Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Första banåkandet, var bör jag tänka på?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9262 totalt)
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
Det sista svaret va precis vad jag kände efter gårdagens banåka!

Skoj som fan!

Nu skall min lilla bil få bättre däck till att börja med, ev vid senare tillfälle kanske coilovers?

Jag snacka med några från Peugeot klubben, de tyckte jag skulle satsa på grymma bromsar osv direkt, men jag vet inte hur länge jag kör med denna bilen, så känns dumt att lägga ner 8tusen på coilovers om den sedan skall säljas osv.

Kan jag ju lika gärna köra på sänkfjädrar, bör väl vara något hårdare?

och en begagnad stol, har provat en stol, var någon liten, tror den hette Sparco Corsa?

Satt jag rätt bekvämt i.. Jag vet dock inte hur det känns att sitta i den med hjälm.

Men de andra stolarna var för breda.

Hur är de med bälten osv, går de att använda sig utav original bältet i dessa sport stolar?


Litet klipp från igår, detta var under lugna timmen, hade kört 10varv innan sammanlagt, exkl följevarvet.

Blev bättre senare, var något rädd i början, men sedan blev de fullgas, hårda inbromsningar osv.

På rakorna har jag ingen chans, men vem bryr sig! Det var bra mycket roligare att åka i kurvorna, för med bättre däck så kan jag nog även åka ifrån andra bilar i kurvorna

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Hade du problem med bromsarna ?

Bankörning är skitkul. Man behöver inte så mycket häftiga grejer. Skaffa riktigt bra däck är dock en väldigt viktig del, sen är det bara att åka. Enligt mig kan du vänta med coil overs och annat dyrt(förutom vettiga däck), se till att istället åka på många banmöten och lär dig köra ordentligt, det är viktigare både för varvtid och leende

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
Inte vad jag märkte av, kändes lika "svampiga" som innan, och tog lika låkt ner.. Förstår inte varför, kanske beror på att jag inte kunde lufta bakbromsarna?

Var dålig koll tyckte många från våran klubb, och dåligt förarmöte. Ingen visste vart dom skulle ställa sig eller vad som hände osv osv..

Så blev att 80bilar trängde sig för att komma ut på följevarvet


Annars gick den bra, och bromsarna tog bra! Bromsa kanske inte så hårt? Bromsade tillräckligt tycker jag.

Är ju original belägg och skivor, (likadana bromsar som på 205gti)

Varvtider? Jag kör för det är skoj, sedan lär jag mig gärna spårval osv för att komma runt banan fortare, men kör inte på tid .
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Bimmis: Låt bli att frirulla ('FULL gas eller FULL broms).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
ice skrev:
Bimmis: Låt bli att frirulla ('FULL gas eller FULL broms).


Förstår inte vad du menar!

Skall jag ha fullgas, eller fullbroms?
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243



Bimmis skrev:
ice skrev:
Bimmis: Låt bli att frirulla ('FULL gas eller FULL broms).


Förstår inte vad du menar!

Skall jag ha fullgas, eller fullbroms?


Antingen eller, du ska aldrig "rulla" utan antingen så gasar du eller bromsar du.
Alltså, rätt sätt är när du kommer med full gas ända tills du måste bromsa fullt.

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
Men herregud!

Första gången med förstabilen, jag vet ju inte om däcken/bromsar osv pallar det.

Därför jag bromsade ner inte alls så fort, och sedan gasade
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



"Tjå dig" (som vi säger i Norrland ) med dyra coilovers. Bromsvätska, bromsklossar fram, r-däck, sen har du nått långt!
(Prisidé: bromsvätska 0,3 kkr, klossar 1,5, beg r-däck 1,5-2 = ca 3,5-4kkr)
Ang racerstol: jag har kört med flera olika typer racerstolar, både med o utan racerbälte (6-punkts).
Min slutsats är att det är viktigast att man har racerstol. Den håller emot bättre i sidled än om du kör 4/6-p-bälte i en standardstol.
När man bromsar, javisst, då håller 4/6-p-bältet emot bra, men jag skulle hellre satsa pengarna på "stöd i sidled" = stol.
Det funkar med racerstol och std 3-punktsbälte, ev får du lossa bältesinfästningen och dra bältet genom de nedre hålen i stolen. Så att bältet ligger tajt mot kroppen.

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Som tidigare nämts så är no1 att se till så att bromsarna är i skick. Har du vettiga belägg & bra bromsvästska. Så ska du utan problem kunna bromsa max med din lätta bil utan att bromsarna brinner.
Dock så är det inte fel att dra kylning till frambromsarna då håller dom ännu bättre.

Det som jag märkte när jag körde med bilen i början nästan helt std är att först tog däcken slut
sen bromsarna.

Så nästa sak jag skulle sats på är vettiga r-däck har du mindre hjul på bilen så finns det prisvärda r-räck
från Toyo som heter R888 dessa i t.ex dim 195/50-15 brukar ligga på ca 900:- /st

Nästa jag skulle stats på är en riktig stol så man som nämnts tidigare slipper klamra sig fast vid ratten.
Det är inga problem att åka med 3-p bälte lite meckande så brukar det funka.

Näst steg skulle jag sats på hårdare fjädrar så bilen kränger mindre & däcken kan jobba bättre då de
får största möjliga kontakt med asfalten. Sänksatser är nog inget att satsa på de brukar bara var lite hårdare än orginal & kör du med r-däck vill du ha styvare fjädrar. Ekonomivarianten är att hitta lämpliga
fjädrar på biltema från en annan bil som passar men som är kraftigare.

Sen finns det 1000 punkter till

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009
Inlägg: 63


Trådstartare
Tack för svaren!

Letar efter Peugeot 205 GTI fälgar 15", dock verkar det inte som det är så optimalt med 195/55R15 r-däck på dessa fälgar ihop med 106an.

Blev rekomenderad att istället köra på original fälgar med 185/50R14



Detta är svaret jag fick, dessa däck verkar vara lite ovanligare/dyrare. Så vad anser ni?

"Det är egentligen i största laget på dem, jag hade 205/50-15" på gelleråsen, men dom tog i rätt lätt. Och då är min inte sänkt ett dugg ens. Duktigt med spacers fick jag ha med. På gatan är nog 195/45-15" egenligen mest lagom, men 50-profilen är mycket billigare, därför brukar jag föreslå det. Men R-däcken är större i samma dimensioner, så man ska nog veta lite mer innan man köper något. Jag skulle nog slängt 185/50-14" på originalfälg om jag skulle kört R-däck."
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Då detta är din första bil skulle jag nog enbart satsa på bra däck och bromsvätska/bromsbelägg. Det kan ju hända att du ganska snart märker att något annat i bilväg är mer intressant. Och det är alltid kul att ha lite pengar kvar att satsa i det nya projektet
Men börja med att köra denna så långt du känner är kul med nästan standardgrejor.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



Mitt tips baserat på ett tips jag fick från en instruktör då mina bromsar överhettade är att du under ditt första år helt enkelt skiter i att bromsa så sent som möjlig, det är OK att bromsa tidigare och mindre brutalt än andra. Detta medför ett antal positiva effekter.
1) Du fokuserar på "rätt sak" ideal spår och balans i kurva och inte på att bromsa sent. Relativt lite tid finns att tjäna här men mycket att förlora. Att bromsa så sent som möjligt är den sista pusselbiten i att köra fort på banan, men är den pusselbiten som många tror att man ska börja med. Då du bromsar tidigare blir det lättare att bedömma rätt fart i kurvan ( dvs när du skall sluta bromsa) och gå på gas igen för att kunna åka ideal spår med balans i kurvan med hög utgångsfart.
2) Du kommer att köra mer avslappnat för du har tagit bort en parameter att behöva tänka på (bromsa så sent som möjligt).
3) Dina orginal bromsar duger gott. (Visst ska du byta bromsvätska och släppa ut lite inför varje körning jag har goda erfarenheter från ATE Super Blue.)

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



långsamt in fort ut

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Första banåkandet, var bör jag tänka på?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9262 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande