Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Superstage - den kompletta listan med Gullabos tider
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (7055 totalt)
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Elise skrev:
"The Stig"

Mvh


"The Stick"

Sorry


Hmm.... Nej, han/hon kallas för "The Stig"

Cheers
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mäkinen skrev:
Är det någon här som känner Damon Hill och kan verifiera att det är han som är "The Stig"?
Jämförelserna där haltar lite eftersom de tar tider vid vitt skilda väglag. Det kanske gäller Superstage också att de kör i väta ibland?
Vore helknas om dom tar tider i Superstage i regn... men som sagt, hundradelar i listan är ju inte verklighetsanknutna på något sätt om du förstår vad jag menar... Men lite show måste dom ju köra

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Mäkinen skrev:
Är det någon här som känner Damon Hill och kan verifiera att det är han som är "The Stig"?
Jämförelserna där haltar lite eftersom de tar tider vid vitt skilda väglag. Det kanske gäller Superstage också att de kör i väta ibland?


Rykten och gissningar om "The Stig"
Damon Hill
Stig Blomqvist
Nicholas Minasian
Alain Menu
Julian Baily
Peter Wheeler
Carlos Fandango
Justin Wilson
Perry McCarthy

Mvh
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



*skäms*

Kolla på hemsidan nu

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Det var artiklar på www.itv-f1.com för några veckor sedan att Damon Hill hade råkat kvadda en AMG under provkörning för Top Gear. Det var en likadan som de använde när de försökte se hur fort man behövde åka för att fartkameran inte skulle hinna med.


Det är väl först nyligen som Bilsport skaffat vettig utrustning för att mäta tiderna i Superstage?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mäkinen skrev:
Det är väl först nyligen som Bilsport skaffat vettig utrustning för att mäta tiderna i Superstage?
Jo, helt riktigt, men handjagat brukar inte vara mer än cirka en tiondel fel max.... vi har kört två man med varsitt handjagat ur vid slalom några ggr. Man blir förvånad hur exakt det blir.

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Är det inte hästkrafterna som gör att det går fort runt en bana och superstage då?


Jag garanterar att er bil skulle gå fortare runt en bana med mer pulver.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



johann skrev:
Jag garanterar att er bil skulle gå fortare runt en bana med mer pulver.


Typ 1.02 på Kinnekulle

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan f.k.a M3E30 skrev:
johann skrev:
Jag garanterar att er bil skulle gå fortare runt en bana med mer pulver.


Typ 1.02 på Kinnekulle


Eller kanske fortare.

Man kan egentligen inte ha för mkt kraft, möjligen at den kommer lite för plötsligt alä gammal 911 Turbo eller ngt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Diskussion i webstereo Johann, hehe!!!

(vi diskuterar samma ämne på två webforuim på en gång nu, )

Det var mer drag i vår diskussion därborta

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Magnus Thomé skrev:
För övrigt lite kul hur fokus ligger i disussionen på Zatzy om vilka bilar som kommer sätta de bästa tiderna i Superstage nästa år (allt långsammare än 1:25 får väl anses som ett misslyckande då...). Mycket snack om hk förstås. Men vinnare blir nog de som får ner vikten på ekipaget för max hk/kg och dessutom kör med slicks (ett bra chassie är ju självskrivet för allihop...).



När det snackas om att sätta supertider..... Någon som vågar spekulera i vilken tid som en Ultima GTR kan hamna på?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tycker inte dom FÅR ha mer pulver i sin bil.... blir så deppigt o bli frånåkt trots att man har en massa-hästars-M3'a o allt Då vill jag ha mera pulver osså

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Diskussion i webstereo Johann, hehe!!!

(vi diskuterar samma ämne på två webforuim på en gång nu, )

Det var mer drag i vår diskussion därborta




Fast jag har lite dåligt samvete för att vi inte för den diskussionen här.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ThomasT skrev:
När det snackas om att sätta supertider..... Någon som vågar spekulera i vilken tid som en Ultima GTR kan hamna på?
Jag har faktiskt gått o klurat på det idag.... man har ju ingen aning... Vad kommer de väga? Vad sätter dom i för motorer? (om dom laddar mycket med turbo så kan det blir svårkört fast å andra sidan kan dom ju snabbt mappa om så det passar bättre...) Vad kommer de ha för 0-100 tider? 400m? Däcksdimensioner? Öhlinare? och framför allt: r-däck, gatdäck eller slicks?

Eller vänd på det hela. Vad kör en McLaren F1 banan på? Eller en Murceilago (med reservation för tryckfel i namnet... ) Eller en Porsche GT2 på slicks?

Jag blir lite såhär
när jag tänker på att de borde testa allt dehär:
Jag kan väl få vara med

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
johann skrev:
...Fast jag har lite dåligt samvete för att vi inte för den diskussionen här.
Voffo det, jag snackade ju nästan mest därborta, hahaha!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MUHAHAHAAA!!! Jag flyttar hit diskussionen med våld!!!!

Citat:
originally posted by MFünf
....De jag såg av fyrhjulsdrift kring vändningen och och de två 90-gradarna (starten resp. målet va?) var att det nog hade understyrt mindre med RWD.

Spelar inte så mycket roll om det kasar o understyr bara du kan hålla pellen i botten ;-) Men allvarligt, startkurvan går inte att acca fullt ens med rdäck o min bil. Jag hade klara problem där. Där lönar sig 4WD massor även om det kasar lite... Vändningen likaså, självklart att det lönar sig med 4WD där om man har mycket hk o gatdäck!

Slut-90-gradaren däremot gör inte så stor skillnad i tid, det är visserligen en kort raksträckespurt efter den men där spelade understyrning nog mer roll eftersom det är en klart tightare sväng än på vägen ut och du kommer in i full fart - inte börjar från låg fart som på vägen ut.

Eller om jag säger så här, i starten är problemet att få ner effekten i backen. I slutsvängen gäller det bara att bromsa o sen ta sig igenom med optimalt spår och så hög fart som möjligt.... eller nåt åt det hållet iaf....

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
ThomasT skrev:
När det snackas om att sätta supertider..... Någon som vågar spekulera i vilken tid som en Ultima GTR kan hamna på?
Jag har faktiskt gått o klurat på det idag.... man har ju ingen aning... Vad kommer de väga? Vad sätter dom i för motorer? (om dom laddar mycket med turbo så kan det blir svårkört fast å andra sidan kan dom ju snabbt mappa om så det passar bättre...) Vad kommer de ha för 0-100 tider? 400m? Däcksdimensioner? Öhlinare? och framför allt: r-däck, gatdäck eller slicks?

Eller vänd på det hela. Vad kör en McLaren F1 banan på? Eller en Murceilago (med reservation för tryckfel i namnet... ) Eller en Porsche GT2 på slicks?

Jag blir lite såhär
när jag tänker på att de borde testa allt dehär:
Jag kan väl få vara med


De kommer ha öhlinare e dyl, grymma bromsar, ca 1000 hk i 1000 kg, garanterat R-däck eller slicks. Räkna med 402m på under 10s. Jag skulle vilja påstå att de blir snabbare än McLaren F1 om de får till alla inställningar rätt och det innebär betydligt snabbare än en GT2 på slicks.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
MUHAHAHAAA!!! Jag flyttar hit diskussionen med våld!!!!

Citat:
originally posted by MFünf
....De jag såg av fyrhjulsdrift kring vändningen och och de två 90-gradarna (starten resp. målet va?) var att det nog hade understyrt mindre med RWD.

Spelar inte så mycket roll om det kasar o understyr bara du kan hålla pellen i botten ;-) Men allvarligt, startkurvan går inte att acca fullt ens med rdäck o min bil. Jag hade klara problem där. Där lönar sig 4WD massor även om det kasar lite... Vändningen likaså, självklart att det lönar sig med 4WD där om man har mycket hk o gatdäck!

Slut-90-gradaren däremot gör inte så stor skillnad i tid, det är visserligen en kort raksträckespurt efter den men där spelade understyrning nog mer roll eftersom det är en klart tightare sväng än på vägen ut och du kommer in i full fart - inte börjar från låg fart som på vägen ut.

Eller om jag säger så här, i starten är problemet att få ner effekten i backen. I slutsvängen gäller det bara att bromsa o sen ta sig igenom med optimalt spår och så hög fart som möjligt.... eller nåt åt det hållet iaf....


Startkurvan fattar jag men inte vändningen där borde det ju gälla att få runt bilen till rätt håll så fort som möjligt och sedan axa rakt det borde gå att göra snyggt och snabbt med RWD. Men jag har ju inte kört själv bara åkt med.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Renault med 170 hk var nere på 1:15 tror jag (lite luddig där tyvärr.... hade så mycket i huvet den dan )

Låter som vi pratar tider ner mot minuten??? Renaulten hade nog god hjälp av sina vingar iof (farterna är ju ganska höga så det lär ju kunna bli en hel del kilo downforce i 150.... (hoppas Pär eller Daniel eller nån hoppar in här )

Jag vet inte hur bra Ultiman är på den fronten alls??

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41549

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
johann skrev:
Startkurvan fattar jag men inte vändningen där borde det ju gälla att få runt bilen till rätt håll så fort som möjligt och sedan axa rakt det borde gå att göra snyggt och snabbt med RWD. Men jag har ju inte kört själv bara åkt med.
Jo... Om båda gör en perfekt inbromsning, en helt clean exakt 180 grader handbromssladd o gasar fullt exakt rakt fram medetsamma. O det är ju helt praktiskt möjligt. Då är ju den som bromsar bäst o accar bäst snabbast.... Fast på 400m så var väl Evon snabbare? och om man inte vänder 180 grader utan lite mindre så kommer man kunna gasa fullt lite tidigare... intressant frågeställning....


Nytt nästa år: 2 x kvartsmilen!!!

Dvs:
400 meter, vänd o sen tillbaka o stanna exakt på startlinjen, hehe!! (det finns ju 0 - 200 - 0 test men då behöver du inte vända bilen....)

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
Startkurvan fattar jag men inte vändningen där borde det ju gälla att få runt bilen till rätt håll så fort som möjligt och sedan axa rakt det borde gå att göra snyggt och snabbt med RWD. Men jag har ju inte kört själv bara åkt med.
Jo... Om båda gör en perfekt inbromsning, en helt clean exakt 180 grader handbromssladd o gasar fullt exakt rakt fram medetsamma. O det är ju helt praktiskt möjligt. Då är ju den som bromsar bäst o accar bäst snabbast.... Fast på 400m så var väl Evon snabbare? och om man inte vänder 180 grader utan lite mindre så kommer man kunna gasa fullt lite tidigare... intressant frågeställning....


Nytt nästa år: 2 x kvartsmilen!!!

Dvs:
400 meter, vänd o sen tillbaka o stanna exakt på startlinjen, hehe!! (det finns ju 0 - 200 - 0 test men då behöver du inte vända bilen....)


Jag borde nog provköra själv innan jag kommer med så mkt teorier. Kan man inte fixa det till GPL?
Citera
Allmänt banåkaforum
Superstage - den kompletta listan med Gullabos tider
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (7055 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande