bensin är roligt... |
||||||
Jag har programerat in soft cut till 6500rpm & hard cut till 7000rpm. Har tyvärr inga hk uppgifter på motorn i bilen men original har den 350hk. Letar ställe där jag kan mappa klart bilen på, har försökt nå MTE utan resultat. Kan någon rekomendera nått ställe i stockholmsregionen där rullandelandsväg kan hyras? _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Kolla med de här killarna, osäker på hur mycket effekt bänken klarar men 16kw var inga problem iaf https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php mvh Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||||
Vad tror du om att haka på bredbandslambda/logger och mappa själv på en rak vägsträcka? Eventuellt kan du ta bilen till Lunda flygfält vid något tillfälle och utnyttja rakan? om du loggar varvtal skuulle du även kunna justera tändningen för att maximera effekten (som kommer att vara funktion av varvtalkurvans derivata). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Been there, Done that.... ....har dubbla bredbandslambdor in i styrboxen (en till varje cylinderbank) och logger inbyggt, så det är inget problem.....men man kan inte komma så långt med vägmappning. Vill ju göra det ordentligt på rullandelandsväg där även alla relevanta dellastfall kan mappas in.......lite svårt att göra det på väg..... _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Claus på Turbocenter är juh väldigt duktig, nu är juh detta ingen turbobil men det borde väl gå ändå....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jag tänkte mappa bilen själv och är därav mer intresserad av ett ställe där man hyr bara bromsen med "chaufför", men tack ändå. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
www.jrm-racing.se hyr ut sin rullande landsväg.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Aaaa verkar väldigt lovande, tack för tipset...... Grenrör & avgasrörstillverkning, fortsättning: När grenrören var klara köptes ännu ett gäng J krökar in. Nu i dimensionen 3"för att bygga det resterande avgasröret som skulle mynna ut genom den stora öppningen bak i motorrummet där AC-kylaren en gång satt. Hela AC-systemet har tagits ur bilen i ett led i det viktbesparingsprogram som bilen fick genomlida...mer om det senare. Allting har dock märkts upp och sparats. En lätt rostfri fullflödesljuddämpare inhandlades till rätt pris med de manliga dimensionerna 4"in & 4" ut. Efter mycket mätning och klurande så lyckades jag svetsa ihop avgasröret som syns på bilden nedan. Har tyvärr inte så mycket bilder från den tidigare delen av detta projekt pga frånvaro av digitalkamera och senare närvaro av hårddiskkrasch. Här är en bild tagen in i ljuddämparen där fullflödes designen är uppenbar.. Därefter slipades och målades hela systemet. och detta blev slutligen resultatet. Här fotat från det vänstra hjulhuset där innerskärmen är borttagen. I vänstra nedre hörnet syns den eftermonterade plast fuelcellen a 35l..=) och här en bild på motorrummet som det såg ut när det var klart -05 (utan luftfilter) och fram tom sommaren -07. _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||||||
Att du vill "skruva" själv, är ju klart
Men utan att veta, skule jag tro att han ställer upp med att bara sköta rullarna. Detta är hans kontakt: Tony Breiler tbdyno@gotland.com 0705680400 _________________ Lars Nilsson |
||||||
Här har ni länken till hela videon om Italienska träffen på skokloster 1:a Maj. Alltså inte bara Panteran.
http://www.youtube.com/watch?v=-D0db _________________ --------------------- Thomas berggren |
||||||
Rtune i Arlanda stad kan man hyra hos! Grym bil förövrigt! :-) _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 20 besök senaste veckan (113307 totalt) |