Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
4 besök senaste veckan (125173 totalt)
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Råkade visst köpa en motor... Vad kan det vara för 6 cylindrig sak?


_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
och gissningarna bara flödar in...!

På ett annat forum iaf där dem också gissade rätt så lika bra att ni också får ta del av min glädje och nya kärlek

Ett stycke RB25DET (Skyline)






Har köpt den av Cammo som hade den i sin e30 tidigare vilket jag tror alla här känner till. Kabelpiskan är färdigt anpassad för E30 så bara plugga in och köra direkt med original instrument osv. plus att den har eftermarknads sprut, annat grenrör och lite annat godis färdigt. Den är bänkad tilll ca 382hk/466nm i motorn. Dock med VAG-spolar och större spridare, fick inte med dem nu men kommer nog komplettera senare när bilen är besiktad och klar.

Här har ni film från bänkningen och en effektkurva, tror att inte Cammo misstycker?
Mappning BMW Turbo Link G4 - Kundbil - Maxxtuning AB

Spec:
RB26 insug med separata spjäll från Skyline GTR.
RB26 Spolar och spridare
Link G4 sprut
Grenrör med topmount i svartstål.
Eftermarknads fuelrail.
Clutchmaster FX400 koppling 6 puck sinter.
Mappad på E85 med 1.1Bar ladd av Maxxtuning.
ombyggd vevhus ventilation.

25k gav jag för den och känns mycket bra. Var lite av ett impulsköp men tänker man på hur mycket jobb och tankeverksamhet jag sparar så är det ett av mina bättre köp!

Kommer lite rolig film från hämtningen av motorn inom kort och sen vad som hänt i garaget (inte överdrivet mycket :P)

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Ikväll fick jag iaf ihop filmsnutten jag spelade in under hämtningsdagen.
http://youtu.be/EhA0opSSKyo?hd=1
Kul och se där i första garaget med lastningen hur jag gör fel med fastspänningen så Cammo får gå och rätta till det, ser skojj ut

Efter det där har inget egentligen hänt, för mycket jobb och skola just nu för att få nån egentlig fritid men det ska komma!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Dags för att visa lite framsteg också för det händer något i garaget trots att det är dött här. I tisdags grundlackade jag äntligen motorrummet.
Avfettade hela måndagen (från kl 2-8 så stod jag med thinner rätt upp i fejjan) och när jag äntligen var klar och skulle börja lacka så saknade en nippel för att kunna koppla in lacksprutan till kompressorn och affärerna hade just stängt, yippie.





Men så blev det åka av i tisdags när nippeln var inköpt o på plats flöt allt på riktigt smidigt. Färgen jag hade hemma räckte precis




Inte nog med att jag lackat motorrummet under dessa månader som gått, nej nej. Hela underredet är också lackat i samma grundfärg efter att jag fått slipa rent det igen från all ytrost som kommit när projektet blev stående ett tag. Trodde jag hade bilder på de men icke. Får väll uppdatera snart igen med lite fräsha bilder därifrån



Nästa steg blir att kapa ut väggen mellan kupén o bagageutrymmet. Bestämt mig för att ersätta den väggen mot en popnitad alumium-skiva. Lättare, enklare och snyggare helt enkelt. Sen blir det att slipa rent interiören en gång till för att lacka den med!

over and out!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
ok dags för update då vad som hänt sen sist (säkert hänt mer som jag glömt bort :P)

För att stadga upp karossen ytterliggare har jag svetsat lite plattor mellan bur o kaross





Kastade också upp en till "takbjälke" för att trycka upp den igensvetsade takluckan

Sen har jag tagit o sänkt rattstången också, så mycket som det gick utan att behöva bygga om den helt


och slutligen lite lack, äntligen
Första mycket slipande o "thinnrande"



Grundad

och baaam, 2 lager 2 komps-färg senare!





Fixade en liten ställning för kamera sen också när det ska ut o lattjas


Jävla kul när man får lite färg på grejjerna, kan knappt förstå hur grymt det kommer bli när hela interiören är vitmålad o man får in mina 2 sparcostolar o en härlig mocca ratt

Kastar upp lite bilder på underredet också som jag glömt tidigare, allt är grundat med oljebaserat rostskydd sen ska underredsmassa på




All for now!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
_T_H_
Stockholm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 823



Kul att se att det händer något här.

Gött med färg invändigt.

_________________
Mathias Gustafsson

BMW e30 325 -> Rullande Ban-Projekt
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Är imponerad av allt arbete du lägger ner thumbs up

Mvh Daniel.

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Bra ju.. Kul att det händer nåt!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Är riktigt kul när man börjar få på färg, då känns de som att man kan se något ljus i tunneln. Inte omöjligt att den kan stå klar nångång i sommar, just nu är jag iaf jävligt taggad

Cammo har du förstärkt diff fästet bak? Snacka med en polare som menade jag borde göra de, fixa en öggla på anda sidan också iaf.

Edit: ajdå, hittade svaret i din projekttråd! Borde väll också börja klura på nåt sånt då!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Mjo, jag har ju inte direkt E30 bakvagn på min bil...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Ska låta samma kille som svetsa ihop buren åt mig (sebbaz) bygga mig en fuelcell i aluminium också. Jag hade tänkt placera den här på vänstersidan med utgången mot skärmen...

...så att jag kan montera soppapumpen nedanför där i sidan. Kanske i 90 graders lutning, funkar de?


Soppapumpen jag har är en bosch 044 pump som ska kunna leverera 300L per timme. Visst borde det räcka för min skyline snurra som går på E85?

Något i denna stil hade jag tänkt mig att tanken skulle se bli att se ut

En AN8 nertill för utgående. En AN6 upptill för retur och en till AN6 upptill för avluftning,

Har jag tänkt rätt överallt? Kom gärna med åsikter och inputs! Sebbaz ska ha en polare som skulle hjälpa med att få insidan bra konstruerad för att undvika skvalp (tänkte satsa på att inte ha catchtank). Placeringen är för att jag vill få plats med 2 st R-däck när det bär av.

_________________
Jesper Henriksson
Citera
tungfotad
Halmstad
Här sen Maj 2007
Inlägg: 20



Blir hur bra som helst! Lite färg kan göra mycket för motivationen

_________________
Manuel Gustafsson
BMW M3 - 01 | BMW 318 touring - 97
Jeremy Clarkson - "M3 drivers have no friends"
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Kul att se uppdateringar!
Roligt att du alltid dokumenterar så mycket. thumbs up

_________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Bara en fundering??

ÄR det verkligen så bra att ha den så lång bak i skuffen?
Snurr av banan in i något eller påkörning kan ju leda till brand eller annan skada.
Blir ju väldigt oskyddat där bak och ut mot kanten?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Lillen skrev:
Bara en fundering??

ÄR det verkligen så bra att ha den så lång bak i skuffen?
Snurr av banan in i något eller påkörning kan ju leda till brand eller annan skada.
Blir ju väldigt oskyddat där bak och ut mot kanten?


Fan det hade jag inte tänkt på. Tanken kommer inte va mot några av sidorna men pumpen sitter ju lite utsatt, man borde kanske sätta den framför tanken mot kupén men då kommer problemet igen att det inte blir något fall. Knepigt...

Är ju för viktfördelningens skull också jag vill ha den placerad så. Kanske borde man boxa in pumpen och ledningarna i typ 5 mm's plåt där som skydd?

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Bessewrissweerwrr mode!

Mer amp på svetsen tack


Annars ser det bra ut.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



då det påpekades på annat ställe av en blyg person att dina svetsar ser "farliga" ut skriver jag det här för att jag håller med...
särskild vid rattstången kan jag tycker att det inte ser ut som det kommer hålla särskild länge.

_________________
Philipp Klement
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Vi vill inte att detta ska hända.


_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Ska den besiktigas med motorn?
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Patrik Ö skrev:
Ska den besiktigas med motorn?


Jajemän det är planen

Blir konstigt av svetsa med olika tjocklekar som det är där vid ratten. Krämar man på för mycket blir det lätt hänt att man bränner igenom tunna bilplåten. Tycker den känns stabil och stark som den är nu (ryckt en hel del) men kan stödja upp den ytterligare om ni tycker det ser klent ut. Värt att tänka på är att den sitter ju monterad direkt i tunn bilplåt original.

Tycker jag börjar få koll svetsningen dock, i början av bygget var fogarna riktigt risiga. På väsentliga ställen har jag gjort om eller förstärkt.

Inga mer åsikter om fuelcellen?

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Jag tycker du ska placera tanken längre in mellan tornen. Dels är den skyddad men viktigast är att nu får du en hammare effekt. Vikten är bakom hjulen och det är inge bra. Det släpper lättare i kurvor då. All vikt ska ju vara så nära mitten och marken som möjligt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
4 besök senaste veckan (125173 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande