Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Långsammare banåkning?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (19288 totalt)
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



koni skrev:
Pär Hylander skrev:
Är attityden "jag ska minsann inte släppa förbi någon på rakan för jag har minsann mer hk än han som ligger bakom" ett ren PCS-företeelse? Resultatet av sådant beteende är ofta att det efter några varv blir en omkörning på ett mindre lämpligt ställe.

Därmed inte sagt att det är så alltid eller ofta, men jag har råkat ut för det åtminstone vid 5 banmöten och sett effekter av det vid ytterligare några till.


Det brukar hända mig också då jag inte har så mycket att sätta emot på rakorna mot motorstarkare bilar, hjälper inte ett par helljusblink brukar jag ta ner tempot rejält för att släppa iväg den blockerande bilen ett halvvarv eller så.


Hade du också problem på ACR?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Pär Hylander skrev:
Är attityden "jag ska minsann inte släppa förbi någon på rakan för jag har minsann mer hk än han som ligger bakom" ett ren PCS-företeelse? Resultatet av sådant beteende är ofta att det efter några varv blir en omkörning på ett mindre lämpligt ställe.

Därmed inte sagt att det är så alltid eller ofta, men jag har råkat ut för det åtminstone vid 5 banmöten och sett effekter av det vid ytterligare några till.



Förekommer nog på fler ställen , jag råkade ut för det vid ett par tillfällen i sommars när jag körde på Sviestad med FMCS och jag har även råkat ut för det rätt frekvent på Nürburgring , är lite frustrande men jag åker hellre in i depå än försöker mig på en idiot omkörning

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Sörpan skrev:
Hade du också problem på ACR?


Njae inte direkt, där märkte dom flesta snabbt att det gick fortare i kurvorna än vad dom ville köra. Tänkte du på den svarta E36:an så såg jag efter att ha tittat på filmen att han faktiskt blockerade mig ett halv varv innan han höll åt sidan.

Jag tänkte mer på Knutan i fjol då det var en M3E36 som inte ville släppa förbi, han höll undan på rakan och sedan fick jag rulla runt på halvgas hela baksidan. Han blev riktigt förvånad när jag fick till utgången såpass att jag precis kunde pressa mig förbi på rakan.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Jag som har ambitioner att komma ut på bana nästa år... undrar hur det ska gå? Får man ha hela banan för sig själv några varv om man har skäl att misttänka att det kommer att ha negativ inverkan på andra?
Nej, men seriöst så har jag aldrig tänkt på detta fenomen, nu har jag bara ytterligare en sak att oroa mig om under vinter
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Andrew Petrykowski skrev:
...nu har jag bara ytterligare en sak att oroa mig om under vinter

om du tänker åka med BMWSC så behöver du inte oroa dig. Det går väldigt städat till där. thumbs up

_________________
Anders Dauner
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Andrew Petrykowski skrev:
Jag som har ambitioner att komma ut på bana nästa år... undrar hur det ska gå? Får man ha hela banan för sig själv några varv om man har skäl att misttänka att det kommer att ha negativ inverkan på andra?
Nej, men seriöst så har jag aldrig tänkt på detta fenomen, nu har jag bara ytterligare en sak att oroa mig om under vinter


Inga problem, inget att oroa sig för.

För det första ökar ens tempo väldigt snabbt efter bara några varv på banan om man bara har den minsta lilla känsla för spårval. Och håller man som sagts tidigare lite uppsikt i backspeglarna efter snabbare ekipage, och lämnar plats till dessa på "vettiga" ställen kommer då den snabbare och troligtvis mer erfarne chauffören bakom inte ha några som helst problem att göra en säker omkörning.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Anders Dauner skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
...nu har jag bara ytterligare en sak att oroa mig om under vinter

om du tänker åka med BMWSC så behöver du inte oroa dig. Det går väldigt städat till där. thumbs up


Har BMWSC körning för nybörjare? Jag trodde att dom enbart höll sig med duktiga förare.
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Anders Dauner skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
...nu har jag bara ytterligare en sak att oroa mig om under vinter

om du tänker åka med BMWSC så behöver du inte oroa dig. Det går väldigt städat till där. thumbs up


Ja i det stora hela...

Men den där familjekörningen ger jag inte mycket för tyvärr... Det går ju riktigt fort mot slutet och mycket gummibandskörning...

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Andrew Petrykowski skrev:
Har BMWSC körning för nybörjare? Jag trodde att dom enbart höll sig med duktiga förare.

Alla är nybörjare någon gång. Vad jag menar är att du inte kommer att bli avknuffad bara för att du är grön på bankörning.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Porsche-Daniel skrev:
Anders Dauner skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
...nu har jag bara ytterligare en sak att oroa mig om under vinter

om du tänker åka med BMWSC så behöver du inte oroa dig. Det går väldigt städat till där. thumbs up


Ja i det stora hela...

Men den där familjekörningen ger jag inte mycket för tyvärr... Det går ju riktigt fort mot slutet och mycket gummibandskörning...


Var det inte BMWCS som körde familjekörning?
Nu blir jag förvirrad
BMWSC= Sport Club, BMWCS=Club Schweden...
är inte sportclub till för dom som ÄR bra på att köra snabbt?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Anders Dauner skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Har BMWSC körning för nybörjare? Jag trodde att dom enbart höll sig med duktiga förare.

Alla är nybörjare någon gång. Vad jag menar är att du inte kommer att bli avknuffad bara för att du är grön på bankörning.


Nej, ja va mer oroad för att jag skulle råka knuffa ut någon annan just för att jag är grön på bankörning, och har en väldans otur jämt
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Porsche-Daniel skrev:
Men den där familjekörningen ger jag inte mycket för tyvärr... Det går ju riktigt fort mot slutet och mycket gummibandskörning...

Måste nog hålla med där. Om en "gröngöling" hamnar långt bak i ledet så har han/hon inte en chans att följa spåret. Längst bak kan spåret ibland vara obefintligt.

_________________
Anders Dauner
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



BTG skrev:

Vi jobbar hårt med att få fram att ALLA (man måste ha BMW föståss ) är välkomna att köra med BMW Sport Club.

Hur länge får man vara med om man har sålt sin BMW då?
Nu har ju inte jag gjort nåt så dumt, men jag har hört om de som har gjort det.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Andrew Petrykowski skrev:
Nej, ja va mer oroad för att jag skulle råka knuffa ut någon annan just för att jag är grön på bankörning, och har en väldans otur jämt
Så länge du inte försöker dig på att köra om folk på insidan av kurvorna så tror jag att just den risken är liten.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



AndersY skrev:
Hur länge får man vara med om man har sålt sin BMW då?
Nu har ju inte jag gjort nåt så dumt, men jag har hört om de som har gjort det.

I klubben får man nog vara kvar så länge man betalar. Men själva körandet kräver (iaf för oss vanliga dödliga...) en BMW. Annars finns det ju de som mer än gärna skjutsar runt oss andra till flaggposteringarna i sina Volvosar.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Anders Dauner skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Nej, ja va mer oroad för att jag skulle råka knuffa ut någon annan just för att jag är grön på bankörning, och har en väldans otur jämt
Så länge du inte försöker dig på att köra om folk på insidan av kurvorna så tror jag att just den risken är liten.

Nej det är nog sant, det blir nog bara jag och bilen som får lida, som vanligt
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Bankörning med sport club funkar skitbra. Trevliga människor dessutom.
Som nybörjare blir man väl omhändertagen. (iaf. min erfarenhet)

_________________


Jan Nagy
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Jan Nagy skrev:
Bankörning med sport club funkar skitbra. Trevliga människor dessutom.
Som nybörjare blir man väl omhändertagen. (iaf. min erfarenhet)


Då ska man se till att bli medlem efter vinter om man har tillräckligt mycket av BMW'n kvar då
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Andrew Petrykowski skrev:
Jag som har ambitioner att komma ut på bana nästa år... undrar hur det ska gå? Får man ha hela banan för sig själv några varv om man har skäl att misttänka att det kommer att ha negativ inverkan på andra?
Nej, men seriöst så har jag aldrig tänkt på detta fenomen, nu har jag bara ytterligare en sak att oroa mig om under vinter


-Andrew!
oroa dig inte det minsta. Att köra med just BMW Sport Club på sin första banträff är nog det bästa val man kan göra.

När det blir dags i vår - dra iväg en rad till mig så har du ett bekant namn att skaka tass med på Knutan i vår!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Porsche-Daniel skrev:
Men den där familjekörningen ger jag inte mycket för tyvärr... Det går ju riktigt fort mot slutet och mycket gummibandskörning...


Hmmm....det är ett svårt moment. 75% av dem som kör familjekörningen vill köra racetempo fast med passagerare - det tillåter inte vi. Den andra 25% kör endast på familjepassen.....

Kompromissen blir svår - den försvåras av att folk då börjar köra dragspel.
Men den som tyckte att familjekörningen på Sviestad i år gcik för fort kan gärna få ge hals. Jag höll nämligen på att bli av med min för att det gick för långsamt...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



AndersY skrev:
Hur länge får man vara med om man har sålt sin BMW då?
Nu har ju inte jag gjort nåt så dumt, men jag har hört om de som har gjort det.



Ja, en sådan där opålitliga människa har vi haft i år. Vår rekommendation blev då att genast köpa en BMW igen vilket han faktiskt gjorde.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Långsammare banåkning?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (19288 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande