|
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531
Namndispens
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549
Forumägare
Trådstartare
29 Dec 2002 00:14
Mäkinen skrev: | Är det någon här som känner Damon Hill och kan verifiera att det är han som är "The Stig"?
Jämförelserna där haltar lite eftersom de tar tider vid vitt skilda väglag. Det kanske gäller Superstage också att de kör i väta ibland? | Vore helknas om dom tar tider i Superstage i regn... men som sagt, hundradelar i listan är ju inte verklighetsanknutna på något sätt om du förstår vad jag menar... Men lite show måste dom ju köra
_________________ Magnus Thomé
|
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531
Namndispens
29 Dec 2002 00:15
Mäkinen skrev: | Är det någon här som känner Damon Hill och kan verifiera att det är han som är "The Stig"?
Jämförelserna där haltar lite eftersom de tar tider vid vitt skilda väglag. Det kanske gäller Superstage också att de kör i väta ibland? |
Rykten och gissningar om "The Stig"
Damon Hill
Stig Blomqvist
Nicholas Minasian
Alain Menu
Julian Baily
Peter Wheeler
Carlos Fandango
Justin Wilson
Perry McCarthy
Mvh
|
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463
29 Dec 2002 00:17
*skäms*
Kolla på hemsidan nu
_________________ J0hanC@rlström
Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355
29 Dec 2002 00:22
Det var artiklar på www.itv-f1.com för några veckor sedan att Damon Hill hade råkat kvadda en AMG under provkörning för Top Gear. Det var en likadan som de använde när de försökte se hur fort man behövde åka för att fartkameran inte skulle hinna med.
Det är väl först nyligen som Bilsport skaffat vettig utrustning för att mäta tiderna i Superstage?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549
Forumägare
Trådstartare
29 Dec 2002 00:24
Mäkinen skrev: | Det är väl först nyligen som Bilsport skaffat vettig utrustning för att mäta tiderna i Superstage? | Jo, helt riktigt, men handjagat brukar inte vara mer än cirka en tiondel fel max.... vi har kört två man med varsitt handjagat ur vid slalom några ggr. Man blir förvånad hur exakt det blir.
_________________ Magnus Thomé
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121
29 Dec 2002 00:55
Johan f.k.a M3E30 skrev: | Är det inte hästkrafterna som gör att det går fort runt en bana och superstage då? |
Jag garanterar att er bil skulle gå fortare runt en bana med mer pulver.
|
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463
_________________ J0hanC@rlström
Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549
Forumägare
Trådstartare
29 Dec 2002 01:20
Diskussion i webstereo Johann, hehe!!!
(vi diskuterar samma ämne på två webforuim på en gång nu, )
Det var mer drag i vår diskussion därborta
_________________ Magnus Thomé
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689
29 Dec 2002 01:23
Magnus Thomé skrev: | För övrigt lite kul hur fokus ligger i disussionen på Zatzy om vilka bilar som kommer sätta de bästa tiderna i Superstage nästa år (allt långsammare än 1:25 får väl anses som ett misslyckande då...). Mycket snack om hk förstås. Men vinnare blir nog de som får ner vikten på ekipaget för max hk/kg och dessutom kör med slicks (ett bra chassie är ju självskrivet för allihop...). |
När det snackas om att sätta supertider..... Någon som vågar spekulera i vilken tid som en Ultima GTR kan hamna på?
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549
Forumägare
Trådstartare
29 Dec 2002 01:25
Jag tycker inte dom FÅR ha mer pulver i sin bil.... blir så deppigt o bli frånåkt trots att man har en massa-hästars-M3'a o allt Då vill jag ha mera pulver osså
_________________ Magnus Thomé
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549
Forumägare
Trådstartare
_________________ Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549
Forumägare
Trådstartare
29 Dec 2002 01:37
johann skrev: | ...Fast jag har lite dåligt samvete för att vi inte för den diskussionen här. | Voffo det, jag snackade ju nästan mest därborta, hahaha!!!
_________________ Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549
Forumägare
Trådstartare
29 Dec 2002 01:50
MUHAHAHAAA!!! Jag flyttar hit diskussionen med våld!!!!
Citat: | originally posted by MFünf
....De jag såg av fyrhjulsdrift kring vändningen och och de två 90-gradarna (starten resp. målet va?) var att det nog hade understyrt mindre med RWD. |
Spelar inte så mycket roll om det kasar o understyr bara du kan hålla pellen i botten ;-) Men allvarligt, startkurvan går inte att acca fullt ens med rdäck o min bil. Jag hade klara problem där. Där lönar sig 4WD massor även om det kasar lite... Vändningen likaså, självklart att det lönar sig med 4WD där om man har mycket hk o gatdäck!
Slut-90-gradaren däremot gör inte så stor skillnad i tid, det är visserligen en kort raksträckespurt efter den men där spelade understyrning nog mer roll eftersom det är en klart tightare sväng än på vägen ut och du kommer in i full fart - inte börjar från låg fart som på vägen ut.
Eller om jag säger så här, i starten är problemet att få ner effekten i backen. I slutsvängen gäller det bara att bromsa o sen ta sig igenom med optimalt spår och så hög fart som möjligt.... eller nåt åt det hållet iaf....
_________________ Magnus Thomé
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121
29 Dec 2002 01:56
Magnus Thomé skrev: | MUHAHAHAAA!!! Jag flyttar hit diskussionen med våld!!!!
Citat: | originally posted by MFünf
....De jag såg av fyrhjulsdrift kring vändningen och och de två 90-gradarna (starten resp. målet va?) var att det nog hade understyrt mindre med RWD. |
Spelar inte så mycket roll om det kasar o understyr bara du kan hålla pellen i botten ;-) Men allvarligt, startkurvan går inte att acca fullt ens med rdäck o min bil. Jag hade klara problem där. Där lönar sig 4WD massor även om det kasar lite... Vändningen likaså, självklart att det lönar sig med 4WD där om man har mycket hk o gatdäck!
Slut-90-gradaren däremot gör inte så stor skillnad i tid, det är visserligen en kort raksträckespurt efter den men där spelade understyrning nog mer roll eftersom det är en klart tightare sväng än på vägen ut och du kommer in i full fart - inte börjar från låg fart som på vägen ut.
Eller om jag säger så här, i starten är problemet att få ner effekten i backen. I slutsvängen gäller det bara att bromsa o sen ta sig igenom med optimalt spår och så hög fart som möjligt.... eller nåt åt det hållet iaf.... |
Startkurvan fattar jag men inte vändningen där borde det ju gälla att få runt bilen till rätt håll så fort som möjligt och sedan axa rakt det borde gå att göra snyggt och snabbt med RWD. Men jag har ju inte kört själv bara åkt med.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549
Forumägare
Trådstartare
29 Dec 2002 01:57
Renault med 170 hk var nere på 1:15 tror jag (lite luddig där tyvärr.... hade så mycket i huvet den dan )
Låter som vi pratar tider ner mot minuten??? Renaulten hade nog god hjälp av sina vingar iof (farterna är ju ganska höga så det lär ju kunna bli en hel del kilo downforce i 150.... (hoppas Pär eller Daniel eller nån hoppar in här )
Jag vet inte hur bra Ultiman är på den fronten alls??
_________________ Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549
Forumägare
Trådstartare
29 Dec 2002 02:02
johann skrev: | Startkurvan fattar jag men inte vändningen där borde det ju gälla att få runt bilen till rätt håll så fort som möjligt och sedan axa rakt det borde gå att göra snyggt och snabbt med RWD. Men jag har ju inte kört själv bara åkt med. | Jo... Om båda gör en perfekt inbromsning, en helt clean exakt 180 grader handbromssladd o gasar fullt exakt rakt fram medetsamma. O det är ju helt praktiskt möjligt. Då är ju den som bromsar bäst o accar bäst snabbast.... Fast på 400m så var väl Evon snabbare? och om man inte vänder 180 grader utan lite mindre så kommer man kunna gasa fullt lite tidigare... intressant frågeställning....
Nytt nästa år: 2 x kvartsmilen!!!
Dvs:
400 meter, vänd o sen tillbaka o stanna exakt på startlinjen, hehe!! (det finns ju 0 - 200 - 0 test men då behöver du inte vända bilen....)
_________________ Magnus Thomé
|
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121
29 Dec 2002 02:47
Magnus Thomé skrev: | johann skrev: | Startkurvan fattar jag men inte vändningen där borde det ju gälla att få runt bilen till rätt håll så fort som möjligt och sedan axa rakt det borde gå att göra snyggt och snabbt med RWD. Men jag har ju inte kört själv bara åkt med. | Jo... Om båda gör en perfekt inbromsning, en helt clean exakt 180 grader handbromssladd o gasar fullt exakt rakt fram medetsamma. O det är ju helt praktiskt möjligt. Då är ju den som bromsar bäst o accar bäst snabbast.... Fast på 400m så var väl Evon snabbare? och om man inte vänder 180 grader utan lite mindre så kommer man kunna gasa fullt lite tidigare... intressant frågeställning....
Nytt nästa år: 2 x kvartsmilen!!!
Dvs:
400 meter, vänd o sen tillbaka o stanna exakt på startlinjen, hehe!! (det finns ju 0 - 200 - 0 test men då behöver du inte vända bilen....) |
Jag borde nog provköra själv innan jag kommer med så mkt teorier. Kan man inte fixa det till GPL?
|
|