Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film !
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (113266 totalt)
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Tack för alla rullandelandsvägstipps. Nu skall det bokas tid för att slutmappa monstret.

Nu när den snart är färdigmappad är vi sugna på att testa den på bana....
Är det någon som kan rekomendera någon banåkarklubb som inte e märkesknuten för dessa verkar lite griniga när det gäller att ta med andra.
Lyssnat med BMW sport club pga vårat motorval, men det verkade inte gå nå vidare att vara med där...

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170



Bodinecc skrev:
Tack för alla rullandelandsvägstipps. Nu skall det bokas tid för att slutmappa monstret.

Nu när den snart är färdigmappad är vi sugna på att testa den på bana....
Är det någon som kan rekomendera någon banåkarklubb som inte e märkesknuten för dessa verkar lite griniga när det gäller att ta med andra.
Lyssnat med BMW sport club pga vårat motorval, men det verkade inte gå nå vidare att vara med där...


Anderstorp 25/5 tillsammans med Club Alfa Romeo är ett hett tips. Kolla klubbens hemsida för mer info.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Zacko

Här sen Feb 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej Erik och Lasse!

Här kommer ett par rader från Lasses gamla jobbarkompis Hasse!

Den nya motorn verkar fungera bra, kul att se att det rör på sig!

Hälsa Lasse att jag kommer på studiebesök.

Mvh Hasse (han med motorn där bak)

_________________
Hans Edvinsson
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Iloper skrev:
Bodinecc skrev:
Tack för alla rullandelandsvägstipps. Nu skall det bokas tid för att slutmappa monstret.

Nu när den snart är färdigmappad är vi sugna på att testa den på bana....
Är det någon som kan rekomendera någon banåkarklubb som inte e märkesknuten för dessa verkar lite griniga när det gäller att ta med andra.
Lyssnat med BMW sport club pga vårat motorval, men det verkade inte gå nå vidare att vara med där...


Anderstorp 25/5 tillsammans med Club Alfa Romeo är ett hett tips. Kolla klubbens hemsida för mer info.


aaahhh.... thumbs up ...tackar för tipset, detta verkar låvande då jag tror att Anderstorp är en bana som skulle passa Panteran.....har aldrig kört på den banan heller....

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006
Inlägg: 109



Trevlig bil med ovanlig motor. thumbs up

Vad får man tag på sån där 4tums dämpare och ungefär vad får man ge för den? Har letat och inte hittat...

_________________
Arvid Bäcknert

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Arvid B skrev:
Trevlig bil med ovanlig motor. thumbs up

Vad får man tag på sån där 4tums dämpare och ungefär vad får man ge för den? Har letat och inte hittat...


Vi var på Lövéns för att köpa en plast fuel cell för länge sedan och såg ljuddämparen ligga där i butiken. Den tillhörde inte standardsortimentet har jag för mig, tror att den var tillverkad av supersprint. Vi gav ett bud och dom nappade så vi köpte den......=).......vet ej vart man kan köpa en liknande tyvärr

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Arvid B skrev:
Trevlig bil med ovanlig motor. thumbs up

Vad får man tag på sån där 4tums dämpare och ungefär vad får man ge för den? Har letat och inte hittat...


Raka rör eller Ferrita borde nog kunna fixa det där. Ring och kolla

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
bodin
Spånga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 4



---

_________________
Lars Bodin
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Nästa sak som fick sig en uppgradering var bromssystemet.
Standardbromsarna på panteran är det egentligen inget fel på. Väger väll bara en del om man är ute efter en riktigt lätt bil. Så en uppgradering till ett annat bromsystem som presterar minst lika bra som original systemet men med lägre vikt började. Det blev fyra Wilwood superlight som inhandlades dvs 4-kolvs aluminium ok runt om. Skivorna fram blev ett par 310mm stagered vane skivor med aluminium centrum, 32mm tjocka. Frambroms systemet syns på bilden nedan.


Bakskivorna blev ett par 300mm straight vane skivor, 0,75" breda med aluminium centrum som syns nedan.




Huvudbromscylindern är en annan svag länk hos Panteran och bör ses över om en bil har införskaffats. Det är pga att denna är svår att renovera då tätningarna inuti är av o-rings typ. Därav köpte vi en nytillverkad aluminium huvudbromscylinder speciellt utvecklad för Panteran, från USA. Främre eller snarare ända bagage utrymmet på våran Pantera syns nedan med huvudbromscylinder.. Panteran har original ett stort (för att vara en bil av denna typ) bagage utrymme bak. Vi har dock en 4" ljuddämpare där bakre bagageutrymmet en gång var.....=)


Här nedan syns ytterligare en bild på bromssystemet fram där ett observant öga kan se att hjulnavet är av aluminium. Detta är ytterligare ett steg att minimera den ofjädrade vikten fram.

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Bodinecc skrev:
Lyssnat med BMW sport club pga vårat motorval, men det verkade inte gå nå vidare att vara med där...


Konstigt, dom brukar ju tillåta Mini . Nåja, du får nog kul på Anderstorp.

Lycka till .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Vill du komma på våra BMWCS-körningar i Åmsele (lite långt att köra kanske) så torde det gå jättebra. Vi gillar roliga byggen med BMW-anknytning och har tidigare haft med en Seven med M60B40. thumbs up

http://www.youtube.com/watch?v=wmEJMeeueOQ

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Tack för alla tips på banåkarevent.

Men vi fegar nog ur lite och kör på Sviestad banan på Måndag den 31 istället för Anderstorp......

Har ju inte kört på bana på ett tag och gjort lite modifikationer på bilen sen senaste gången så en shakedown på sviestad känns rätt. Vore synd om man åker 45-70mil enkel väg om nått skulle strula.

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Allt ser bra ut inför bankörningen imorgon, vädret verkar också bli bra.

Vi blir ett litet gäng som drar ned till Svista imorgon efter jobbet. Hoppas lite andra roliga bilar också dyker upp.
Har fixat ett bra ljudinspelningsprogram och två stereo micar. Har provat dem och de verkar kunna spela inn höga ljudtryck utan att klippa.....vilket är ett måste vid ljudinspelning av Panteran.....

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Nej nu var det på tok för länge sen man uppdaterade tråden......

Blev ej nått köra på svista banan i slutet av maj pga vattenläcka... ...detta är nu fixat.

Har precis kommit upp till datorn efter att ha lastat på Panteran på bilttrailer för imorgon blir det banakörning på Karlskoga... ... Och som han säger i strul "nu kan ta mig faan ingenting gå fel"...

Återkommer med vidare info och lite bilder mm

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Bodinecc skrev:
Nej nu var det på tok för länge sen man uppdaterade tråden......

Blev ej nått köra på svista banan i slutet av maj pga vattenläcka... ...detta är nu fixat.

Har precis kommit upp till datorn efter att ha lastat på Panteran på bilttrailer för imorgon blir det banakörning på Karlskoga... ... Och som han säger i strul "nu kan ta mig faan ingenting gå fel"...

Återkommer med vidare info och lite bilder mm



Pssssssssstttt

Du är en ängel och fixar till lite film och info hur det gick så är du en hedersknyffel!

Jävligt nyfniken ska du veta!

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Bodinecc
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 191


Trådstartare
Elddopet för Panteran i detta utförande gick väldigt bra, tur med vädret hade vi också.

De två alpina V8:orna startade sin resa mot Karlskoga motorstadion tidigt på söndagen. Här nedan syns de vid statoilmacken i Karlskoga där bränsle för både bilar och passagerare intogs.


Lastade av Pantern i depån och ställde upp vid de andra bilarna. En hel del kul kärror fanns där bla Lotus Elise, Pontiac Solstice, Audi R8, Nissan Skyline......


Panteran kändes väldigt bra på banan, väldigt neutralstyrd och krängde inte mycket i böjarna. Verkar som de som utvecklade GT4 fjädrarna vi satt på bilen visste vad de gjorde. Bromsarna fungerade också bra med mycket bromsdamm på fälgarna som följd....
Dock försämrades greppet avsevärt mot slutet av körningen då speciellt bak då bakdäcken överhettades......svårt eller rättare sagt omöjligt att hitta bra däck i 295 bredd på 15" fälg (gatlegala). Införskaffning av större fälgar börjar bli aktuellt.

Vi tog det ändå "relativt" lugnt när vi (jag och farsan) körde då vi inte vill sätt bilen i nått räcke. Min far har kört bilen i BMW motorutförande en gång tidigare på Mantorp, tror det var med Alfa Romeo klubben 2006 (efter det ville de inte ha med Panteror på deras klubbmöten längre........vilket är synd......anledningen till detta tvistar än det lärda om.......men en sak jag har märkt är hur lätt det är att vara med på andra klubbars banträffar med en "inte så snabb" bil och hur betydligt mycket svårare det är med en "snabb" bil.......)
Själv har jag inte kört bilen på bana sen 2001 då den precis hade inhandlats och var i original skick. Då understyrde den hemskt, mycket pga de smala framdäcken som satt på då och att Panteran original är ganska understyrd.

Men två snurrningar med bilen blev det ändå (sammtliga av mig....)

De andra bilarna gick det också bra för både R8 och Elisen var det bra drag i men Skylinen fick problem med överhettade bromsar.

Har även lite film från dagen som jag tänkte klippa ihop under semestern.

Efter körningen bar det av till Loka brunn för grillning......riktigt fint ställe. På bilden nedan har vi ställt upp på en gräsmatta utanför Loka brunn.
Vi står brevid den sista DeTomaso modellen som gjordes......Guara, som tyvärr inte var med och körde på banan.........skulle varit väldigt intressant att se då denna har riktigt grymma hjulupphängningar. Om ni ser en Guara (finns bara 37 i världen) så försök att få en titt på dess hjulupphängningar då de är ren konst..........synd att jag inte fottade dom....


Sedan var det tillbaka till banan för att lasta upp Panteran på släp.
Mitt tappra försök att få till en cool bild trots min hjälm-frisyr, bleka ben och oattraktiva skor där jag hänger vid bilen spolieras av min polare Kjelle i bakrunden.......


Film kommer inom kort......

Ikväll om vädret tillåter blir det nog ett sista evenemang här i Stockholm, nämligen i stäket vid båtklubben (vad det nu heter....?) innan lördag då vi kör ned Panteran till Skåne för den årliga sommarvistelsen i Skanör och medverkan i årets version av Falsterbo classic and sports car show.

_________________
Erik Bodin

-My God
-My Country
-My Detomaso Pantera
(not necessarily in that order =)

www.bodinecc.com
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Bodinecc skrev:
... innan lördag då vi kör ned Panteran till Skåne för den årliga sommarvistelsen i Skanör och medverkan i årets version av Falsterbo classic and sports car show.


ok då har jag en definitiv anledning att köra ner dit thumbs up

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
figge
Helsingborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 448



"årets version av Falsterbo classic and sports car show"

Kör dom den fortfarande??
När då?

_________________
Fredrik Lövgren
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



figge skrev:
"årets version av Falsterbo classic and sports car show"

Kör dom den fortfarande??
När då?


Det är bara utställning, inget race. Men den 25 juli är det. thumbs up

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Jocke G.
Eksjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 98



Efter körningen bar det av till Loka brunn för grillning......riktigt fint ställe. På bilden nedan har vi ställt upp på en gräsmatta utanför Loka brunn.
Vi står brevid den sista DeTomaso modellen som gjordes......Guara, som tyvärr inte var med och körde på banan.........skulle varit väldigt intressant att se då denna har riktigt grymma hjulupphängningar. Om ni ser en Guara (finns bara 37 i världen) så försök att få en titt på dess hjulupphängningar då de är ren konst..........synd att jag inte fottade dom....


Guara framvagn. Har bättre bilder men hittade bara denna nu...

Ikväll om vädret tillåter blir det nog ett sista evenemang här i Stockholm, nämligen i stäket vid båtklubben (vad det nu heter....?) innan lördag då vi kör ned Panteran till Skåne för den årliga sommarvistelsen i Skanör och medverkan i årets version av Falsterbo classic and sports car show.[/quote]

Vi är ett gäng som åker till Båstad oxå den 25-26... Som info.

_________________
Jocke Glaés
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kanontråd! Tack för alla bilder, filmer o allt du skrivit. Mycket kul läsning! Väntar med spänning på fortsättning thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
De Tomaso Pantera -72(BMW Alpina motor) ny Film !
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
12 besök senaste veckan (113266 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande