Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Superstage - den kompletta listan med Gullabos tider
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (7054 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I den andra tråden om Superstage nämndes den kompletta listan med Gullabos tider som publicerades i senaste Bilsport. Jag håller med om att den är lite kul att analysera!

Det första jag gjorde var att kolla däckskolumnen, vilka bilar som åkt sakta trots rdäck o vilka som åkt snabbt trots gatdäck

Sen var det kul att kolla kolumnen med 0-100 tider mot placering i tabellen! Vilka bilar hade bra 0-100 tider men kom långt ner i tabellen och vice versa, vilka bilar som var långt upp i tabellen trots "sämre" 0-100 tider.

Skitkul!

Har ni gjort några fler analyser?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Vore intressant att höra dina analysresultat! =)
Vilken bil skrällde i superstage trots dålig 0-100?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Kadetten fick ju en otroligt bra tid, med tanke på kostnad etc. Eller vad säger ni?

Mvh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Elise skrev:
Kadetten fick ju en otroligt bra tid, med tanke på kostnad etc. Eller vad säger ni?

Mvh
Verkligen!! Fast det var med Öhlinare för 35 tusen påmonterat.... men ändå!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Jag och Erik (Exige) blev erbjudna att vara med, men det är lite långt att åka till Emmaboda och de kunde inte arrangera liknande i Stockholm tyvärr. Undra vad våra små bilar skulle prestera?

Mvh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
oak skrev:
Vore intressant att höra dina analysresultat! =)
Vilken bil skrällde i superstage trots dålig 0-100?
Opel Kadett tex (både med 155 hästar o 175 hästar är ju tiderna fenomenala (och även om de lagt 35 tusen på Öhlinare så är totalsumman för bilen löjligt låg!))

Eller i andra änden, en Saab på r-däck (Maxsport), 340hk och 0-100 på 5,75s som gick på 1:37.8.... vad hände?

Eller den här: Volvo 242 på Pirelli P6000 gatdäck på 1:30,6!!! VAD va det för 242'a?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
PZero Nero måste väl vara ett gatdäck?

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
Eller den här: Volvo 242 på Pirelli P6000 gatdäckpå 1:30,6!!! VAD va det för 242'a?


Har för mig att det var en strippad "race-242".

Mvh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Elise skrev:
Magnus Thomé skrev:
Eller den här: Volvo 242 på Pirelli P6000 gatdäckpå 1:30,6!!! VAD va det för 242'a?


Har för mig att det var en strippad "race-242".

Mvh
Kan de varit någon SLC-långloppsbil? De körde ju på gatdäck tidigare (r-däck okej sen förra året)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ett inlägg jag skrev på Zatzy i en tråd om det skulle bli några tider under 1:20 nästa år:

Citat:
Samma dag jag var där o körde mot Gullabo så körde han en annan bil på en bra bit under 1:20 :-D

-----

En sak är HELT säker, däcken är nyckeln till de riktiga värstingtiderna, dvs slicks är ett måste.

Ge mig bara BÄTTRE r-däck o jag lovar jag putsar min tid med minst en sekund (se där.... nu stack jag ut hakan osså, hehe) Sätt slicks på en potent bil o sekunderna rasar bort i pluralis!!! Att åka till Emmaboda på r-däck nästa år kommer inte vara någon ide om man vill upp den i absoluta toppen o slåss....

Fast personligen så tycker jag en riktigt bra tid på gat- eller r-däck är bra mycket häftigare än en supertid på slicks....


/Magnus T
https://rejsa.nu


PS:
Sen det där med Ace och gamla slicks. Att slicks legat länge ska inte göra så mycket om de lagrats rätt o inte körts hårt innan (tempmässigt alltså).


Bilen Gullabo körde med en bra bit under 1:20 (minns inte exakt men flera sekunder under iaf) var en Formel Renault med en relativt orörd Cliomotor på runt 170 häst (om jag minns rätt). Ska väl yka upp som reportage i Bilsport snart

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För övrigt lite kul hur fokus ligger i disussionen på Zatzy om vilka bilar som kommer sätta de bästa tiderna i Superstage nästa år (allt långsammare än 1:25 får väl anses som ett misslyckande då...). Mycket snack om hk förstås. Men vinnare blir nog de som får ner vikten på ekipaget för max hk/kg och dessutom kör med slicks (ett bra chassie är ju självskrivet för allihop...).

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Magnus Thomé skrev:
För övrigt lite kul hur fokus ligger i disussionen på Zatzy om vilka bilar som kommer sätta de bästa tiderna i Superstage nästa år (allt långsammare än 1:25 får väl anses som ett misslyckande då...). Mycket snack om hk förstås. Men vinnare blir nog de som får ner vikten på ekipaget för max hk/kg och dessutom kör med slicks (ett bra chassie är ju självskrivet för allihop...).


Är det inte hästkrafterna som gör att det går fort runt en bana och superstage då?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Som sagt, den i särklass snabbaste bilen hitills hade feta slicks, vägde väldigt lite, extemt fint chassie och 170hk

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Lite offtopic....men hur kommer det sig att så många plötsligt blivit intressade av superstage/bankörning när det tidigare endast var strippen som gällde?

Mvh
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Magnus Thomé skrev:
Elise skrev:
Magnus Thomé skrev:
Eller den här: Volvo 242 på Pirelli P6000 gatdäckpå 1:30,6!!! VAD va det för 242'a?


Har för mig att det var en strippad "race-242".

Mvh
Kan de varit någon SLC-långloppsbil? De körde ju på gatdäck tidigare (r-däck okej sen förra året)
Jag letade fram tidningen...
Helt riktigt en strippad bil. Motorn var en vanlig B230FK med K-kam, "Grupp A" tubo och IC och annan styrbox.
Hjuluphängningen var Volvos Grupp A både fram och bak i aluminium så fälgarna hade centrummutter. Inredningen bestod av alubur och kevlarstolar så vikten var "under 1100kg". Originalbromsar också.
Ganska lyckat koncept...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Elise skrev:
Lite offtopic....men hur kommer det sig att så många plötsligt blivit intressade av superstage/bankörning när det tidigare endast var strippen som gällde?

Mvh
Jag inbillar mig att det är något Bilsport har bestämt på sina redaktionsmöten. De skapade intresset för strippen bland Euro/japs-folket och nu har de hållit på med Superstage ett tag.
Jag själv har nog fått intresset till viss del den vägen och är inte alls lika inriktad på strippen nu som för några år sen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Detta var ju faktiskt ett av det bästa numren någonsin av Bilsport, även om jag tror att man ska ta tiderna/siffrorna i superstage med flera nypor salt. Litar mer på tiderna som tas fram av "The Stig" i TopGear.

Mvh
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Elise skrev:
Detta var ju faktiskt ett av det bästa numren någonsin av Bilsport, även om jag tror att man ska ta tiderna/siffrorna i superstage med flera nypor salt. Litar mer på tiderna som tas fram av "The Stig" i TopGear.

Mvh
Ja feltoleransen ligger väl på helsekundnivå eller nåt.... så att ange ner till hundradelar är ju mest för "show"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Elise skrev:
Detta var ju faktiskt ett av det bästa numren någonsin av Bilsport, även om jag tror att man ska ta tiderna/siffrorna i superstage med flera nypor salt. Litar mer på tiderna som tas fram av "The Stig" i TopGear.

Mvh
Förra numrets RS200 var inte helt fel... dräggel dräggel...


_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Elise skrev:
"The Stig"

Mvh


"The Stick"

Sorry

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Är det någon här som känner Damon Hill och kan verifiera att det är han som är "The Stig"?
Jämförelserna där haltar lite eftersom de tar tider vid vitt skilda väglag. Det kanske gäller Superstage också att de kör i väta ibland?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Superstage - den kompletta listan med Gullabos tider
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (7054 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande